IPEX Đ 2002 offset ma się dobrze
6 Dec 2016 14:42

W zakresie maszyn konwencjonalnych na targach pracowały głównie urzšdzenia arkuszowe. Z przyczyn ekonomicznych nie zostały zaprezentowane szerokowstęgowe maszyny zwojowe. Jedynie na stoisku Heidelberga pokazano zespoły drukujšce maszyny Sunday. Za to w zakresie maszyn arkuszowych wydarzyło się dużo ciekawego Đ najważniejsi producenci wystšpili ze swoimi sztandarowymi modelami. Ci, którzy nie prezentowali nowych maszyn, jeszcze przed targami starali się wprowadzić jak najwięcej udoskonaleń i modyfikacji w już oferowanych maszynach. O tym, że offset ma się bardzo dobrze, œwiadczš potargowe doniesienia największych dostawców. Heidelberg w sumie zebrał zamówienia na kwotę 260 mln euro, podpisujšc kontrakt œrednio co 6,6 minuty. Bernhard Schreier okreœlił rezultaty targów IPEX jako ădoskonały poczštek nowego roku finansowegoÓ. Z podanej przez firmę kwoty gros przypada na maszyny offsetowe Đ Heidelberg w sumie zakontraktował kilkaset zespołów drukujšcych, w tym wiele długich maszyn 8-, 10- i 12-kolorowych, z odwracaniem, w formacie B2 i B1 oraz cztery maszyny zwojowe Đ dwie M600 i dwie Sunday 2000. Z targów zadowolona jest także firma MAN Roland. Jak powiedział prezes firmy Gerd Finkbeiner, ăefekty tegorocznych targów znacznie przekroczyły plany firmyÓ. Mimo że oficjalnych liczb nie podano, MAN Roland mógł pochwalić się największym chyba jednorazowym kontraktem na maszyny arkuszowe (pokazane w nowej zintegrowanej stylistyce) zawartym na targach. Drukarnia Man Sang z Hong Kongu zamówiła w sumie 20 zespołów drukujšcych (R906, R704 i dwie R705). Ponad 40 zespołów drukujšcych zakupili skandynawscy klienci MAN Rolanda. Trzeci z niemieckich gigantów Đ KBA Đ zebrał zamówienia na 40 mln euro i sprzedał w sumie ponad 170 zespołów drukujšcych we wszystkich klasach formatowych, w tym w zupełnie nowym dla firmy formacie B3 (o czym nieco dalej). Zarzšd firmy jest przekonany, że ăefekty potargowe będš jeszcze ciekawszeÓ. Nowoœci w małym formacie Z nowoœci w małym formacie pierwszš ćwierćformatowš maszynę w swojej ofercie zademonstrowała firma KBA. Już kilka miesięcy temu niemiecki producent anonsował premierę IPEX 2002 w postaci maaszyny Genius 52, która Đ zdaniem KBA Đ ma skutecznie konkurować na rynku do tej pory zdominowanym przez Speedmastera 52. KBA zapowiada, że cenowo Genius będzie pozycjonowany niżej od swojego najgroŸniejszego konkurenta, a wœród największych zalet nowej maszyny producent wymienia: kompaktowš konstrukcję opartš na rozmieszczeniu zespołów drukujšcych wokół centralnego cylindra dociskowego, drukowanie w technice offsetu bezwodnego z wykorzystaniem zarówno płyt CtP, jak i tradycyjnych oraz możliwoœć drukowania na podłożach o gruboœci maksymalnej 0,8 mm (więcej na s. 46). Heidelberg pokazał maszynę Speedmaster 52 w wersji 5-kolorowej z zespołem lakierujšcym i zainstalowanym in-line zespołem do wykrawania. Firma twierdzi, że dzięki tej konfiguracji maszyna idealnie nadaje się do niskonakładowej produkcji lekkich opakowań, opakowań na płyty CD czy kart pocztowych (więcej na s. 54). Innš małoformatowš propozycjš Heidelberga była 2-kolorowa maszyna Printmaster QM 46, wyposażona w system do numerowania i perforacji. Na stoisku Graphic Arts Equipment, która jest dystrybutorem firmy Shinohara w Wielkiej Brytanii, były prezentowane dwie ćwierćformatowe maszyny Shinohara 52: 2-kolorowa i 4-kolorowa. Dwie nowe wersje maszyny 524HXX pokazała inna japońska firma Đ Ryobi. Model HXXP oferuje opcję w postaci urzšdzenia do perforacji, zaœ 524HE Đ system półautomatycznej zmiany płyt, pulpit sterowniczy i Đ opcjonalnie Đ automatyczne mycie obcišgów i wałków farbowych. W formacie B3 trzy maszyny zaprezentowała firma Hamada. Europejskš premierę miała 4-kolorowa maszyna B452A, pracujšca z prędkoœciš 12 tys. ark./h, kompatybilna z formatem CIP4. Pozostałe dwa modele w ćwierćformacie to 2-kolorowa B252 i nowa 5-kolorowa B552. W nieco mniejszym formacie A3 Hamada pokazała 2-kolorowy model 234A, wyposażony w automatyczny system ładowania płyt. Półformatowy zawrót głowy W formacie B2 Heidelberg zaprezentował trzy maszyny. Najważniejszš z nich była wprowadzona na DRUPA 2000 maszyna Speedmaster CD 74-5 LX, promowana przez firmę jako ănajlepsze rozwišzanie do produkcji opakowańÓ. Pozostałe dwie półformatowe maszyny pokazane przez Heidelberga to 10-kolorowa SM 74 z systemem odwracania arkusza po szóstym zespole i Printmaster 74, od wrzeœniowych targów PRINT dostępna w wersji 4-kolorowej. MAN Roland pokazał w ramach Print City swoje sztandarowe modele w formacie B2: R200, R300 i R500. Każdy z nich jest przeznaczony dla innego rodzaju rynku. Maszynę R200 firma pokazała w wersji 5-kolorowej, urzšdzenie było wyposażone w system regulacji farby ColorPilot Smart oraz suszarki IR i UV. Z kolei model R300 pokazano w konfiguracji 6-kolorowej z systemem odwracania arkusza po drugim zespole i zespołem lakierujšcym. Po raz pierwszy w Wielkiej Brytanii na tak szerokim forum zaprezentowana została maszyna R500, przeznaczona do zadrukowywania opakowań. Na targach pokazano wersję 5-kolorowš z zespołem lakierujšcym, pracujšcš z maksymalnš prędkoœciš 18 tys. ark./h. Dwa lata temu, na targach DRUPA, firma Mitsubishi pokazała Đ wówczas jeszcze w fazie prototypu Đ nowš maszynę pełnoformatowš z serii Diamond. Rok póŸniej, na targach TPG w Paryżu, urzšdzenie było już oferowane w wersji komercyjnej; firma zapowiedziała też wprowadzenie do sprzedaży mniejszego modelu w formacie B2. W rezultacie na targach IPEX firma Mitsubishi zaprezentowała trzy urzšdzenia. Najnowszš maszynš z serii Diamond jest model w formacie B2, który w Birmingham pojawił się w wersji 5-kolorowej z wieżš lakierujšcš, oferujšc prędkoœć maksymalnš 15 tys. ark./h. Już kilka miesięcy temu firma Ryobi zapowiedziała, że na targach IPEX zaprezentuje pierwszš w swojej ofercie maszynę półformatowš. Seria nosi numer 750 i została zaprojektowana w oparciu o mniejszš maszynę 680. Maszyny Ryobi 750 oferujš półautomatyczny system zmiany płyt, specjalny program nadawania farby, udoskonalony zespół lakierujšcy, suszarkę IR/UV (opcja dla modeli pracujšcych z prędkoœciš 15 tys. ark./h) oraz możliwoœć rozbudowy do szeœciu kolorów. Po raz pierwszy na rynku europejskim zaprezentowana została wprowadzona do sprzedaży w drugiej połowie ubiegłego roku nowa maszyna półformatowa kolejnej japońskiej firmy Shinohara Đ 75 VIIIP. Maszyna pracowała w ramach Print City, wyposażono jš w system odwracania arkusza po czwartym zespole. Shinohara pokazała też innš maszynę w formacie B2 Đ 5-kolorowš 75 V HC, wyposażonš w wieżę lakierujšcš i suszarkę. Opcjonalnie w maszynie można zainstalować system odwracania arkusza. Inna ciekawa premiera w półformacie to zupełnie nowa maszyna Polly 574 Prestige, oferowana przez czeskš firmę Grafitec. Maszynę wyposażono m.in. w system zdalnego sterowania kałamarzami farbowymi i registrami Pollycontrol oraz system wstępnego pasowania Bacher. Ma ona kompaktowš budowę, zajmuje powierzchnię 8 x 2,25 m. Drugš z nowoœci czeskiego producenta była nowa wersja maszyny Polly 66 w popularnym Đ także w Polsce Đ formacie A2. 5-kolorowa maszyna Polly Performer 566 została wyposażona m.in. w system odwracania arkuszy po pierwszym zespole, system pasowania Bacher, system sterowania Pollycontrol, suszarkę IR oraz system automatycznego mycia zespołów farbowych i obcišgów offsetowych. Mimo kłopotów finansowych na targach IPEX pojawił się inny producent z Czech Đ Adast. Firma, która wcišż poszukuje inwestora strategicznego, poza wspomnianš już nieco wczeœniej maszynš typu computer-to-press zaprezentowała dwie maszyny konwencjonalne, w tym czterokolorowš półformatowš Dominant z nawilżaniem alkoholowym. Z maszyn półformatowych firma KBA pokazała model Rapida 74, wyposażony w system odwracania arkuszy, umożliwiajšcy w tym przypadku drukowanie w trybie 2+4. Trzy maszyny półformatowe przedstawiła firma Komori. Z serii Lithrone firma pokazała 5-kolorowy model 28ES i 8-kolorowy 28 do drukowania magazynów. W tym samym formacie Komori prezentowała też 2-kolorowš maszynę Sprint GS 28 z systemem odwracania arkusza. Arkuszowi giganci W pełnym formacie MAN Roland prezentował 8-kolorowš wersję maszyny R700, umożliwiajšcš zadrukowywanie kartonu o maksymalnej gruboœci 0,6 mm. Model pokazany na targach wyposażono m.in. w automatyczny system podawania arkuszy w trybie non-stop, system perforacji in-line oraz urzšdzenie do rozcinania zwoju na arkusze z cyfrowš kontrolš odcięcia. Jeszcze przed targami firma poinformowała o sprzedaniu na całym œwiecie ponad 12 tysięcy egzemplarzy modelu R700, na targach IPEX do tej liczby dołšczyły kolejne maszyny. Na stoisku Heidelberga pracowała największa arkuszowa maszyna na targach Đ 12-zespołowa SM 102-12, wyposażona w system odwracania arkuszy po siódmym zespole, skonfigurowana z systemem Cutstar do cięcia roli na arkusze. Heidelberg pokazał też pełnoformatowš maszynę z serii Speedmaster CD, przeznaczonš do zadrukowywania tektury i kartonu Đ CD 102-6 LX. W klasie pełnoformatowej firma KBA pokazała swój flagowy model Đ Rapida 105 w wersji 10-kolorowej z bogatym wyposażeniem dodatkowym. W formacie B1 firma Mitsubishi zaprezentowała dwie maszyny z serii Diamond: 10- oraz 6-kolorowš. W tym drugim przypadku maszyna została skonfigurowana z myœlš o drukowaniu opakowań, z tego względu wyposażono jš w zespół lakierujšcy i system odwracania arkuszy. Nowš maszynę w pełnym formacie pokazała firma Komori. Japoński producent, którego udział w brytyjskim rynku maszyn arkuszowych szacuje się na ok. 40%, wprowadził do oferty nowy model ze znanej serii Lithrone. Maszyna nosi nazwę Lithrone S40 i jest siostrzanš konwencjonalnš wersjš maszyny typu computer-to-press Project D, znanš obecnie pod nazwš Lithrone S40 D. Maszyny wšskowstęgowe Najciekawszš premierš targowš w tym segmencie rynku była nowa maszyna firmy Drent Goebel Đ Variable Size Offset Printing (VSOP). Na razie prezentowany był jej prototyp, można się zatem spodziewać, że w chwili premiery rynkowej pojawi się także nowa nazwa urzšdzenia. W maszynie firma Drent Goebel zastosowała technologię tulei (sleeves), dzięki czemu szerokoœć drukowania może zostać błyskawicznie Đ zdaniem producenta Đ zmieniona w zakresie 381-762 mm. Technologia poczštkowo znalazła zastosowanie we fleksografii, tu z powodzeniem przeniesiono jš na grunt offsetu. Firma Drent Goebel twierdzi, że jej nowy produkt ăoznacza koniec podziału maszyn na tradycyjne grupy formatoweÓ. Producent zapowiedział, że maszyna VSOP będzie oficjalnie wprowadzona na rynek pod koniec tego roku, zaœ pierwsze dostawy rozpocznš się latem 2003 roku. Targi były miejscem premiery nowej maszyny firmy MŸller Martini Đ A74C. Jej konstrukcję oparto na mniejszym modelu A68; tu zastosowano szerszš wstęgę, maszyna oferuje też większš prędkoœć Đ 450 m/min. Wyposażono jš w cztery wałki formowe w różnych formatach, umożliwia też przełšczanie między zintegrowanym i bezpoœrednim nawilżaniem.