„Exceeding Print”: nowa strategia Koenig & Bauer  
31 Jan 2022 08:36

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Firma Koenig & Bauer kontynuuje swoją transformację z tradycyjnego producenta maszyn drukujących w elastyczny koncern technologiczny. W oparciu o globalne trendy oraz intensywne dyskusje z klientami i ekspertami firma określiła swój kierunek strategiczny na najbliższe lata. 

Rozpoczęta już droga do zwiększenia cyfryzacji i modułowości prowadzi nie tylko do większego sukcesu ekonomicznego na głównych rynkach działalności firmy Koenig & Bauer, ale przede wszystkim do sukcesu na rynku druku opakowań. Procesy druku stają się coraz bardziej oszczędne pod względem zużycia materiałów i energii, a co za tym idzie – bardziej zrównoważone. Ponadto w swojej nowej strategii „Exceeding Print” firma Koenig & Bauer wyznacza sobie kolejne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju. Oprócz ponoszonej odpowiedzialności wobec klientów i pracowników, koncern jako członek największej na świecie inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju – UN Global Compact – chce jeszcze lepiej sprostać swojej odpowiedzialności ekologicznej, społecznej i socjalnej.

Zaangażowanie w cele zrównoważonego rozwoju dla przyszłości

Dążymy do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla w naszych zakładach produkcyjnych o 75 proc. do 2025 roku i do całkowitej neutralności pod względem emisji CO2 do 2030 roku – zapowiada rzecznik zarządu, dr Andreas Pleßke i dodaje: Jako wiodący oferent zrównoważonych rozwiązań w branży, pomagamy naszym klientom zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko. Opracowane przez nas rozwiązania techniczne zmniejszają zużycie energii, ilość odpadów oraz zużycie farb i lakierów. W ten sposób przyczyniają się one do redukcji emisji CO2.

Efektywność energetyczna i ochrona klimatu

System zarządzania energią firmy Koenig & Bauer toruje klientom drogę do większej efektywności energetycznej w ich zakładach produkcyjnych i wspiera ich w zrównoważonym dostosowaniu procesów produkcyjnych.  Jako członek sieci 4evergreen Alliance firma Koenig & Bauer może już na wczesnym etapie poszukiwać odpowiednich rozwiązań we współpracy z producentami papieru, tektury i pudełek składanych, właścicielami marek, dostawcami technologii i materiałów oraz branżą zbiórki, sortowania i recyklingu. We współpracy z ClimatePartner Koenig & Bauer wspiera także kompensację CO2 poprzez promowanie certyfikowanych projektów ochrony klimatu. Firma jest również partnerem inicjatywy VDMA „BlueCompetence” na rzecz zrównoważonego rozwoju i pierwszym producentem maszyn drukujących, który dołączył do sieci Healthy Printing.

Modułowość: klucz do zwiększonej efektywności

Firma Koenig & Bauer jest jedynym producentem maszyn na świecie, który na swoich głównych rynkach działania opanował wszelkie procesy druku przemysłowego na praktycznie wszystkich podłożach. Klienci korzystają z szerokiej palety produktów, doświadczenia i technicznego know-how zdobytego w ciągu ponad 200-letniej historii firmy. 

Modułowa platforma dla przyszłych generacji maszyn oferuje klientom wiele korzyści: Nowe technologie są szybciej gotowe do wprowadzenia na rynek, maszyny i urządzenia mogą być sterowane płynnie, a konserwacja jest spójna – podkreśla członek zarządu i COO Michael Ulverich. – Modułowy system budowy gwarantuje, że klienci nadal otrzymują rozwiązania dostosowane do ich potrzeb. Jednocześnie standaryzacja niektórych elementów stwarza większe pole do innowacji i dostosowania do potrzeb klienta – przy zachowaniu tej samej, wysokiej jakości. Aby zachować swoją niezależność przedsiębiorczą, firma Koenig & Bauer będzie nadal utrzymywała wysoki poziom zaangażowania w produkcję.

Cyfryzacja: rozwiązania w całym koncernie dostosowane do potrzeb klientów

Oprócz maszyn coraz większą rolę odgrywają usługi cyfrowe, które umożliwiają łączenie urządzeń w sieć, rejestrowanie i analizowanie danych oraz efektywne sterowanie procesami. Firma Koenig & Bauer rozwija usługi cyfrowe w oparciu o wysoce skalowalne platformy zlokalizowane w chmurze i udostępnia je klientom za pośrednictwem portalu służącego do współpracy. Analiza danych pochodzących z maszyn stanowi podstawę oceny wydajności, wyznaczania standardów oraz scenariuszy analityki przemysłowej. Dzięki procesowi uczenia się maszyn pozwala to wcześniej i dokładniej identyfikować potencjalne usterki w procesach i planować w pełni zautomatyzowany serwis oraz konserwację. W ten sposób można ograniczyć nieplanowane czasy przestojów i rozsądnie dostosować interwały serwisowe.

Firma Koenig & Bauer już w 2010 roku przeszła na wiodącą w branży, opartą na chmurze platformę do zarządzania relacjami z klien-

tami (CRM) – dodaje Ralf Sammeck, członek zarządu ds. Segmentu Sheetfed i CDO. – Działy sprzedaży, serwisu, marketingu oraz inne powiązane działy w koncernie korzystają z aplikacji CRM, która zawiera również dane dotyczące wydajności podłączonych i połączonych w sieć maszyn. Dzięki temu pracownicy firmy Koenig & Bauer są w stanie doradzić klientom przy każdym kontakcie, zgodnie z ich oczekiwaniami. Oprogramowanie jest siłą napędową transformacji z producenta maszyn w firmę technologiczną. Nasi klienci korzystają z ciągłej integracji procesów oraz opartego na danych i zoptymalizowanego pod ich kątem sterowania zamówieniami.

Krótkie czasy narządzania i elastyczne procesy w druku opakowań

Wysokowydajne cyfrowe maszyny drukujące firmy Koenig & Bauer pozwalają klientom z branży druku opakowaniowego korzystać z nowych modeli biznesowych przeznaczonych do drukowania małych nakładów, przy założeniu możliwości dopasowania się do szybko zmieniających się wymagań, także przy zastosowaniu elementów zabezpieczających, rozwiązań typu track-and-trace oraz personalizacji i indywidualizacji. W centrum uwagi znajduje się cały łańcuch tworzenia wartości, ze szczególnym uwzględnieniem optymalizacji kosztów. Proste interfejsy człowiek-maszyna sprawiają, że obsługa urządzeń jest dla klientów bardziej intuicyjna. Koenig & Bauer wychodzi naprzeciw trendowi hybrydowych procesów druku w obszarze zadrukowywania papieru, tektury, tektury falistej i folii, łącząc analogowe i cyfrowe technologie druku i uszlachetnień. Pozwala to na optymalne wykorzystanie zalet obu tych rozwiązań i poszerza zakres możliwych do wykorzystania podłoży drukowych. Wchodząc na rynek kartonów do żywności i napojów firma Koenig & Bauer umożliwi w przyszłości także pełnokolorowy druk cyfrowy na opakowaniach kartonowych.

Na rzecz odpowiedzialności społecznej i różnorodności, przeciwko dyskryminacji

Większa różnorodność w przedsiębiorstwie pod względem płci, wieku i międzynarodowości jest również jako cel społeczny częścią strategicznej orientacji firmy Koenig & Bauer. Jeden z punktów ciężkości stanowi promocja kobiet, na przykład poprzez programy mentoringu oraz wspierania kariery, jak również poprzez szeroko zakrojone działania mające na celu pogodzenie życia rodzinnego i zawodowego oraz inicjatywy przeciwko dyskryminacji i rasizmowi. Naszym celem jest bycie najlepszym pracodawcą dla wszystkich – podkreśla dr Andreas Pleßke. 

Jako przedsiębiorstwo o regionalnych korzeniach firma Koenig & Bauer od początku swojej działalności bierze na siebie odpowiedzialność społeczną. Od ponad 150 lat prowadzi własną szkołę zawodową, która towarzyszy przyszłym wykwalifikowanym pracownikom w ich drodze do zdobycia zawodu i zapewnia im 100-procentowy wskaźnik późniejszego przyjęcia do pracy. Firma Koenig & Bauer wspiera także instytucje kulturalne i społeczne, zlokalizowane zarówno w miejscowościach jej lokalizacji, jak i na całym świecie.

Dyrektor finansowy dr Stephen Kimmich jest przekonany: Poprzez nasze zobowiązanie do ekologicznej, społecznej i socjalnej odpowiedzialności wysyłamy ważny sygnał na rynek kapitałowy. Dziś bardziej niż kiedykolwiek optymalizacja parametru „Total Cost of Process” jest głównym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych przez naszych klientów. Firma postrzega siebie jako „zaufanego doradcę” („Trusted Advisor”) swoich klientów oraz pioniera zmian i innowacji w branży poligraficznej. „Exceeding Print” znajduje odbicie w naszych średnioterminowych celach finansowych, które przewidują obroty na poziomie 1,3 mld euro i marżę EBIT powyżej 7 procent.

Andreas Pleßke: W naszej strategii „Exceeding Print” stawiamy na zrównoważony rozwój, który jednocześnie jest największym wyzwaniem przyszłości przemysłu opakowa- niowego, i będziemy kontynuować nasze dążenia do osiągnięcia pozycji lidera w dziedzinie digitalizacji. Oznacza to wzrost organiczny z wykorzystaniem naszych własnych modeli biznesowych i produktów, nie wyklucza jednak wzrostu poprzez przejęcia.

Opracowano na podstawie materiałów firmy Koenig & Bauer