Jasny obraz branży fundamentem rozwoju
17 Nov 2022 14:50

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Print Census jest międzynarodowym badaniem prowadzonym cyklicznie przez federację FESPA. Jego cele to aktualizacja trendów, rozpoznanie wyzwań i zbadanie możliwości w przemyśle druku specjalistycznego, reklamy i tekstyliów, w oparciu o bezpośrednie informacje zwrotne od drukarń oraz producentów oznakowań z całego świata. O tym projekcie badawczym opowiada Graeme Richardson-Locke, szef stowarzyszeń i kierownik techniczny FESPA.

Dlaczego FESPA realizuje badanie Print Census i kiedy możemy spodziewać się jego kolejnej edycji?

––––––––––

Graeme Richardson-Locke: Print Census jest filarem programu reinwestycji FESPA Profit for Purpose. Wyniki badań pomagają nam wspierać społeczność FESPA poprzez dostarczanie wniosków, które mogą wpłynąć na decyzje biznesowe. Kolejny Print Census został zainicjowany podczas FESPA Global Print Expo 2022 w Berlinie i we współpracy z naszymi międzynarodowymi stowarzyszeniami będziemy zbierać odpowiedzi do początku 2023 roku. Następnie nasz partner badawczy Keypoint Intelligence przeanalizuje odpowiedzi i przygotuje raport z wynikami. Wstępny ich przegląd zostanie udostępniony odwiedzającym targi FESPA Global Print Expo 2023 (23-26 maja 2023, Messe Munich, Niemcy), a pełne streszczenie zostanie opublikowane wkrótce potem. Z kolei pełny raport zostanie udostępniony wyłącznie członkom Stowarzyszenia FESPA lub FESPA Direct. 

Jakie obszary bada ankieta?

––––––––––

G.R-L.: Jest to trzecia edycja Print Census; ostatnia została opublikowana w 2018 roku. Teraz chcemy zagłębić się bardziej w sześć podstawowych obszarów określonych w tym raporcie. Obejmowały one: ocenę sytuacji rynkowej, ewolucję wymagań klientów i ich wpływ na zachowania zakupowe, rosnący asortyment produktów wielkoformatowych, znaczenie technologii cyfrowej i decyzje inwestycyjne podejmowane przez dostawców usług druku, wzrost znaczenia druku tekstylnego oraz wpływ presji środowiskowej. Rozwijając te tendencje, staramy się określić, jakie są trendy długoterminowe w kontekście ekonomicznym i handlowym. Będziemy również starali się zidentyfikować nowe czynniki wpływające na branżę takie jak innowacje, oprogramowanie i trendy w organizacji pracy, automatyzacja, wyzwania związane z łańcuchem dostaw oraz zmiany cen i marż. Wreszcie, biorąc pod uwagę problemy dotykające firm w ostatnich latach, staramy się uzyskać pełny obraz wpływu globalnej pandemii COVID-19 na firmy z branży druku i produkcji oznakowań.

Jakich wyników się spodziewacie? Jak bardzo będą się one różnić od badania z 2018 roku?

––––––––––

G.R-L.: Trudno dokładnie przewidzieć 

rezultaty, ponieważ rynek jest bardzo dynamiczny. To właśnie stanowi wartość Print Census! Obraz w 2018 roku był pozytywny i pomimo wyzwań ostatnich kilku lat mamy nadzieję, że ogólny nastrój pozostaje nadal optymistyczny. Rozsądne jest oczekiwanie, że nieco opadł on w wyniku pandemii, ale nasze rutynowe rozmowy z drukarzami i producentami oznakowań pokazują, że są oni skupieni na rozwoju, przyszłościowym prowadzeniu działalności poprzez różnicowanie oferty i usprawnianiu procesów. Uważam jednak, że duży trend, który zobaczymy, dotyczy dywersyfikacji rynku i aplikacji, ponieważ wiele firm zajmujących się drukiem i oznakowaniem musiało w ostatnich latach szukać różnych strumieni przychodów ze względu na spowolnienie działalności z powodu pandemii. W 2018 r. prawie wszyscy respondenci byli zgodni, że zapotrzebowanie klientów na szybką realizację zamówień, trend skracających się serii i oczekiwania dotyczące dostaw just-in-time rosły lub były stabilne. Te wymagania konsumentów pozostają, ale oczekiwalibyśmy również, że drukarnie dostosowały się do nich, ponieważ nie są to nowe wyzwania. W obliczu tych trendów jasne jest, dlaczego cyfrowa technologia wielkoformatowa – zoptymalizowana pod kątem krótkich serii i szybkiej realizacji zadań – odegrała tak ważną rolę w rozwoju biznesu w ciągu ostatniej dekady. Byliśmy świadkami wielu innowacji także w zakresie oprogramowania, które pomogło dostawcom usług druku uprościć produkcję. 

Jednym z innych istotnych tematów jest rosnące znaczenie zrównoważonego rozwoju. W 2018 roku 76 proc. respondentów stwierdziło jego znaczący wpływ – spodziewamy się wzrostu tej tendencji, ponieważ osiągnęliśmy punkt, w którym wykazanie referencji środowiskowych stało się teraz krytycznym elementem dla większości firm usługowych i produkcyjnych. 

W jaki sposób wyniki Print Census przeniosą się na korzyści dla branży?

––––––––––

G.R-L.: Zasadniczym celem FESPA jest edukacja i inspiracja naszej społeczności, aby pomóc jej w rozwoju. Dzięki uzyskaniu jasnego i aktualnego obrazu rzeczywistości handlowej dla drukarń i producentów oznakowań na całym świecie oraz głębszemu zrozumieniu, w jaki sposób rynek się różnicuje, możemy też rozwijać nasze wydarzenia i produkty informacyjne FESPA, we współpracy z lokalnymi stowarzyszeniami umożliwiając naszym członkom odniesienie sukcesu. Wnioski z FESPA Census pomogą więc nam opracować nowe produkty i ewoluować istniejące. Na przykład po przeprowadzeniu badania w 2018 roku wprowadziliśmy przestrzeń Print Make Wear, aby odzwierciedlić trend w druku tekstylnym, a na targach FESPA 2019 nasz program Trend Theatre koncentrował się wokół kluczowych tematów podkreślonych w badaniu. Na FESPA Global Print Expo 2022 uruchomiliśmy Sustainability Spotlight i będziemy go nadal rozwijać zgodnie ze zidentyfikowanym naciskiem na zrównoważony rozwój. Najbardziej powszechne kwestie podkreślone w badaniu pomogą nam upewnić się, że artykuły, które udostępniamy na stronie FESPA. com i na naszej platformie Club FESPA, przeznaczonej wyłącznie dla członków, dostarczają odpowiednich wskazówek i inspiracji w obszarach, w których nasze wsparcie jest potrzebne. Przede wszystkim jednak wyniki badania umożliwiają osobom decyzyjnym z naszej społeczności porównywanie się z podobnymi firmami na całym świecie i dokonywanie świadomych wyborów dotyczących ich przyszłości.

Dlaczego drukarnia lub producent oznakowań powinni wziąć udział w badaniu?

––––––––––

G.R-L.: Po pierwsze, jest to łatwe i nie zajmuje dużo czasu! W tym roku ankietę można wypełnić online lub osobiście podczas imprezy FESPA w 24 językach, w tym w językach francuskim, niemieckim, włoskim i hiszpańskim. Wszyscy respondenci otrzymają kopię wyników badania, jeszcze zanim zostanie ono opublikowane dla szerszej społeczności. Ponadto wezmą udział w losowaniu nagród, w którym można wygrać bezpłatny wstęp na targi FESPA Global Print Expo 2023 w Monachium, z uwzględnieniem dwóch noclegów. 

Wyjątkowa wartość FESPA Print Census polega też na tym, że odzwierciedla on rzeczywistość i pozwala drukarniom wypowiedzieć się na temat przyszłości branży. Dlatego bardzo chcielibyśmy, aby drukarnie poświęciły swój czas na udzielenie odpowiedzi na pytania i podzielenie się swoimi doświadczeniami. Dostarczanie odpowiednich usług i treści edukacyjnych jest teraz ważniejsze niż kiedykolwiek. Dzięki cennemu wkładowi naszej społeczności możemy stworzyć jasny obraz branży i pomóc firmom zajmującym się drukiem oraz oznakowaniem w odbudowie i rozwoju. Z niecierpliwością czekamy na pełne wyniki w 2023 roku! 

Dziękuję za rozmowę!

Rozmawiała Anna Naruszko