Etykiety z serca Europy
6 Dec 2016 14:51

Uroczyście otwarta w maju br. fabryka materiałów samoprzylepnych UPM Raflatac to jeden z najnowocześniejszych i najbardziej zautomatyzowanych zakładów tego typu na świecie. Już od roku zaopatruje rynek europejski w zaawansowane technologicznie surowce do produkcji etykiet. Firma UPM Raflatac, działająca w ramach dywizji Materiałów Zaawansowanych Technicznie grupy UPM, jest jednym z wiodących producentów samoprzylepnych materiałów etykietowych oraz tagów RFID typu HF i UHF. Produkcja realizowana jest w 14 fabrykach na 5 kontynentach, a dodatkowo na całym świecie rozlokowane są terminale tnące i biura sprzedaży UPM Raflatac. Pracuje tu 2600 osób, co stanowi 10 proc. zatrudnienia w całym koncernie UPM. W 2008 r. Raflatac osiągnął sprzedaż w wysokości 1 mld EUR, co również stanowi ok. 10 proc. przychodów całej firmy. Nowa inwestycja w Biskupicach Podgórnych pod Wrocławiem, opiewająca na ponad 90 mln euro, jest ostatnim etapem globalnego programu inwestycyjnego UPM. W ramach tego programu zostały wybudowane nowe fabryki materiałów etykietowych w Illinois (USA) i w Changshu (Chiny). Uruchomiono także nowe linie powlekające w Finlandii i Karolinie Północnej (USA). W sercu Europy Firma UPM Raflatac obecna jest na polskim rynku od lat, początkowo za sprawą biura sprzedaży, później zaś – terminala tnącego i dystrybucyjnego. Następnym krokiem rozwoju w Europie Centralnej było ogłoszenie w 2007 roku planu budowy nowej fabryki materiałów etykietowych w Specjalnej Strefie Ekonomicznej w podwrocławskich Biskupicach Podgórnych (gmina Kobierzyce). Chcieliśmy zlokalizować naszą nowoczesną fabrykę w centrum, aby mogła obsługiwać zarówno Europę Centralną, jak i szybko rozwijające się rynki materiałów etykietowych w Europie Wschodniej – wyjaśniał podczas konferencji prasowej na targach Labelexpo Tapio Kolunsarka, wiceprezes UPM Raflatac Europa. – Polska posiada także rosnący rynek samoprzylepnych materiałów etykietowych, a lokalny przemysł etykietowy rozwija się dynamicznie. Nasi klienci i globalni właściciele marek dokonują obecnie w Polsce znaczących inwestycji. Prace budowlane rozpoczęły się w Biskupicach jesienią 2007 roku, a produkcja została uruchomiona zgodnie z planem pod koniec 2008 r. W zakładzie o powierzchni biurowo-produkcyjnej liczącej 23 600 m² pracę znalazło 210 osób, realizujących produkcję w systemie ciągłym. Dyrektorem generalnym UPM Raflatac Polska jest Jani Konkarikoski, z koncernem związany od 1990 roku. O wyborze lokalizacji zdecydowało nie tylko położenie w sercu Europy – wspomina Jani Konkarikoski. – Pod uwagę braliśmy również kraje sąsiadujące z Polską, niemniej sprawę ostatecznie przesądziły bliskość Wrocławia, który jest miastem o tradycjach uniwersyteckich i gwarantuje dostęp do wykwalifikowanej kadry, a także relatywnie dobrze rozwinięta infrastruktura drogowa umożliwiająca sprawną ekspedycję zamówień. Specjalna Strefa Ekonomiczna stanowiła dodatkowy atut. Dyrektor operacyjny podwrocławskiej fabryki jest pełen uznania dla wysokich kwalifikacji kadry: Mimo że rekrutację pracowników przeprowadzaliśmy jeszcze w okresie intensywnego wzrostu polskiej gospodarki, udało nam się pozyskać świetnych fachowców, dzięki którym produkcja ruszyła o czasie i przebiega w sposób niezakłócony. Marginalna rotacja pracowników jest dla mnie powodem do dumy; dzięki niej bardzo szybko przyjęła się koncernowa kultura pracy oparta na relacjach nieformalnych, znajomości procesów, szacunku i równości. W zakładzie pracuje 60 kobiet, głównie w dziale wykończeniowym i zdaniem mojego rozmówcy jest to najlepszy dział wykończeniowy firmy UPM Raflatac w skali całego świata. Innowacyjne produkty W Biskupicach Podgórnych materiały etykietowe produkowane są z wykorzystaniem najbardziej innowacyjnych rozwiązań w tym przemyśle. Cały proces produkcyjny jest wysoce zautomaty-zowany – począwszy od strefy dostaw surowców, poprzez linie powlekania, terminale tnące, aż po pakowanie i wysyłkę. Fabryka wyposażona jest także w specjalistyczne laboratoria, w których dokładnie sprawdza się jakość produktów – potwierdza Jani Konkarikoski. Zakład w Polsce produkuje kleje akrylowe oraz dwa rodzaje klejów topliwych (hot melt) – RH 9 i RH 1. Najważniejszą ich zaletą jest wysoka odporność na działanie wody, dzięki czemu znakomicie nadają się do etykietowania powierzchni narażonych na działanie wilgoci oraz poddanych wpływowi zróżnicowanych temperatur. RH 9 to klej topliwy do zastosowań ogólnych, opracowany specjalnie z myślą o etykietach używanych w temperaturach sięgających 0°C. Charakteryzuje się dużo mniejszym wyciekaniem w procesie produkcji etykiet, co pozwala na osiągnięcie większej prędkości przetwarzania laminatu, a czas przestoju maszyn jest ograniczony do minimum. Z kolei RH 1 to klej bardziej specjalistyczny, który umożliwia efektywne etykietowanie produktów przechowywanych w temperaturze poniżej 0°C. W polskiej fabryce produkowana jest także udoskonalona wersja materiału samoprzylepnego Raflacoat – laminat Raflacoat Plus. Jest to powlekany maszynowo papier półbłyszczący o gramaturze 80 g/m² i średniej sztywności. Jest bardziej wytrzymały i sztywny, co oznacza krótsze przestoje i szybsze przetwarzanie. Jak twierdzi producent, jego wyjątkowe właściwości umożliwiają produkcję etykiet dekoracyjnych o żywszych kolorach i większym kontraście. Papier ten można zadrukowywać i przetwarzać w wielu technologiach: zarówno we fleksografii UV oraz wodnej, jak i w druku typo-graficznym, rotograwiurze, sitodruku oraz w foliowaniu na gorąco. Polską fabrykę opuszcza również kolejny innowacyjny produkt – folia Raflex Plus o grubości zaledwie 56 µm, która sprawia, że etykieta jest praktycznie niewidoczna. Elastyczny, rozciągliwy materiał, dostępny również w kolorze białym, spełnia wysokie wymagania w procesie etykietowania kosmetyków i artykułów toaletowych. Zmniejszenie grubości materiału pozwala na umieszczenie większej liczby etykiet na rolce, skrócenie czasu przestojów, ograniczenie zużycia energii podczas transportu oraz zredukowanie odpadów. Pełna kontrola Fabryka w Biskupicach Podgórnych jest częścią ogólnoeuropejskiego systemu logistycznego firmy UPM Raflatac. Efektywny system logistyczny to dla nas element kluczowy, dlatego stworzyliśmy w samym sercu Europy specjalne centrum logistyczne działające dwadzieścia cztery godziny na dobę w każdy dzień roboczy – mówi Jani Konkarikoski. – Dzięki najbardziej zaawansowanym narzędziom pracownicy zespołu ds. spedycji reagują błyskawicznie na wszystkie wyzwania, szybko optymalizują i konsolidują zamówienia, planują najkrótsze trasy dostaw oraz na bieżąco śledzą ich status. W październiku tego roku fabryka uzyskała certyfikat jakości ISO 9001. W fabryce ma miejsce wieloetapowa kontrola jakości już od poziomu dostaw surowców. Raporty jakości dostawców są dodatkowo sprawdzane przez pomiary laboratoryjne. Po pomiarach na linii produkcyjnej ma również miejsce natychmiastowa kontrola laboratoryjna, podczas której badane są adhezja oraz właściwości odrywania. Wykonywane są także testy jakości i kontrola parametrów procesu powlekania za pomocą statystycznej kontroli procesów (SPC). Do analiz wykorzystujemy najnowocześniejsze systemy informatyczne – informuje Jani Konkarikoski. – Wiele z nich zostało opracowanych specjalnie pod kątem naszych potrzeb. Należy do nich między innymi RafGo, pozwalający na zarządzanie ofertami usług, zasobami oraz łańcuchem dostaw, Raflow odpowiadający za lokalne zarządzanie zautomatyzowanym przepływem materiałów, kontrolę magazynu oraz planowanie produkcji czy Raflatrack umożliwiający globalne śledzenie rolek i dający dostęp do specyfikacji produktu oraz raportów jakości dla klientów. Za zarządzanie jakością odpowiada system QMS, w którym gromadzone są wyniki kontroli jakości i efekty ich analiz. W biskupickiej fabryce wdrożono także metodologię Six Sigma, pozwalającą na udoskonalanie i optymalizację procesu produkcji. Oczkiem w głowie fińskiego managementu wydaje się być również bezpieczeństwo pracowników: W naszej fabryce zautomatyzowaliśmy chyba wszystko, co było możliwe – śmieje się Jani Konkarikoski. – Transport roli odbywa się bezobsługowo, magazyn wysokiego składowania również obsługiwany jest automatycznie, a ilość wózków widłowych ograniczyliśmy do niezbędnego minimum. Środowisko ponad wszystko Supernowoczesny zakład produkcyjny UPM Raflatac zbudowany został z myślą o zrównoważonym rozwoju. Jak twierdzi Jani Konkarikoski, to fabryka przyszłości oparta na najlepszych dostępnych technologiach, które minimalizują jej wpływ na środowisko naturalne. Oznacza to przede wszystkim obniżenie zużycia energii przy mniejszej emisji gazów oraz mniejszej ilości odpadów. Samoprzylepne laminaty etykietowe firmy UPM Raflatac powstają w oparciu o kleje i silikony wolne od rozpuszczalników, a podczas ich produkcji nie powstają żadne ścieki. Fabryka obecnie przygotowuje się do uzyskania certyfikatu systemu zarządzania środowiskowego ISO 14001:2004. Wrażliwość na kwestie związane ze środowiskiem naturalnym oraz działania na rzecz jego ochrony mają źródło już w początkach lat 70. ubiegłego wieku, kiedy jeszcze jako Raf. Haarla UPM Raflatac opierał swój rozwój i sukces na szukaniu rozwiązań bezpiecznych dla środowiska. Strategia ta ma swoje korzenie w stworzeniu przełomowej technologii produkcji zastępującej kleje rozpuszczalnikowe klejami na bazie wody. Skuteczne zarządzanie ochroną środowiska od zawsze było naszym priorytetem – mówi Jani Konkarikoski. – Dowodami na to są nasz system dystrybucji, skala ponownego wykorzystania odpadów oraz nasze produkty. Laminaty etykietowe firmy UPM Raflatac są wytwarzane w fabrykach posiadających certyfikaty systemu zarządzania środowiskowego, a oferta produktów obejmuje papiery z certyfikatami kontroli pochodzenia PEFC i FSC. Do ich produkcji stosowane są materiały certyfikowanych różnorodnych dostawców – jednym z nich jest także UPM. Jak informuje J. Konkarikoski, półprodukty nie są importowane z Azji. Innowacją jest alternatywne wykorzystanie odpadów produkcyjnych z polskiej fabryki. Część odpadów etykietowych jest transportowana do specjalistycznego zakładu firmy UPM w Karlsruhe w Niemczech, który wytwarza materiał drewno-plastikowy znany jako UPM Profi Deck. Z niego zresztą wykonano znaczący fragment elewacji budynku biskupickiej fabryki. Kierunek – Wschód Choć Jani Konkarikoski jest dość tajemniczy, jeśli chodzi o strategię rozwoju firmy, to widać wyraźnie, że UPM Raflatac stawia na Europę Centralną i Wschodnią, mającą największy potencjał rozwoju. Obecnie odbiorcami materiałów z polskiej fabryki są firmy z całej Europy, sukcesywnie rośnie także udział dostaw na rodzimy rynek. Pozycja firmy UPM Raflatac na rynku wschodnioeuropejskim została dodatkowo wzmocniona przez zwiększenie zasięgu dystrybucji i sprzedaży w tym regionie. Jako pierwszy dostawca materiałów etykietowych w Rosji Raflatac otworzył własny terminal dystrybucyjny w Petersburgu i aktywnie poszukuje dalszych możliwości poszerzenia obszaru świadczenia usług w tej części Europy. Świetną bazę rozwoju stanowi właśnie polska fabryka, w której poziom produkcji co prawda przerósł wstępne założenia managementu, ale która ma – jak zdradził Jani Konkarikoski – jeszcze spory zapas mocy.