Grawerowanie laserem form fleksograficznych
6 Dec 2016 14:55

Płyta fotopolimerowa od dziesiątków lat jest podstawową formą drukową we fleksografii. Jej obróbka to metoda chemiczna, gdyż po naświetleniu promieniami UV następuje wymywanie nieutwardzonych miejsc na formie. Ta chemiczna metoda jest stosowana do utworzenia reliefu (formy drukowej z wypukłymi elementami drukującymi) zarówno przy konwencjonalnych płytach fotopolimerowych naświetlanych przez błonę fotograficzną, jak i przy płytach i tulejach z obrazem przenoszonym cyfrowo. Ponieważ w każdym przypadku przeniesienie obrazu na płytę następuje poprzez płaski oryginał wyjściowy, to przy metodzie fotopolimerowej nie jest możliwy indywidualny wpływ na ścianki profilu punktu rastrowego. Inną metodą jest bezpośrednie grawerowanie formy drukowej, której podstawowy materiał (a jest nim najczęściej warstwa elastomeru, już chemicznie przygotowana) jest przekształcany w formę wypukłodrukową przez usuwanie zbędnych elementów promieniem laserowym o wysokiej energii. W tym celu konieczny jest laser o dużej wydajności, gdyż materiał stały musi być usunięty na głębokość kilku dziesiątych milimetra. Ta wysoka wydajność musi być nie tylko zapewniona w krótkim czasie, ale także musi pozostawać stabilna przez dłuższy okres, aby wytworzyć formy drukowe o wysokiej i powtarzalnej jakości. Przy tej metodzie stawia się technologii laserowej wysokie wymagania odnośnie do wydajności i możliwości sterowania. W ostatnich latach nastąpił wielki postęp w stosowaniu laserów dzięki ich technicznemu rozwojowi, a stabilność energii, możliwość sterowania i sprawność są nieporównywalnie lepsze. Podobnie szybko rozwinęła się technologia komputerowa – pojemność pamięci, prędkość przetwarzania, kompleksowość programów itd. Ten rozwój techniczny stwarza obecnie możliwość jeszcze efektywniejszego wykorzystania zalet technologii bezpośredniego grawerowania laserem. Promień lasera o wysokiej energii może nie tylko pozostawić materiał bez zmian lub go całkowicie usunąć, lecz także może, w zależności od dostarczonych danych, oddać swoją energię w sposób dozowany, aby np. przy punktach rastrowych utworzyć ścianki o określonej formie i nachyleniu. Ma to dla fleksografii, która przecież jest techniką wypukłodrukową, wielkie znaczenie, gdyż decydujący wpływ na efekt drukowania ma nie tylko dokładność w tworzeniu górnej powierzchni punktu, lecz ważna jest także mechaniczna stabilność punktów, a więc utworzenie odpowiedniej ich podstawy (cokołu). Cyfrowy workflow w połączeniu z pojemnością komputerów i stabilną techniką laserową pozwala na sterowane trójwymiarowe tworzenie punktów rastrowych i ich optymalne kształtowanie także na głębokość. Zwiększone szybkości reakcji podczas sterowania energią lasera i dostosowane do tego warstwy elastomerowe umożliwiają teraz grawerowanie punktów aż do 80 linii/cm. Punkty rastrowe o takiej rozdzielczości są wprawdzie obecnie bardzo rzadko stosowane, ale pokazuje to potencjał tej techniki. Technologia bezpośredniego grawerowania laserem daje także inne możliwości, nie tylko tworzenie odpowiedniej podstawy punktów. Precyzyjne sterowanie energią lasera wykorzystuje się do określonego obniżenia powierzchni punktów w obrębie niskich wartości tonalnych. Małe punkty leżą więc nieco niżej niż ewentualnie znajdująca się obok apla. Dzięki temu można więc łączyć na formie drukowej aple z intensywnym przeniesieniem farby z nieco niżej leżącymi, precyzyjnie drukującymi tonami w światłach. Takie cyfrowe przygotowanie formy ma zalety nie tylko jakościowe, ale i ekonomiczne, gdyż zbędne staje się drukowanie z osobnych form apli i elementów rastrowych, a więc można zastosować mniejszą liczbę zespołów drukujących. Zastosowanie tulei bezpośrednio grawerowanych laserem w nowoczesnej maszynie fleksograficznej nie wymaga żadnej przebudowy ani dodatkowych inwestycji. Stosowane są takie same farby i wałki rastrowe jak przy fotopolimerach. Bardzo często przy jednym zleceniu mogą być stosowane płyty fotopolimerowe i tuleje grawerowane laserem do różnych farb. Dzięki postępowi w technologii laserowej i przejściu z analogowego na cyfrowy workflow powstała więc nowa technika, która może być impulsem dla fleksografii odnośnie do podwyższenia ekonomiczności i jakości. Na podstawie „Deutscher Drucker” nr 6/2011 opracował ZZ