Innowacyjnie, energooszczędnie, proekologicznie
24 Sep 2018 10:26

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Drukarnia Chroma stała się kolejnym polskim użytkownikiem rozwiązań z programu ECO3, oferowanego klientom przez firmę Agfa. Od kilku miesięcy realizowane tu prace bazują w 100 proc. na energooszczędnych płytach termoczułych Energy Elite Eco, których finalna obróbka odbywa się w dwóch proekologicznych wywoływarkach Arkana. Niespełna pół roku temu w drukarni wdrożone zostało również oprogramowanie PressTune, pozwalające ustabilizować i kontrolować proces drukowania.

Współpraca drukarni Chroma z firmą Agfa trwa nieprzerwanie od połowy 2015 roku, gdy zostały tu wdrożone termoczułe płyty drukowe oraz pierwszy system CtP tego producenta. Z czasem dołączyło do niego drugie rozwiązanie CtP, bazujące na naświetlarce Avalon. Obecnie cała produkcja realizowana przez Chromę – lidera w zakresie druku online w Polsce – jest wykonywana przy użyciu płyt marki Agfa, którymi od pierwszego kwartału tego roku są termoczułe Energy Elite Eco.

Wraz z ich implementacją w drukarni pojawiły się dwie proekologiczne wywoływarki Arkana. Były to pierwsze, sprzętowo-materiałowe elementy programu ECO3, wdrożone przez drukarnię Chroma – mówi Michał Śliz, dyrektor zarządzający polskiego oddziału firmy Agfa. – Cieszymy się, że udało nam się przekonać jej kierownictwo do wdrożenia innowacyjnych, energooszczędnych, a przy tym proekologicznych rozwiązań, zapewniających czystszą produkcję form drukowych oraz oszczędzających czas i koszty, związane z tym etapem procesu produkcyjnego.

Krzysztof Raczkowski – prezes zarządu drukarni Chroma dodaje: Agfa jest dla nas na tyle wiarygodnym i stabilnym partnerem biznesowym, że bardzo szybko zostaliśmy namówieni na wdrożenie płyt Energy Elite Eco i wywoływarek Arkana. Kwestia zrównoważonego rozwoju jest dla naszej firmy bardzo ważna. Od lat inwestujemy w maszyny drukujące bazujące na technologii H-UV, więc proekologiczne rozwiązania Agfa w obszarze prepressu bardzo dobrze wpisują się w ten trend. Co więcej – przynoszą nam też wymierne oszczędności ekonomiczne i czasowe.

Arkana i Energy Elite Eco to jedne z głównych elementów programu ECO3, skierowanego do klientów firmy Agfa, mającego umożliwić im bardziej ekonomiczną, proekologiczną i wygodniejszą pracę z jej rozwiązaniami. Arkana jest wywoływarką bazującą na tzw. budowie kaskadowej, co – jak zapewnia producent – znacząco redukuje ilość wody i energii niezbędnych do jej działania. Co więcej, umożliwia ona produkcję znacznie czystszych form drukowych, a proces jej mycia i konserwacji jest o wiele prostszy i krótszy niż w przypadku standardowych urządzeń. Maszyna zajmuje też mniej miejsca – podkreśla Michał Śliz.

Arkana została zoptymalizowana przez producenta pod kątem zastosowania w niej płyt Energy Elite Eco. Oba rozwiązania pojawiły się w ofercie firmy Agfa na ostatnich targach drupa. Korzyści wynikające z ich wdrożenia powodują, że coraz więcej drukarń, także tych wciąż użytkujących konwencjonalne wywoływarki, decyduje się na konwersję na Energy Elite Eco – kontynuuje Michał Śliz. – Są to niewymagające wypalania, pozytywowe płyty termoczułe, pokryte specjalną, podwójną powłoką, która czyni je niezwykle odpornymi. To ważne w kontekście choćby zastosowania technologii UV czy H-UV, jakie w codziennej produkcji stosuje drukarnia Chroma. Co więcej, są one kompatybilne ze wszystkimi powszechnie dostępnymi naświetlarkami i z wywoływarkami, także od dostawców zewnętrznych. Spełniają tym samym założenia programu ECO3, który ma zapewnić naszym klientom dowolność wyboru i otwartość na rozwiązania różnych producentów.

Jak zaznacza Krzysztof Raczkowski, wdrożenie innowacyjnego, kompleksowego rozwiązania firmy Agfa miało też zwiększyć przepustowość przygotowalni offsetowej: Z uwagi na specyfikę produkcji zależało nam na możliwości wykonania jeszcze większej liczby form drukowych w tym samym czasie. Wykonujemy bowiem około 1500-2000 zleceń dziennie, realizując nawet 25-30 przyrządów na jednej 8-kolorowej maszynie B1 w czasie 7-godzinnej zmiany. A maszyn pełnoformatowych posiadamy w sumie osiem, w różnych konfiguracjach kolorystycznych. Stąd, by sprawnie i bezproblemowo „nakarmić” je wszystkie, najpierw zrealizowaliśmy inwestycje w wysokowydajne naświetlarki CtP marki Agfa oraz niedawne – w równie szybkie, proekologiczne wywoływarki Arkana.

Kolejnym etapem wdrażania poszczególnych elementów programu ECO3 w drukarni Chroma była instalacja licencji na oprogramowanie PressTune, mające optymalizować i stabilizować proces drukowania. System ten zbiera w czasie rzeczywistym dane z maszyn drukujących, poddaje je analizie i tworzy raporty dla osób zarządzających produkcją. Zapewnia on z jednej strony kontrolę jakości realizowanych prac, z drugiej – dostarczając na bieżąco informację o produkcji – umożliwia wprowadzanie natychmiastowych korekt – mówi Maciej Baur, product manager w polskim oddziale Agfa, odpowiedzialny za wdrożenie rozwiązań software’owych w drukarni Chroma. – Pozwala też na tworzenie raportów, a zatem – wgląd w historię realizowanych prac. Przy tak olbrzymiej ich liczebności, jak w przypadku firmy Chroma, jest on zatem bardzo przydatnym narzędziem.

W naszym przypadku wdrożenie Press-Tune miało przede wszystkim zapewnić stabilną, przewidywalną i bezpieczną produkcję – mówi Krzysztof Raczkowski. – To się udało, gdyż nie otrzymuję ze studia CtP żadnych niepokojących sygnałów, co jest laurką dla firmy Agfa samą w sobie. Nadrzędnym celem była kontrola jakości i – w razie potrzeby – błyskawiczne reagowanie operatorów prepress i te założenia system PressTune spełnia.

Staramy się współpracować z wiarygodnymi i stabilnymi partnerami biznesowymi. Na podstawie kilkuletnich już doświadczeń mogę powiedzieć, że Agfa jest jednym z nich. Mam tu na myśli nie tylko wysoki poziom jej rozwiązań – sprzętowych, materiałowych czy software’owych, ale też profesjonalizm obsługi posprzedażowej. Jej wsparcie techniczne i serwis, także online, to kluczowy element współpracy – podsumowuje Krzysztof Raczkowski. 

Opracowano na podstawie materiałów firmy Agfa