Jak etykieta, to z butelką
6 Dec 2016 14:53

W 2008 roku rynek napojów znajdował się na trzecim miejscu w Europie (po sektorze produktów spożywczych i detalicznym) pod względem wykorzystania etykiet samoprzylepnych, z konsumpcją podłoży samoprzylepnych rzędu 430 mln m2. Tak wynika z ostatniego raportu „The End-user Market Survey & Industry Report” stworzonego w marcu 2009 roku przez firmę AWA Alexander Watson Associates na zlecenie międzynarodowego stowarzyszenia producentów etykiet samoprzylepnych Finat. Zebrane dane wskazują także, że w latach 2005-2008 segment napojów był jednym z najszybciej rozwijających się pod względem stosowania etykiet samoprzylepnych – napędzanym głównie przez wzrost sprzedaży piwa premium i na eksport. Czy coś się zmieniło? Wartość etykiety W czasach dobrobytu decydującym czynnikiem w budowaniu i utrwalaniu wartości marki jest design. Jest to szczególnie widoczne w przypadku produktów typu premium. Technologia samoprzylepna oferuje biurom marketingu możliwość wyboru z szerokiego wachlarza kształtów etykiet i rodzajów folii wykańczających, które nadają butelkom styl i odróżniają je od innych – mówi Jules Lejeune, dyrektor zarządzający organizacji Finat. Jego zdaniem również dzięki wielu rodzajom dostępnych papierów czy materiałów foliowych oraz możliwości kombinacji różnych procesów druku i wykańczania właściciele browarów mogą znacznie poprawić swój shelf impact (skuteczność opakowania na półce – przyp. red.) poprzez wprowadzanie wielu kolorów i wykończeń na etykietach, jak np. efekty metaliczne, dotykowe, błyszczące i matowe. Andrea Vimercati, prezes Finat i dyrektor sprzedaży we włoskiej drukarni etykiet samoprzylepnych Pilot Italia zauważa, że wśród międzynarodowych marek działających w segmencie browarów i produktów alkoholowych panuje trend, by ich etykiety odbiegały wyglądem od tradycyjnych produktów tego typu (tzw. no-label look). Nie tylko największe na świecie marki czerpią korzyści z tej metody. Także przy relatywnie małych nakładach obecnie woli się stosować etykiety samoprzylepne, co ułatwia wytwórcom szybkie dopasowywanie zawartości etykiety do potrzeb mniejszych browarów – dodaje. Ekspansja rynkowa Korzyści ze stosowania etykiet samoprzylepnych nie są zarezerwowane wyłącznie dla segmentu piwa premium. W ciągu ostatnich pięciu lat dwucyfrowy wzrost zanotował ogólny rynek napojów alkoholowych. Podczas gdy udział produktów samoprzylepnych jest w tym segmencie wysoki, według autorów przytoczonego raportu – wydaje się osiągać szczyt. Etykiety samoprzylepne zdominowały również rynek butelkowanej wody mineralnej. Jednak wzrost w tym segmencie powoli maleje, odkąd konsumenci zaczęli bliżej przyglądać się swoim wydatkom budżetowym, a rządy i agencje na całym świecie zaczęły kwestionować wartości wody butelkowanej dla środowiska naturalnego. Nowe możliwości dla etykiet samoprzylepnych wiążą się obecnie z rynkiem alkoholi wysokoprocentowych (whisky, wódka itp.) oraz pakowaniem w podwójne opakowania bądź opakowania ochronne: chro-niące przed uszkodzeniem lub służące do potwierdzania autentyczności produktu. Co więcej, hologramy, urządzenia ochronne i inne zabezpieczające przed kradzieżą mogą być łatwo wbudowane w etykietę samoprzylepną, co zmienia jej funkcje, wykraczając poza promocję. Wyzwania i szanse Przytoczony raport podkreśla również pewne wyzwania i szanse stojące przed branżą produktów samoprzylepnych. Problemy techniczne związane z odzyskiwaniem etykiet z butelek zwrotnych są wspólne dla głównych producentów laminatów i wytwórców etykiet na całym świecie. W sektorze piwnym znaczne środki zainwestowano także w urządzenia do aplikacji kleju – kierując się głównie mniejszymi kosztami i porównywalnie większą prędkością etykietowania. Jednakże – jak wskazuje raport – w chwili, gdy pracujące obecnie w zakładach maszyny przejdą na zasłużoną emeryturę, rozlewnie zaczną inwestować w bardziej nowoczesne, modułowe i rotacyjne aplikatory etykiet. Stworzy to nowe możliwości uzyskiwania efektów dekoracyjnych przez dodanie modułu etykiet samoprzylepnych. Dzięki wielu rodzajom materiałów i opcji drukowania etykiety samoprzylepne zawsze cieszyły się dużym zainteresowaniem marketerów branżowych i projektantów opakowań. Pojawienie się szybkich, modułowych technik aplikacji pozwoliło rynkowi napojów czerpać korzyści z wydajności i innych zalet, które zachęciły już wcześniej różne sektory przemysłu do przyjęcia tej dominującej dziś na świecie techniki etykietowania – podsumowuje Matt Davies, kierownik marketingu w firmie Spear. Na podstawie informacji stowarzyszenia Finat opracowała DA