Jak drukować na podłożach niewsiąkliwych?
6 Dec 2016 14:51

Temu tematowi były poświęcone 17. Poligraficzne Konfrontacje zorganizowane 22 października tradycyjnie przez SAIP, lecz w nowym miejscu – warszawskim centrum szkoleniowo-konferencyjnym Społem. Konfrontacje rozpoczął wykład Stefana Jakucewicza (Map Polska), który przedstawił kilkustopniową klasyfikację podłoży drukowych: ze względu na kształt (płaskie i kształtki – butelki, kubki, puszki itp.); następnie podział podłoży płaskich ze względu na sztywność (o małej sztywności – papier, folie itp. i dużej – tektury, płyty z tworzywa sztucznego, blachy stalowe itp.) oraz ze względu na materiały stosowane do ich wyrobu i podział podłoży ze względu na chłonność farby drukarskiej (chłonne i niechłonne). Z kolei zajął się omówieniem charakterystycznych cech podłoży niechłonnych pod kątem możliwości ich zadrukowania. Szczególną uwagę poświęcił foliom wyodrębniając: sztywne folie polipropylenowe stosowane do technologii etykietowania IML (zadruk offsetem, flekso lub wklęsłodrukiem farbami odpornymi na temperaturę ponad 200°C) i do produkcji opakowań (druk offsetowy arkuszowy lub sitodruk, najczęściej farbami UV, często też tłoczenie folią na gorąco lub zimno i lakierowanie); folie poliestrowe PET używane do opakowań i produkcji folii soczewkowej; folie poliwęglanowe (PC) stosowane w wielowarstwowych butelkach zwrotnych oraz do produkcji płyt CD i CD-ROM (płyty są zadrukowywane sitodrukiem, tampondrukiem albo offsetem przy użyciu farb UV). Wspomniał też o takich podłożach niechłonnych jak folie i papiery typu cast, papiery metalizowane oraz laminaty z papieru i tektury. Wystąpienie Patryka Sienkiewicza (Papyrus Sp. z o.o.) było poświęcone papierom syntetycznym, których idea powstała w Japonii w latach 60. XX wieku. Jest to produkt niszowy (roczna produkcja wynosi ok. 80 tys. ton) i, choć produkowany z surowców syntetycznych, przyjazny dla środowiska; część papierów syntetycznych ma certyfikat dopuszczający je do bezpośredniego kontaktu z żywnością. Charakterystyczne ich cechy to m.in. budowa warstwowa, bardzo wysoka trwałość i odporność na rozerwanie. Nadają się do zadruku i przetwarzania technikami typowymi dla tradycyjnego papieru (także techniką cyfrową) na praktycznie każdej maszynie drukującej. Prelegent przedstawił zasady doboru właściwego papieru syntetycznego, ogólne zasady drukowania na tego typu podłożu i możliwe problemy w druku, a także jego zastosowanie (m.in.: etykiety i przywieszki, mapy, torby na zakupy, zdjęcia i podświetlane reklamy, okładki książek, gry i książki dla dzieci). Na zakończenie omówił różne rodzaje papieru syntetycznego, w tym Synaps – najnowszy taki produkt wprowadzony na rynek w 2009 roku. O doborze farb i techniki drukowania w zależności od rodzaju podłoża mówił Robert Kuczera z firmy Michael Huber Polska. Folie poliolefinowe, PET, PA, PVC i aluminium są zadrukowywane fleksografią i wklęsłodrukiem, a podłoża kartonowe, metalowe, polietylen, PVC, OPP, PET, PC i inne tworzywa – offsetem UV. R. Kuczera omówił także sensorykę farb UV i konwencjonalnych oraz sposoby utrwalania farb offsetowych (przez wsiąkanie i oksydację). Kolejne prezentacje dotyczące praktycznych doświadczeń w druku na podłożach niewsiąkliwych poprowadzili przedstawiciele drukarń (niestety w ostatniej chwili swój przyjazd odwołał przedstawiciel drukarni Grafix z Gdańska, a drukarnia WDH przysłała tylko próbki druków). Metal jako podłoże drukowe był tematem wystąpienia Mariusza Janowicza z firmy Crown Packaging Polska z Goleniowa, produkującej opakowania metalowe (typu twist off, opakowania na aerozole, opakowania specjalne oraz puszki na żywność i napoje). Prelegent scharakteryzował materiały do produkcji tych opakowań: blachy stalowe, aluminiowe i glinowane, chromowane lub niklowane, zaprezentował też schemat obróbki blachy, warianty wykończenia powierzchni, przygotowanie materiału oraz uszlachetnianie powierzchni przy użyciu farb i lakierów. Omówił przygotowanie podkładu pod druk (zagruntowanie białym podkładem, pokrycie przezroczystym lakierem), a następnie przedstawił schematy lakierówki i drukarki LTG Mailänder 122A oraz przygotowalnię druku, która jest podobna do tradycyjnej. Jako ostatni prelegent wystąpił Dariusz Pięta reprezentujący firmę Qartis Sp. z o.o. z Bydgoszczy. Qartis jest jednym z największych producentów kart w Europie (120 mln kart/rok). D. Pięta omówił rodzaje produkowanych kart, ich wymiary oraz używane materiały. Zastosowanie produktów bydgoskiej firmy to m.in. karty: lojalnościowe, rabatowe, promocyjne, klucze hotelowe, karty dostępu. Zostały też przedstawione rodzaje ich personalizacji. Stosowane techniki drukowania to zazwyczaj kombinacja offsetu i sitodruku. Zależnie od wielkości nakładu lub wymiaru nadruku stosuje się: offset, sitodruk, druk cyfrowy, termotransferowy oraz termosublimacyjny. Prelegent omówił poszczególne techniki, w tym także druk UV/IR, mikrodruk i gilosze oraz laminację arkuszy. Na zakończenie wymienił ważniejsze normy ISO związane z kartami. Przykłady druków zostały poddane szczegółowym oględzinom przez uczestników Konfrontacji, a prelegenci odpowiadali na liczne pytania. IZ