Xerox – firma, która wynalazła kopiarkę, druk laserowy i druk na żądanie ogłasza kolejną innowację: szybkie, sześciostacyjne urządzenie, które łączy druk czterokolorowy i dwoma suchymi tonerami w jednym przebiegu. Xerox Iridesse Production Press jest jedyną cyfrową maszyną produkcyjną, która drukuje w odcieniach metalicznego złota i srebra, dzięki tuszom suchym, w formie CMYK, a także dzięki przezroczystemu, suchemu tuszowi podczas jednego przebiegu. To szansa na uzyskanie przewagi konkurencyjnej na trudnym rynku zdobień.
W jednym przebiegu
Iridesse potrafi to, czego inne urządzenia nie potrafią. Ale najważniejsze jest to, co daje w ten sposób klientom – twierdzi Ragni Mehta, wiceprezes i dyrektor generalna w dziale druku arkuszowego firmy Xerox. – Stworzyliśmy maszynę, której zadaniem jest realizacja specjalnych efektów i cyfrowych uszlachetnień w rozsądnej cenie i w prostszy sposób. Dzięki temu nasi klienci mogą pozyskać nowych zleceniodawców i rozwijać się.
Iridesse minimalizuje liczbę niezbędnych procesów, wymaganych zazwyczaj do uzyskania uszlachetnień, zwiększając moce przerobowe i zyski klientów. Jak twierdzą eksperci Keypoint Intelligence-InfoTrends, cyfrowe uszlachetnianie może powodować szybki zwrot kosztów poniesionych na inwestycję i generować marżę w wysokości 40-50 proc.
Fakt, że na Iridesse można pracować w trybie jednoprzebiegowym, a także to, że przepływ pracy został zautomatyzowany i jest jednocześnie w pełni kontrolowany, stanowi zdecydowany wyróżnik Xerox i może dawać dostawcom druku znaczącą przewagę na rynku – wyjaśnia Ron Gilboa, dyrektor grupy technologii produkcyjnych w Keypoint Intelligence-InfoTrends. – Dzięki dwóm stacjom dozowania toneru klienci mogą korzystać z możliwości, jakie dają im kolory spotowe (jako dodatkowy kolor srebrny, złoty i bezbarwny), metaliczne i metaliczne odcienie, a także specjalne uszlachetnienia. Złote i srebrne tusze metaliczne mogą zostać użyte osobno albo położone pod kolorami CMYK lub na nich, aby stworzyć unikalne palety barw. Warstwa tuszu przezroczystego może z kolei stworzyć efekt głębi lub faktury materiału.
Prosty przepływ prac
Wbudowane moduły Xerox FreeFlow Core pozwalają dostawcom druku automatycznie i selektywnie przetwarzać tekst i grafiki na druk złoty lub srebrny, bez potrzeby edytowania źródła dokumentu. Upraszcza to udoskonalanie istniejących aplikacji dzięki wysokiej jakości uszlachetnień. Drukując z prędkością nawet 120 stron na minutę urządzenie może obsłużyć media z zakresu 52-400 g/m2. Wśród dodatkowych cech produktu należy wymienić:
– Wykorzystanie tonerów High Definition Emulsion Aggregate (HD EA), które gwarantują optymalną wielkość cząstki zapewniając tym samym bardziej matowe, jednolite tinty oraz świetną jakość detali.
– Xerox EX-P 6 Print Server by Fiery umożliwiający klientom tworzenie indywidualnych modeli przepływu pracy dla aplikacji metalicznych, z zaawansowanymi możliwościami RIP i narzędziami zarządzania kolorem.
– Dwa moduły podawania papieru Dual Advanced High Capacity Feeders, taca ręczna oraz inserter pozwalają klientom korzystać jednocześnie z ośmiu różnych źródeł mediów o łącznej pojemności do
12 500 arkuszy.
– Szereg opcji wykończeń takich jak bigowanie i falcowanie oraz oprawianie i przycinanie broszur.
Iridesse w praktyce
Firma Xerox wprowadza na rynek system, który sprawdził się już w klasycznej drukarni i zyskał uznanie zarówno agencji kreatywnych, jak i marketerów.
Londyńska firma IPW1 posiada wytłaczanie, foliowanie i uszlachetnianie w podstawowej ofercie swoich usług, ponieważ jej klienci oczekują przykuwających uwagę efektów. Te wyrafinowane aplikacje były do niedawna kosztowne. Długi był także okres oczekiwania na realizację zlecenia ze względu na konieczność zaangażowania wielu maszyn i powtarzania niektórych procesów. Dzisiaj IPW1 oferuje szeroki wachlarz kolorów metalicznych i efektów, które powstają dzięki Xerox Iridesse Production Press. Dzięki Iridesse tworzymy wpadające w oko reklamy, wizytówki i plakaty. Maszyna jest prosta w obsłudze i szybka. Możemy też zaoferować naszym klientom coś zupełnie nowego, czego od dawna szukali – twierdzi Glen Robins, dyrektor sprzedaży w IPW1, firmie, która testowała urządzenie od kilku miesięcy. – Pracuję w tej branży od 35 lat i nigdy nie spotkałem się z takim cyfrowym produktem. Żywe kolory, wysoka jakość, dopracowane detale – na to zwraca uwagę londyńska agencja Glazier Design, która zajmuje się brandingiem, projektowaniem graficznym i projektowaniem stron internetowych. Od niedawna firma może wykonywać wysokiej jakości wydruki, które są jednocześnie efektywne kosztowo. Jako projektant mogę powiedzieć, że dzięki nowym funkcjom poszerzamy swoje horyzonty, co przekłada się na jeszcze bogatszą ofertę, którą kierujemy do klientów – mówi Ben Glazier, dyrektor zarządzający Glazier Design. – Co najlepsze, kosztowne dotychczas techniki są już dostępne dla każdego. Możliwość połączenia połysku metalicznego z kolorami procesowymi sprawia, że otrzymamy piękne efekty w produktach typu zaproszenia na wesele, wizytówki i plakaty.
Z kolei 48.1 jest londyńską agencją kreatywną, która świadczy usługi na rzecz firm z branży HoReCa. Zanim pojawiło się Iridesse, na metaliczne kolory i uszlachetnienia mogło pozwolić sobie niewielu klientów. Cieszę się, że od teraz metaliczne wykończenia menu możemy zaoferować nawet mniejszym restauracjom – mówi Paddy Carey, dyrektor kreatywny w 48.1. – Zastosowanie tych technik przy bardzo niewielkich nakładach było do tej pory niemożliwe.
Wtóruje mu Chris Scott-Gray, szef marketingu w Chester Barrie, firmie, która zajmuje się produkcją marek odzieżowych klasy premium. Z perspektywy jego firmy ważne jest, żeby ubrania na papierze wyglądały równie dobrze, jak na modelu: Zastosowanie srebrnych i złotych elementów w materiałach reklamowych sprawi, że klienci z pewnością zwrócą uwagę na naszą ofertę. Chcemy, żeby klient patrząc na nasze foldery wiedział, że swoje ubranie chce kupić właśnie u nas.
System Iridesse Production Press jest już dostępny komercyjnie – pierwszy taki egzemplarz (drukarnia IPW1 korzysta z modelu beta-test) trafi do polskiej firmy Badge4U z Jaworzna, która od 1992 roku produkuje znaczki okolicznościowe, breloki i identyfikatory, a także cały szereg innych gadżetów reklamowych, wykorzystując do druku park maszynowy w całości składający się z maszyn firmy Xerox.
Opracowanie: AN