Fundacja łódzka czy ogólnokrajowa?
6 Dec 2016 14:45

Zmiany ustrojowe w Polsce po 1990 roku spowodowały m.in. powstawanie różnego rodzaju fundacji, które miały na celu wspomaganie działalności organizacji, ze szczególnym określeniem: "Organizacja Pożytku Publicznego". W branży poligraficznej fundacją, która uzyskała status "Organizacji Pożytku Publicznego", jest działająca od 1999 roku w Łodzi Fundacja Rozwoju Kadr Poligraficznych. O powyższym poinformowała zebranych Rada Fundacji na swym statutowym posiedzeniu w dniu 14 listopada br. Wcześniej, na zebraniu zarządu Fundacji w dniu 11.10.2005 ustalony został program działania na IV kwartał 2005 roku, ujęty w czterech punktach: 1. Przeprowadzenie akcji informacyjnej o uzyskaniu przez Fundację statusu Organizacji Pożytku Publicznego w prasie branżowej oraz możliwości przekazania 1% podatku dochodowego za 2005 rok na konto tej organizacji. 2. Pozyskanie sponsorów z przedstawicielstw dostawców maszyn, urządzeń i materiałów. 3. Kontynuowanie szkolenia bhp pracowników firm poligraficznych. 4. Organizowanie sympozjów, szkoleń i narad dla pracowników firm poligraficznych. Idea powołania fundacji rozwoju kadr poligraficznych w branży poligraficznej zrodziła się w 1999 roku podczas największego wydarzenia w życiu branży, jakim był Kongres Poligrafów Polskich we Wrocławiu, a urzeczywistniona została przez grono poligrafów właśnie w regionie łódzkim. Region ten w latach 90. znalazł się w niezwykle trudnej sytuacji gospodarczej. Podstawowy przemysł – włókienniczy, nastawiony na eksport praktycznie przestał istnieć. I właśnie tu, w Łodzi poligrafowie uznali za celowe powołać fundację, która miała na celu wspomóc rozwój fachowych kadr poligraficznych w tym regionie. Ustanowiło ją sześć podmiotów, w tym pięć z Łodzi i jeden z Warszawy: Barbara Stańczyk (Scorpio – Łódź), Maria Anna Dutkiewicz (Drukarnia Prasowa SA – Łódź), Wiesław Grabowski (Łódzka Drukarnia Dziełowa SA), Józef Antoni Mayer (Politechnika Łódzka), Jerzy Hoppe (COBRPP – Warszawa) oraz Andrzej Paweł Wysocki (Wojskowa Drukarnia – Łódź). W wyniku powyższego praktyczna działalność Fundacji ograniczyła się do regionu łódzkiego i służyła w ciągu minionych pięciu lat dwóm podmiotom – Zespołowi Szkół Papierniczo-Poligraficznych im. M. Reja oraz Instytutowi Papiernictwa i Poligrafii PŁ. Ograniczenie działalności Fundacji do regionu łódzkiego wynikało głównie z wielkości wkładu założycieli – fundusz założycielski wyniósł 23000 złotych, z czego kwotę 9200 złotych wydzielono na działalność gospodarczą. Mimo ogromnych wysiłków społecznie działających władz Fundacji – Rady, zarządu i Komisji Rewizyjnej – działalność Fundacji była ograniczona brakiem odpowiednich środków finansowych. W okresie sprawozdawczym za trzy minione kwartały bieżącego roku kwota przychodów wyniosła ok. 53 000 zł, na co złożyły się wpływy z organizacji szkoleń oraz sprzedaży materiałów poligraficznych. Z takich środków możliwe było jedynie zakupienie komputera z programem dla Instytutu Papiernictwa i Poligrafii oraz przeprowadzenie modernizacji laboratorium w Instytucie i dofinansowanie druku folderu na 30-lecie IPiPPŁ. Jakie są szanse na dokonanie przełomu w działalności Fundacji Rozwoju Kadr Poligraficznych? Pierwszą odpowiedź poznaliśmy podczas posiedzenia Rady Fundacji w dniu 14 listopada. Po decyzji sądu powiatowego w Łodzi przyznającego Fundacji status Organizacji Pożytku Publicznego zaistniała szansa pozyskania zwiększonej liczby sponsorów tak w regionie łódzkim, jak i w całym kraju. Do tego nieodzowne jest poszerzenie działalności Fundacji na cały kraj. Przewiduje to zresztą aktualny Statut Fundacji. Na pewno pomoże w tym nagłośnienie działalności Fundacji w skali ogólnokrajowej przez prasę branżową – nie tylko, jak dotychczas, przez miesięczniki Poligrafika czy "Świat Druku". Obydwa nasze instytuty, tak łódzki, jak i warszawski kształcą inżynierów w specjalnościach poligrafii i papiernictwa (szerzej – podłoży do drukowania). Publikacje nagłaśniające działalność Fundacji na łamach "Przeglądu Papierniczego" czy też "Opakowania" będą docierać do firm związanych z poligrafią i papiernictwem w całym kraju, nie tylko do drukarń, lecz także wydawców i przede wszystkim do przedstawicielstw producentów maszyn, urządzeń i materiałów dla poligrafii oraz dla papierników i producentów innych podłoży. Jednak żadne działania o charakterze pomocowym – a takimi mogą być publikacje prasowe – nie zastąpią działań władz Fundacji. Bezpośrednie spotkania organizowane przez Radę i zarząd Fundacji z przedstawicielami firm zapraszanymi do siedziby Fundacji w Łodzi spowodują szczegółowe zapoznanie się z jej działalnością i w konsekwencji wsparcie tej działalności dla dobra i rozwoju kadr poligraficznych w kraju, a także dla dobra sponsorów.