Gniew w pracy
6 Dec 2016 14:46

Podczas zorganizowanej w Warszawie konferencji prasowej firma Canon Europe przedstawiła wyniki badania „Office Rage” dotyczącego gniewu w biurze. W ankiecie przeprowadzonej przez firmę ICM Research wzięło udział prawie 2000 pracowników biurowych z Europy, w tym Polacy. Z badania wynika, że ponad czterech na pięciu (83%) europejskich pracowników biurowych było świadkami sytuacji, w której ktoś ze współpracowników stracił panowanie nad sobą. Firmy z krajów Europy Północnej mogą pochwalić się najspokojniejszym personelem: 68% ankietowanych widziało wyraźnie rozzłoszczonego kolegę w biurze. Potwierdza się natomiast opinia o wybuchowym temperamencie Włochów – niemal wszyscy pracownicy (94%) widzieli, jak osoba z ich biura straciła panowanie nad sobą. Ogółem niemal 2/3 (63%) ankietowanych stwierdziło, że zdarzyło im się okazać złość w pracy. Co złości Polaków w pracy? Polacy najbardziej spośród wszystkich nacji europejskich irytowali się z powodu zasad panujących w ich biurach (59% wskazań). U prawie połowy respondentów (49%) z Polski złość powodowała również niewłaściwa temperatura panująca w miejscu pracy. Z kolei długie i bezowocne spotkania postrzegane były przez Polaków jako irytujące w mniejszym stopniu – w porównaniu z odpowiedziami z innych krajów (najwięcej wskazań wśród Belgów i Szwedów – odpowiednio 65 i 64%). Przekleństwo zebrań. Długie lub bezcelowe zebrania to główna przyczyna irytacji personelu w europejskich biurach – spotkania złoszczą połowę pracowników biurowych w Europie. Ograniczenie długości i częstotliwości zebrań może być więc sposobem szefów firm na redukcję poziomu frustracji pracowników. Złe maniery współpracowników i odnoszenie się ich do innych osób z pogardą irytują prawie połowę ankietowanych (48%). Pracownicy narzekają też na brak pomocy ze strony szefa lub kolegów, politykę biurową i źle dobraną temperaturę w miejscu pracy. Często przyczyną biurowej frustracji są również problemy z drukarkami i technologią IT, które złoszczą prawie 1/3 pracowników (odpowiednio: 30 i 28%). Żeby ludzie czuli się w pracy mniej zestresowani, muszą mieć poczucie większego wpływu na biurowe życie i środowisko – uważa Lucy Beresford, psychoterapeuta i ekspert w dziedzinie stresu zawodowego. – Inicjatywy takie jak skracanie zebrań i popieranie wzajemnej uprzejmości mogą nie tylko ograniczyć poziom stresu, ale również wydłużyć żywotność sprzętu biurowego. Kiedy rozzłoszczeni pracownicy chcą rozładować swój gniew, zwykle uderzają w biurko lub niszczą przybory biurowe, na przykład zszywacze i długopisy. 12% przyznaje się do kopnięcia lub zniszczenia drukarki biurowej. Niewłaściwy układ miejsca pracy. 60% ankietowanych uważa, że układ biura zwiększa poziom stresu. Najbardziej na architekturę środowiska w pracy narzekają Hiszpanie – 79% ankietowanych odpowiedziało, że układ biura przyczynia się do podnoszenia poziomu stresu. Stresujące wyszukiwanie dokumentów. 20% europejskich pracowników złości długi czas wyszukiwania i pobierania dokumentów z firmowej sieci, a prawie 1/4 (24%) personelu biurowego uważa, że szybki i łatwy dostęp do dokumentów zwiększyłby komfort pracy. Jednym ze sposobów na redukcję poziomu stresu wśród pracowników jest zapewnienie im odpowiednich rozwiązań IT. Prawidłowo działające drukarki i kopiarki lub intuicyjny w obsłudze system obiegu dokumentów mogą ułatwić życie personelowi – twierdzi Przemysław Przybysz, dyrektor ge-neralny Canon Polska. Opracowano na podstawie informacji firmy Canon