Ewolucja, nie rewolucja
6 Dec 2016 14:59

W wyniku ostatnich zmian, jakie nastąpiły w zespole zarządzającym API Foils (patrz s. 5.), Katarzyna Kozińska objęła funkcję dyrektora zarządzającego oddziałem tej firmy w Polsce. O obowiązkach i wyzwaniach związanych z nowym stanowiskiem, a także o planach rozwojowych API Foils – zarówno tych globalnych, jak i dotyczących rynku polskiego – rozmawiamy z Katarzyną Kozińską. n Jest Pani osobą znaną w branży poligraficznej, o bogatym doświadczeniu zdobywanym w takich firmach jak m.in. 3M Poland, Avery Dennison, KML Solutions czy Zeller & Gmelin. Od jak dawna jest Pani związana z firmą API Foils? Katarzyna Kozińska: Swoją przygodę z poligrafią, drukiem rozpoczęłam 20 lat temu od sprzedaży systemów do prepress Matchprint i Rainbow w firmie 3M. Opracowaliśmy wówczas unikalny model biznesu umożliwiający naszym klientom dostęp do najnowszych technologii. W firmie Avery Dennison zajmowałam się rozwijaniem rynku materiałów samoprzylepnych w Polsce i w Europie Centralnej. W KML Solutions otrzymałam ambitne zadanie wprowadzenia firmy na rynek druku cyfrowego; obecnie firma ta znajduje się w gronie liderów w swojej branży. Firma Zeller+Gmelin powierzyła mi zadanie koordynacji zadań organizacyjnych i handlowych dla nowo otwartego oddziału farb w Polsce. I tak dochodzimy do API Folie Polska – w firmie rozpoczęłam działania od 1 września 2015 jako dyrektor zarządzający spółką w Polsce. Od swojego kolegi z branży usłyszałam zdanie, że jest to ciekawy rozwój mojej drogi zawodowej: od urządzeń prepress, poprzez podłoża drukowe, farby, aż po folie do uszlachetniania druku. n To rzeczywiście ciekawe, ponieważ Pani kariera rozwijała się zgodnie z przebiegiem procesu drukowania: od przygotowalni po obróbkę po druku. Prosimy o krótką charakterystykę profilu firmy. K.K.: Firma API Group jest globalnym producentem folii do uszlachetniania druku, laminatów, folii dyfrakcyjnych, holograficznych. Wszystkie nasze produkty są wytwarzane w Wielkiej Brytanii, więc nasi klienci mogą zawsze liczyć na stabilną i jednolitą jakość oraz doskonałe parametry techniczne. Dywizje produkują folie graficzne dla branży opakowaniowej i poligraficznej, do zabezpieczania produktów oraz dokumentów. Nasze folie wzmacniają wizerunek danego produktu, opakowania, uwydatniają wartości marki, autentyczność produktu. Firma ma zasięg międzynarodowy, działa na wszystkich kontynentach. W Europie posiada własne oddziały, które zaopatrują swoich odbiorców lokalnie. Firma API jest niekwestionowanym liderem rynku tablic rejestracyjnych z naszymi foliami pigmentowymi. Większość aut jeżdżących po polskich – i nie tylko – drogach posiada tablice rejestracyjne, w których użyta jest czarna folia pigmentowa API. Nasze folie są znane i stosowane przez światowe marki takie jak np.: Dior, La Prairie, Diageo, Rochas, Paco Rabanne, Lancôme, L’Oreal, Davidoff, Johnnie Walker, Taittinger Champagne. Nasi klienci w Polsce mogą zapewne dodać do tej listy jeszcze inne marki firm, które potwierdziły, że folie API spełniają ich wysokie wymagania jakościowe, kolorystyczne i estetyczne dla podkreślenia grafiki etykiety, opakowania. Współpracujemy z naszymi klientami w zakresie tworzenia nowych kolorów czy wzorów w przypadku laminatów. n Jaki będzie zakres Pani działalności jako dyrektora zarządzającego API Folie Polska? K.K.: Firma API Group dociera do swoich klientów bezpośrednio, posiadamy własne centra dystrybucji oferując pełne portfolio i lokalne wsparcie. W API Folie Polska zarządzam spółką całościowo, zarówno od strony operacyjnej, jak i biznesowej. Moim zadaniem jest maksymalne rozwinięcie rynku we wszystkich segmentach, aby wykorzystać nasz potencjał produkcyjny w Piasecznie. Mamy ponad 1500 m2 powierzchni wysokiego składowania, park maszynowy do konwertowania folii obsługujący różne zlecenia. W tej chwili pracuję z niewielkim, 10-osobowym zespołem, działającym w sposób profesjonalny i rzetelny. Planujemy rozwój we wszystkich działach. Jesteśmy przygotowani do obsługi rynków takich jak Ukraina, Białoruś, które częściowo obsługujemy i nasi klienci są zadowoleni z serwisu oraz jakości folii. n API Foils uruchomiła w 2012 roku centrum dystrybucyjne w Warszawie. Jak można by podsumować jego dotychczasową działalność? Które produkty cieszą się największym zainteresowaniem? K.K.: Firma API rozpoczęła swoją działalność w Polsce w połowie 2012 roku, więc nie mamy długiego stażu. Początki zawsze są trudne; w międzyczasie firma przenosiła swoją siedzibę, w której obecnie jesteśmy. Folie API znane były głównie wśród klientów stosujących hot stamping. Teraz poszerzamy ten segment, jak również wchodzimy szerzej z foliami do cold stampingu. Większość drukarń wąskowstęgowych posiada zespoły do cold stampingu i oferuje swoim klientom etykiety z coraz bardziej wyrafinowanymi zdobienia- mi. Najbardziej uznanymi produktami są seria do hot stampingu MVPLUS oraz seria do cold stampingu wąskowstęgowego TA. Kolejne produkty, które z powodzeniem sprzedajemy, to seria TU do cold stampingu arkuszowego oraz folie pigmentowe. Zauważam, że coraz większą popularnością cieszą się również folie dyfrakcyjne oraz soczewkowe. Będąc u klientów widziałam realizacje i muszę przyznać, że są to bardzo nowatorskie rozwiązania dla etykiet lub opakowań. n Jakie są plany dotyczące umocnienia marki API Foils i wzbogacenia oferty produktów zarówno w skali globalnej, jak i w Polsce? Jaka będzie Pani rola w realizacji tych planów? K.K.: Jak wspomniałam, nasza firma działa krótko na rynku polskim. Niemniej wchodzimy z ofertą dopasowaną do wymagań naszych odbiorców. Mamy właściwe zaplecze magazynowo-produkcyjne, dobry serwis logistyczny Firma API Group znajduje się obecnie w procesie Continuous Improvement Proccesess prowadzącym do Operational Enterprise Excellence. Program obejmuje wszystkie procesy w firmie, nie tylko produkcyjne, ale też administrację i sprzedaż. Prowadzić to będzie do tworzenia trwałych wartości, ulepszania naszych produktów, poprawiania ich jakości, usprawniania serwisu, tak aby dojść do doskonałości na płaszczyznach, na których operuje firma. Niektóre programy wprowadzam już w API Polska, nie rewolucyjnie, ale w sposób ewolucyjny. Mam nadzieję, że nasi klienci odczują dobrą zmianę. n Dziękuję za rozmowę. Rozmawiała Iwona Zdrojewska