Gazety prosto z cyfry
6 Dec 2016 14:55

Technika cyfrowa szturmem zdobywa nowe obszary rynku. Jednym z nich jest druk gazet, zwłaszcza niskonakładowych. W tym segmencie jest ona bezkonkurencyjna. Urządzenia laserowe doskonale nadają się do szybkiego drukowania niewielkich nakładów i personalizacji produkcji; opłacalne jest wykonanie nawet kilkudziesięciu egzemplarzy gazety. Są też bardzo wydajne i wygodne w użyciu. Nie wymagają długiego ustawiania parametrów i przygotowywania do pracy.  Zamiast kilku godzin na uruchomienie druku wystarczy kilkanaście minut, a zmiany mogą być wprowadzane do ostatniej chwili, tuż przed zamknięciem numeru. W drukarniach offsetowych nie jest to możliwe. Przy wykonywaniu krótkich zleceń technika cyfrowa jest więc niezastąpiona. Jej popularność rośnie wraz ze zmianami zachodzącymi na rynku. Nakłady dużych gazet wciąż spadają, pojawia się za to coraz więcej gazet lokalnych, firmowych i biuletynów informacyjnych wydawanych okazjonalnie. Na wzrost popularności „cyfry” wpływa także coraz lepsza jakość wydruków. Nowoczesne urządzenia produkcyjne nie ustępują pod tym względem technice offsetowej; różnice są widoczne tylko dla specjalistów. Szybko spadają też ceny: koszty wydrukowania jednej kolorowej strony zmniejszyły się w ciągu ostatnich lat kilkakrotnie i wciąż idą w dół. Konica Minolta od lat obecna jest w tym segmencie rynku. Wszystkie urządzenia produkcyjne zarówno monochromatyczne, jak i kolorowe są przystosowane do druku gazet, gdyż można w nich stosować papiery o różnym formacie i gramaturze od 40 g/m2. Najnowsze kolorowe urządzenia produkcyjne Konica Minolta potrafią drukować dokumenty z dużą prędkością i w nakładzie do pół miliona stron miesięcznie. Są też standardowo wyposażone w szeroki wybór opcji wykańczających. Ich finiszery umożliwiają automatyczne przycinanie i broszurowanie. Seria bizhub PRESS C6000/7000/8000 wyróżnia się cechą niespotykaną u konkurencji – ma możliwość sprawdzenia ilości tonera potrzebnego do zadrukowania każdej ze stron danej gazety. Jeszcze przed przystąpieniem do pracy można określić procentowy stopień pokrycia kartki drukiem, zaczernienia strony i zaproponować klientowi korzystniejsze stawki niż konkurencja lub osiągnąć lepszą zyskowność. Jest to bardzo atrakcyjna opcja z punktu widzenia każdego właściciela drukarni, gdyż dzięki niej można precyzyjniej określić koszty druku i obniżyć ceny. Oszczędność kosztów w stosunku do starszych maszyn wynosi nawet kilkanaście procent! – mówi Adam Bieniewski, Production Printing & Solutions Product Manager Konica Minolta Business Solutions Polska. Technologia cyfrowa pozwala na łatwą personalizację druku i przygotowanie specjalnych egzemplarzy gazety dla szczególnych odbiorców. Drukując gazety na urządzeniach serii bizhub PRESS C6000/7000/8000 możliwe jest stworzenie indywidualnych okładek dla najważniejszych klientów lub specjalnych wkładek promocyjnych. Każdy egzemplarz tak przygotowanej gazety trafia potem bezpośrednio w ręce konkretnego klienta. Tego typu działania marketingowe doskonale wpisują się w światowe trendy. Czasy, kiedy klienci zamawiali materiały reklamowe w nakładzie kilkudziesięciu tysięcy egzemplarzy, odeszły bezpowrotnie w przeszłość. Kampanie promocyjne coraz częściej są personalizowane i skierowane do konkretnego odbiorcy. Urządzenia cyfrowe doskonale się do tego nadają. Zamiast kilkudziesięciu tysięcy dokumentów, które w większości lądują w koszach na śmieci, wystarczy wydrukować kilkaset wkładek zaadresowanych do konkretnych osób z ofertą przygotowaną specjalnie dla nich. Druk cyfrowy szturmem zdobywa kolejne obszary zarezerwowane wcześniej dla offsetu, także segment rynku prasy. Wynika to głównie z coraz niższych kosztów produkcji przy niskich nakładach oraz skrócenia czasu oczekiwania na finalny produkt. Poza tym zastosowanie techniki cyfrowej umożliwia wykonywanie zadań przekraczających możliwości druku offsetowego takich jak druk personalizowany. Opracowano na podstawie materiałów firmy Konica Minolta