Ikonos – dobre, bo polskie
6 Dec 2016 14:49

Firma Atrium Centrum Ploterowe, od 15 lat funkcjonująca na rynku druku wielkoformatowego, uruchomiła pierwszą w Polsce i tej części Europy linię produkującą podłoża drukowe. Obserwacja rynku krajowego i zagranicznego spowodowała, iż zrodził się pomysł uruchomienia produkcji w kraju. Większość sprzedawanych na naszym rynku materiałów pochodzi z Azji – trzeba przyznać, że nie zawsze powtarzalnych i najwyższej jakości – mówi Paweł Stania, kierownik marketingu w firmie Atrium. – Uznaliśmy, że wejście z produkcją wysokojakościowych materiałów indoor i outdoor na rynki polski i europejski będzie dobrym posunięciem. W tym celu w 2005 roku Maciej Juchkiewicz, prezes Atrium, nawiązał współpracę z południowokoreańską firmą SFC specjalizującą się w produkcji mediów do wielkiego formatu. Rok później doszło do podpisania umowy trójstronnej pomiędzy Atrium a SFC, która dostarczyła licencję oraz również koreańską firmą ACE, będącą dostawcą linii produkcyjnej. Linia ta, współfinansowana ze środków UE, została zainstalowana w 2007 roku w specjalnie przystosowanej nowej hali w Opolu, a Atrium wykreowało nową markę podłoży powlekanych wysokiej jakości – Ikonos. Produkcja materiałów takich jak Backlit, Backlit UV, Photo Paper, Pet, Whiteback Paper, Smart, Blockout i Poly ruszyła w 2008 roku. Przy produkcji tych mediów stosowane są surowce firmy BASF. Produkujemy media powlekane, czyli materiały tzw. wysokojakościowe – tłumaczy Paweł Stania. – Ich przeznaczenie to najczęściej aplikacje typu indoor. Podłoże powlekane powstaje w taki sposób, że na materiał stanowiący bazę, która nie jest w stanie przyjąć atramentu solwentowego, nanosi się specjalną substancję, na której grafika się utrwali. Taka warstwa ma około 30 mikronów grubości. Przewagą materiału powlekanego nad niepowlekanym jest lepsza absorpcja i co za tym idzie, większa możliwa do uzyskania rozdzielczość i prędkość drukowania. Materiały serii Ikonos przeznaczone są do wszelkiego rodzaju pop-upów, roll-upów czy standów. Ich zastosowanie to także elementy wystawiennicze, podświetleniowe i citylighty. Materiały produkowane u nas cechują się wysoką jakością, trwałością, oddają szeroki gamut barw i przeznaczone są do druku w wysokich rozdzielczościach oraz przy dużych prędkościach – przekonuje Paweł Stania. – Lokalizacja fabryki w Polsce powoduje, że możemy szybko dostarczać dobre materiały w elastycznych cenach. Aspekt ekologiczny również odgrywa dla nas istotną rolę – produkujemy materiały z zachowaniem wszelkich norm i standardów. Linia produkcyjna Ikonos cechuje się brakiem jakichkolwiek emisji do środowiska. Sytuacja w Azji wygląda całkiem inaczej. W przypadku cyfrowego druku wielkoformatowego ważnym czynnikiem jest rzeczywiście czas dostawy – na sprowadzane z Azji materiały często trzeba czekać wiele tygodni lub miesięcy. Produkcja zlokalizowana w Europie Środkowej umożliwia skrócenie czasu realizacji zamówień do kilku dni. Moce produkcyjne, którymi dysponujemy, dają nam możliwość prowadzenia sprzedaży w ilościach hurtowych na terenie całej Europy – dodaje szef marketingu Atrium. Dla opolskiej firmy krajowy rynek to już za mało: W pierwszym etapie projektu całość produkcji trafiała na polski rynek. Wysoka sprzedaż materiałów w kraju potwierdziła fakt, że wybraliśmy dobry segment – mówi Paweł Stania. – Obecnie rozwijamy sieć dystrybutorów za granicą. Docelowo większość produkcji będzie przeznaczona na rynki zagraniczne. Nasze materiały bardzo dobrze trafiają w segment wysokojakościowy, gdyż możemy je oferować w przystępnych cenach. Czynnikiem pozatechnicznym, do którego Atrium przywiązuje dużą wagę, jest elastyczność. Cykl produkcyjny możemy dostosować do odbiorcy z danego kraju. Jako przykład mogę podać, że dostarczamy do jednej z dużych agencji reklamowych specjalnie dla niej opracowaną wersję materiału Ikonos Pet – informuje Paweł Stania. Ikonos Smart w tym roku otrzymał Złoty Medal Międzynarodowych Targów Poznańskich. Smart to opatentowany materiał nowej generacji, który charakteryzuje estetyczna struktura. Jest on materiałem wytrzymałym, niemarszczącym się ani niepodwijającym. Przeznaczony jest do druku w wysokiej rozdzielczości dowolnym ploterem solwentowym; dobrze oddaje kolory oraz detale. Smart to także materiał wysoce absorpcyjny – szybko wchłania atrament. Testy przeprowadzone na mild-solwentowym ploterze Mutoh Blizzard potwierdziły możliwość druku z dobrą jakością i bez paskowania nawet z prędkością 80 m2/h. W przyszłym roku Atrium planuje rozpocząć produkcję folii samoprzylepnej na bazie PVC niemieckiej firmy Renolit AG (która specjalizuje się właśnie w foliach PVC i poliolefinowych). AN *** Atrium – 15 lat na rynku 27 listopada br. w nowej siedzibie Atrium Centrum Ploterowe w Opolu miał miejsce jubileusz 15-lecia firmy. Razem z założycielami, kadrą zarządzającą i pracownikami Atrium świętowali także przedstawiciele firm współpracujących, dostawców oraz oczywiście klienci – łącznie ok. 100 osób. Prezes i założyciel Maciej Juchkiewicz przypomniał pokrótce historię firmy, która rozpoczęła się w 1993 roku w jego rodzinnym mieście Opolu. Początkowo Atrium tworzyły 3 osoby, obecnie firma zatrudnia 47 pracowników i posiada oddziały w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu i Krakowie. Na przestrzeni 15 lat notowaliśmy ciągły, stabilny wzrost obrotów, średnio 10-20% w stosunku rok do roku – powiedział prezes Juchkiewicz. – Duża w tym zasługa dyrektor zarządzającej Katarzyny Jędrochy, która jest z nami od 10 lat. Od początku kluczowym partnerem firmy jest belgijski producent ploterów wielkoformatowych Mutoh, którego Atrium od 14 lat reprezentuje w Polsce na zasadach wyłączności będąc jednocześnie jednym z trzech najlepszych resellerów w Europie. Dotychczas opolska firma zainstalowała w naszym kraju blisko 2000 ploterów Mutoh. W 2004 roku do grona partnerów Atrium dołączyła austriacka firma Durst, specjalizująca się w wielkoformatowym druku UV. Głównym dostawcą oprogramowania jest Onyx, a media dostarczają m.in. firmy C-Gate, Nazdar oraz Sihl. Jak podkreślił Maciej Juchkiewicz, dział podłoży drukowych rozwija się obecnie najszybciej. W 2006 roku wdrożony został system zarządzania jakością ISO 9001:2000. Dzięki współpracy z firmami SFC, ACE oraz BASF Atrium wykreowało nową markę mediów do druku wielkoformatowego Ikonos, co zdaniem prezesa Juchkiewicza było kamieniem milowym w historii firmy. Lata 2005/2006 określił on jako przełomowe, także ze względu na fakt pozyskania dotacji unijnych na zakup linii produkcyjnej oraz budowę hali i siedziby firmy. W ciągu 2 lat budynek położony na obrzeżach Opola został gruntownie przebudowany i zmodernizowany, a przeprowadzka nastąpiła w styczniu 2008. Powierzchnia biurowa stanowi w nim 1400 m², natomiast magazyn i produkcja – 3000 m². Zaproszeni na 15. jubileusz Atrium goście mogli na własne oczy zobaczyć produkcję wielkoformatowych podłoży powlekanych oraz porozmawiać z przedstawicielami firm Mutoh, Durst, Renolit, BASF i ACE. AN