HP – apetyt na więcej (część I)
6 Dec 2016 14:48

HP, po przejęciu kolejnych producentów urządzeń wielkoformatowych – Nur i MacDermid ColorSpan – staje się dostawcą oferującym najszersze portfolio produktów do aplikacji outdoor oraz indoor. Koncern wykorzystuje także każdą szansę na zaprezentowanie swojej oferty szerszemu gronu odbiorców: w Polsce przez lokalnego przedstawiciela, firmę Digiprint na Euro-Reklamie, a na arenie międzynarodowej – w Genewie na Fespa Digital, gdzie pojawił się z największym, proporcjonalnym do oferty stoiskiem. HP ma także szeroko zakrojone plany na drupę 2008, które przedstawił na marcowej konferencji prasowej w Izraelu. Dowodem na poważne podejście koncernu HP do rynku poligraficznego są również wielomiliardowe inwestycje w centra R&D oraz zakłady produkcyjne: w marcu podczas odbywającej się w Izraelu dwudniowej konferencji prasowej miało miejsce oficjalne otwarcie nowej fabryki urządzeń HP Scitex w Cezarei, z kolei w amerykańskim stanie Oregon, w miejscowościach San Diego i Corvallis powstał nowy oddział HP – Inkjet High-speed Production Solutions (czyli w tłumaczeniu dział rozwiązań wysokoprędkościowej produkcji inkjetowej). Inspiracją do jego powstania była filozofia HP Print 2.0, a celem będzie stworzenie nowej generacji platformy druku cyfrowego i rozwój rozwiązań dla tego segmentu rynku. Szefem oddziału został Aurelio Maruggi, wiceprezes i general manager HP. Celem strategii Print 2.0 jest m.in. przejęcie jeszcze większej ilości stron od rynku analogowego i umożliwienie zleceniodawcom skorzystania z nowych aplikacji, jakie oferuje rynek cyfrowy. W związku z powyższym główne punkty programu na drupę obejmują: • nową, wysoko wydajną platformę inkjetową na papier ciągły o szerokości 762 mm dedykowaną rynkowi dziełowemu, gazetowemu (pełny format broadsheet będzie możliwy do uzyskania), marketingu bezpośredniego, transakcyjnemu i transpromo. Prędkość produkcyjna systemu HP Inkjet Web Press, który na rynku powinien być dostępny w drugiej połowie 2009, wynosi 122 m/min; • innowacyjną technologię lateksową, stanowiącą proekologiczną alternatywę dla druku wielkoformatowego w aplikacjach indoor i outdoor (szerzej opiszemy ją w majowym wydaniu Poligrafiki); • rozszerzone portfolio maszyn HP Indigo o modele 7000 i 7200 stworzone z myślą o wysokonakładowych pracach, WS 6000 do produkcji etykiet i opakowań oraz udoskonalony bestseller HP – Indigo 5500 dedykowany niższym nakładom, obsługujący teraz także cieńsze podłoża; • pierwsze w historii firmy szerokie portfolio rozwiązań workflow dedykowane rynkowi poligraficznemu – HP Digital SmartStream, opracowane wspólnie (dla niektórych zastosowań) z Creo i EskoArtwork. HP Indigo 7000 oferuje prędkość produkcyjną 120 str. A4/min, zadrukowanych w czterech podstawowych kolorach. Sprawdzi się nie tylko w wysokonakładowych drukach, ale także w pracach ze zmiennymi danymi. System został zoptymalizowany dla 3,5 miliona czterokolorowych odbitek miesięcznie (lub 5 milionów odbitek jedno- bądź dwukolorowych) w jakości – jak twierdzi producent – porównywalnej z offsetową i fotograficzną. Do zakupu systemu HP Indigo 7000 (który na rynku będzie dostępny od czerwca br.) powinni się więc przymierzyć drukarze, którzy przeciętnie przekraczają liczbę 1 miliona odbitek miesięcznie. Urządzenie uzupełnia linię HP Indigo 5500, dedykowaną nakładom od 300 tysięcy do miliona odbitek/m-c. Jak twierdzi producent, model 7000 oferuje niski całkowity koszt eksploatacji w przypadku przekraczania magicznego miliona odbitek w miesiącu, znacząco podnosząc próg rentowności w stosunku do technologii offsetowej (znacząco w porównaniu z modelem 5500, przy tej samej jakości druku). HP Indigo 7000 dostępny będzie w konfiguracji maksymalnie 7-kolorowej, dostarczając najszerszy cyfrowy gamut kolorystyczny (czyli zakres barw możliwy do odwzorowania), z 4-, 6- lub 7-kolorową emulacją pantonowską (także Pantone Goe) oraz możliwością mieszania farb specjalnych poza urządzeniem. Jeżeli chodzi o napęd, klienci będą mogli wybierać pomiędzy trzema nowymi serwerami z rodziny HP SmartStream. Napęd będzie się odbywał przez protokół PrintLink separujący prepress od procesu drukowania, co umożliwi operatorowi urządzenia skoncentrowanie się na maksymalizacji wydajności. Aby sprostać nawet najkrótszym terminom realizacji, producent wyposażył urządzenie w zestaw narzędzi HP Indigo Print Care do kontroli jakości wydruków oraz rozwiązywania ewentualnych problemów zarówno w maszynie, jak i poza nią. Ukłon w kierunku środowiska to recykling oleju w maszynie, niższa konsumpcja energii oraz dłuższa żywotność materiałów eksploatacyjnych, co przełoży się na mniejszą ilość odpadów. Najważniejsze właściwości urządzenia HP Indigo 7000 to: • 120 4-kolorowych stron A4/min lub podwójna ich liczba zadrukowana jednym albo dwoma kolorami; • możliwość pracy przy wysokich obciążeniach produkcyjnych: do 800 tysięcy stron A4 miesięcznie przy pracy na jedną zmianę oraz 3,5 miliona stron A4 przy pracy 24/7 (w obu przypadkach chodzi o strony pełnokolorowe); • maksymalny rozmiar obrazu 317x464 mm, co umożliwia drukowanie okładek do książek formatu A4 o objętości przekraczającej nawet 500 stron (tekst wydrukowany na papierze 80 g); • solidny, skalowalny serwer HP SmartStream i wydajny RIP; • nowy, przyjazny użytkownikowi interfejs w celu prostszej obsługi; • 812 i 1200 dpi przy rozdzielczości 8-bitowej, maksymalna rozdzielczość 2400x2400; • maksymalny format papieru 330,2x482,6 mm (13x19 cali), maksymalny format obrazu 317x464 mm; • szeroki zakres obsługiwanych podłoży: papiery powlekane w gramaturze od 80 do 350 g/m², niepowlekane – od 60 do 350 g/m²; • zakres grubości podłoża od 70 do 400 mikronów. HP Indigo W7200 to rolowy, ciekło-elektrofotograficzny (LEP) system drukujący o podwójnym napędzie, stworzony dla drukarń specjalizujących się w dużej ilości niskonakładowych, także spersonalizowanych prac. Możliwości produkcyjne urządzenia to 7 milionów 4-kolorowych stron A4 miesięcznie lub 30 milionów stron monochromatycznych. Jest to następca modelu w3250. Charakteryzują go następujące parametry: • niski koszt odbitki, bez względu na stopień jej pokrycia farbą; • wydajność 240 str. A4/min (prace 4-kolorowe), 480 stron A4/min przy dwóch kolorach lub 960 stron A4/min dla prac monochromatycznych; • jeszcze szerszy w stosunku do modelu HP Indigo 7000 zakres obsługiwanych podłoży – od 40 do 350 g/m², możliwość stosowania papierów powlekanych, niepowlekanych i makulaturowych o szerokości roli do 340 mm; • maksymalny rozmiar obrazu to 317x980 mm; • możliwość finishingu inline (dostawca – Hunkeler). Model W7200 będzie dostępny dopiero pod koniec 2009 roku, ale na drupie będzie już można poznać jego niezwykłe możliwości produkcyjne. HP Indigo WS6000 uzupełnia ofertę HP dla producentów opakowań i etykiet o wydajny, przeznaczony do produkcji wysokich nakładów model. Przeznaczony jest on dla drukarń przetwarzających jednorazowo do 4000 mb podłoża (model ws 4500 dedykowany jest niższym nakładom). WS6000 jest najbardziej ekonomiczny przy zadrukowywaniu przeciętnie powyżej 300 tysięcy mb podłoża miesięcznie. Oferuje możliwość zadrukowywania 7 kolorami włącznie z bielą etykietowych podłoży metalizowanych i opakowaniowych materiałów giętkich. Prędkość druku 4-kolorowego to 30 m/min. Jakość drukowania znana jest już z poprzednich modeli HP Indigo, natomiast rozszerzeniu uległ zakres podłoży możliwych do obróbki – od cieńszych materiałów giętkich przez kartony i folie etykietowe po rękawy kurczliwe (shrink sleeve). HP Indigo WS6000 współpracuje z nowym rozwiązaniem workflow HP SmartStream dla etykiet i opakowań, stworzonym przez EskoArtwork. Jak twierdzi firma HP, jej stoisko będzie największe na drupie wśród dostawców cyfrowych i trzecie co do wielkości, po Heidelbergu i Komori. Znajdą się na nim także urządzenia wielkoformatowe, które opiszemy w kolejnej, majowej Poligrafice. AN