Jak przekonać klienta do innowacji?
24 Jun 2020 12:53

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Silas Amos jest konsultantem i strategiem biznesu. Większość firm, z którymi pracuje, należy do sektora opakowań, a jego klientami są zazwyczaj liderzy marketingu i menedżerowie marek dostępnych w supermarketach. W ciągu ostatnich kilku lat Amos przekonał się do korzyści płynących z druku cyfrowego dzięki bardziej kreatywnemu podejściu do tego, w jaki sposób wykorzystywane są opakowania. Współpracował często z firmą HP, eksperymentując z możliwościami druku cyfrowego i rozmawiając ze specjalizującymi się w tej technologii dostawcami. Innowacje bywają trudne do „sprzedania”, a zaangażowanie ludzi i zachęcenie ich, by spróbowali mniej standardowych technik, to prawdziwe wyzwanie. Silas Amos opracował krótki poradnik, a w nim kilka sugestii opartych na własnym doświadczeniu, doradzając, w jaki sposób przekonywać klientów do zainwestowania w innowacje.

Znajdź odpowiedniego kandydata

Pamiętaj, że nowa oferta nie będzie się nadawała dla wszystkich. Większość klientów będzie szczęśliwsza pozostając zwolennikami sprawdzonego podejścia niż będąc prekursorami czegoś nowego i nieznanego. Pierwszym zadaniem jest więc znalezienie wśród kontaktów osób, które lubią czuć się odważne i które będziesz w stanie zainspirować wizją zmiany. Idealnym kandydatem jest ktoś wystarczająco młody, aby chcieć wyrobić sobie reputację, ale jednocześnie wystarczająco dojrzały, by podejmować własne decyzje. Dobrze, aby pasjonował się tym, co robi i naprawdę chciał ulepszyć swoje produkty, a nie tylko zwiększać wydajność.

Po znalezieniu takiej osoby musisz zidentyfikować, poznać i jak najlepiej zrozumieć obszary dotyczące jej życia zawodowego, które wzbudzają największe emocje – wybierz te, które przyprawiają klienta o bezsenność i te, które wywołują ekscytację. Kiedy to zrozumiesz, możesz odpowiedzieć sobie na pytanie, czy innowacja, którą promujesz, może zostać potraktowana jako adekwatne rozwiązanie i pomoc w rozwiązaniu problemów klienta? Zasada jest prosta: zadaj właściwe pytania właściwym ludziom i uważnie wysłuchaj odpowiedzi, a potem poszukaj rozwiązania „win-win”. Jeszcze jedno – sam musisz być zaangażowany, świadomy i inspirujący; nie przekonasz innych, jeśli sam nie jesteś przekonany.

Dawaj przykład

Jak ujął to Henry Ford: „Nie możesz budować reputacji na podstawie tego, co proponujesz”. Aby wzbudzić zainteresowanie, warto pokazać udane zastosowania technologii, w której sam jesteś mistrzem. Rzeczywistość jest taka, że ​​dotarcie do pierwszych przykładów często pochodzi z wcześniejszego wykorzystania danej propozycji – w ten sposób możesz udowodnić jej prawdziwą wartość. Same obietnice sukcesu będą mało wiarygodne. Mówiąc wprost, musisz włożyć trochę wysiłku i energii, by pokazać przykłady zakończone powodzeniem. 

Wyjaśnij wartość

„Możemy dostarczać lepsze, szybsze i tańsze rozwiązania, ale możemy zrobić tylko dwa z nich naraz” – to klasyczny sposób wyjaśniania klientom swojej oferty. Jednak klienci coraz częściej domagają się realizacji, które są dobre, szybkie i tanie jednocześnie, co w praktyce nie jest możliwe do uzyskania.

Wartość, jaką może przynieść innowacja, musi osiągnąć kilka celów, aby twój klient naprawdę się nią zainteresował. Pod względem kosztów i szybkości powinna być konkurencyjna lub stanowić niedrogą alternatywę dla standardowych procesów. W efekcie powinno powstać coś o takiej samej lub wyższej jakości niż daje typowa alternatywa. Pod względem zastosowania nasze rozwiązanie ma umożliwić klientowi zrobienie czegoś, czego wcześniej nie mógł zrobić.

Kluczowy czynnik zawiera się w pytaniu: w jaki sposób można wprowadzić ulepszenie dzięki produktowi końcowemu? Czy nabywcy zapłacą za niego więcej? Czy pokochają go i kupią następną partię? Czy innowacja sprawi, że konkurencja twoich klientów będzie wyglądać blado w tym porównaniu? Dobrze, gdy jesteś w stanie przedstawić konkretne fakty i dowody – wówczas wystarczy tylko dostosować ofertę do potrzeb klienta.

Zmniejsz ryzyko

Tylko lekkomyślni postawiliby swoją karierę i powodzenie podstawowej działalności lub marki na nieprzetestowane podejście. Istnieją dwa magiczne słowa, które mogą odblokować zakup: „Program pilotażowy”. Zacznij od czegoś małego – pomyśl o pierwszych krokach jako eksperymencie o niskim ryzyku. Jeśli się nie powiedzie, jedynym kosztem będą poświęcone na niego czas i energia. Ale jeśli zadziała, proces może zostać sprawdzony, usprawniony i dopasowany do coraz większych projektów. Buduj zaufanie, ucz się w miejscu pracy, a istnieje duża szansa, że ​​dzięki temu twoja oferta rozwinie się organicznie.

Połącz siły

Niezależnie od tego, czy mówimy o rynkowej rywalizacji między agencjami kreatywnymi, czy dostawcami rozwiązań w branży druku, wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni do ostrej konkurencji i bezpardonowej walki. Szansą dla ciebie są innowacje. Dzięki nim, jeśli pozostaniesz przy oferowaniu i sprzedaży rzeczy, którą możesz zrobić sam, istnieje duże prawdopodobieństwo, że ​​skutecznie wyróżnisz się na rynku. Co ważne, jeśli nauczysz się współdziałać z kluczowymi dostawcami lub zespołami zewnętrznych specjalistów, najprawdopodobniej trafisz na większe i odważniejsze rozwiązania, które mogą naprawdę zmienić oblicze biznesu.

Podsumowując: zauważyłem, że tak naprawdę sukces w promowaniu innowacji, za którymi idzie radykalny skok technologiczny, opiera się na bardzo prostych, ludzkich wartościach. Miej zatem pasję, bądź nastawiony pozytywnie, wykorzystuj nowe technologie, bądź otwarty na partnerstwa i pracę zespołową oraz dbaj o autentyczne rozwiązywanie problemów klienta. W ten sposób będziesz dobrze przygotowany do podjęcia nowej działalności, a jednocześnie będziesz miał satysfakcję z tego, co robisz – twoi klienci to wyczują i staniesz się bardziej wiarygodny. Szukając inspiracji warto też odwiedzić w przyszłym roku targi drupa w Düsseldorfie; bez wątpienia będzie to miejsce pełne innowacji.

Na podstawie materiałów Messe Düsseldorf opracowała BZ