Gdy technologia łączy się z artyzmem
18 Nov 2021 14:38

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

2. edycja konkursu na okładkę książki uszlachetnioną w technologii 3D Touch za nami. 14 października br. ogłoszono wyniki konkursu skierowanego do grafików – osób zarówno profesjonalnie zajmujących się projektowaniem graficznym, jak i amatorów. Główną nagrodę w postaci 5 tys. zł przyznano Antoninie Janus-Szybist za pracę pn. „Solaris”. 

Przypomnijmy: pomysłodawcą konkursu jest drukarnia cyfrowa Totem.com.pl, specjalizująca się w niskonakładowym druku książek. W tym roku w organizacji wspierały ją dwie firmy – Konica Minolta Business Solutions Polska i PC Print Sp.j., dostawca folii metalizowanych. Patronem medialnym przedsięwzięcia jest portal i magazyn Wydawca.com.pl.

Przedmiotem konkursu było wykonanie pracy graficznej w formie okładki dowolnej książki z zastosowaniem uszlachetnień druku 3D Touch przy użyciu maszyny MGI Jet-Varnish 3D oferowanej przez Konica Minolta. 3D Touch to cyfrowa technologia dostęp- na w drukarni Totem, pozwalająca uszlachetniać okładki metalizowanymi foliami i lakierami – w tym lakierem 3D, dzięki któremu uzyskiwany jest nowy, sensoryczny wymiar doznań w obcowaniu z książką. Elementy graficzne powleczone lakierem stają się wypukłe i wyczuwalne pod palcami. 

Organizatorzy za cel konkursu postawili sobie nie tylko propagowanie wśród projektantów technologii 3D Touch, ale także promocję nowoczesnego designu okładek i wsparcie młodych twórców.

Poziom nadesłanych na konkurs prac był niezwykle wysoki. Michał Rejnowski, prezes drukarni Totem mówi: Projekty, które otrzymaliśmy, utwierdzają nas w przekonaniu, że okładki książek mogą być prawdziwymi małymi dziełami sztuki graficznej. Połączenie wyrafinowanej lub z drugiej strony niezwykle prostej grafiki z technologią 3D Touch daje zaskakujące i zachwycające efekty. Umiejętne zastosowanie technologii pozwala nadać okładce nowe znaczenia, wydobyć ukryte sensy, wzmocnić przekaz, zbudować nastrój.

Cieszymy się, że nasza drukarnia pomaga zarówno projektantom, jak i wydawcom w uzyskaniu tych efektów, tym bardziej, że twórcy okładek coraz odważniej sięgają po nową technologię, która pozwala uzyskać rezultaty dotąd nieosiągalne przy zastosowaniu tradycyjnych metod.

Na konkurs nadesłano 60 prac, z czego 58 zakwalifikowało się do oceny. Jury w składzie: Maria Magdalena Kurpik – długoletni kurator Muzeum Plakatu w Wilanowie, wykładowca akademicki; Lech Majewski – kierownik Katedry Komunikacji Wizualnej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie; Andrzej Palacz – redaktor naczelny magazynu „Wydawca” i portalu wydawca.com.pl; Georgij Petriaszwili – kierownik Zakładu Technologii Poligraficznych PW; Michał Rejnowski – prezes Totem.com.pl; Tomasz Skonieczny – regionalny kierownik sprzedaży w firmie PC Print; Mateusz Woźniak – dyrektor Działu Rozwiązań Produkcyjnych w Konica Minolta wyłoniło 3 najlepsze prace i przyznało 5 równorzędnych wyróżnień. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nagroda główna w wysokości 5 tys. zł przyznana została Antoninie Janus-Szybist za pracę „Solaris”. Co urzekło jury? Niezwykle ciekawe, nowoczesne, a zarazem proste rozwiązanie graficzne harmonijnie współgrające z treścią książki – wzmocnione użyciem technologii 3D Touch, co prowadzi do uzyskania wrażenia przestrzenności i w efekcie gwarantuje wyróżnienie okładki na księgarskiej półce. 

2. miejsce w konkursie i 3 tys. zł zdobył Jakub Litwornia za pracę „Mesjasz Diuny” – za inteligentne, oszczędne wykorzystanie folii i lakieru 3D, które dają efekt przemyślanego i wyważonego umiaru w zastosowaniu technologii, dzięki której projekt uzyskuje nową jakość i nowe wymiary interpretacyjne. 

Praca pt. „Saul Bass – monografia artysty” Beaty Grochowskiej zajęła 3. miejsce (2 tys. zł) – za wyważony, doskonały projekt graficzny, świetnie komunikujący treść książki i umiejętne zastosowanie technologii dopełniającej przekaz stylistycznie i treściowo.

Wyróżnienia (każde po 1000 zł) otrzymali: Tomasz Barczyk za pracę pt. „Punkt i linia a płaszczyzna”, Grzegorz Japoł za „Stary człowiek i morze”, Magdalena Szamocka za „Miasto ślepców”, Robert Widomski za projekt „Sztuka kochania”, Marta Wittchen za okładkę „The secret life of Salvador Dali”.

 

 

 

 

 

 

 

 

Jury w werdykcie podkreśliło, że wszystkie wyróżnione prace cechuje twórcze podejście do technologii 3D Touch i niezwykle kreatywne wykorzystanie jej w projektach. Technologia przestaje być tylko dodatkiem do projektów, ale staje się ich integralną częścią – budując nowe wymiary, zarówno na płaszczyźnie interpretacyjnej, stylistycznej, jak i czysto wizualnej.

Mateusz Woźniak z Konica Minolta podsumowuje: Z perspektywy naszej firmy technologia jest zdecydowanie najważniejsza. W kontekście projektowania graficznego sama technologia jednak nic nie znaczy bez połączenia jej z warsztatem artystycznym i z procesem kreacji. Cieszę się, że bierzemy udział w konkursie w charakterze współorganizatora, bo takie przedsięwzięcia pozwalają na zaprezentowanie pełni możliwości technologii, której – dzięki MGI JetVarnish 3D – jesteśmy dostawcą. Okazuje się, że technologia 3D Touch jest narzędziem pozwalającym projektantom graficznym nadawać okładkom dodatkowy wymiar, jakim jest sensoryka.

Organizatorzy już dziś zapowiadają kontynuację konkursu i jego 3. edycję. Promowanie w formie konkursu technologii, która staje się przynależnym elementem projektu graficznego oraz konsekwentna edukacja w tym zakresie skutkują nie tylko wzrostem świadomości wśród projektantów i grafików, ale przede wszystkim wzbogacają okładki o dotychczas nieosiągalne efekty wizualne i sensoryczne. 

To zaś powoduje, że książki wyróżniają się na księgarskiej półce i wzbudzają zainteresowanie potencjalnego czytelnika. 

Materiały wideo prezentujące nagrodzone i wyróżnione prace można zobaczyć na stronach organizatorów.

www.konicaminolta.pl