IfraExpo 2005 w mieœcie Fausta
6 Dec 2016 14:44

W dniach 17-20 paŸdziernika br. Lipsk za sprawš odbywajšcych się tam Międzynarodowych Targów Wydawniczych IfraExpo 2005 był miejscem spotkań elity wydawnictw prasowych. Ponad 300 wystawców z 21 krajów, zajmujšc powierzchnię 14 500 m2 w dwóch halach wystawienniczych, zaprezentowało swoje produkty i usługi dla wydawnictw oraz domów medialnych. Wg opinii wystawców Ifra to najważniejsze dla branży wydawniczej targi, ukierunkowane nie tyle na prezentację urzšdzeń ăna żywoÓ, jak ma to miejsce np. na drupie, ile na coroczne spotkania z partnerami i rozmowy na temat konkretnych rozwišzań. W tym roku Lipsk ze względu na swoje korzystne położenie goœcił też wielu Polaków. Targom towarzyszyły liczne konferencje prasowe, które były okazjš do zaprezentowania produktów i rozwišzań majšcych swš premierę właœnie na IfraExpo. Firma Agfa zaanonsowała 2 nowe fioletowe systemy CtP przeznaczone dla produkcji gazetowej :Advantage Xm (na zdjęciu prezentuje je Bogdan Decowski, dyrektor działu sprzedaży systemów graficznych) i :Advantage Xs, pracujšce z płytami srebrowymi :Lithostar lub fotopolimerowymi :N91v. W cišgu godziny naœwietlajš one do 85 płyt z rozdzielczoœciš od 1000 do 2540 dpi. W naœwietlarkach :Advantage Xm/Xs zastosowano specjalny trzypunktowy system automatycznego pasowania FleX, pozwalajšcy na produkcję wszystkich rodzajów płyt gazetowych, do formatu panorama (1040x690 mm) włšcznie. W obydwu naœwietlarkach płyty sš ładowane ręcznie, przy czym model Xm to wersja w pełni manualna, model Xs Đ półautomatyczna (podawanie płyt do wywoływarki jest zautomatyzowane). Model :Advantage Xs jest oferowany w wersji ze zintegrowanš wywoływarkš Agfa LP68/85 lub VPP 68/85. Do sterowania urzšdzeniami zastosowano oprogramowanie :Arkitex NewsdriveX, w którym wprowadzono nowe moduły przeznaczone do parowania stron, œledzenia produkcji, impozycji oraz rastrowania prac. Choć systemy te miały swš premierę na Ifrze, Agfa otrzymała już 8 zamówień na ich instalację do końca roku. Kolejna nowoœć to :Afirma Flex-Cam Đ automatyczna kamera kontrolujšca punkty pomiarowe na płycie, która jest częœciš systemu kontroli procesu produkcji płyt :Afirma. System ten przeznaczony jest dla drukarń gazetowych wykorzystujšcych różne naœwietlarki CtP. :Afirma FlexCam eliminuje koniecznoœć posiadania oddzielnego czytnika kodów 2D. Kamera będzie dostępna na rynku w pierwszym kwartale 2006 roku. W zakresie rozwišzań workflow dla produkcji gazetowej premierę na Ifrze miał :Arkitex IntellTrack, oparty na technologii Prolmage. System ten pozwala na bieżšcy wglšd w cały proces produkcyjny, dostarczajšc użytkownikowi danych niezbędnych do jego kontroli. :Arkitex IntellTrack można zintegrować z systemem produkcyjnym :Arkitex, sterujšcym produkcjš gazetowš. Nowe funkcje systemu :Arkitex zaanonsowane na Ifrze to m.in. funkcja kompensacji przyrostu wstęgi papieru Fan-out Adjustment, która ma zapewnić lepsze pasowanie i stabilnoœć produkcji, Creep Adjustment Đ automatyczna korekta wysunięcia arkusza, która pozwala na takie przesunięcie stron arkusza, aby wielkoœć marginesów w składce przyciętej po złożeniu była równomierna oraz zróżnicowanie oznaczania naœwietlanych płyt Variable Plate Furniture, uzależnione od liczby zastosowanych kolorów. Kolejnš nowoœciš Agfy jest oprogramowanie do obróbki obrazu :IntelliTune przeznaczone dla komputerów PC, które będzie dostępne na rynku w drugim kwartale 2006 roku. Jednoczeœnie firma poinformowała o pojawieniu się wersji :IntelliTune 3.5 wspomnianego programu przeznaczonej dla użytkowników platformy Macintosh. Ten program będzie dostępny od listopada br. Konferencja prasowa zorganizowana przez Agfę była też okazjš do ogłoszenia zmian personalnych Đ nowš szefowš działu gazetowego została Emma Isichei (dotychczas funkcję tę pełnił Kurt Smits). Jak wynika z danych przedstawionych przez nowš dyrektor, Agfa posiada 66% gazetowego rynku CtP Đ do tej pory na całym œwiecie zainstalowano ponad 1500 systemów tej firmy (z czego ponad 1000 wyprodukowały zakłady firmy Strobbe Graphics, należšcej do Punch Graphix). Jeszcze wyższy udział Agfa notuje w zakresie systemów sterujšcych naœwietlarkami Đ aż 75% wszystkich urzšdzeń CtP w segmencie gazetowym pracuje na oprogramowaniu Agfy. Na gazetowym rynku CtP zdecydowanie dominuje technologia fioletowa Đ obecnie pracuje w niej ponad 80% wszystkich systemów. Tylko w tym roku Agfa sprzedała ponad 200 systemów CtP z laserem fioletowym do drukarń gazetowych, co oznacza ponad 15% wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Agfa pochwaliła się również umowš na pięcioletniš współpracę strategicznš z The New York Times Company. Okreœla ona Agfę jako preferowanego dostawcę kompletnych rozwišzań w zakresie prepress i zakłada m.in. 3-letni kontrakt na sprzedaż płyt oraz dostawę 20 systemów CtP z laserem fioletowym z serii :Advantage. W ramach umowy Agfa dostarczy sprzęt i materiały eksploatacyjne do wszystkich drukarń gazetowych należšcych do The New York Times Company. Tu drukowane sš takie tytuły jak ăThe New York TimesÓ, ăInternational Herald TribuneÓ, ăThe Boston GlobeÓ oraz 15 innych dzienników regionalnych. Firma Kodak po przejęciu Creo po raz pierwszy wystawiała się na targach w rozszerzonym składzie. Na stoisku zaprezentowała m.in. naœwietlarkę z laserem fioletowym Kodak Newsetter V120, naœwietlajšcš do 120 płyt/h w rozdzielczoœci 1016-1270 dpi. Maksymalny format płyt to 640 x 930 mm. Obecny na stoisku firmy Kodak Marek Pułtorak, country manager, chętnie opowiadał też o systemie termicznym Kodak Trendsetter NEWS, który zakupiła m.in. Agora (patrz s. 54). Naœwietla on do 200 płyt/h i umożliwia stosowanie rastrów stochastycznych (Staccato). Marek Pułtorak zdradził, że w najbliższym czasie w drukarniach Agory rozpocznš się prace nad implementacjš rastra stochastycznego Staccato, co umożliwi bardziej efektywne i ekonomiczne rozprowadzenie farby. Zaowocuje to nie tylko oszczędnoœciami w jej zużyciu, ale także pozwoli na uzyskanie większej stabilnoœci tonów i barw w procesie drukowania oraz umożliwi redukcję przyrostu punktu rastrowego, a także redukcję zniekształceń barw wynikajšcych z właœciwoœci użytego papieru. Premierę na Ifrze miały fotopolimerowe płyty Kodak VioletNews, kompatybilne z większoœciš dostępnych na rynku naœwietlarek z laserem fioletowym o mocy 30 mW lub większej. Podłożem nowej płyty jest aluminium, odznacza się ona dużym kontrastem pomiędzy miejscami drukujšcymi i niedrukujšcymi po wywołaniu, co ułatwia jej ocenę. Umożliwia osišganie nakładów nawet powyżej 200 tysięcy, w zależnoœci od kondycji maszyny drukujšcej. Proces elektrochemicznego ziarnowania podłoża umożliwia nie tylko uzyskanie gładkiej powierzchni warstwy drukujšcej, ale również ułatwia i przyœpiesza ustalenie równowagi wodno-farbowej. Fujifilm Luxel News to nowe urzšdzenie CtP firmy Fujifilm, występujšce w 3 odmianach: 80, 100, 120; cyfry te okreœlajš liczbę płyt produkowanych w cišgu godziny. Dedykowane jest drukarniom wyspecjalizowanym w drukowaniu gazet o małej objętoœci. Urzšdzenie Luxel News oferuje: w pełni zautomatyzowany workflow, ekonomiczne diody fioletowe, podwójny laser zwiększajšcy produktywnoœć, rozdzielczoœć do 3600 dpi (w przypadku modelu 80), a także możliwoœć naœwietlania różnych formatów płyt Đ od 300x400 mm do 1162x960 mm. Targi Ifra były też okazjš dla firmy Fujifilm do zaanonsowania podpisania umowy długoterminowej na wyłšcznš dostawę płyt CtP z Trinity Mirror. Kontrakt dotyczy wszystkich drukarń należšcych do Trinity Mirror, angielskiego wydawcy prasy krajowej i regionalnej. Obecnie koncern ten korzysta z płyt fotopolimerowych Brillia LP-NNV, dedykowanych produkcji prasowej. Urzšdzenia służšce do perforacji i zaginania wraz z rozbudowanymi systemami transportowymi umożliwiajšcymi tworzenie przeróżnych konfiguracji z wieloma stanowiskami CtP zaprezentowały m.in. firmy: 2B-Praezision, Barenschee, Berth, K&F, Nela. Imagefinder BV firmy 2B-Praezision z systemem wideo, przeznaczony dla płyt różnych formatów, nie tylko automatycznie pozycjonuje, perforuje i wielokrotnie zagina krawędzie pod różnymi kštami, lecz ponadto przycina jednš z krawędzi płyty. Zespoły majš automatyczne smarowanie olejowe. Producenci tego typu urzšdzeń zgodnie zalecajš naœwietlanie innych niż poprzednio znaczników do automatycznego pozycjonowania płyty. Do niedawna były to najczęœciej krzyżyki lub litery T, obecnie sš to dwa kółka o œrednicy 2 mm Đ stwierdzono, że ten kształt ułatwia rozpoznawanie i przyspiesza pozycjonowanie. Pokazane przez 2B-Praezision urzšdzenie wyposażone było w czytnik kodów paskowych z oprogramowaniem do segregowania płyt zależnie od separacji i edycji oraz w system PQCS szwajcarskiej firmy OFS Group do automatycznej kontroli jakoœci na podstawie niewielkiego naœwietlonego na krawędzi płyty pola kontrolnego (4x6 mm) odczytywanego przez dodatkowš kamerę wideo. Na stoisku 2B-Praezision pokazany był Imagefinder z transporterem i wykładaniem, który polska firma Reprograf sprzedała Orkla Press (patrz s. 56). Informacji o urzšdzeniach CtP FasTRAK można było zasięgnšć na stoisku firmy AlfaQuest. Nowoœciš w tych urzšdzeniach jest nieco wyższy niż dotychczas nowy podajnik na 1000 płyt ładowanych z kartonów, razem z papierem przekładkowym. Obecnie system zajmuje mniej przestrzeni do obsługi. Poprzednia wersja podajnika wymagała dodatkowej powierzchni do manewrowania wózkiem z kasetš. Płyty mogš być wprowadzane ręcznie za pomocš prostego stołu zamontowanego zamiast podajnika automatycznego. W samym CtP zastosowano zwiększajšce szybkoœć, trwałoœć i precyzję nowe rozwišzania optyczne, elektroniczne i mechaniczne. Zależnie od modelu osišgana jest wydajnoœć do 150 lub 225 płyt wrażliwych na promieniowanie fioletowe. Wywoływarka może być dostawiona bezpoœrednio do CtP, ponieważ most znajduje się wewnštrz naœwietlarki. Nowoœciš firmy MAN zaanonsowanš podczas konferencji prasowej jest 9-cylindrowy Colorman 4-1 w systemie satelitarnym, który Đ jak już informowaliœmy Đ w przyszłym roku stanie w budowanej w Katowickiej Strefie Ekonomicznej drukarni Polskapresse w Sosnowcu. Jego zakup zapewni zwiększenie szybkoœci drukowania gazet oraz podniesie ich jakoœć. Całkowity koszt inwestycji wyniesie ponad 80 mln zł. Będzie to dziewišta drukarnia Grupy Polskapresse. Maszyna Colorman 4-1 posiada rozwišzania techniczne i konfigurację dostosowane do potrzeb konkretnego klienta. Jej prędkoœć maksymalna to 86 000 kopii/h, a wysokš jakoœć druku przy tej prędkoœci umożliwia zastosowane rozwišzanie w postaci cylindra gumowego o podwójnym obwodzie. Oszczędnoœć czasu przy narzšdzie nawet do 50% gwarantuje zastosowanie automatycznego systemu zmiany płyt, z opcjonalnym systemem ładowania płyt (Power Plate Loading). Drugi Colorman 4-1 został sprzedany hiszpańskiej grupie wydawniczej El Mundo. Konferencja prasowa firmy MAN była też okazjš do udzielenia informacji na temat Printnet Đ globalnego systemu workflow, stworzonego przez firmę ppi Media. System ten, przeznaczony dla rynku gazetowego, umożliwia œcisłš współpracę redakcji z drukarniš. Swš odsłonę na targach Ifra miał też Printcom (skrót od print competence Đ kompetencja w druku), program œcisłej współpracy z wiodšcymi dostawcami materiałów do druku (chemikalia, płyty, obcišgi itp.) w zakresie stworzenia produktów dostosowanych do pracy z maszynami MAN Roland i dostarczanych właœnie pod markš Printcom. Hasłem firmy MAN na tegorocznej Ifrze było Applied Innovations Đ innowacje do wdrożenia, zgodnie z filozofiš firmy, że dopiero po sprawdzeniu przydatnoœci i funkcjonalnoœci nowoœci sš wprowadzane na rynek. Konferencja prasowa firmy KBA potwierdziła trendy wskazywane przez innych dostawców produktów i rozwišzań dla produkcji prasowej Đ odchodzenie od formatu broadsheet w kierunku mniejszych, jak Berliner czy tabloid, druk w pełnym kolorze czy wykorzystanie nowych technologii w produkcji gazet, a także coraz większy nacisk na jakoœć produkcji. Była też okazjš do zaprezentowania nowej maszyny drukujšcej w technologii offsetu bezwodnego KBA Cortina, która przez firmę KBA okreœlona została jako przełom w druku gazetowym. Jej podstawowš zaletš jest eliminacja makulatury rozruchowej. Podwójna szerokoœć roli umożliwia otrzymanie 16-stronicowego broadsheetu. Premierę miała również 9-cylindrowa maszyna KBA Commander 4/1 o budowie satelitarnej, przeznaczona do drukowania gazet o mniejszym formacie. Jej maksymalna prędkoœć to 86 000 kopii/h, gwarantuje też o połowę mniejsze zużycie płyt w produkcji gazet. Firma OcŽ zaprezentowała swe najnowsze osišgnięcia w dziedzinie cyfrowego druku gazet. Premierš targowš było urzšdzenie VarioStream 9220 zadrukowujšce wstęgę papieru w systemie 2+2, wykorzystujšce toner elektrofotograficzny, który umożliwia osišganie wysokich prędkoœci drukowania (nawet do 1 m/s). Urzšdzenie to drukowało gazetę targowš w kolorach czarnym i cyan, a także codzienne wydania międzynarodowych tytułów (w tym roku zabrakło, niestety, ăGazety WyborczejÓ). Konferencja prasowa firmy Ferag (na zdjęciu poniżej) była okazjš do prezentacji m.in. systemu XtraWin, dedykowanego drukarniom gazetowym. Ma on upowszechnić nowy rodzaj produktu półakcydensowego, łšczšcego cechy typowe dla gazety (œrodki) i luksusowego magazynu (okładka), jak np. magazyny firmowe, wielostronicowe wrzutki, programy TV, krzyżówki. Będzie to możliwe dzięki istniejšcym mocom produkcyjnym, które w przypadku wielu drukarń gazetowych nie sš w pełni wykorzystywane, zwłaszcza w cišgu dnia. W zwišzku z powyższym Ferag przygotował kilka wariantów produkcyjnych uwzględniajšcych założenia projektu XtraWin. W każdym z nich znajdujš zastosowanie urzšdzenia Feraga wykorzystywane w typowej drukarni gazetowej, przy czym w zależnoœci od końcowego produktu zestaw urzšdzeń jest mniej lub bardziej rozbudowany. Przy produkcji typu tabloid, wykonywanej wyłšcznie na papierze gazetowym, w skład systemu XtraWin Đ po złamywaku Đ wchodzš: uniwersalny transporter UTR, urzšdzenie zszywajšce StreamStitch oraz kompaktowy bęben obcinajšcy SNT-U, połšczone w trybie on-line i obsługiwane z pulpitu maszyny drukujšcej. Kolejny wariant to produkcja wydawnictw w formacie A4 lub podobnym, drukowanych także na papierze gazetowym. Tu system jest podobny jak w pierwszym przypadku, z tym że na poczštku linii stosowany jest dodatkowy złamywak (tzw. quarterfolder). Trzecia, najbardziej rozbudowana propozycja Feraga to produkcja z wykorzystaniem papieru gazetowego, na którym drukowane sš œrodki, i papieru heatsetowego, który służy do produkcji okładek. Tu koncepcja XtraWin składa się ze złamywaka (standardowego bšdŸ poczwórnego), uniwersalnego transportera UTR, systemu wkładkowania, urzšdzenia zszywajšcego StreamStitch i bębna obcinajšcego SNT-U. Z myœlš o firmach zainteresowanych wdrożeniem systemu XtraWin w swojej drukarni Ferag przygotował nie tylko różne warianty produkcyjne, ale też kilka modeli inwestycyjnych, uwzględniajšcych opłacalnoœć i wydajnoœć systemu przy różnych konfiguracjach i różnej specyfice zakładu. Na targach IfraExpo wystawiały się również firmy papiernicze, m.in.: Stora Enso, UPM-Kymmene, Myllykoski, Norske Skog, dla których targi były nie tyle okazjš do wprowadzenia na rynek nowych produktów, co miejscem spotkań, nie tylko formalnych, z klientami. Firma UPM-Kymmene przygotowała ciekawy projekt dla wydawców Đ gazetę roku 2015, która wydrukowana została na papierach różnych gatunków i o różnych gramaturach, od 48,8 g/m2 po 60 g/m2, od zwykłego papieru gazetowego po łososiowy, barwiony w masie. Projekt ten ma odzwierciedlać przewidywania firmy co do przyszłoœci gazety: więcej informacji przy użyciu mniejszej iloœci słów, prostszy design, większa czcionka przy mniejszym formacie stron, użycie kilku gatunków papieru w jednym wydaniu. Nie trzeba tu chyba dodawać, że wszystkie strony wydrukowane zostały w pełnym kolorze. Dostawców farb i chemii dla produkcji prasowej reprezentowały m.in. firmy Siegwerk, Xsys oraz hubergroup. Jednš z ostatnich nowoœci firmy Xsys jest farba drukarska dla offsetu bezwodnego. Z kolei hubergroup prezentował nowoœci w dziedzinie chemii uzupełniajšcej: Hydrolith ZR (dla coldsetu) i Hydrolith HS (dla heatsetu) Đ dodatki redukujšce iloœć alkoholu i wody, przeciwdziałajšce korozji i rozwojowi bakterii. Nowš linię czarnych taœm samoprzylepnych EasySplice dla heatsetu zaanonsowała firma Tesa. Taœmy te zwiększajš pewnoœć połšczenia wstęgi papieru podczas zmiany roli (a w druku heatsetowym taka zmiana ma miejsce nawet co 20 min), dajš też większš powierzchnię skanowania dla czujników optycznych i umożliwiajš identyfikację każdego połšczenia. Ciekawym wydarzeniem była wystawa specjalna ă400 lat gazetyÓ, przygotowana przez organizację Ifra we współpracy z Muzeum Gazet w Wadgassen i Muzeum Sztuki Druku w Lipsku. Wystawa ta to prawdziwa podróż w czasie Đ oprócz pokazów dawnych maszyn drukarskich, które stały się punktem zwrotnym w historii istnienia gazety, można było zobaczyć, jak będzie wyglšdała produkcja gazet w przyszłoœci i co może wnieœć do niej rozwój multimediów. Wydawców szczególnie zainteresowało seminarium ăPublishers LoungeÓ, poœwięcone obecnej i przyszłej sytuacji na œwiatowym rynku gazet. Poruszone zostały m.in. tematy prasy bezpłatnej, akcje lojalnoœciowe organizowane przez wydawców oraz problem czytelnictwa prasy wœród dzieci i młodzieży. Kolejna edycja targów Ifra odbędzie się w Amsterdamie w dniach 9-12 paŸdziernika 2006. *** Podczas targów IfraExpo 2005 przeprowadziłam krótkš rozmowę z Piotrem Kuzebskim, dyrektorem zarzšdzajšcym w firmie Stora Enso Polska: Jak, Pana zdaniem, będzie wyglšdał rok 2006 na rynku papierów dla produkcji prasowej? Przyszły rok na pewno będzie trudny. Wszystkie koszty, które sš zwišzane z produkcjš papieru, głównie koszt energii elektrycznej, rosnš dynamicznie, wzrastajš także ceny chemikaliów, co jest zwišzane z podwyżkami cen ropy naftowej i w zwišzku z tym my również jesteœmy zdominowani tym trendem. Aby utrzymać tegoroczny minimalny poziom zyskownoœci, konieczne będzie doœć znaczne podniesienie cen papieru. Na szczęœcie po latach chudych widać pewne ożywienie na rynku wydawniczym, pojawia się sporo nowych tytułów Đ nie szukajšc daleko tylko na rynku gazet codziennych majš się pojawić 3 nowe tytuły. Sporo dzieje się też na rynku reklam, co napędza rozwój tytułów prasowych. Liczymy na to, że podwyżki cen uda nam się wprowadzić bez utraty klientów. Targi IfraExpo sš dla nas dobrš okazjš do spotkania się z nimi i porozmawiania o przyszłorocznej współpracy. Jak wysokie będš to podwyżki i jak reagujš na nie wydawcy? Wydawcy sš przygotowani na podwyżki, tym bardziej, że nie wynikajš one z naszej chęci powiększania zysku, ale z globalnej sytuacji gospodarczej. Nie jesteœmy jeszcze gotowi, aby podać konkretne wartoœci; wcišż obserwujemy reakcje rynku. Może więc Stora Enso zaproponuje wydawcom na otarcie łez nowe produkty, które zgodnie z obecnym trendem łšczyłyby wysokš jakoœć z niższš cenš? Mamy pokaŸnš ofertę nowych papierów w niższym segmencie, plasujšcych się pomiędzy klasš SC a LWC. Sš one w tej chwili łakomym kšskiem dla wydawców. Wprowadzamy też 3 nowe produkty, które połšczš jakoœć i wyglšd papierów LWC z cenš papierów segmentu SC. Myœlę, że po złotych latach, kiedy cena nie grała tak dużej roli i dobrze sprzedawały się wysokojakoœciowe papiery bezdrzewne, teraz ten nowy segment będzie się dynamicznie rozwijał, tym bardziej, że już obecnie cieszy się dużym zainteresowaniem wydawców. Czy Stora Enso przy okazji targów IfraExpo 2005 podpisała już jakieœ kontrakty na przyszły rok? Jeszcze nie, ale przeprowadziliœmy wiele rozmów wstępnych, stanowišcych naszym zdaniem bazę do ich podpisania. Myœlę, że listopad będzie miesišcem, który pozwoli nam te rozmowy przeistoczyć w konkretne kontrakty. Chcielibyœmy do końca grudnia zamknšć większoœć negocjacji, dlatego staramy się, aby już nasze wstępne propozycje były bardzo atrakcyjne dla klientów. A jak ocenia Pan tegoroczne targi IfraExpo? Generalnie to spokojne targi, niewiele jest nowoœci, prezentujš się tu raczej ci sami gracze. Myœlę, że Lipsk jako miejsce organizacji targów IfraExpo 2005 to korzystne rozwišzanie dla Polski, przede wszystkim ze względów komunikacyjnych. Potwierdza to liczba odwiedzajšcych nasze stoisko rodaków. Drugi dzień był dniem wzmożonej aktywnoœci zarówno ze strony naszych klientów, jak i zwiedzajšcych, również wieczorem odbyło się wiele imprez towarzyszšcych. Dziękuję za rozmowę.