Eurographic rozwija cyfrowy potencjał 
20 Jun 2022 14:46

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Eurographic Group to duńska firma poligraficzna, której zakład produkcyjny mieści się w Szczecinie. Swoją działalność opiera na trzech filarach: cyfrowej produkcji książek, instrukcji i materiałów marketingowych, opakowań premium typu rigid box oraz opakowań blistrowych. Od lat współpracuje z firmą Digiprint, która dostarczyła cyfrowe maszyny HP i Scodix pracujące w szczecińskiej drukarni. 

W 2013 roku Eurographic Group ze względów logistycznych przeniosła swój zakład produkcyjny do Polski, aby skrócić czas dostawy instrukcji obsługi zamawianych przez jednego z jej kluczowych klientów – wyjaśnia początki firmy w Polsce jej dyrektor zarządzający Bartosz Nowakowski. 

W ostatnich latach do podstawowego obszaru działalności, czyli cyfrowej produkcji książek i materiałów marketingowych w oprawie miękkiej, twardej, spiralnej i szytej, doszły dwa kolejne: produkcja blistrów oraz sztywnych opakowań premium o wysokim stopniu uszlachetnienia. W przypadku blistrów oferujemy wklejanie kartoników do gotowych opakowań lub produkcję od podstaw, czyli od etapu termoformowania, łącznie z konfekcjonowaniem i zamykaniem produktu. Mamy dziewięć maszyn pracujących na potrzeby takich zleceń, a zatem jest to istotny składnik naszej oferty. Trzecim – obecnie intensywnie rozbudowywanym – jest produkcja opakowań rigid – wyjaśnia Bartosz Nowakowski. Firma posiada pierwszą w Polsce pełną linię technologiczną marki Kolbus w technologii klejenia na ostro (tzw. edge gluing), pozwalającą skleić opakowanie np. z tektury barwionej w masie bez kaszerowania. W ten sposób produkuje atrakcyjne wizualnie opakowania o podwyższonej trwałości na alkohole, kosmetyki, elektronikę. Dzięki stosowaniu druku cyfrowego dodatkową korzyścią dla klienta jest możliwość personalizowania opakowań. Ostatnia inwestycja firmy, cyfrowa maszyna do uszlachetniania Scodix Ultra 5000, ma rozszerzyć możliwości zakładu, zapewnić jeszcze większą przewagę konkurencyjną oraz umożliwić rozbudowę bazy klientów. 

Eurographic obsługuje przede wszystkim klientów z Europy Zachodniej. To głównie duże koncerny z branż elektronicznej, kosmetycznej i alkoholowej oraz wydawnictwa i agencje reklamowe zamawiające opakowania, książki lub instrukcje w wysokich nakładach, oczekujące kompleksowej obsługi z dedykowanym workflow i logistyką umożliwiającą błyskawiczną realizację zleceń. Na ich potrzeby w szczecińskim zakładzie pracuje około 100 osób. Wypełniona maszynami do druku i wykańczania hala produkcyjna o powierzchni 5 tys. m2 przestaje wystarczać – przyznaje dyrektor firmy. 

Nie tylko HP

Eurographic Group od lat wykorzystuje technologię HP Indigo do druku cyfrowego. Obecnie w jej parku maszynowym pracują dwie maszyny tego producenta: HP Indigo 7900 w formacie SRA3+ orazHP Indigo 12000 HD w formacie B2. Oprócz nich Eurographic Group dysponuje zaawansowaną technologicznie gamą urządzeń do wykańczania po druku czołowych firm, m.in.: Heidelberg, Horizon, Hunkeler, Meccanotecnica, Müller Martini i Polar. 

Decyzja o zakupie kolejnych maszyn cyfrowych była motywowana oczekiwaniami naszych klientów dotyczącymi większej elastyczności, szybkich czasów realizacji zamówień przy dostawie w ciągu 24 godzin, stabilnej jakości i konkurencyjnych cen – mówi Bartosz Nowakowski. Wybór HP spełnił jeszcze jeden cel firmy: skuteczne konkurowanie z drukarniami offsetowymi przy realizacji prac typu premium. 

Maszyny HP to prawdziwie przemysłowe systemy dedykowane pracy ciągłej, niezwykle produktywne i praktycznie bez limitów druku, doskonale radzące sobie z pracą w wymiarze 24/7. Co istotne, im więcej na nich drukujemy, tym lepiej się sprawdzają. Miałem doświadczenia z innymi systemami druku cyfrowego i muszę przyznać, że pod tym względem HP sprawuje się najlepiej. Ich wielką zaletą jest dostarczanie jakości nieustępującej w najmniejszym stopniu offsetowi: pod względem kolorów, cech haptycznych druku, pasowania. Fakt, że w swoim parku maszynowym mamy trzy maszyny tej firmy, pozwala nam dość dowolnie przenosić prace między nimi, stosownie do aktualnego obłożenia – mówi Bartosz Nowakowski. 

Na uszlachetnianie... Scodix

Najnowszą inwestycją, zrealizowaną jesienią ubiegłego roku, był zakup linii Scodix Ultra 5000 do uszlachetniania przez złocenie i lakierowanie wybiórcze. Dla firmy, która chwilę wcześniej uzupełniła swoją ofertę o produkcję opakowań premium dla najbardziej wymagających branż – kosmetycznej i alkoholowej – ten wybór okazał się strzałem w dziesiątkę. Potrzebujemy uszlachetnień na najwyższym poziomie i Scodix nam je zapewnia. Co istotne, świetnie sprawdza się również przy produkcji okładek książkowych i kartek świątecznych. Brak potrzeby konwencjonalnego narządu (wszystko odbywa się cyfrowo) sprawia, że doskonale nadaje się do realizacji druków personalizowanych i na życzenie.

Dostawcą tej ostatniej maszyny, podobnie jak maszyn do druku cyfrowego, była warszawska firma Digiprint, ceniony na polskim rynku dostawca innowacyjnych rozwiązań poligraficznych czołowych światowych marek, w tym HP i Scodix. Bartosz Nowakowski ciepło wypowiada się na temat współpracy firm Eurographic i Digiprint: Po wielu latach doświadczeń z serwisami różnych producentów nie mam wątpliwości, że Digiprint ze swoją obsługą plasuje się w ścisłej czołówce. Firma bardzo stara się utrzymać poziom swych usług na najwyższym poziomie. Instalacje maszyn przebiegają bez problemów, urządzenia są na bieżąco serwisowane, w razie jakichkolwiek problemów możemy liczyć na błyskawiczną reakcję serwisu Digiprint działającego przez całą dobę.

Pytany o dalsze plany firmy dyrektor przyznaje, że jednym z priorytetów będzie zapewne poszerzenie dostępnej przestrzeni produkcyjnej – zwłaszcza w perspektywie planowanych inwestycji. Na pewno w tym roku planujemy jeszcze instalację dwóch urządzeń. Będą to kolejna maszyna do druku cyfrowego oraz automat wykrawający. Poza tym szykujemy się do wdrożenia unikalnego na skalę europejską systemu do produkcji w pełni personalizowanych opakowań typu web-to-pack dla sektora e-handlu, dopasowanego do naszych możliwości i specyfiki działalności. Będzie to wyjątkowa inwestycja na europejską skalę.

Opracowano na podstawie materiałów firmy Digiprint