Już po raz trzeci targi druku przemysłowego InPrint zagościły w Niemczech. Tegoroczna edycja odbyła się w Monachium, w dniach 14-16 listopada, w centrum Munich Trade Fair Center. Wystawa przyciągnęła blisko 3000 osób zainteresowanych innowacjami w zakresie zastosowania druku przemysłowego. Kompleksowy program konferencji towarzyszących targom pozwolił na wgląd w najnowsze osiągnięcia i potencjał rynkowy tego nowo powstającego sektora przemysłowego. Z każdą kolejną edycją InPrint cieszy się coraz większym zainteresowaniem, o czym świadczyć może udział ponad 60 nowych, renomowanych wystawców.
153 wystawców z 19 krajów zaprezentowało najnowsze technologie z zakresu druku specjalistycznego, sitodruku, druku cyfrowego i atramentowego na różnych podłożach: metalu, tworzywach sztucznych, tekstyliach, szkle, ceramice, drewnie i innych powierzchniach. Aplikacje przedstawione na wystawie zostały zaprojektowane w taki sposób, aby można je było zintegrować z liniami produkcyjnymi, umożliwiając w ten sposób masową personalizację szerokiej gamy wyrobów przemysłowych.
W sumie 2951 gości z 63 krajów przybyło do Monachium, aby odkryć najnowszy sprzęt, wymienić się doświadczeniami lub znaleźć partnerów biznesowych do opracowania gotowych rozwiązań rynkowych. Wydarzenie okazało się interesujące nie tylko dla specjalistów z branży poligraficznej – do zwiedzających dołączyło bowiem blisko 2000 gości odwiedzających targi productronica. Productronica to wiodące targi rozwoju i produkcji elektroniki, w tym roku odbywające się w sąsiednich halach centrum targowego.
Jak pokazują wyniki ankiet potargowych, połowa zwiedzających InPrint pochodziła spoza Niemiec, przede wszystkim z Włoch, Wielkiej Brytanii, Austrii, ze Szwajcarii, z Hiszpanii, Holandii, Francji, Polski i Rosji. Podczas gdy 60 proc. odwiedzających stanowili specjaliści w zakresie druku – z sektora druku cyfrowego (38 proc.), druku atramentowego (26 proc.), sitodruku (20 proc.) lub druku specjalistycznego (9 proc.), jedna trzecia odwiedzających to reprezentanci sektorów przemysłu wytwórczego, a około 7 proc. – sektora opakowań. Głównym obszarem zainteresowania odwiedzających targi były maszyny i systemy drukujące, atramenty, płyny i chemikalia, głowice drukujące, ekrany, materiały i podłoża, a także sprzęt i oprogramowanie.
Zarówno wystawcy, jak i zwiedzający wysoko ocenili tegoroczny program merytoryczny. W dwóch salach odbywały się towarzyszące targom konferencje i wykłady. Prelegenci przybliżyli panujące trendy i najnowsze osiągnięcia w druku funkcjonalnym, dekoracyjnym i opakowaniowym. Każdy dzień konferencji poświęcono jednemu z kluczowych obszarów zastosowań druku przemysłowego. Wtorkowe wystąpienia były związane z branżą wystroju wnętrz, a przewodziło im hasło: „Innowacyjne procesy i technologie do dekoracyjnego projektowania różnych powierzchni i okładzin ściennych oraz personalizacji”. Środa była poświęcona drukowi funkcjonalnemu – wspólnym tematem wykładów był „Rozwój technologiczny w zakresie specjalistycznych, ekranowych, cyfrowych i atramentowych drukarek do drukowania funkcjonalnego w przemyśle motoryzacyjnym i opakowaniowym”. Ostatni dzień konferencji upłynął pod znakiem opakowań, a konferencje i wykłady na forum nosiły wspólny tytuł: „Trendy, techniki i aplikacje do drukowania na opakowaniach pierwotnych i wtórnych, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualizacji opakowań.”
Wzorem poprzednich edycji targom towarzyszył konkurs innowacji – w tym roku sponsorem The InPrint 2017 Innovation Awards była firma Ricoh, która ufundowała nagrody za innowacyjne produkty i spektakularne partnerstwa między firmami, przyczyniające się do rozwoju druku przemysłowego. Pierwszego dnia wystawy współzałożyciel InPrint, Marcus Timson i Graham Kennedy, szef działu Commercial Ink Jet Business w Ricoh, wręczyli prestiżowe nagrody dla czterech firm. Zwycięzcami w kategorii „Innowacyjne partnerstwa” były CEFLA z Włoch i Tonejet z Wielkiej Brytanii, natomiast nagrody w kategorii „Produkty wyjątkowe” zostały przyznane firmom Sioen Chemicals z Belgii i Thallosjet z Włoch.
Wśród wystawców nie zabrakło firm, które na uczestnictwo w targach InPrint zdecydowały się po raz pierwszy. Jak podają organizatorzy, w tym roku w Monachium zadebiutowały 63 przedsiębiorstwa. Wśród nich znalazły się między innymi: EFI, Mutoh, Roland, Armor, Cefla, Sioen Chemicals i Netzsch.
W Monachium debiutowały nie tylko firmy – goście tegorocznej edycji mieli możliwość zapoznania się z innowacyjnymi rozwiązaniami, które przy okazji targów InPrint wprowadzono na rynek po raz pierwszy.
Premierę miało między innymi urządzenie do druku cyfrowego marki Cyclone oferowane przez firmę Tonejet, dostawcę innowacyjnych technologii dla druku cyfrowego na opakowaniach, a zarazem partnera targów InPrint. Rozwiązanie posiada wbudowany system transportowy Rockwell iTRAK oraz wiele funkcjonalności dostosowanych do wymogów dzisiejszego środowiska druku cyfrowego. Zdecydowaliśmy się na premierę podczas targów InPrint, ponieważ jest to doskonała okazja do omówienia wymagań klientów oraz zmian zachodzących w branży – komentuje Marvin Foreman, dyrektor sprzedaży w firmie Tonejet i dodaje: Zademonstrowaliśmy, w jaki sposób Cyclone może zrewitalizować dotychczasową produkcję opakowań i tworzyć nowe, elastyczne opcje produkcyjne wynikające ze zmiennych rozmiarów produkcji. Ten system wprowadza nas na kolejny poziom konkurencyjności w branży opakowań do napojów, zwłaszcza w przypadku wytwarzania krótkich i ultrakrótkich serii. Zapewnia to markom możliwość zarządzania zamówieniami specjalnymi, a nawet jednorazowymi nakładami, co pozwala łatwo dostosować się do zmiennych wymogów rynku.
Wśród tegorocznych debiutantów znalazła się firma EFI. Prezentacja targowa obejmowała przykłady nowych pomysłów i dekoracyjne rozwiązania druku, w tym: termoformowane części 3D i grafiki, drewniane podłogi, zadrukowane kostki brukowe, płytki ceramiczne, aplikacje tekstylne, podświetlane ramki do wyświetlania i wiele innych. Inspirujemy się innowacyjnymi aplikacjami, które nasi klienci tworzą dzięki technologii EFI, umieszczając grafiki na prawie każdym rodzaju materiału – powiedział Stephen Emery, wiceprezes EFI, Ink & New Business Development i dodał: EFI stworzyło platformę internetową Imaging of Things, aby pomóc klientom w wypromowaniu tych możliwości. Kompletna oferta drukarek EFI, obejmująca unikalne technolo-gie, zapewnia klientom lepsze możliwości znakowania i ozdabiania rozmaitych produktów, w tym także na potrzeby produkcji przemysłowej.
W gronie firm debiutujących w Monachium znalazła się także firma Roland DG, która zaprezentowała nową drukarkę UV LED VersaUV z serii S. Więcej informacji na temat oferowanych rozwiązań tego producenta znaleźć można na s. 36.
ARMOR Industrial Inks Lab z Dortmundu to wystawca specjalizujący się w projektowaniu tuszów na bazie wody na potrzeby przemysłowego druku atramentowego. Firma po raz pierwszy wzięła udział w niemieckiej edycji targów. Goście stoiska mogli bliżej poznać usługę projektowania i wytwarzania indywidualnych receptur tuszu. W szczególności tusz na bazie wody do drukowania na nieporowatych powierzchniach, takich jak tworzywa sztuczne i elastyczne folie opakowaniowe, wzbudził duże zainteresowanie wśród uczestników targów.
Na stoisku firmy Cefla Finishing debiutującej na targach InPrint nie zabrakło innowacji. Cefla, oferująca rozwiązania w dziedzinie wykańczania i dekorowania drewna, szkła, plastiku, cementu, materiałów kompozytowych i powierzchni metalowych zaprezentowała urządzenie UV J-PRINT SP520 oraz wieloprzebiegowe – J-PRINT MP. Oferowane przez tego producenta innowacje w zakresie druku cyfrowego koncentrują się na wykorzystaniu potencjału personalizacji technologii cyfrowej i zastosowaniu jej do drukowania wielkoformatowych obrazów w wysokiej rozdzielczości. Propozycja rynkowa wydaje się być szczególnie interesująca dla przedsiębiorców, którzy muszą zmierzyć się z wysokimi nakładami produkcyjnymi, ponieważ łączy w sobie potencjał personalizacji z wysoką wydajnością i prostotą działania.
Agfa Graphics tradycyjnie już wzięła udział w tegorocznych targach InPrint, których jest współzałożycielem i jednym ze strategicznych partnerów. Wystawa była dla belgijskiego producenta okazją do zaprezentowania zaawansowanych technologicznie atramentów UV, dedykowanych różnym zastosowaniom przemysłowym. Goście stoiska mogli zapoznać się z próbkami produktów wyprodukowanych z ich użyciem. Podczas konferencji będącej integralną częścią targów Marc Graindourze, manager ds. rozwoju biznesu w dziale atramentów przemysłowych wystąpił z prezentacją pt. „Rozwój atramentów w kontekście druku przemysłowego”. W opinii przedstawicieli firmy InPrint jest doskonałą okazją do dzielenia się kompetencjami w zakresie oferowanych produktów oraz przykładami ich wykorzystania w praktyce.
Podobnie entuzjastycznie oceniła tegoroczne targi firma Xaar, podkreślając wysoką frekwencję na stoisku i efektywne rozmowy z decydentami. Zaprezentowano pełną gamę głowic, w tym głowice z serii Xaar 5601, które są efektem prac rozwojowych nad rozszerzeniem zakresu aplikacji, podjętych w ciągu ostatnich 18 miesięcy. W ramach towarzyszących targom konferencji uczestnicy mieli możliwość wysłuchania prezentacji na temat zastosowania rozwiązań inkjetowych w druku 3D, którą wygłosił Chris Noble. Słuchacze dowiedzieli się, w jaki sposób technologia atramentowa zmienia oblicze druku 3D i jak za sprawą rozwiązań inkjetowych można rozszerzyć spektrum technologii 3D przechodząc od rozwiązań prototypowych do produkcji masowej. Tematem rozmów na stoisku było również podpisanie umowy o współpracy z firmą BASF, której celem jest optymalizacja fotopolimerów, przyczyniająca się do poprawy właściwości obiektów i obniżenia kosztów ich wytwarzania.
Tegoroczne targi pozytywnie ocenili także przedstawiciele brytyjskiej firmy GEW (EC) Limited, którą w Polsce reprezentuje autoryzowany dystrybutor – firma Profex elektronik z Opola. Jak podkreślają nasi rozmówcy, InPrint był doskonałą okazją do zaprezentowania kompleksowej oferty lamp łukowych i systemów utwardzania LED UV przeznaczonych do drukowania i powlekania. Obie technologie są dostępne w szerokościach od 10 cm do 2,5 m w przypadku pojedynczej lampy. Szczególnym zainteresowaniem zwiedzających cieszyły się zaawansowane rozwiązania w zakresie chłodzenia, zapewniające skuteczne odprowadzanie ciepła przy wysokich poziomach mocy do 27 W/cm2 w zależności od długości fali dla rozwiązań LED UV. Systemy GEW to efektywne zespoły do utwardzania technologią UV, przystosowaną do najszybszych prędkości drukowania i długiego czasu pracy, zapewniające stały poziom jakości druku przy mniejszym zużyciu energii i braku przestojów.
Firma Mimaki zaprezentowała szeroką gamę przemysłowych rozwiązań drukujących. Zakres zastosowań rozciągał się od etykiet ostrzegawczych, tabliczek znamionowych i przełączników membranowych po próbki opakowań i materiały promocyjne. Odwiedzający stoisko mogli zobaczyć rozwiązania drukujące i tnące klasy przemysłowej, próbki 3D pokazujące możliwości pełnokolorowej drukarki 3D przeznaczonej do szybkiego wykonywania prototypów, produkcji form i modelowania.
Jesteśmy przekonani, że mieliśmy jedną z najszerszych gam zastosowań druku przemysłowego na targach – mówi Ronald van den Broek, dyrektor ds. sprzedaży w regionie EMEA firmy Mimaki Europe i dodaje: Technologie druku przemysłowego zmieniają oblicze produkcji, a firma Mimaki dużo inwestuje w tę zmianę. Staramy się stworzyć nowe, zyskowne możliwości dla marek i producentów w rozmaitych branżach. Mogliśmy omówić te możliwości z uczestnikami targów i mam nadzieję, że udało nam się zainspirować ich wieloma nowymi pomysłami, które przeniosą do swoich firm.
Na wspólnym stoisku firm SCREEN GA i Inca Digital dostępna była gama produktów prezentujących zakres przemysłowych rozwiązań atramentowych. InPrint to doskonała okazja do spotkania się z przedstawicielami firm różnych sektorów i rozszerzenia prowadzonych rozmów na temat możliwości przemysłowych zastosowań atramentowych – skomentował dr John Mills, dyrektor generalny Inca Digital i dodał: Częstym tematem rozmów prowadzonych na stoisku była przyszłość technologii jednoprzebiegowej – zastanawialiśmy się, czy będzie w stanie zmienić rynek, a tym samym, jak wyglądać będzie przyszłość druku komercyjnego w formacie B1. Mamy już wielu klientów korzystających z urządzeń Onset serii X drukujących na drewnie, metalu i wielu innych podłożach przemysłowych, teraz z niecierpliwością czekamy na informacje o zastosowaniach naszych nowych maszyn z serii OnsetM. Najbardziej oczywiste są dekoracje w metalu, do których OnsetM nadaje się wręcz idealnie, otwierając przedsiębiorcom nowe możliwości generowania dochodów w tej dziedzinie.
Dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszyło się stoisko firmy Heidelberg, na którym zaparkowany był samochód Smart. Goście mogli samodzielnie przekonać się, jak cyfryzacja i nowe technologie drukowania zapewniają szybki sposób realizacji indywidualnych projektów produkcyjnych. Wykorzystując specjalną aplikację, ochotnicy mogli zaprojektować na tablecie wybrane elementy wykończenia wnętrza. Po wejściu do samochodu i założeniu specjalnych okularów (VR) użytkownik mógł zobaczyć swój projekt w naturalnym środowisku wnętrza Smarta podziwiając dysze wentylacyjne czy oprawki elementów kokpitu w wybranej przez siebie grafice. Inter-aktywna prezentacja przyciągała gości, a chętni do spersonalizowania Smarta ustawiali się w kolejce. Prezentacja miała na celu przedstawienie różnorodności zastosowań rozwiązań firmy Heidelberg, zintegrowanych z cyfrowym procesem produkcyjnym. Personalizowane wykończenia elementów samochodu Smart są produkowane przy użyciu systemu drukującego Omnifire 250 4D.
Dzięki społeczności wysoko wykwalifikowanych specjalistów, która wspólnie tworzy nowe rynki dla innowacyjnych technologii drukowania, targi InPrint stały się bardzo ważnym wydarzeniem dla zastosowań druku w produkcji przemysłowej. Choć wystawa jest przede wszystkim platformą wymiany doświadczeń i innowacyjnego myślenia, tym razem na stoiskach wystawcy zaprezentowali wiele konkretnych, praktycznych rozwiązań. To, co możemy zobaczyć w wyniku tegorocznego pokazu, to fakt, że InPrint ewoluuje w kierunku wystawy handlowej, o czym świadczy rosnąca liczba transakcji zakupowych zawieranych podczas trwania targów – podsumowała Nicola Hamann, dyrektor zarządzająca firmy Mack Brooks Exhibitions, będącej organizatorem wydarzenia.
Podczas gdy personalizacja wielu produktów i materiałów była wcześniej możliwa głównie dla małych pojedynczych partii lub na indywidualne zamówienie, innowacyjne aplikacje do drukowania umożliwiają obecnie długoterminową masową personalizację w ramach przemysłowego procesu produkcyjnego. Wiele sektorów produkcyjnych dostrzega olbrzymi potencjał rynkowy w aplikacjach do drukowania, ponieważ pozwalają one firmom ulepszyć ich linie produkcyjne i uzyskać przewagę nad konkurencją – mówi Frazer Chesterman, współzałożyciel InPrint.
Sektory przemysłowe reprezentowane przez odwiedzających InPrint 2017 zaskakiwały różnorodnością: od przemysłu motoryzacyjnego, projektowania wnętrz, mody, produkcji elektroniki i artykułów gospodarstwa domowego po zabawki, sport, farmaceutyki, żywność i napoje, ceramikę oraz wiele innych. Na liście gości znaleźli się delegaci renomowanych marek takich jak: adidas, Audi, Boehringer Ingelheim, Continental, Daimler, EVONIK, Fischersports, LEGO System, Marc Cain, Mercedes-Benz, Nestlé, Procter & Gamble Manufacturing, Ravensburger Spieleverlag, Rodenstock, Swarovski, Swatch Group i grupa sportowa uvex.
Wystawcy, zwiedzający oraz sami organizatorzy bardzo wysoko ocenili tegoroczne wydarzenie deklarując swój udział w kolejnych edycjach targów. W przyszłym roku targi druku przemysłowego odbędą się w Mediolanie w dniach 20-22 listopada, a do Monachium InPrint powróci w dniach 12-14 listopada 2019 roku. Natomiast amerykańska odsłona targów jest zaplanowana na 9-11 kwietnia 2019 r. w Louisville, w stanie Kentucky.
Blanka Zapalska