Hybryda kombajnu i konia wyścigowego
6 Dec 2016 14:46

Drukarnia Topcan z podwarszawskiego Piaseczna pod koniec ubiegłego roku zainwestowała w kolejną maszynę do cyfrowego druku wielkoformatowego TurboJet 8300 firmy HP Scitex. 20 marca w obecności przedstawicieli prasy miało miejsce jej uroczyste uruchomienie. O drukarni wielkoformatowej Topcan pisaliśmy w ubiegłym roku, w Poligrafice nr 3/2006. Odnosząca już wówczas sukcesy na rynku firma nie spoczęła na laurach i poczyniła kolejną inwestycję – zakupiła maszynę TurboJet 8300, której wydajność produkcyjna sięga 300 m2/h przy zachowaniu wysokiej jakości druku. Pozwoli to Topcanowi na wejście w segment zadrukowywania papieru (m.in. billboardów i citylightów) oraz powiększenie rynku wydruków na foliach, a także współpracę z zachodnimi kontrahentami. Dostawcą urządzenia była firma Digiprint. Lucien Moons, marketing consultant HP zaproszony na tę okoliczność przez polski oddział tej firmy stwierdził, że Topcan jest przyszłościowym partnerem dla HP, swoją działalnością zapełnia bowiem wiele nisz, a umiejętność zagospodarowywania nisz jest kluczowa w druku cyfrowym. Lucien Moons wskazał także trendy, które obecnie dominują na rynku wielkoformatowym: niższe nakłady, krótsze cykle życia produktów outdoor, personalizacja, coraz krótsze kampanie reklamowe, wielokanałowe akcje marketingowe, nowe aplikacje i intensywny rozwój drukarek z płaskim łożem. Zdaniem Luciena Moosa druk wielkoformatowy pozyskuje coraz więcej zleceń dotychczas kierowanych na offset lub sitodruk. Choć w przypadku wysokich nakładów są to technologie szybsze, to jakość od niedawna może już być porównywana z drukiem wielkoformatowym, którego zdecydowaną przewagą jest eliminacja przygotowalni. TurboJet może przejąć prace z offsetu i sitodruku w nakładzie do 500 kopii, co stanowi 1% rynku. Aby pokryć 1% rynku offsetowego, trzeba w Polsce zainstalować 167 TurboJetów – cieszył się Lucien Moons. Marek Bąk z drukarni Topcan, zastanawiając się nad inwestycją w kolejne urządzenie, do zapewnień producenta na temat szybkości TurboJeta podchodził sceptycznie: 400 m2/h – czy to może być prawda? Miłym zaskoczeniem była natomiast demonstracja możliwości maszyny. Jest to hybryda kombajnu i konia wyścigowego, której ważną zaletą jest uniwersalność. Kolejne zalety to szybkość i bezproblemowa obsługa. Dzięki TurboJetowi odnotowaliśmy wzrost prędkości produkcji o 100%! – zapewniał. Obecnie Topcan w ciągu doby jest w stanie przygotować materiał do produkcji 2000 citylightów lub 400 billboardów albo okleić 150 autobusów. Wiesław Makówka, odpowiedzialny w HP za produkty wielkoformatowe i systemy cyfrowe dla poligrafii, zapowiedział premiery kolejnych urządzeń HP na zbliżających się targach Fespa w Berlinie.