Innowacyjne systemy POS i opakowania z drukarni Solidbox
22 Apr 2021 10:31

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Drukarnia opakowań Solidbox z Wieprza k. Andrychowa to przykład firmy poligraficznej, która nawet w niesprzyjającej sytuacji rynkowej spowodowanej pandemią osiągnęła na przestrzeni ostatniego roku znaczące sukcesy rynkowe. Obsługując głównie klientów z branży spożywczej w zakresie systemów POS i opakowań kartonowych, znacząco zwiększyła wolumen zamówień, co przełożyło się na wzrost zatrudnienia o niemal 100 proc.

Od opakowań litych do pełnokolorowych, uszlachetnionych systemów POS

Początki firmy sięgają 1991 roku, kiedy to jej obecny współwłaściciel, Adam Gołba, założył firmę zajmującą się produkcją opakowań: najpierw szarych, zaś z czasem zadrukowywanych na jednej z pierwszych w Małopolsce maszyn w formacie B0. Była nią pochodząca z drugiej ręki Planeta, która – jak się okazało po latach – stanowiła pierwsze z kilku rozwiązań marki Koenig & Bauer w tej firmie. Kolejne lata przyniosły zmiany własnościowe, ale też wydarzenie tragiczne w historii drukarni: w roku 2005 powódź zniszczyła ją niemal doszczętnie, a także znajdujący się w niej sprzęt. Niebawem jednak udało nam się stanąć na nogi – mówi Dariusz Gołba (syn założyciela), który w roku 2007 dołączył do ojca i dziś wspólnie z nim prowadzi rodzinną firmę. – Przenieśliśmy się do nowej lokalizacji, w Andrychowie. Rozbudowaliśmy halę, w drukarni pojawiły się nowe urządzenia, w tym kolejna, także używana Planeta w formacie B0, którą w 2013 r. zastąpiliśmy modelem Rapida 142. Zresztą rok 2013 był dla nas przełomowy: firma przeszła rebranding, a naszym głównym obszarem zainteresowania – obok opakowań kaszerowanych – stały się systemy POS, głównie standy, displeje i ekspozytory. Stanowią one podstawę naszego asortymentu do dzisiaj. To właśnie zlecenia z segmentu POS realizowane zarówno dla odbiorców bezpośrednich (głównie z branży spożywczej), jak i dla agencji reklamowych decydują o naszym potencjale i są motorem napędowym wzrostów.

Dynamiczny rozwój firmy spowodował potrzebę budowy nowej, większej hali wraz z rozbudowanym zapleczem socjalnym. W krótkim czasie zakupiono działki w Wieprzu k. Andrychowa. Wybudowano tam nowoczesne obiekty i zainstalowano całą infrastrukturę potrzebną do produkcji opakowań. Firma przeniosła produkcję do nowej siedziby w połowie 2020 roku. 

Maszyna Rapida 164 częścią innowacyjnego projektu

Z uwagi na rosnącą liczbę zamówień właściciele drukarni Solidbox już przed kilkoma laty rozważali zakup nowej maszyny drukującej w formacie B0+. Poza maszyną drukującą potrzebne też były nowe urządzenia do sztancowania, kaszerowania, składarko-sklejarka i system CtP. Zakup nowych maszyn stwarzał większe możliwości rozwoju – mówi Dariusz Gołba. – Uzyskaliśmy patent na nowy, innowacyjny system kaszerowania opakowań. Patent ten uzyskał akceptację PARP i otrzymaliśmy dotację. Środki z niej pozyskane pozwoliły na zakup w 2020 roku wszystkich nowych maszyn potrzebnych do produkcji w formacie B0+. Stanowiły one część projektu unijnego (o sygnaturze POIR. 03.02.01-12-0003/19-00), związanego z wdrożeniem innowacyjnego procesu technologicznego polegającego na zastosowaniu nowego sposobu produkcji opakowań i materiałów POS. 

Inwestycje w kompleksowy park maszynowy są naturalnym następstwem naszego rozwoju i oczekiwań rosnącej grupy klientów względem wyższej wydajności i coraz krótszych terminów dostaw – kontynuuje Dariusz Gołba. – Jeżeli chodzi o drugi z wymienionych czynników, to możemy się tu pochwalić bardzo dużą elastycznością. Na zapytania klientów reagujemy szybko dostarczając prototyp produktu w bardzo krótkim czasie. Tę sprawność działania bardzo sobie cenią nasi stali zleceniodawcy, którzy polecają nas kolejnym. Ten swoisty „marketing szeptany” jest dla nas jednym ze źródeł pozyskiwania klientów.

Z uwagi na realizację nowego projektu unijnego, którego celem było rozszerzenie oferty Solidbox o innowacyjne rozwiązania technologiczne, rozpisany został przetarg między innymi na nową maszynę w formacie B0+ uwzględniającą szereg parametrów koniecznych dla powodzenia całego przedsięwzięcia. Jak podkreśla Adam Gołba, jednym z kluczowych był większy format niż ten oferowany przez model Rapida 142, dotychczas wykorzystywany przez drukarnię: Zależało nam na możliwości wykonywania standów czy displejów z jednego arkusza, bez konieczności ich klejenia – co dotychczas często było normą. Wiele projektów, które realizujemy, wymaga formatu 1600x1200 mm, więc maszyna B0+ (gdzie maksymalny format arkusza to 1640x1205 mm) stała się koniecznością dla sprawnego ich wykonania. Zależało nam również na wyższej prędkości maszyny oraz jej wyposażeniu w różne opcje automatyzujące pracę. Oceniamy, że dzięki nowym inwestycjom nasza wydajność wzrosła o 50-60 proc.

Koenig & Bauer po raz czwarty

Warunki przetargowe w największym stopniu spełniła oferta złożona przez Koenig & Bauer (CEE), uwzględniająca model Rapida 164-5+L ALV2. Maszyna jest dostosowana do zadrukowywania podłoży kartonowych o grubości maksymalnej 1,2 mm i uszlachetniania ich lakierem UV. W skład jej wyposażenia wchodzą m.in.: system bez marki bocznej SIS, w pełni zautomatyzowany system zmiany form drukowych, system SRW do mycia wałków podczas drukowania oraz energooszczędne systemy suszenia VariDry-Blue. 

O jakość i sprawność produkcji dba rozbudowana technika kontrolno-pomiarowa w postaci systemów Ergotronic ColorControl i Qualitronic CC z protokołowaniem Quality-Pass oraz inspekcją arkuszy. Dariusz Gołba podkreśla, że inwestycja w nowy model oznacza dla drukarni przeskok nie tylko pod względem obsługiwanego formatu, ale też wspomnianych rozwiązań software’owych: Siłą rzeczy potrzebowaliśmy nieco czasu, by poznać wszystkie nowe funkcje, ale tu bardzo pomocni byli technicy serwisowi ze strony dostawcy. Zresztą na przestrzeni minionych lat bardzo pozytywnie oceniamy współpracę z regionalnym oddziałem tej firmy, z którym mamy kontakt od 2013 roku. Tym bardziej cieszymy się, że to właśnie jej oferta zwyciężyła w rozpisanym przez nas przetargu.

Adam Ślażyński, regionalny szef sprzedaży Koenig & Bauer (CEE), dodaje: Wielkoformatowa Rapida 164 to już nasze kolejne rozwiązanie zakupione przez firmę Solidbox. Cieszymy się, że udało nam się spełnić wszystkie warunki przetargu i że nasze rozwiązanie stało się częścią bardzo interesującego, innowacyjnego projektu realizowanego przez ten zakład poligraficzny.

Dariusz Gołba przyznaje, że zwiększony potencjał produkcyjny Solidbox to z jednej strony sprawniejsza i stabilniejsza obsługa dotychczasowych klientów, z drugiej zaś – konieczność poszukiwania nowych zleceń, które pomogą „nakarmić” nowoczesny park sprzętowy firmy: To między innymi za sprawą maszyny Rapida 164 mamy się czym pochwalić podczas rozmów biznesowych. Poza nowoczesnymi urządzeniami stale pracujemy też nad nowymi projektami i innowacyjnymi rozwiązaniami w obszarze POS. Jednym z nich był np. kartonowy model samochodu odzwierciedlający oryginał w skali niemal 1:1 

(film dokumentujący ten projekt, jak też inne realizowane z udziałem maszyny Rapida 164 można obejrzeć na kanale firmy Solid- box w serwisie YouTube). To tylko przykład naszych możliwości, którymi staramy się inspirować klientów – zarówno bezpośrednich, jak i współpracujące z nami agencje reklamowe. Zapraszamy zatem do kontaktu i do zapoznania się z naszą ofertą, także za pośrednictwem nowej strony internetowej – podsumowuje Dariusz Gołba. 

Opracowano na podstawie materiałów firmy Koenig & Bauer