Fantastyczne podłogi
6 Dec 2016 14:56

Reklama sklepowa zazwyczaj skupia się na grafice instalowanej na poziomie oczu. Nie należy tu jednak zapominać o grafice podłogowej. Menedżerowie marek, agencje reklamowe, menedżerowie imprez i sklepy detaliczne dobrze wiedzą, że uzyskują wymierne korzyści z wiadomości przekazanych na całej ich użytkowej powierzchni, w tym także podłogach. Dostawcy usług poligraficznych (PSP) zachęcają również klientów do wykorzystania powierzchni podłóg do celów marketingowych. Grafika podłogowa była uzupełnieniem bardziej tradycyjnych form grafiki reklamowej, a obecnie wykracza poza teren sklepów detalicznych na tereny hal koncertowych, jest stosowana w projektowaniu wnętrz, a nawet w ekspozycji na zewnątrz. Grafika krótkoterminowa jest tu wciąż normą, ale powstaje coraz więcej długoterminowych aplikacji. Dzięki bardziej trwałym i wszechstronnym mediom oraz laminacji pozwalającej na uzyskanie antypoślizgowej powierzchni możliwości stają się tu nieograniczone. Uważaj na swoje stopy Sklepy detaliczne nadal pozostają popularnym miejscem reklam podłogowych. Reklamy umieszczone wewnątrz sklepu zwracają naszą uwagę na lokalizację produktu na półce. Ogromna ilość decyzji jest podejmowana w ostatniej minucie i grafiki podłogowe mogą połączyć handlowców z konsumentami w kluczowym momencie. W sklepach sprzedawcy często wykorzystują je, aby mieć przewagę nad konkurencją. Wiele sklepów sprzedaje swoją powierzchnię w celu uzyskania dodatkowego dochodu. Artyści są coraz bardziej kreatywni w swoich projektach, dzięki czemu grafika rośnie tak pod względem rozmiarów, jak i rodzaju aplikacji. Niektóre są trójwymiarowe (3D) lub obejmują duże powierzchnie takie jak oznakowania danej marki na całej długości korytarza. Grafiki podłogowe rozszerzają dostępną przestrzeń reklamową. Mniejsze sklepy polegają na grafice podłogowej ze względu na ograniczoną przestrzeń. Podłoga dostarcza średnio o 25 proc. więcej miejsca na nowe reklamy. Branża sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych wykazuje największy popyt na reklamy. Badania marketingowe wykazały, że dzięki nim sprzedaż wzrasta od 7 do 16 proc. Masowe reklamy i najnowsze innowacje w mediach spowodowały, że grafiki podłogowe wkroczyły również na inne rynki, w tym reklamy produktów lub oznakowań wskazujących drogę do miejsc na koncertach i w obiektach sportowych. Nowym, korzystnym rynkiem dla grafiki podłogowej stają się restauracje typu fast food w celu promowania nowych produktów. Szpitale i muzea także w coraz większym stopniu polegają na nich w celu oznaczenia kierunków lub wystaw. Grafiki podłogowe mogą być też stosowane do dekoracji dużych imprez takich jak targi lub konwencje. Najnowszą tendencją jest stosowanie grafiki na całej powierzchni podłogi, z czego korzysta się szczególnie na potrzeby nowych kampanii marketingowych. Powstają aplikacje, w których przekształca się posadzkę w miniaturowe boisko piłki nożnej lub koszykówki. Projektowanie wnętrz Grafiki podłogowe nie muszą zawierać tekstu w celu promocji produktu lub bezpośredniego skierowania kogoś w określone miejsce. Coraz częściej na rynku dekoracji zarówno pomieszczeń mieszkalnych, jak i poza domem stosuje się cyfrowo drukowane grafiki podłogowe, aby tanio i skutecznie kształtować przestrzeń. Modnym trendem jest zmiana wyglądu podłogi dzięki zainstalowaniu grafiki przypominającej drewno lub bruk. Kalifornijska firma APE Wraps ostatnio zainstalowała cyfrowo drukowane grafiki podłogowe przypominające drewnianą podłogę dla stacji telewizyjnej KSL 5 News w Salt Lake City w stanie Utah. Projektanci chcieli stworzyć graficzny wzór drewnianej podłogi, będącej uzupełnieniem podłogi winylowej imitującej drewno w nowej części studia przeznaczonej na wywiady. Największym wyzwaniem było przygotowanie podłogi do instalacji. Nie była ona tak gładka jak oczekiwano i posiadała wiele zanieczyszczeń. Wymagało to dwuetapowej instalacji. Drukowany materiał podłogowy musiał być odporny na duże natężenie ruchu, ponieważ kamery stacji poruszają się we wszystkich kierunkach podczas emisji. Projektanci obawiali się nie tylko o właściwą ochronę drukowanej cyfrowo podłogi, ale również o utrzymanie gładkiej powierzchni dla kamer. Nie można było sobie pozwolić na nierówności czy wybrzuszenia. Firma APE Wraps wcześniej instalowała grafiki podłogowe drukowane na folii Avery Dennison MPI 1005 Supercast Easy Apply RS z laminatem DOL 1060 Gloss w Muzeum Człowieka w San Diego w stanie Kalifornia i wiedziała, że materiał będzie wytrzymały. Wystawa miała być otwarta przez okres od 3 do 6 miesięcy, ale utrzymała się przez cały rok. Grafika podłogowa nie uległa wybrzuszeniu i odklejaniu się na rogach nawet w miejscach o dużym natężeniu ruchu.. Drewniana grafika podłogowa wyglądała świetnie z laminatem DOL 1060 Gloss i zapewniała wysoki połysk dopasowujący ją do reszty podłogi. Od zastosowań wewnętrznych do zewnętrznych Grafiki podłogowe stosowano początkowo w pomieszczeniach zamkniętych, ponieważ są lepiej chronione i wytrzymują dłużej, ale umieszczanie ich na zewnątrz jest obecnie także możliwe ze względu na nowe materiały. Coraz więcej materiałów jest dostępnych do użytku na zewnątrz i dlatego widzimy teraz grafiki podłogowe na paradach, imprezach sportowych jako grafiki chodnikowe i na parkingach. Folia firmy Avery Dennison o nazwie handlowej MPI 6121 Street Graphic jest stosowana do tworzenia grafiki na nierównych powierzchniach takich jak asfalt, beton oraz chodniki. Produkt ten dopasowuje się do chropowatej powierzchni, jeżeli jest prawidłowo zainstalowany, co daje efekt pomalowania farbą. Folia IMAGin StreetRAP firmy MACtac przeznaczona jest do instalowania na zewnątrz i przykleja się do szorstkich powierzchni betonowych. 3M Commercial Graphics oferuje także folie, które mogą być używane na chodnikach. Tym samym promocja zaczyna się na zewnątrz budynku i jest kontynuowana w środku. Ważnym elementem w ustalaniu lokalizacji reklamy są czynniki środowiskowe i natężenie ruchu ciężkiego sprzętu. Tworzenie spójnej wewnętrznej i zewnętrznej grafiki jest mądrą strategią marketingową. Nowy trend polega na łączeniu grafiki podłogowej z grafiką ścienną w jeden kontynuowany ciąg wraz z wyróżniającą się grafiką 3D. Przy większej ilości mediów dostępnych do użytku na zewnątrz placówki handlowe mogą przenosić reklamy z chodnika lub korytarza sklepu na wewnętrzne promocje i powiązać je. Warunki stosowania Większość grafik podłogowych jest przeznaczona do krótkotrwałego użytku, poczynając od jednego dnia do sześciu miesięcy. Ponieważ grafiki podłogowe są często stosowane w celu promowania szybkich, ukierunkowanych wiadomości, nie ma potrzeby ich eksponowania w jednym miejscu bardzo długo. Przykładem są tu sezonowe wyprzedaże. Na koniec każdego roku powszechne są świąteczne wyprzedaże i sklepy stosują grafiki podłogowe, aby naprowadzić klientów na określone promocje lub sprzedaże. Niektóre aplikacje wymagają jednak grafiki podłogowej o dłuższej żywotności – od roku do trzech lat. Długoterminowe grafiki podłogowe są często stosowane w wystrojach wnętrz lub do wskazywania drogi. W celu zachowania świeżego wyglądu grafik podłogowych konieczna jest jednak ich stała wymiana, jako że brudne grafiki to antyreklama firmy. Ważne jest zrozumienie, że grafiki podłogowe są tymczasowe i powinny zostać usunięte, jeśli wykazują objawy uszkodzenia lub nadmiernego zużycia. Nie wszystkie media są wymienne i dlatego ważne jest, aby znać powierzchnię, na której instaluje się grafikę, a także jej ograniczenia. Dobrym pomysłem jest przetestowanie mediów na zamierzonej powierzchni przed ich faktyczną instalacją. Przy tak wielu rodzajach podłóg i folii graficznych do wyboru wczesne wykrycie niezgodności jest ważne, aby zapobiec marnowaniu czasu i pieniędzy. Dobra znajomość podłogi, na którą nakłada się grafikę, zapewnia użycie odpowiednich mediów i laminacji. Podłogi winylowe, płytki ceramiczne z dużymi szczelinami wypełnionymi zaprawą cementową i podłogi z drewna drzew liściastych o słabej przyczepności lakieru – wszystkie wymagają różnej kombinacji mediów i laminatów. Instalacje są największym wyzwaniem dla grafik podłogowych, ponieważ mogą one być stosowane na woskowanej podłodze winylowej, uszczelnionym betonie, marmurze, płytkach ceramicznych, zapokostowanym drewnie i lastryko. Dostawcy mediów są zgodni co do tego, że do właściwej instalacji zapewniającej długą żywotność niezbędna jest czysta, sucha powierzchnia, bo zanieczyszczenia i okruszki pyłu powodują łuszczenie się zainstalowanej grafiki. Właściwe czyszczenie i konserwacja podłogi z zainstalowaną grafiką również pomagają przedłużyć jej żywotność. Laminaty jako gwarancja ochrony przed odpowiedzialnością cywilną Oprócz ułatwienia w sprzątaniu i utrzymaniu, laminowanie przedłuża okres życia grafiki. Trwałe laminaty nałożone w miejscach o dużym natężeniu ruchu, takie jak grafika dywanowa na targach handlowych, są w coraz częstszym użyciu, ponieważ klienci chcą, aby stosowano materiał, który wytrzyma cały okres imprezy lub promocji. Laminat ma nie tylko chronić grafikę, ale także ludzi chodzących po niej. Sprzedawcy zalecają laminowanie wszystkich grafik podłogowych, aby zapewnić ochronę przed zarysowaniem drukowanego obrazu, ścieraniem i odlepianiem się po bokach. Laminat zapewnia również własności antypoślizgowe (powinien posiadać certyfikat odporności na poślizg). Producenci mediów często zalecają konkretny laminat dla ich produktów. Firma MACtac przykładowo oferuje 5 laminatów zaprojektowanych i przetestowanych pod względem odporności na poślizg. Avery Dennison oferuje 8 laminatów, które posiadają klasyfikację odporności na poślizg. Laminowanie nie zawsze jest konieczne, jeśli media graficzne na podłogi mają własności antypoślizgowe. Niektóre PSP lub użytkownicy nie laminują mediów, aby zaoszczędzić pieniądze. Często grafika podblokowa jest eksponowana krótkoterminowo, w niektórych przypadkach tylko przez jeden dzień. Wykorzystaj podłogi Graficzne aplikacje podłogowe są przydatne w różnych środowiskach, poczynając od supermarketów po stadiony sportowe i obiekty działalności rozrywkowej. Grafiki podłogowe rzadko muszą walczyć o uwagę potencjalnych klientów, ponieważ nie ma wokół nich wielu innych reklam przyciągających wzrok i rozpraszających uwagę. Nadszedł czas, aby zarówno konsumenci, jak i PSP zaczęli wykorzystywać podłogi jako element ich strategii marketingowej. Dzięki nowym produktom możliwe są trwalsze aplikacje eksponowane w warunkach zewnętrznych i pomieszczeniach wewnętrznych. Grafika podłogowa jako twórcze medium reklamowe stosowane w dowolnym miejscu zapewnia dobrą widocz-ność i pożądany efekt marketingowy. Na podstawie „Digital Output” opracował TG