Dwa lata temu w styczniowej Poligrafice przedstawialimy firmę, która w tamtym okresie rozpoczynała swojš przygodę z poligrafiš. Jej właciciel, Andrzej Fischer, wczeniej niezwišzany z poligrafiš od strony produkcyjnej, wraz z synami Đ Andrzejem i Wojciechem Đ zadecydowali o inwestycji w system CtP.
O inwestycji zdecydowały problemy, jakie senior napotykał na swojej drodze wydajšc katalogi znaczków i monet, bo raczej w kręgach numizmatyczno-filatelistycznych się obracał. Systemem, który pojawił się w firmie, był pierwszy wówczas w Polsce i zarazem w Europie rodkowej pełnoformatowy, w pełni automatyczny system Fuji Đ Luxel Vx-9600. Jest to nawietlarka wyposażona w dwie 30-miniwatowe diody emitujšce wiatło fioletowe, która skróciła czas przygotowywania wczeniej wspomnianych wydawnictw. Do chwili inwestycji w system CtP od przekazania do nawietlarni filmowej zapisu elektronicznego do rozpoczęcia drukowania upływało na ogół 10-14 dni. Obecnie materiały przygotowywane sš do druku nieporównywalnie szybciej (przygotowanie kilkusetstronicowego katalogu zajmuje do 8 h). Ale system zainstalowano nie tylko na własne potrzeby; przede wszystkim miał on działać (i obecnie tak włanie działa) jako nawietlarka usługowa. Okazało się, że to spontaniczne wejcie na rynek usług poligraficznych było poczštkiem przygody z poligrafiš w kontekcie produkcyjnym. Ten pierwszy krok okazał się sukcesem Đ na nawietlanie usługowe byli i sš nadal klienci, tak więc w lad za nim pojawiły się kolejne. Obecnie firma wiadczy usługi nie tylko z zakresu prepress (nawietlanie do formatu B1+), proofingu Đ wydruki próbne: proof kontraktowy, wydruk impozycyjny, impozycji Đ montaż elektroniczny, skanowanie i dtp, ale również z zakresu pełnej introligatorni i druku cyfrowego.
W introligatorni pracuje linia do oprawy zeszytowej StitchLiner 5500 z trzema wieżami VAC-100, które majš system pobierania ssawkowego oraz mogš służyć jako zbieraczki do formatu B3, a także szeciokasetowa złamywarka AFC-546AKT. z prasš do składek i dodatkowym łamem nożowym oraz specjalnš wycinkš umożliwiajšcš uzyskiwanie składek o minimalnych formatach. Zbieranie arkuszy z przedłużonego formatu B2 jest możliwe już od gramatury 50 g.
Złamywarka posiada wiele dodatkowych opcji umożliwiajšcych potrójne przegniatanie (bigowanie), wykładanie z segregacjš, podwójnš perforację, bigowanie specjalnym bigiem powierzchni lakierowanych i i foliowanych.
W zakresie oprawy miękkiej klejonej prace realizowane sš na dwóch oklejarkach BQ-270 (do 500 opraw/h) i BQ-460 (do 1200 opraw/h) z automatycznym nastawem, pomiarem gruboci grzbietu, bocznym oklejaniem, z automatycznym bigowaniem okładek i możliwociš oklejania w okładki z tzw. skrzydełkami. Maksymalna gruboć grzbietu Đ ok. 55 mm.
Oprawione prace sš docinane na nowoczesnym trójnożu HT-70 (do 1200 cykli/h). Studio Fischer proponuje swoim klientom również uszlachetnianie wydruków, a dokładnie foliowanie. Foliarka pracujšca w introligatorni pozwala na dwustronne foliowanie do 23 mikronów oraz daje możliwoć wykonania podczas foliowania struktury (np. płótna) na gładkiej folii.
Kierunek ăintroligatorniaÓ również nie był przypadkowy w tej przygodzie. Podobnie jak w przypadku CtP mobilizacjš do uprawiania tej dyscypliny poligraficznego ăsportuÓ było zapotrzebowanie rynkowe na takie usługi, wykonywane w jak najkrótszych terminach z zachowaniem stałej wysokiej jakoci.
Zakres przygody właciciele poszerzyli również o możliwoć druku wielkoformatowego, stšd inwestycja w urzšdzenie HP DesignJet 5500.
Dodatkowš pozycjš w palecie usług wiadczonych przez firmę jest druk cyfrowy. Zainstalowano pierwszš w Polsce maszynę Canon CLC 4000, którš wyróżnia możliwoć druku cyfrowego na papierach fakturowanych i łatwoć uszlachetniania druku utrwalanego olejowo. Właciciel firmy wyranie widział zalety druku cyfrowego, którymi sš według niego: realizacja zlecenia ăod rękiÓ (faza przygotowawcza trwa bowiem bardzo krótko i może się odbywać w czasie drukowania innych zleceń); fakt, że jakoć otrzymywanych druków jest znacznie wyższa niż wydruków z typowej drukarki lub plotera i zbliżona do jakoci offsetu; prędkoć drukowania, która jest większa niż w typowych drukarkach komputerowych, choć trochę wolniejsza niż w offsecie; możliwoć drukowania na wielu różnych podłożach oraz w szerokim przedziale gramatur; brak koniecznoci przygotowywania formy drukowej, co znaczšco obniża koszty druku, szczególnie przy nakładach małych i bardzo małych oraz zapewnia bardzo krótki czas uzyskania pierwszej odbitki, i oszczędnoci z tego tytułu. Pierwsza odbitka Đ mówi Andrzej Fischer Đ schodzšca z maszyny jest odbitkš nakładowš. Cena wydrukowania wyłšcznie jednej kopii oraz jednej kopii w dużym nakładzie jest taka sama, natomiast ceny rynkowe tych kopii, uwzględniajšce fazę przygotowawczš (obróbka komputerowa), różniš się między sobš niewiele, znacznie mniej niż w przypadku offsetu, i jest to w praktyce stosunek od 1:2 do 1:5 (dla offsetu byłby to stosunek o kilka rzędów wielkoci większy). Każdorazowe odnawianie obrazu drukowego umożliwia personalizację wydruków, np. nadawanie każdej odbitce indywidualnego numeru seryjnego, stosowanie list adresowych. Nie ma przestojów pomiędzy kolejnymi zleceniami, a ich archiwizacja oraz ponowne drukowanie sš proste, szybkie i co bardzo ważne Đ powtarzalne.
Całkowicie cyfrowa obróbka obrazu daje wiele możliwoci, jak np. skalowanie czy też łatwe i pełne zarzšdzanie kolorem. Inwestycja w druk cyfrowy w studiu Fischer była podyktowana nie tylko głębokim przekonaniem właciciela do tej technologii, ale przede wszystkim koniecznociš kompleksowej obsługi klienta. W miarę możliwoci finansowych należy błyskawicznie reagować na zapotrzebowanie rynku.Tylko takie podejcie daje szansę na sukces.
Na tym zapewne przygoda firmy Fischer z poligrafiš się nie skończy... Nie jest to łatwa przygoda, jak twierdzi sam właciciel. Na swojej drodze napotyka on bowiem wiele przeszkód, czasami naprawdę przykrych i trudnych do pokonania, wynikajšcych z różnych, nie zawsze właciwych czy czystych biznesowo postaw, ale idzie dalej, nadal inwestuje, planuje...
Czekamy zatem na cišg dalszy!
Artykuł sponsorowany