Jak przyciągnąć młodego czytelnika?
6 Dec 2016 14:55

Tegoroczni zwycięzcy World Young Reader Prizes, konkursu organizowanego dorocznie przez Światowe Stowarzyszenie Gazet i Wydawców Prasy (WAN-IFRA), zaprezentowali, w jaki sposób gazety przyciągają młodych czytelników. Organizator nagrodził w tym roku 24 projekty. Wśród zwycięzców znalazły się tytuły prasowe m.in. z: Brazylii, Indonezji, Indii, Portugalii, Filipin i Stanów Zjednoczonych. Specjalne wyróżnienie otrzymało także rodzime wydawnictwo – Polskapresse. W tegorocznym World Young Reader Prizes jury przyznało 7 nagród głównych, 10 wyróżnień jury i 7 wyróżnień specjalnych. Nasze jury składające się z poprzednich laureatów i młodych ekspertów w dziedzinie rozwoju czytelnictwa było szczegól-nie pod wrażeniem wielkiej praktyczności nadesłanych zgłoszeń, od pozornie proste-go projektu piśmienniczego po bardzo skuteczny portal społecznościowy gazety przeznaczony dla młodych ludzi zainteresowanych biznesem – powiedziała Aralynn McMane, dyrektor rozwoju ds. młodych czytelników w WAN-IFRA. Nagrody zostaną wręczone 12 października br. w Wiedniu, podczas 63. Światowego Kongresu Wydawców Gazet oraz 18. Światowego Forum Wydawców. Najlepsi z najlepszych „Jawa Pos” z Indonezji (nakład 400 tys. egz.) została okrzyknięta Gazetą Roku – World Young Reader Newspaper of the Year oraz otrzymała nagrodę główną w kategorii „Enduring Excellence”. „Jawa Pos” od 2000 roku codziennie publikowała 3-stronicową sekcję młodzieżową DetEksi. DetEksi co roku organizuje największą w Indonezji konferencję młodzieżową, podczas której ponad 5 tysięcy uczniów i studentów średnich i wyższych szkół uczy się i konkuruje m.in. w zakresie dziennikarstwa i sportu. DetEksi organizuje też programy edukacyjne w szkołach, konkursy dziennikarstwa dla studentów, re-gionalną ligę koszykówki oraz koncerty. To coś więcej niż tylko standardowa sekcja gazety dla młodych. To kompletna strategia znajdowania, pozyskiwania i utrzymywania młodych czytelników. Co najważniejsze – poskutkowała – tłumaczyło jury. Zwycięzcy w poszczególnych kategoriach Głównym zwycięzcą w kategorii „Brand” została gazeta „The Hindu” z Indii (nakład 1,51 mln egz.), która zorganizowała wielką zbiórkę książek. Zmobilizowała młodych i starych w mieście Chennai i –w ciągu zaledwie 5 dni – zebrała łącznie 275 tys. starych i nowych publikacji. Następnie zbiory zostały posegregowane według grup wiekowych i rozesłane do szkół objętych pomocą przez różne organizacje pozarządowe. „Wall Street Journal” (Stany Zjednoczone, nakład 2,1 mln egz.) otrzymał nagrodę główną w kategorii „Editorial”. Jury nagrodziło dziennikarstwo śledcze gazety, która ujawniła sposoby firm na potajemne śledzenie dzieci w Internecie. Akcja miała na celu edukację rodziców, nastolatków i dzieci poprzez pokazanie, w jaki sposób firmy tworzą ich szczegółowe profile do różnych celów, w tym marketingowych. Raport, który był publikowany od czerwca do września 2010, zawierał interaktywny przewodnik „Jak sterować swoją prywatnością on-line”. W celu przyciągnięcia nastoletnich czytelników gazeta opisała wyniki w wydaniu „Classroom edition”, które trafiło do prawie 4500 amerykańskich szkół średnich. W rezultacie w ​​maju 2011 dwóch amerykańskich kongresmanów – demokrata i republikanin – wprowadziło projekt ustawy zapobiegającej śledzeniu dzieci w Internecie bez zgody rodziców. Nagroda w kategorii „Making the news” przypadła portugalskiej gazecie „Diário de Notícias & Jornal de Notícias” (nakład dzienny 23 675 egz.) za platformę nauki dziennikarstwa „MediaLab”. MediaLab jest dostępna nieodpłatnie od 2010 roku i w interaktywny sposób wprowadza uczniów w świat edukacji medialnej oraz gazet przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Projekt przewiduje warsztaty sprzyjające krytycznemu myśleniu, wyrażaniu swoich opinii i rozwijaniu umiejętności pisania newsów. Codziennie w zajęciach uczestniczy 200 studentów, a docelowo liczba ta ma wynieść 50 tys. rocznie. Brazylijska „Gazeta do Povo” (dzienny nakład 60 tys. egz.) dzięki projektowi „Read & Thinking” zwyciężyła w kategorii „Newspapers in education”. Celem tego projektu jest m.in. promocja nawyku czytania oraz przygotowanie dzieci i młodzieży do wykonywania zadań obywatelskich. Działanie to zostało dostrzeżone przez jury konkursu również ze względu na współpracę z uniwersytetami i szczególne podejście do wykładowców i studentów. Zwycięzcą w kategorii „Public service” została z kolei norweska gazeta „Glåmdalen” (nakład 18 531 egz.) za projekt Politiskpepper. Jest to multimedialny projekt mający na celu zwiększenie świadomości politycznej wśród młodzieży w wieku 14-25 lat i zachęcanie jej do udziału w lokalnych oraz regionalnych wyborach, odbywających się we wrześniu 2011 roku. Politisk Pepper publikowano w formie papierowej w każdą środę wraz z linkami do interaktywnej strony internetowej. Wyniki badań przeprowadzonych przez TNS Gallup wskazały, że ​​bezpośrednim efektem kampanii „Glåmdalen” był wzrost liczby młodych czytelników o 10 proc. W ramach konkursu World Young Read-er Prizes przyznawana była także nagroda Natasa Prize od imienia Natasy Vuckovic Lesendric (1966-2011), która w czasach reżimu Slobodana Miloševića w Serbii prowadziła niezależną drukarnię i dystrybucję prasy. Otrzymała ją Sinag Publishing and Printing Services (Filipiny) za organizowane nieodpłatnie warsztaty dziennikarskie. Polskapresse wśród wyróżnionych Wydawnictwu Polskapresse przypadła nagroda w kategorii „Making the news” za innowacyjny projekt „Junior Media” zachęcający uczniów do czytania gazet i zapewniający szkołom narzędzia do ich tworzenia na wzór dzienników profesjonalnych. Dziennikarze z całego kraju udzielają dzieciom porad specjalistycznych i pomagają im spełniać marzenia o zostaniu dziennikarzem. W pierwszych dwóch miesiącach projektem zainteresowało się 200 szkół, a łącznie odnotowano 900 rejestracji. Specjalna platforma internetowa pomaga uczniom tworzyć gazety krok po kroku przy użyciu rzeczywistych szablonów gazet regionalnych. Każdego miesiąca 50 najlepszych gazet tworzonych na platformie Junior Media jest drukowanych w drukarni Polskapresse we właściwym formacie gazety. W listopadzie i grudniu 2010 wydrukowano w sumie 250 takich gazet. Do tej pory ok. 3000 uczniów ukończyło szkolenia dziennikarskie i ponad 10 tys. na co dzień korzysta z tej platformy internetowej. W uzasadnieniu jury konkursu napisało: „Junior Media jest dobrym przykładem tego, jak gazety mogą współpracować ze swoimi partnerami. Nie tylko zapewniają platformę internetową dla swoich młodych czytelników, ale również drukują ich szkolne gazety”. Jury podkreśliło również imponujące zaangażowanie wydawcy w przygotowanie szkolnych gazetek on-line. Na podstawie informacji WAN-IFRA opracowała DA