Intergraf podkreśla kluczową rolę druku w edukacji
19 Jan 2024 11:34

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W odpowiedzi na niedawno opublikowane przez OECD wyniki Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA) z 2022 r., Intergraf wydał oświadczenie wzywające do zrównoważonego podejścia do edukacji, podkreślając znaczenie zachowania materiałów drukowanych w procesie uczenia się.

Wyniki PISA 2022 pokazują spadek umiejętności uczniów w czytaniu w krajach OECD. Jest to znaczny spadek (10 punktów), odpowiadający pół roku nauki czytania. Jest on bezprecedensowy w historii PISA, ponieważ średni wynik OECD nigdy nie zmienił się o więcej niż pięć punktów między kolejnymi ocenami. Podczas gdy pandemia COVID-19 wydaje się czynnikiem przyczyniającym się do tego spadku, analiza trendów ujawnia gorsze wyniki w czytaniu sprzed pandemii, wskazując tym samym na problem długoterminowy.

Trochę statystyki

Według PISA 2022 Singapur, Irlandia, Japonia, Korea, Tajwan i Estonia osiągają najlepsze wyniki w czytaniu, podczas gdy kilka krajów europejskich, w tym Słowenia, Niderlandy, Słowacja, Malta, Serbia, Islandia, Grecja, Rumunia i Cypr, osiągają wyniki statystycznie znacznie poniżej średniej OECD. Większość krajów europejskich oscyluje wokół średniej OECD, a Wielka Brytania, Finlandia, Dania, Polska, Czechy, Szwecja, Szwajcaria i Włochy osiągają wyniki powyżej średniej. Jednak spadki wyników miały miejsce w Norwegii, Niderlandach, Polsce, Finlandii, Słowenii, Niemczech, Hiszpanii, Szwecji, Grecji, Francji i Islandii. Średnio 26 proc. uczniów w krajach OECD sklasyfikowano jako osiągających słabe wyniki w czytaniu.

Wcześniejsze dane pokazują, że 68 proc. uczniów w krajach OECD wykazuje ograniczone lub żadne umiejętności nawigacji cyfrowej (PISA 2018), podczas gdy świeżo opublikowana ocena informuje, że umiarkowane korzystanie z urządzeń cyfrowych wiąże się z wyższymi wynikami w nauce, a nadmierne lub niewłaściwe korzystanie koreluje z wynikami niższymi. Ponadto warto zauważyć, że 45 proc. uczniów odczuwa niepokój bez swoich urządzeń cyfrowych, co wpływa na zadowolenie z życia i odporność na stres. Warto zauważyć, że spędzanie ponad siedmiu godzin dziennie na urządzeniach cyfrowych w celu uczenia się wiąże się z niższymi wynikami w matematyce.

Podczas ostatniego spotkania Dialogu Społecznego branży poligraficznej, zorganizowanego przez Komisję Europejską w Brukseli, prof. Anne Mangen z Centrum Czytelnictwa na Uniwersytecie w Stavanger podkreśliła silną korelację między czytaniem długich wierszowanych tekstów drukowanych a lepszymi umiejętnościami czytania.

Ponadto omówiła niekorzystny wpływ ekranów na czytanie ze zrozumieniem, szczególnie w przypadku tekstów informacyjnych. Ustalenia te są poparte wynikami 54 eksperymentów z udziałem

ponad 170 tys. uczestników, konsekwentnie wykazujących znaczną przewagę czytania na papierze, szczególnie w przypadku tekstów informacyjnych.

Wpływ urządzeń elektronicznych na rozwój umiejętności

Badania sugerują, że środowiska cyfrowe mniej sprzyjają wspieraniu głębokiego rozumienia, podczas gdy czytanie na papierze ma przewagę w sytuacjach wymagających zwiększonego wysiłku umysłowego, takich jak czytanie pod presją czasu lub radzenie sobie ze złożonymi tekstami. Ponadto czytanie na ekranie skłania do szybkiego i pobieżnego przetwarzania, podczas gdy czytanie w druku lepiej wspiera dogłębne przyswajanie, zwłaszcza w przypadku dłuższych i bardziej złożonych tekstów. Dlatego badania wskazują na negatywne korelacje między intensywnym czytaniem na urządzeniach elektronicznych a ogólnymi umiejętnościami czytania. Intergraf wzywa do szerszego rozważenia wpływu urządzeń elektronicznych na zrozumienie i rozwój umiejętności.

Biorąc pod uwagę obawy dotyczące spadku podstawowych umiejętności czytania i pisania związanych z nadmierną cyfryzacją w edukacji, Intergraf zdecydowanie popiera niedawną inicjatywę Szwecji, polegającą na przeniesieniu nacisku z urządzeń elektronicznych na drukowane podręczniki w edukacji. Mimo że szwedzcy uczniowie nadal osiągają lepsze wyniki w czytaniu niż średnia europejska, spadek zaobserwowany w latach 2016-2021 skłonił do ponownej oceny metod edukacyjnych. Szwecja przeznaczyła około 650 mln SEK (ponad 55 mln EUR) na drukowane podręczniki szkolne w 2023 r. i 500 mln SEK (42,5 mln EUR) w 2024 r., mając na celu zapewnienie jednej książki na ucznia na przedmiot w szkołach podstawowych.

Równowaga między materiałami papierowymi i elektronicznymi

Umiejętność czytania i pisania pozostaje jednym z najważniejszych filarów dzisiejszego społeczeństwa. Pewność, że młodzi ludzie potrafią dobrze czytać i rozumieją otaczający ich świat, jest warunkiem wstępnym ich uczestnictwa w demokratycznym społeczeństwie.

Biorąc pod uwagę niespotykany dotąd spadek umiejętności czytania, zdolności matematycznych i związanych z naukami ścisłymi oraz chęć zabezpieczenia europejskich systemów edukacji na przyszłość, Intergraf zdecydowanie zaleca przemyślane podejście i podejmowanie decyzji na podstawie badań naukowych jeśli chodzi o cyfrowy lub drukowany system edukacji. Kluczowe jest znalezienie równowagi między materiałami papierowymi i elektronicznymi, przy zwróceniu szczególnej uwagi na mocne i słabe strony każdego z nich. Ponieważ druk oferuje wyraźne korzyści w zakresie koncentracji, rozumienia, zapamiętywania i rozwoju umiejętności głębokiego czytania, konieczne jest uznanie książek drukowanych za integralny i trwały element edukacji w szkołach.

Opracowano na podstawie materiałów organizacji Intergraf