Fotoszanse rozwoju
6 Dec 2016 14:50

Rynek specjalistycznych wyrobów fotograficznych szybko staje się obszarem, w którym konsumenci mają bardzo bliski kontakt z drukiem cyfrowym. Dzieje się tak w wyniku powstania zupełnie nowych produktów poligraficznych wykorzystujących zalety oferowane przez fotografię cyfrową. Na rynku nie brakuje urządzeń otwierających zupełnie nowe możliwości dla firm zajmujących się obróbką zdjęć, jak również drukarń akcydensowych zainteresowanych tym segmentem rynkowym (m. in. produkcją fotoalbumów, fotokalendarzy czy innych fotoaplikacji). Wykorzystanie urządzeń cyfrowych do produkcji wyrobów fotograficznych jest zjawiskiem rewolucyjnym i obecnym na rynku od stosunkowo krótkiego czasu. Co więcej, oznacza ono też nowe potencjalne źródła zarobku dla wielu firm z branży poligraficznej. Aby jednak założenia stały się rzeczywistością, poza możliwością drukowania w wysokojakościowej technologii cyfrowej koniecznych jest wiele kompleksowych rozwiązań umożliwiających wygodną, wydajną i zyskowną produkcję wyrobów fotograficznych. Pierre Meleuc, development manager w dziale foto HP Indigo Press odpowiedzialny za obszar Europy, Środkowego Wschodu i Afryki, widzi przed rynkiem foto szerokie perspektywy: Mamy do czynienia z trzema istotnymi trendami, które decydują o wzroście na rynku poligraficznych produktów fotograficznych. Produkcja albumów fotograficznych jest spełnieniem potrzeby posiadania papierowych odbitek wykonanych z cyfrowych zdjęć. Gdy jedyną opcją cyfrowej produkcji fotografii było ich drukowanie domowym sposobem, takich papierowych wersji wykonywano znacznie mniej. Z chwilą, gdy cyfrowe zdjęcia można było zamieszczać na stronach internetowych i przesyłać e-mailem, pojawiło się zapotrzebowanie na tradycyjne albumy i inne drukowane produkty wykorzystujące fotografie. Już dziś produkcja tego rodzaju stanowi istotną część przychodów wielu firm zajmujących się specjalistyczną obróbką fotografii. Albumy foto stanowią pole do kreacji dla wielu konsumentów oraz firm fotograficznych, które nie konkurują już cenowo w zakresie obróbki zdjęć w typowym formacie 10x15 cm. Oferta produkcji fotoalbumów zmienia się bardzo dynamicznie i może być dla wielu firm fotograficznych znaczącym wyróżnikiem na tle konkurencji. Zwłaszcza tu, gdzie firma może zaoferować klientom specjalny interfejs, za pośrednictwem którego można samodzielnie wgrywać, skalować, wzbogacać i rozmieszczać cyfrowe zdjęcia. Na początku roku 2008 tylko w Europie pracowało 109 urządzeń HP dedykowanych produkcji tego rodzaju. W skład rodziny urządzeń HP Indigo wchodzi kilka wysoko wydajnych maszyn o bardzo zróżnicowanych możliwościach. HP Indigo press 5500 to maszyna arkuszowa, zaprojektowana z myślą o całodobowej pracy i oferująca wydajność rzędu 2 tys. pełnokolorowych stron A3 na godzinę. W urządzeniu można stosować zarówno podłoża powlekane, jak i niepowlekane. Wykańczanie odbitek może w jej przypadku odbywać się zarówno w trybie inline, jak i w urządzeniu zewnętrznym. Poza standardową gamą CMYK urządzenia HP Indigo drukują nawet w trzech dodatkowych kolorach. Stabilność gęstości barwnej maszyny HP Indigo press 5000 została doceniona w „The Seybold Report” (vol. 5, No. 7 z 6 czerwca 2005); w testach redakcyjnych w urządzeniu odnotowano odchylenie ∆ rzędu 0,51 przy nakładzie 250 egz. Taki poziom stabilności sprawia, że maszyna jest odpowiednim rozwiązaniem przy wszelkiego rodzaju zastosowaniach fotograficznych, gdzie – pomimo że zazwyczaj każdy produkt i każda strona różnią się od siebie – gęstość barwna jest kwestią kluczową. Według naszych ocen cztery z pięciu fotoalbumów w segmencie konsumenckim są drukowane przy użyciu technologii HP Indigo – mówi Pierre Meleuc. – Z uwagi na rosnące zapotrzebowanie w wielu przedsiębiorstwach pracuje obecnie po kilka urządzeń drukujących. Rozwiązanie firmy HP nie ogranicza się jedynie do maszyn; jest to kompletna koncepcja uwzględniająca rozwiązania typu web-to-print, sterujące urządzeniami programy digital front-end oraz różne systemy dalszej obróbki oferowane przez firmy partnerskie. Drukowanie wyrobów typu foto jest jednym z najbardziej wymagających zastosowań druku cyfrowego – uważa Pierre Meleuc. – Każda ze stron różni się od pozostałych, rozmiar plików zdjęciowych jest o wiele większy niż plików tekstowych, więc przetwarzanie danych i ripowanie stanowią o wiele większe wyzwanie. Skalowalny RIP firmy HP Indigo oferuje szerokie możliwości w zakresie skalowania oraz dostosowywany do potrzeb użytkownika zautomatyzowany workflow, przeznaczony do wysokonakładowego drukowania wyrobów fotograficznych. Rozwiązanie to wdrożyliśmy u wielu liderów rynkowych działających na rynku foto, aby umożliwić im wydajne zarządzanie danymi, niezbędne przy drukowaniu kilku tysięcy fotoalbumów bądź kalendarzy w ciągu dnia – informuje Pierre Meleuc. Kolejne nowe rozwiązania to m.in. tabele barwne do druku foto. Zostały one zaprojektowane specjalnie z myślą o tego rodzaju aplikacjach, dając bardziej nasycone kolory zielony i niebieski z większą ilością cyanu. W rezultacie uzyskuje się lepsze detale cieni – wyjaśnia Pierre Meleuc. HP rozwija także platformę Photo Image Enhancement, w ramach której oferowane są automatyczne narzędzia do wyostrzania, korekcji kontrastu i poprawy detali w obszarach cieni. Posiada ona również artefakty JPEG i funkcję redukcji szumów, zapewniając lepszy efekt końcowy. Dodatkowy moduł zewnętrzny, tj. rozwiązanie Image Enhancement, można zintegrować z istniejącym u klienta systemem workflow, co pozwala na korektę zdjęć podczas bieżącego cyklu produkcyjnego. Stworzenie dwóch nowych atramentów – HP Indigo Light Cyan i Light Magenta – przeznaczonych do aplikacji typu foto pozwala na osiągnięcie gładszych zdjęć z lepszymi przejściami tonalnymi i zredukowaną ziarnistością. Wierzymy, że specjalistyczne produkty fotograficzne będą miały znaczący udział w przyszłych przychodach wielu graczy rynkowych. Potwierdzeniem jest dynamiczny wzrost tego segmentu oraz rosnący entuzjazm samych klientów zainteresowanych nowymi produktami takimi jak choćby fotoalbumy. Rynek specjalistycznych produktów foto otwiera nowe możliwości oferując szereg modeli biznesowych tak dla nowych, jak i działających już na rynku firm fotograficznych – konkluduje Pierre Meleuc. Na podstawie inf. firmy HP opracowała AN