Ferag na Ifra 2004
6 Dec 2016 14:44

Ifra Expo 2004 pomimo wielu wštpliwoœci potwierdziła, iż jest cišgle najważniejszš imprezš branży gazetowej. Siłš tej imprezy jest wšska specjalizacja. Zainteresowani specjaliœci z sektora prasowego zarówno gazetowego, jak i czasopism znajdujš tu zawsze coœ interesujšcego dla siebie, dzięki czemu Ifra staje się bardzo twórczym spotkaniem klientów z dostawcami. W czasie tej wystawy więcej czasu można poœwięcić klientom Đ stšd bierze się opinia, że spotkania sš bardziej konstruktywne. Taka ocena pozwoliła wykorzystać rok drupowy na zaskoczenie klientów Feraga. Otóż w maju w DŸseldorfie zaprezentowana została koncepcja StreamStitch. Spotkała się ona z dużym zainteresowaniem, ale i sceptycyzmem: czy rozwišzanie przedstawione w formie animacji komputerowej ujrzy kiedykolwiek œwiatło dzienne, a jeżeli tak, to kiedy? Na Ifra Expo 2004, pięć miesięcy póŸniej, maszyna już pracowała. Ferag wykorzystał ten czas na przygotowanie rozwišzania umożliwiajšcego szycie drutem w transporterze (w klamrze). Rozwišzanie to pozwala na uzyskanie szytego produktu on-line przenoszonego przez transporter typu UTR (dla posiadaczy wczeœniejszych transporterów TTR zaproponować można system przekazujšcy TTR Đ UTR Đ TTR). W ten sposób tradycyjna gazeta uzyskuje formę dużo bardziej atrakcyjnš dla wydawcy i klienta końcowego Đ czytelnika. Posiadacze systemów wkładkujšcych otrzymujš dodatkowš możliwoœć łšczenia okładki np. heatsetowej z grzbietem coldsetowym. Włšczajšc jeszcze w system bęben tnšcy trójstronnie uzyskujemy nowe możliwoœci wykorzystania maszyny drukujšcej poza czasem drukowania ăgoršcego nakładuÓ. Regułš Feraga staje się prezentowanie maszyn na Ifrze, co wczeœniej było rzadkoœciš. Ponadto na stoisku zaprezentowany został system KKL do wklejania MemoStick (forma etykiety samoprzylepnej). Wczeœniej prezentowane rozwišzania wklejały materiał z rolki, co komplikowało sposób zmiany roli. Zastosowane rozwišzanie oparte zostało na etykietach zasilanych z magazynów w formie składanki. Na drupie etykiety MemoStick podawane były z pakietu i wklejane w strumień płasko leżšcych gazet. Klient może zatem wybrać już korzystniejszš dla siebie formę wklejania, a mianowicie transporter RollStream czy UTR. Interaktywne dodatki nabierajš coraz większego znaczenia zarówno dla drukarzy, jak i dla wydawców. Drukarnie majš ograniczone możliwoœci oferujšc więcej stron w pełnym kolorze; zazwyczaj łšczy się to z ograniczeniem objętoœci. Chętnie zatem sięgajš po nowoœci takie jak: wklejanie płyt CD, DVD, upominki, strukturyzacja grzbietów. Oczywiœcie nie jest to problemem, gdyż wszystkie te czynnoœci i ăuszlachetniaczeÓ sš łatwe do wykonania, jeœli dysponujemy czasem i odpowiedniš iloœciš personelu. Wyzwanie dla Feraga pojawia się, gdy czasu jest mało, a plan produkcji nie przewiduje dodatkowych zabiegów operacyjnych. Gazeta musi opuœcić drukarnię o czasie, w przeciwnym razie nie będzie ona już nikomu potrzebna. Wysiłki konstruktorów koncentrujš się na możliwoœci wprowadzenia dodatkowych operacji on-line, w sposób jak najmniej zaburzajšcy podstawowy proces technologiczny. Wiele tego typu rozwišzań tworzonych jest na indywidualne potrzeby klientów. Ważnym elementem oferty Feraga sš systemy dystrybucyjne i logistyka w sferze postpressu. Tutaj pokazana została nowa wersja oprogramowania kontrolujšcego przebieg procesów introligatorskich i zarzšdzanie produkcjš. Dzięki systemowi można w dowolnym momencie kontrolować przebieg produkcji oraz modyfikować go. Oprogramowanie informuje w czasie rzeczywistym o przebiegu poszczególnych operacji, a także o stopniu ich zaawansowania. Wysyła komunikaty do stanowisk odbiorczych na rampie uwzględniajšc czas przejazdu i skład poszczególnych paczek. Dzięki takiej organizacji drukarnia jest w stanie wzišć na siebie zadanie, za które do tej pory odpowiadał kolportaż. To bardzo ważne dla wydawcy, gdyż skraca się czas dystrybucji, a zatem zostaje go więcej dla redakcji. Te udoskonalajšce maszyny jeszcze kilka lat temu wydawały się projektami dalekiej przyszłoœci. Z dzisiejszego punktu widzenia produkt gazetowy przestaje odbiegać stopniem zaawansowania technologicznego od czasopism i coraz więcej drukarń gazetowych stosuje procesy technologiczne dedykowane czasopismom i magazynom kolorowym. Zjawisko to potwierdza nowy kierunek, jakim jest zmniejszanie formatów. Kilka zachodnich dzienników zdecydowało się na ten krok wprowadzajšc tzw. format kompaktowy. Czy ten nowy kierunek sprawdzi się i czy rzeczywiœcie dzienniki zacznš konkurować z czasopismami, czas pokaże. Niemniej doœwiadczenia z dwóch sektorów Đ rynku gazet i czasopism Đ pozwalajš pozytywnie oceniać rozwój tych produktów. Również informacje płynšce z rynku polskiego i jego obecny rozwój pozwalajš na optymizm. Serwis to również produkt, który oferowany jest klientom wraz z całym pakietem szkoleń zarówno dla nowych posiadaczy systemów, jak i starszych użytkowników pragnšcych podnieœć kwalifikacje swoich pracowników. Ferag wychodzi z propozycjš organizowania kursów podnoszšcych kwalifikacje operatorów systemów oraz personelu technicznego. Szkolenia odbywajš się zarówno w Hinwil (Szwajcaria), jak i na systemach u klienta. Taki sposób działania zapewnia cišgłoœć kontaktów oraz możliwoœć unowoczeœniania starszych systemów. Podsumowujšc tę edycję Ifry można stwierdzić, iż obroniła ona swojš pozycję i drupa nie powinna więcej zaszkodzić jej pozycji. Branża ceni to wydarzenie, a jakoœć spotkań oraz ich waga pozwalajš na pozytywne rokowania na rok 2005. Specjaliœci z sektora produkcji gazet i czasopism z pewnoœciš spotkajš się w Lipsku, a wystawcy będš się sprężać oferujšc najnowsze rozwišzania, do których natchnęli ich klienci. Impreza taka jak Ifra pozostaje forum dyskusyjnym klient Đ dostawca oraz wyznacza kierunki działania na dalszy okres i to w tej imprezie jest najważniejsze. Ferag AG, jak zwykle zresztš, będzie obecny na kolejnej wystawie Ifra Expo 2005 w Lipsku. Materiał dostarczony przez firmę Ferag Polska