Jak przyciągnąć młodych pracowników do poligrafii?
17 Nov 2022 14:23

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Jak polepszyć wizerunek sektora i jak skłonić młodych, by zechcieli pracować w branży poligraficznej? Europejski projekt „Print Your Future” („Wydrukuj swoją przyszłość”) oferuje rozsądne porady, jak znaleźć, przyciągnąć i zachować przyszłych pracowników w przemyśle poligraficznym.

Według Beatrice Klose, sekretarz generalnej stowarzyszenia Intergraf, brak wykwalifikowanych specjalistów i atrakcyjności sektora stanowi część głównych wyzwań dla europejskiego przemysłu poligraficznego. Istnieje tu olbrzymi potencjał rekrutacyjny dla młodzieży, tym bardziej, że w przemyśle tym zatrudnieni są przeważnie pracownicy w starszym wieku i należy liczyć się z ich przechodzeniem na emeryturę. W tym kontekście zestaw narzędzi opartych na najlepszych praktykach ma pomóc sektorowi poligraficznemu w zwiększeniu atrakcyjności pod kątem zatrudnienia. Ten zestaw narzędzi został przygotowany w ramach projektu „Print Your Future: Przyciągnąć nowych wykwalifikowanych pracowników do europejskiego przemysłu poligraficznego”, finansowanego przez Komisję Europejską i częściowo koordynowanego przez Intergraf.

Znaleźć przyszłe pokolenie

Portale internetowe, federacje handlowe, związki, szkoły i uniwersytety, a także imprezy branżowe i targi pracy to miejsca, gdzie można znaleźć nowych pracowników. Ważna jest interakcja z ich uczestnikami. Udział w targach pracy i innych istotnych wydarzeniach jest dobrym sposobem zaprezentowania się jako pracodawca. Warto wystąpić z atrakcyjnym dla odwiedzających stoiskiem, kreującym związek emocjonalny, np. ze specjalną strefą, gdzie będą oni mogli dotknąć i poczuć zapach podłoży drukowych. Warto też zabrać ze sobą swoich najlepszych pracowników, którzy będą dobrymi ambasadorami waszej firmy i waszego sektora. Mówcie pozytywnie o tym, co robicie. Jeśli sam przemysł oczernia swoją działalność, nikt nie zechce do niego przyjść. A to często się zdarza. Drukarzom brakuje wiary w siebie. Nie są dumni z tego, co robią, a powinni. Wytwarzają fantastyczne produkty, wspierające każdy sektor gospodarki. Drukarze wykonują usługi niezbędne dla społeczeństwa – mówi Beatrice Klose.

Przyciągnąć talenty jutra

Jak przyciągnąć przyszłe pokolenie? Wśród dobrych praktyk proponowanych przez „PYF” jest budowanie kultury przedsiębiorstwa opartej na pracownikach, co pozwoli przyciągnąć i związać z firmą utalentowane osoby. W tym celu niezbędne są stała komunikacja i dialog społeczny w przedsiębiorstwie. Obecni pracownicy wymagają też uzyskania dobrej równowagi między pracą i życiem prywatnym, jasnych możliwości kariery i środowiska opartego na wartościach. Inna rada: promujcie waszą firmę poprzez różne kanały komunikacyjne, włącznie z mediami społecznościowymi. Możecie zamieszczać ogłoszenia, poprosić swoich pracowników, by dzielili się swoimi doświadczeniami zawodowymi w ich sieciach, a także zamieszczać filmy video z przedsiębiorstwa itp. W przeszłości powszechne było, że drukarnie pokazywały swoje maszyny na stronie głównej swojego portalu. To nie jest zbyt atrakcyjne. Ważne jest, aby pokazać swoje know-how, informować o misji przedsiębiorstwa i wartości, jaką tworzy ono dla społeczeństwa – podkreśla Beatrice Klose.

Uwzględnianie różnorodności w procesie rekrutacji także stanowi poważny problem we wszystkich sektorach działalności. W przemyśle drukarskim np. kobiety są w niewielkim tylko stopniu reprezentowane, w tym także na stanowiskach kierowniczych. Dobrą praktyką jest więc uwzględnienie tego typu zagadnień w ofertach zatrudnienia i publikacjach. 

Sektor poligraficzny jest jedną z najbardziej zrównoważonych gałęzi przemysłu na świecie i i najbardziej dbających o środowisko. To poważny argument na rzecz przyciągnięcia młodego pokolenia, które przykłada coraz większą wagę do aspektów ekologicznych, także przy poszukiwaniu zatrudnienia.

Zatrzymać nowe pokolenie

Jak zatrzymać przyszłe pokolenie? Środowiska pracy o charakterze rygorystycznym i posiadające wyraźną strukturę hierarchiczną należą do przeszłości. Interesująca praca, taka, która ma sens, ma o wiele większe znaczenie niż kiedyś. Firma, która inwestuje w profesjonalny rozwój, jest atrakcyjna dla młodej generacji. Takie relacje między doświadczonymi i młodymi pracownikami jak mentoring czy coaching stanowią korzystne rozwiązanie. Dobre samopoczucie w pracy także jest ważne. Zdaniem Beatrice Klose istotne jest przyjazne i stymulujące środowisko pracy. Atrakcyjny wystrój stołówki, miejsc wypoczynku, darmowe owoce to drobiazgi, które mogą zwiększyć zaangażowanie pracowników.

Kompetencje coraz bardziej cyfrowe

Dużo się już o tym mówi, ale kompetencje cyfrowe są niezbędne dla przyszłości przedsiębiorstwa. Wystarczy spojrzeć na ewolucję maszyn, coraz częściej wykorzystujących automatyzację i sztuczną inteligencję. Beatrice Klose zwraca uwagę zwłaszcza na rosnące znaczenie inkjetu i flekso w notującym silny wzrost sektorze opakowań. Kiedy mowa o maszynach, młodzi wyobrażają sobie pracę rutynową i ręczną. To nie jest prawda. Wszędzie, każda maszyna jest teraz sterowana komputerem. Praca staje się bardziej wszechstronna i naprawdę w przyszłości potrzebne będą kompetencje cyfrowe. Jest więc wiele do zrobienia, aby przekazywać bardziej realistyczny obraz sektora, nowoczesnego i innowacyjnego pod względem technologicznym, i zerwać ze staromodnym wizerunkiem drukarni Gutenberga.

Więcej informacji o projekcie PYF można znaleźć na stronie www.printyourfuture.eu

Opracowano na podstawie „Nouvelles Graphiques”