Indywidualny przekaz, ogólny zysk
6 Dec 2016 14:55

Rynek TransPromo jest jednym z kluczowych dla firmy Océ. Dlatego postanowiliśmy wykorzystać I Ogólnopolskie Forum Druku Transakcyjnego i Korespondencji Masowej (o którym piszemy na s. 36) również jako pretekst do zamienienia kilku zdań z jednym z prelegentów – Peterem Szonnem, pełniącym w firmie Océ Printing Systems funkcję director area management. n Co firma Océ rozumie pod pojęciem TransPromo? Peter Szonn: TransPromo pozwala dostawcom usług druku wznieść komunikację na znacznie wyższy poziom, a co za tym idzie – znacząco poprawić metody komunikacji z rynkiem. Wszystkie te zabiegi są oczywiście robione w celu poprawy efektywności komunikacji (wzrostu wskaźnika odpowiedzi) poprzez spersonalizowanie przekazu, czego skutkiem jest polepszenie sprzedaży. Pozwala to również osiągać znacznie wyższe zyski. Działania te są także ważne z innego powodu: tradycyjny druk musi konkurować z mediami elektronicznymi, dlatego cały czas jest ulepszany, aby nadal był w stanie „odpierać ich ataki”. Dlatego TransPromo jest jednym z naszych najważniejszych obszarów biznesowych. Zresztą sektor ten ma duże znaczenie nie tylko dla nas, ale myślę, że i dla całego rynku. n Kto jest głównym beneficjentem TransPromo – klient czy dostawca rozwiązania? P.S.: TransPromo jest dość kompleksowym tematem, a zastosowane rozwiązanie zależy od obu tych stron. Trzeba dysponować dobrze dostosowaną technologią, aby móc drukować takie informacje, na jakie jest zapotrzebowanie. Dla klientów bardzo ważny jest także fakt wspierania ich podczas przechodzenia na nowy model biznesowy. To bardzo złożona kwestia, dlatego firma Océ zatrudnia konsultantów, którzy rozmawiając z klientami o modelach biznesowych wyjaśniają, jak będzie wyglądał nowo wdrożony proces produkcyjny. Ponadto są w stanie doradzić, dlaczego i jak powinni oni rozmawiać ze swoimi klientami na temat nowych metod komunikacji. Oczywiste jest, że po zmianie technologii z czarno-białej na kolorową wydrukowany arkusz będzie kosztował więcej, a klient będzie pytał, czy oprócz wyższych kosztów niesie to za sobą jakąś wartość dodaną. Nikt bowiem nie będzie płacił za coś, co nie przyniesie mu korzyści. Jest to niezwykle ważna kwestia zwłaszcza obecnie, gdy mamy do czynienia z coraz ostrzejszą konkurencją. n W jakim kierunku zmierza druk transakcyjny i jaki jest jego potencjał? P.S.: Potencjał jest ogromny! Jak pokazałem podczas mojej prezentacji, rozwój druku transakcyjnego to proces przejścia przez cztery etapy. Pierwszym, a zarazem najłatwiejszym jest druk czarno-biały, który koncentruje się przede wszystkim na optymalizacji procesów. Dalej mamy do czynienia z bardziej złożonymi fazami, które zazwyczaj mają swój początek w redesignie, przeprojektowaniu wzoru dokumentu i dodaniu koloru do wydruku, a w następnej fazie – w celu ulepszenia komunikacji – następuje indywidualizacja przekazu i dostosowanie do potrzeb klientów. Na końcu tej drogi znajduje się komunikacja cross-mediowa, która w kontakcie z klientem zakłada łączenie korespondencji drukowanej i e-mediów. To w naturalny sposób bardzo umacnia pozycję wydruków, co jest naszym głównym celem. Oczywiście wszystkie te etapy wymagają dyskusji z klientami. Często jest to dla nich nowy obszar, dlatego oferujemy tu nasze wsparcie. n Co firma Océ oferuje klientom w odniesieniu do rynku TransPomo? P.S.: Naszym klientom zainteresowanym tym rynkiem proponujemy urządzenia na papier ciągły z rodziny Océ VarioStream oraz kolorową maszynę Océ ColorStream 10000 pozwalającą na dostosowywanie opcji wydruków do ich indywidualnych potrzeb. Ponieważ druk transakcyjny i TransPromo w naturalny sposób łączy się z technologią inkjetową, gdyż pozwala ona klientom na wysokowydajny druk kolorowy w bardzo rozsądnej cenie, dlatego najbardziej wymagającym klientom oferujemy system Océ JetStream do druku na papierze ciągłym z pełnokolorowym atramentem. Oprócz maszyn dysponujemy kompletnym oprogramowaniem Océ Prisma, które posiada moduły wspierające klientów w przygotowywaniu danych poprzez składanie zdjęć oraz indywidualnych tekstów w pojedynczy, spersonalizowany dokument. Oczywiście jesteśmy także otwarci na współpracę z naszymi partnerami, wraz z którymi dążymy do dostarczania klientom jak najlepszych rozwiązań. n Jakie nowości w sektorze TransPromo firma Océ zamierza wprowadzić na rynek? Przygotowujecie się już do drupy 2012? P.S.: To bardzo dobre pytanie (śmiech). Oczywiście targi drupa są niezwykle istotnym wydarzeniem dla całej branży poligraficznej, ale na tę chwilę powstrzymam się od udzielania informacji na temat tego, co zamierzamy pokazać podczas targów. n Dziękuję za rozmowę i życzę udanej komunikacji z klientami! Rozmawiała Dorota Armiak