Ponieważ farba jest podstawą każdego druku, to właściwości farb muszą być dostosowane do wymagań stawianych przez technikę drukowania offsetowego, tak aby zapewnić ich właściwe przenoszenie poprzez formę drukową na podłoże.
Odporność na światło cd. Światłoodporność farb i druków wyznacza się zgodnie z normą DIN 16525, w oparciu o dokładnie zdefiniowaną i znormalizowaną próbkę, wykonaną na urządzeniu do wydruków próbnych, na białym, kredowanym, światłotrwałym i bezdrzewnym papierze, który nie zawiera wybielaczy optycznych.
Światłoodporność określa się wyłącznie na drukach zadrukowanych pełną aplą, wystawiając druk razem ze skalą porównawczą na działanie światła dziennego. Aby skrócić czas badania, stosuje się wysokociśnieniowe lampy ksenonowe, pozwalające na uzyskanie efektów porównywalnych z oddziaływaniem rzeczywistego światła dziennego.
Wyniki ocenia się porównując zmiany kolorystyczne, jakie zaszły na badanej próbce w stosunku do specjalnej skali porównawczej.
Skala światłoodporności określana jest w stopniach WS od 1 do 8, przy czym 1 oznacza bardzo niską odporność, a 8 najwyższą. Symbol skali światłotrwałości WS jest skrótem od określenia „skala wełniana”, którą stanowi 8 zabarwionych na niebiesko wełnianych próbek.
Poszczególne stopnie oznaczają konkretną możliwość eksponowania druków w świetle dziennym bez obawy o zmianę ich kolorystyki w określonym czasie, w zależności od pory roku.
Światłoodporność farb mieszanych. W przypadku farb standardowych wszyscy producenci farb zamieszczają odpowiednią informację o światłoodporności na etykietach. Przy farbach mieszanych produkowanych na zamówienie wartość światłoodporności podawana jest na podstawie analizy właściwości pigmentów zastosowanych do mieszania farb.
Przed rozpoczęciem druku zleceń, od których wymaga się szczególnej odporności na działanie światła, należy pamiętać, że:
– Światłoodporność wykonanego druku w praktyce zależy od wielu czynników, które mogą odbiegać od tych, jakie przyjmuje się podczas wykonywania badań laboratoryjnych. Należy zwrócić szczególną uwagę na kolorystykę podłoża przeznaczonego do druku. Jeśli zastosujemy do druku podłoże o niskiej światłotrwałości, z dużą zawartością ścieru drzewnego, które w szybkim czasie zżółknie, to nie pomoże nam zastosowanie farby niebieskiej nawet o najwyższej odporności. Farba taka nie zmieni barwy pod wpływem światła, ale spowoduje powstanie wrażenia zieleni pod wpływem oddziaływania żółto zabarwionego podłoża.
– Ważnym parametrem jest również grubość warstwy farby naniesionej podczas drukowania. W praktyce jest ona często inna niż ta, na której opiera się norma. Ponadto grubość farby zależy od właściwości danego podłoża drukowego i formy drukowej. Można przyjąć, że grubsza warstwa farby powoduje zwiększenie światłoodporności z powodu zgromadzenia większej ilości pigmentów na jednostce podłoża. Stanowi zatem większą barierę dla działających na nią promieni świetlnych. Takie samo działanie wykazują farby o podwyższonej koncentracji pigmentów. Natomiast cieńsze warstwy farb na podłożu powodują na ogół obniżenie światłoodporności. Niższą światłotrwałość wykazują również druki zadrukowane motywem rastrowym.
– Odporność druków na działanie światła można poprawić w pewnym stopniu przez ich lakierowanie lub kaszerowanie folią.
– Podczas mieszania farb o różnej światłoodporności nie należy się spodziewać, że farba bardziej odporna zwiększy odporność tych słabszych. Jest bowiem odwrotnie, co oznacza, że po zmieszaniu ich ze sobą gotowa mieszanka będzie miała światłoodporność farby o najniższej światłotrwałości użytej do mieszania.
– Rozjaśnianie farb za pomocą dodatku bieli transparentnej powoduje znaczne obniżenie ich światłoodporności. cdn.
Ewa Rajnsz
Artykuł sponsorowany