Euro-Reklama w nowej formule
6 Dec 2016 14:43

W dniach od 20 do 23 kwietnia w Poznaniu odbywały się Międzynarodowe Targi Artykułów i Usług Reklamowych Euro-Reklama 2004. Towarzyszyły im targi Infosystem 2004/Forum ICT (to dawne Targi Telekomunikacji, Informatyki, Elektroniki Infosystem w nowej formule) oraz Targi Produktów i Usług Fotograficznych Eurofoto, a także Targi Artykułów dla Dzieci Œwiat Dziecka. Zorganizowano wiele seminariów i konferencji poœwięconych głównie tematyce zwišzanej z reklamš, systemami komputerowymi i fotografiš (tych konferencji było najwięcej w ramach Forum Polfoto przygotowanego wspólnie przez MTP i Biuro Organizacyjne Targów Polfoto z Międzyzdrojów). Wielu zwiedzajšcych podkreœlało fakt, że mimo iż z roku na rok impreza zmienia się, to wcišż pozostaje największš i najbardziej prestiżowš dla branży reklamowej w Polsce. I dlatego w tegorocznej relacji zdecydowaliœmy się na formułę, która prezentowałaby przede wszystkim opinie wystawców. Ale na poczštek kilka faktów: tegoroczna edycja targów Euro-Reklama (na tych targach się skupimy, bowiem tu pojawiło się najwięcej firm z naszej branży) zgromadziła, jak podawali w ostatnim dniu targów organizatorzy, 256 wystawców z 13 krajów i była większa od ubiegłorocznej o prawie 25%. Targi odwiedziło około 12 tysięcy osób. Ekspozycję stanowiły przede wszystkim upominki reklamowe, noœniki reklam, a także urzšdzenia do produkcji reklam oraz usługi reklamowe i wystawiennicze. Szerzej niż zazwyczaj (może z powodu braku targów Poligrafia) zaprezentowała się w tym roku branża poligraficzna. Na targach pojawiło się wielu dostawców sprzętu do drukowania wielkoformatowego, m.in. firmy: Atrium, Jet Media, OcŽ Poland, Signtech, Quedex i nie tylko Đ na targach stoiska miały również firmy takie jak Grafikus czy Intermat. Swoje usługi prezentowały także drukarnie cyfrowe Đ zarówno te wielkoformatowe, jak i małoformatowe, a wœród nich m.in. Grafpol, Cyfrowa Drukarnia Wielkoformatowa, Centrum Druku Cyfrowego. Polskš premierę podczas targów Euro-Reklama miał cyfrowy system do druku Punch GSS 320D produkowany przez firmę Punch Campus Namestovo (wchodzšcš w skład grupy Punch). Technologia najnowszej drukarki tej firmy nawišzuje do koncepcji maszyny cyfrowej Xeikon (którego właœcicielem też jest Punch Group). Zwiedzajšcy mieli możliwoœć oceny jakoœci wydruków, wœród nich drukowanego na targach biuletynu Poligrafiki. Jak można było zaobserwować, zainteresowanie tš nowš maszynš było spore nie tylko wœród przedstawicieli drukarń cyfrowych, ale także offsetowych. Drukarkę tę, jak twierdzi Peter S˙utek, odpowiedzialny za sprzedaż w Polsce, wyróżniajš niskie koszty serwisowania oraz eksploatacji. Innš jej zaletš jest opcja jednoprzebiegowego drukowania dwustronnego, zwiększajšca znacznie wydajnoœć pracy urzšdzenia. Kolejnš nowoœciš targowš było prezentowane na stoisku firmy OcŽ Poland urzšdzenie wielkoformatowe Jeti 3300. Pozwala ono na uzyskiwanie wydruków o ponad 3 m szerokoœci z prędkoœciš do 70 m2/h. Jak twierdzi Jacek Witkowski, dyrektor handlowy działu WFPS w OcŽ Poland: to bardzo przyjazne urzšdzenie, proste w obsłudze i tak skonstruowane, że zapewnia wysokš produktywnoœć i jakoœć. Zostało wyposażone w 12 najnowszej generacji głowic Spectra i system dwudrożny podawania atramentu. Zalety tego urzšdzenia docenili również zwiedzajšcy Đ spoœród prezentowanych innych urzšdzeń: Arizona 90 i Seiko IP Đ 4500 MK II zainteresowanie tym urzšdzeniem na stoisku było największe. Przewidujemy, że przełoży się to na liczbę sprzedanych już wkrótce egzemplarzy. Planujemy, że w roku bieżšcym sprzedamy kilka tych maszyn. Warto dodać, że do tej pory sprzedano 120 tego typu urzšdzeń na œwiecie. Na stoisku Signtech C.E. prezentowane były urzšdzenia DGI (w tym jedno o szerokoœci 2,5 m) oraz z oferty firmy Nur Đ model Salsa 3200 (3,2 m). Pomimo wielu pogłosek Đ mówi Maciej Bizoń, prezes zarzšdu firmy Signtech C.E. Đ jakoby targi Euro-Reklama 2004 miały się nie odbyć ze względu na odbywajšce się ăzaraz potemÓ targi drupa w DŸsseldorfie, nasza firma postanowiła nie brać tego pod uwagę i jak co roku wystawić się na targach w Poznaniu. Co więcej, w tym roku wykupiliœmy dużo większš powierzchnię wystawienniczš. Uważamy, iż handel maszynami i materiałami do produkcji reklam wymaga daleko posuniętej promocji. Kiedy na własne oczy możemy się przekonać, jak wyglšdajš prace wykonywane przez drukarkę cyfrowš, decyzja o jej ewentualnym zakupie wydaje się być znacznie bliższa niż w przypadku, gdy możemy jš zobaczyć jedynie w katalogu reklamowym. Daleki jestem od stwierdzenia, iż samo ăspojrzenieÓ decyduje o zakupie tak drogiego sprzętu, składajš się na to oczywiœcie też takie czynniki jak: cena kompletnego urzšdzenia, serwis gwarancyjny i pogwarancyjny, dostępnoœć materiałów eksploatacyjnych, tuszu, częœci zamiennych, a także szeroko rozumiana ăopieka handlowaÓ, jakš oferuje firma. Co do samych tegorocznych targów Euro-Reklama w Poznaniu zgadzam się z opiniami wielu osób, iż pomimo faktu, że daleko im do ăczasów œwietnoœciÓ sprzed kilku lat, możemy zauważyć stopniowy wzrost zainteresowania nimi ze strony wystawców. Jeœli chodzi bezpoœrednio o naszš firmę, targi możemy zaliczyć do jednych z najbardziej udanych w historii firmy. Poza ogromnš iloœciš klientów, którzy odwiedzili nasze stoisko, udało nam się również podpisać kilka kontraktów jeszcze podczas wystawy, co jest bezwzględnym sukcesem. Na stoisku firmy Jet Media zaprezentowano m.in. urzšdzenie drukujšco-tnšce, które już od jakiegoœ czasu jest anonsowane przez firmę Roland i Jet Media Đ SP 300. Jak twierdzi Grzegorz IdŸkowski Đ prezes Jet Media, był to z pewnoœciš hit tegorocznych targów, jeœli chodzi o produkty znajdujšce się w ofercie firmy. Prezes Jet Media ocenia tegoroczne targi bardzo pozytywnie. Jestem zaskoczony Đ mówi Đ zainteresowaniem wszelkiego rodzaju maszynami na tych targach, iloœciš nowych, znanych i potencjalnych klientów, którzy przychodzš i pytajš o nowe maszyny i nowe możliwoœci. Ten rok okazał się chyba rokiem przełomowym, jeœli chodzi o druki wielkoformatowe i widać po tych targach, że na rynku sš pienišdze. Kilka urzšdzeń firmy Mimaki pracowało na stoisku łódzkiej firmy TeBa. Na jednym ze stoisk firmy Atrium prezentowane były plotery solwentowe firmy Mutoh Đ Falcon II Solvent +, a także plotery tnšce: LC-24, S.C. oraz laminarki. Firma, jak twierdzi Katarzyna Jędrocha, dyrektor zarzšdzajšca, podpisała na targach kilka interesujšcych kontraktów, zatem ocenia je bardzo pozytywnie i zdecydowanie lepiej niż te sprzed roku. Nasze stoiska Đ mówi Đ przez cały czas trwania targów cieszyły się dużym zainteresowaniem: przychodzš klienci już konkretnie zainteresowani naszym produktem. Idea kilku stoisk podyktowana była tym, że chcieliœmy być obecni zarówno na targach Euro-Reklama, jak i Eurofoto. Na dwóch stoiskach targowych prezentowała się firma Alma-Trend. Zdecydowanie największym zainteresowaniem z proponowanej przez firmę oferty cieszyły się urzšdzenia Tiara, których firma sprzedała już kilkanaœcie, będšc ich dystrybutorem od kilku miesięcy (na samych targach udało jej się sprzedać kilka sztuk). Okres potargowy Đ mówi Marek Bociański Đ przyniesie nam jeszcze większy wzrost sprzedaży tych urzšdzeń. Możemy już dziœ tak prognozować, ponieważ zainteresowanie naszymi produktami jest bardzo duże ze względu na fakt, że technologia w nich zastosowana jest technologiš taniš i niewymagajšcš specjalnych zabezpieczeń. Istotny jest fakt, że udaje nam się sprzedawać urzšdzenia na targach, bo to nie zdarzało się już od wielu lat. Na stoisku firmy Polkos goœcinnie wystšpiła firma Xteam, która prezentowała ploter Rolanda oraz urzšdzenie Xerox DocuColor 3535. Izabella Krzywicka-Kozieł, menedżer ds. druku wielobarwnego w Xteam podsumowuje tegorocznš edycję: Euro-Reklama okazała się ciekawš i owocnš imprezš targowš. Największym zainteresowaniem cieszył się druk wielkoformatowy i w tej dziedzinie, jako dostawca ploterów Rolanda, nawišzaliœmy wiele kontaktów z potencjalnymi klientami. Również widoczne było zainteresowanie systemami cyfrowego druku małoformatowego (pełny zadruk A3), z których zaprezentowany przez nas Xerox DocuColor 3535 okazał się idealnym rozwišzaniem do obsługi niskich nakładów dla firm usługowych. Jesteœmy przekonani, że w niedalekiej przyszłoœci prowadzone na targach rozmowy zaowocujš nowymi instalacjami. Nowoœci w swoich usługach prezentowały również zakłady cyfrowe Đ małoformatowe i wielkoformatowe, ale także drukarnie offsetowe zajmujšce się drukowaniem kalendarzy (m.in. Edica, Nowy Styl). Tegorocznš edycję targów Euro-Reklama Đ mówi Aneta Zygiel, dyrektor ds. marketingu w firmie Nowy Styl Đ oceniamy bardzo pozytywnie. Do Poznania przyjeżdżajš zainteresowani z zupełnie innego regionu Polski niż np. na targi Meeting Premiera w Warszawie i dlatego jesteœmy obecni na obu imprezach, choć najlepszym rozwišzaniem byłyby dla nas jedne wspólne targi. Na to zwracali również uwagę inni wystawcy Đ największe imprezy branżowe: Targi Artykułów Biurowych PSI, Meeting Premiera oraz Euro-Reklama odbywajš się w odstępach miesięcznych. Wielu z nich wyrażało potrzebę jednej wspólnej imprezy lub podkreœlali koniecznoœć oddzielenia ich w czasie. Przemysław Samik Đ specjalista ds. sprzedaży w firmie Edica podkreœla, że efekty poznańskiej imprezy sš zdecydowanie lepsze niż innych imprez odbywajšcych się w różnych miastach Polski. Artur Kozłowski Đ dyrektor zarzšdzajšcy firmš Centrum Druku Cyfrowego, która po raz pierwszy wystawiała się na targach twierdzi, że jest to impreza bardzo potrzebna i cenna, aczkolwiek zdecydowanie powinna być krótsza Đ proponuje jej skrócenie o jeden dzień. Rzeczywiœcie pištek Đ ostatni dzień targów Đ jest już dniem ămartwymÓ, jeœli chodzi o zwiedzajšcych. Aleksander KuŸniecow z firmy Grafpol mówi, że mimo obaw, iż targi sporo stracš na wartoœci ze względu na atrakcyjnoœć oferty internetowej, pozostały one miejscem wymiany doœwiadczeń i zdobywania nowych kontaktów, a co za tym idzie nowych klientów. Nieco mniej entuzjastycznie, aczkolwiek pozytywnie, ocenia targi firma Grafikus Systemy Graficzne, która na targach Euro-Reklama prezentowała się już po raz drugi. Zainteresowanie color managementem wœród drukarń Đ mówi Tomasz Nowak Đ jest coraz większe i to widać na tegorocznych targach. Jestem przekonany, że zakończymy je sukcesem. Firma prezentowała na targach m.in. wzorniki Pantone. Targi udane okazały się również dla firmy Intermat, dystrybutora pastylek klejšcych, która pozyskała tu wielu klientów z branży reklamowej. Jesteœmy mile zaskoczeni zainteresowaniem i liczbš zwiedzajšcych na tych targach. Obawialiœmy się małej frekwencji, a tymczasem okazało się, że zwiedzajšcych jest wielu Đ mówi prezes Tadeusz Kołodziej. Targom towarzyszyło szereg imprez. Jednš z ciekawszych była konferencja z udziałem Marka Breiera Đ œwiatowego autorytetu w dziedzinie marketingu. Podczas konferencji Mark Breier, odpowiadajšc na pytania dziennikarzy, jak osišgać sukcesy w biznesie, stwierdził m.in., że jego przesłanie jest proste Đ należy działać szybko i mšdrze, skupiać się na zaspokajaniu potrzeb klienta i rozbudzać wszystkich pracowników w firmie, aby myœleli wyłšcznie w kategoriach zaspokajania tych potrzeb. Dużym zainteresowaniem zwiedzajšcych cieszył się również ădrupa kioskÓ na stoisku Poligrafiki, gdzie prezentowane były zapowiedzi firm wystawiajšcych się na tegorocznych targach w DŸsseldorfie lub ich partnerów. Po raz czwarty podczas targów Euro-Reklama rozstrzygnięto konkurs magazynu ăBusiness MediaÓ Đ ăOko reklamyÓ. Jest to wyróżnienie przyznawane firmom polskiego przemysłu reklamowego za najlepiej przygotowanš kompleksowš ofertę reklamowš w zakresie œwiadczonych usług. W tym roku otrzymały je firmy Extend Vision z Krakowa oraz Nowy Styl z Warszawy. Jak co roku wręczone zostały Złote Medale MTP. Otrzymały je firmy Trotec, Pomorska Agencja Reklamowa, Upeco Trading, Alumast SA oraz Kento. Nagrody Acanthus Aureus (za najlepiej zaprojektowane i przygotowane do realizacji strategii marketingowej firmy stoisko) przyznano firmom: Extend Vision, Jet Media, OcŽ Poland oraz Senator Polska. Wręczono również nagrody laureatom konkursu ăGrand Prix T-ShirtÓ za najbardziej oryginalny nadruk na koszulce. Innš atrakcjš targów były odbywajšce się w dniach od 21 do 22 kwietnia prezentacje na stoisku ăŒwiata DrukuÓ: ăZarzšdzanie markšÓ oraz ăBadania marketingowe a strategia markiÓ. Przez cały czas trwania targów demonstrowany był tu również druk wielkoformatowy pod kštem zastosowania w reklamie oraz druk tamponowy i sitodruk. Warto na koniec wspomnieć o zwiedzajšcych Đ oni nieco mniej entuzjastycznie oceniali tegoroczne targi. Twierdzili, że impreza z roku na rok staje się mniejsza. Wœród nich byli tacy, którzy z przyzwyczajenia przyjechali na targi w Poznaniu wierzšc, że jak co roku jadš na targi poligraficzne Đ byli oni mocno rozczarowani targami Euro-Reklama, zwłaszcza że niektórzy szukali offsetowych maszyn poligraficznych. Cóż, na takie targi poligraficzne będš musieli poczekać do przyszłego roku... MD