Wykrawanie to proces kluczowy w produkcji opakowaniowej – zdają sobie z tego sprawę chyba wszyscy, którzy z racji swoich zawodowych obowiązków zajmują się tą dziedziną poligrafii. Jakość wykrawania warunkuje w znacznym stopniu dalsze procesy produkcyjne i w rezultacie wpływa na końcową jakość gotowego produktu. Dlatego decyzja o wyborze konkretnego modelu automatu wykrawająco-tłoczącego ma tak ogromne znaczenie.
Kluczowymi czynnikami decydującymi o wartości maszyny są precyzja i powtarzalność samego procesu, jakość technologiczna i efektywność urządzenia. Odpowiednie zbalansowanie tych parametrów jest celem wszystkich producentów automatów wykrawająco-tłoczących na świecie. Odzwierciedleniem stopnia, w jakim cel ten jest osiągnięty, powinna być – przynajmniej w teorii – cena urządzenia.
Wykrawanie na targach drupa 2012.
Ilość czy jakość?
Odwiedzając tegoroczne targi drupa w Düsseldorfie można by odnieść wrażenie, że istnieje nieprzebrana nieomal ilość producentów automatów wykrawająco-tłoczących, a ich oferta może zaspokoić wszelkie oczekiwania inwestorów. Jednak przy uważniejszym przyjrzeniu się oferowanym rozwiązaniom okazuje się, że wrażenie to jest nieco złudne; co prawda rzeczywiście oferta jest bogata, ale jedynie w aspekcie ilościowym – jakość dużej części rozwiązań budzi wątpliwości. Większą część oferty stanowią produkty dostawców dalekowschodnich, co oczywiście nie warunkuje a priori ich niskiej jakości. W wielu przypadkach jednak opinia o niskiej wartości niektórych rozwiązań z tego regionu świata znajduje odzwierciedlenie w faktach i doświadczeniu użytkowników. Producenci z Państwa Środka torują sobie drogę na europejskie rynki z dużą dynamiką i determinacją. Oczywiste jest, że głównym ich orężem w tym dążeniu jest niska cena, z którą trudno konkurować producentom z regionów świata o większej kulturze technologicznej. Zdarza się, że maszyna produkowana de facto w Chinach jest oferowana jako ekonomiczny model bardziej uznanego producenta, co wymaga od potencjalnych inwestorów dużej uwagi i dociekliwości przy dokonywaniu wyboru urządzenia.
Trzeba jednak zauważyć, że jakość sama w sobie nie jest żadną wartością z biznesowego punktu widzenia; dopiero powiązanie jakości z kontekstem, czyli zapotrzebowaniem rynku, ceną urządzenia i konkretnymi oczekiwaniami klienta może określać rzeczywistą wartość maszyny. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że wartość tę określa stosunek jakości do ceny, choć nie można nigdy rozpatrywać tej kwestii w oderwaniu od rzeczywistych potrzeb rynku. Mówiąc inaczej, nawet maszyna o najlepszym stosunku jakości do ceny nie będzie przedstawiała szczególnej wartości w sytuacji, kiedy nie będzie na rynku zapotrzebowania na produkty wykonywane przy użyciu tej maszyny.
Wykrawanie po hiszpańsku
Na tym tle wydaje się zasadne zwrócenie uwagi na działalność i oferowane rozwiązania znanej i cenionej na polskim rynku hiszpańskiej marki Iberica AG. Producent ma swoje zakłady pod Barceloną w Hiszpanii, ale cała firma należy od 1999 roku do włoskiej grupy Cerutti. Hiszpański producent to firma z wieloletnimi tradycjami na rynku maszyn i urządzeń dla przemysłu poligraficznego. Założona w 1940 roku fabryka od roku 1965 koncentruje swoją działalność na automatach wykrawająco-tłoczących. Udział eksportu w ogólnej produkcji wynosi obecnie ok 95 proc., co świadczy o globalnym zasięgu firmy. Na całym świecie zainstalowano już ponad 1200 maszyn, z czego ok. 450 to będący rynkowym przebojem, dobrze znany również w Polsce model 105. Sukces urządzenia wynikał z jego wyważonego stosunku jakości do ceny, a dzięki trwałości, elastyczności i precyzji stanowiło optymalne rozwiązanie dla szerokiego spektrum użytkowników.
We wrześniu 1999 roku Grupa Cerutti, jeden z najważniejszych producentów maszyn dla przemysłu poligraficznego i opakowaniowego na świecie, zakupiła firmę Iberica AG. Nowa struktura właścicielska miała poważny ekonomiczny i technologiczny wpływ na hiszpańskiego producenta, umożliwiając kontynuowanie długotrwałego trendu wzrostowego. W tej sytuacji możliwe było wprowadzenie na rynek nowych modeli maszyn, jak wielkoformatowa Iberica SRK-144, dostępna także w wersji z sekcją separacji użytków, a w kolejnych latach nowej generacji modeli 105 – podstawowych Optima 105 oraz wysoko zaawansowanych technologicznie maszyn Speed 105; oba modele oferowane są w wersjach dwusekcyjnych i trójsekcyjnych. Główne kierunki eksportowe producenta to: Francja, Niemcy, Włochy, Anglia, Australia i Ameryka Południowa, choć maszyny Iberica AG można spotkać właściwie w każdym rejonie świata.
Design obiecuje i… dotrzymuje słowa!
Wystawione na targach drupa 2012 maszyny Speed 105 i Speed K 105 prezentowały się już na pierwszy rzut oka imponująco. Oczywiście design nie gwarantuje jakości maszyny, ale dbałość o tego typu szczegóły dobrze świadczy o jej producencie. Jednak prawdziwa wartość urządzenia objawia się przy bliższym zapoznaniu się z jego możliwościami. Pierwszą myślą projektantów, jaką daje się zauważyć, jest nacisk na optymalizację obsługi, szczególnie na skrócenie i zautomatyzowanie jak największej ilości procesów związanych z narządem. Automatyczne uczenie i zapamiętywanie formatu, pneumatyczne zapinanie wykrojnika, mikrometryczny system regulacji płyty tnącej, systemy quick-lock, automatyka głowicy podającej i wiele innych ułatwiających pracę udogodnień robiło wrażenie na odwiedzających stoisko. Sam proces produkcyjny jest niezwykle zautomatyzowany i obejmuje podawanie oraz wykładanie non-stop, automatyczne kontrolowanie docisku czy pneumatyczny system zapinania oprzyrządowania do usuwania odpadu czołowego. Wszystko to gwarantuje, iż faktyczna prędkość maszyny dochodząca do 9000 ark./h może być rzeczywiście efektywnie wykorzystana. Krzywkowy system przeniesienia napędu wraz z systemami zapewniającymi płaskie dojście tygla zapewnia doskonałą powtarzalność i precyzję procesu przy zredukowanej ilości wyklejek. Precyzja napędu i prowadzenia tygla pozwoliła na zaoferowanie systemu gorącej płyty, który jest stosowany przy pracy ze szczególnie wymagającymi materiałami z tworzyw sztucznych. Szczególnie istotny z punktu widzenia producentów opakowań i produktów z materiałów o nie najwyższej jakości oraz dużych fluktuacjach parametrów jest system pasowania do nadrukowanych znaczników, który w połączeniu z zaawansowanymi markami bocznymi i czołowymi zapewnia doskonałe pasowanie wykrawania nawet w przypadku najbardziej nieprzewidywalnych materiałów.
Iberica AG wyznacza standardy
Porównując ofertę Iberica AG z rozwiązaniami konkurentów widać, że odpowiedzią hiszpańskiego producenta na ich ofensywę jest konsekwentne trwanie przy opartym na najwyższych standardach technologicznych rozwoju, wyznaczanie nowych trendów i wierność wieloletniej tradycji, niepozwalającej na oferowanie rozwiązań o innej niż najwyższa jakość.
Duża konkurencja na rynku to zawsze zjawisko pożądane, szczególnie z punktu widzenia ostatecznego klienta. Dzięki dążeniu do konkurencyjności producenci starają się rozwijać swój produkt tak, aby jego faktyczna wartość była jak najwyższa. Iberica AG dąży do tego na swój własny sposób, nie starając się za wszelką cenę wdawać się w cenowe utarczki z konkurentami, zamiast tego oferując swoim klientom urządzenia najwyższej klasy. Hiszpański producent dowodzi, że to jedyny sposób na utrzymanie mocnej pozycji na najbardziej wymagającym, europejskim rynku.
Pomimo dobrej opinii o marce na polskim rynku, wynikającej głównie z doświadczeń dość licznej grupy użytkowników starszych modeli Iberica AG, jej nowa oferta nie była dotychczas szerzej znana krajowym użytkownikom. Sytuacja ta zapewne wkrótce się zmieni, gdyż kilka miesięcy temu został powołany przedstawiciel marki na Polskę – Iberica Polska.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Iberica Polska