IT w przedsiębiorstwach poligraficznych
6 Dec 2016 14:46

Otwartość gospodarcza wymaga od małych i średnich przedsiębiorstw sprawnej adaptacji metod i technologii zarządzania stosowanych w nowoczesnych i wydajnych systemach gospodarczych. Różnorodność technologii i odmienność branż uniemożliwiają zunifikowaną ocenę procesów innowacyjnych. Skupienie uwagi na technice komputerowej i jej wdrażaniu jest efektem znaczenia tej technologii dla gospodarki, w tym głównie dla funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw. Internet jest przede wszystkim nową formą dostępu do informacji i jej przekazu. Umiejętność dotarcia do informacji i wykorzystania jej w epoce postępującej globalizacji jest dla małych podmiotów gospodarczych szansą na konkurowanie na rynkach usług i produkcji. „Innowacje, podobnie jak wszelka ludzka działalność materialna lub intelektualna, podejmowana bez względu na miejsce i metody, zawsze wytwarzają informację. Jednocześnie myśl i działalność ludzka same potrzebują informacji, aby mieć twórczy charakter”. Zatem to, czy i jak przedsiębiorstwa korzystają z nowych technologii przekazu informacji, jest podstawą prognoz dotyczących ich przyszłości. Zasadnicze znaczenie przypisane przekazowi pozostaje w zgodzie z możliwościami wy-korzystania i adaptacji informacji do własnych celów. Internet jest rozwijającym się środkiem przekazu, zapowiedzią rewolucji informacyjnej, w której znaczenie ma nie tylko odebranie sygnału, ale także umiejętność jego przetworzenia i wykorzystania. Można przyjąć, że tempo wdrażania informatyki jest funkcją potrzeb i wyobraźni kierownictwa. Jej zastosowanie w małych i średnich przedsiębiorstwach poligraficznych wpływa na poprawę komunikacji zewnętrznej, usprawnia obsługę klienta, poprawia jakość zarządzania na etapie planowania, przygotowania, organizacji i rozliczania produkcji. Wymiernym rezultatem zastosowania informatyki jest poprawa jakości i wydajności zarządzania. Roli przedsiębiorcy, kierownika małego czy średniego przedsiębiorstwa nie można przecenić. „Z doświadczeń krajów wysoko rozwiniętych wynika, że współcześnie motorem postępu technicznego nie jest naukowiec (placówka naukowa), lecz innowacyjnie zorientowany przedsiębiorca (przedsiębiorstwo innowacyjne). ” Dlatego sposób postrzegania otoczenia i umiejętność konsumowania nowoczesnej technologii w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw zależy przede wszystkim od menedżera. Stopień zastosowania IT w firmach poligraficznych przedstawia tabela. W tabeli przedstawiono zawansowanie technologii informatycznych w badanych 153 przedsiębiorstwach poligraficznych. W 93,46% ankietowanych firm wykorzystywano internet. Znacznie niższe rezultaty, odpowiednio 26,80% i 17,65%, osiągnięto w wykorzystywaniu oprogramowania kalkulacyjnego i oprogramowania wspierającego zarządzanie produkcją. Internet jest dojrzałą technologią, popularną, prostą w obsłudze i coraz bardziej dostępną. Skala jego wykorzystania jest duża. Z danych ankietowych wynika, że 93,46% ankietowanych firm wykorzystuje tę technologię. Rozkład jej wykorzystania w poszczególnych kategoriach wykształcenia i zawodu jest zgodny z intuicyjnymi przewidywaniami: im wyższe wykształcenie, tym skala wykorzystania technologii większa. Skala trudności technologii, które były przedmiotem badania, odpowiada kolejności zamieszczenia: internet, kalkulacje, zarządzanie. Z otrzymanych danych wynika, że najszybciej innowacyjne technologie informatyczne wprowadzają w zarządzanych przez siebie firmach kierownicy z wyższym technicznym wykształceniem, najwolniej zaś poligrafowie, którzy – jak wynika z ankiety – nie korzystają z żadnej technologii. Stan powyższy jest zapisem sytuacji z grudnia 2004 roku. Czy można prognozować dalszy rozwój informatyki w tym sektorze? Z danych wynika, że wykorzystanie internetu w badanych przedsiębiorstwach osiągnęło ponad 93%. Analizując przebieg procesu wdrażania tej technologii można podjąć próbę prognozy. Ankietowani dość dokładnie potrafili określić datę uruchomienia łączy internetowych. Podobne dane dotyczące kalkulacji i zarządzania praktycznie nie istnieją, ponieważ wszystkie odpowiedzi twierdzące w tym zakresie dotyczą technologii wdrażanych i jeszcze nieuruchomionych – w ocenie ankietowanych. Z analizy przypadków wynika, że wdrażanie technologii informatycznej w zakresie kalkulacji i zarządzania jest procesem, który nigdzie nie został jeszcze zakończony. Specyfika branży, brak technologicznej i organizacyjnej unifikacji praktycznie uniemożliwiają aplikację uniwersalnego oprogramowania, dlatego też stan wykorzystywania oprogramowania nie jest równoznaczny z jego wdrożeniem. Prześledźmy zatem na podstawie danych ankietowych proces wdrażania technologii internetowej, który praktycznie można uznać za zakończony. Przeprowadzona ankieta umożliwiła identyfikację procesu rozwoju technologii internetowej w latach 1993-2004. Pierwsze instalacje złącz internetowych były wykorzystywane w firmach poligraficznych w roku 1993. Od tej daty liczba aplikacji wzrastała. Rozwój wykorzystania internetu można uznać za proces pozbawiony wpływu czynników zewnętrznych. Internet jest technologią tanią – nie ma więc w zasadzie bariery kapitałowej w jego zastosowaniu. Jest powszechnie dostępny – dostęp do komputerów i łącz telekomunikacyjnych jest w firmach poligraficznych powszechny. Zatem zasadne jest przyjęcie założenia, że podstawowy wpływ na rozwój tej technologii będzie miała postawa właściciela i kierownictwa. Firmy poligraficzne kierowane przez osoby ze średnim wykształceniem w porównaniu z firmami kierowanymi przez osoby posiadające wyższe wykształcenie będą osiągały podobne efekty we wdrażaniu technologii internetowej z 1,5-rocznym opóźnieniem. Jednocześnie jedynie 93% zakończy ten proces sukcesem. Wiesław Cetera cetera@elpis.pl