10. już Konfrontacje Poligraficzne zorganizowano 15 lutego w auli Wydziału Inżynierii Produkcji PW, a ich tematem był „Color Management w przemyśle poligraficznym”.
O zainteresowaniu tematem mogła świadczyć rekordowa frekwencja – ponad 200 uczestników z drukarń, wydawnictw, agencji reklamowych i innych firm. Prelegenci, wśród których byli przedstawiciele producentów i dystrybutorów narzędzi do zarządzania kolorem, starali się przekonać słuchaczy, że czasy, kiedy w drukarni rządził pan Zenek w koszulce z napisem „Color Management to jaÓ, odchodzą już w przeszłość.
Stanisław Winiecki z firmy Grafikus Systemy Graficzne przedstawił oprogramowanie niemieckiej firmy GMG Color GmbH, jednego z liderów na światowym rynku proofingu, której Grafikus jest polskim przedstawicielem. Użytkownikami jej produktów jest wiele firm z branży poligraficznej (drukarnie, wydawnictwa), ale także zleceniodawcy druku, np. Ikea. Firma – jak mówił S. Winiecki – nie ma ambicji stworzenia kompletnego systemu zarządzania barwą na wszystkich etapach od powstania oryginału poprzez przygotowalnię aż do maszyny drukującej, lecz koncentruje się na wspomaganiu zarządzania barwą w najważniejszych punktach tego procesu.
Charakterystyczne cechy proofingu GMG to: wyraźne oddzielenie profilu, który symuluje ustawienia maszyny drukującej, od kalibracji drukarki. Oprogramowanie pozwala na symulację nie tylko kolorystyki i rastra, ale także m.in. przyrostu punktu rastrowego, faktury podłoża drukowego, przesunięć pasowania. Zarówno profile symulujące maszynę, jak i kalibracje to przekształcenia bezpośrednie w obrębie przestrzeni CMYK, co zapewnia znacznie większą dokładność. Możliwa jest też zdalna kalibracja. Pakiet Prepress Proofing zawiera programy: ColorProof, DotProof, FlexoProof oraz ProofControl. Z kolei ColorServer umożliwia w pełni zautomatyzowaną konwersję barw między poszczególnymi przestrzeniami (separacje w RGB, konwersja separacji w CMYK, dostosowanie barw spotowych), a aplikacja InkOptimizer – optymalizację druku.
Kolejne narzędzia ułatwiające pracę z kolorem zaprezentowali przedstawiciele firm reprezentowanych na rynku polskim przez Reprograf. Christoph Thommessen (CGS Publishing Technologies Int. GmbH) mówił o zaletach oprogramowania Oris: Oris Soft Proof, Oris Certified Proof, Oris ColorServer oraz Oris Color Tuner, który w USA otrzymał nagrodę za innowacyjność. Firma ściśle współpracuje z Epsonem, którego drukarki są często stosowane do proofingu. Ch. Thomessen omówił też programy z pakietu Oris Workflow Tools: Oris Press Matcher służący do kontroli koloru w druku cyfrowym, który może być stosowany jednocześnie na dwóch maszynach zapewniając takie same rezultaty druku, a także w druku offsetowym; Oris Ink Saver oszczędzający koszty farby nawet do 25% oraz Oris Normalizer, normalizujący pliki wyjściowe do jednego formatu.
Z kolei Oezguer Yazar z firmy EFI prezentował znane już na naszym rynku oprogramowanie tego producenta Colorproof XF, kompatybilne ze standardami: ICC, Adobe, PDF, JDF, Fogra, Pantone (w tym Pantone Hexachrome) i Digital Color. Podkreślał przy tym prostotę posługiwania się nim, co sprawia, że mogą je stosować nie tylko profesjonaliści. Przy jego użyciu możliwa jest m.in. integracja offsetu, druku cyfrowego i proofingu.
Krzysztof Mycek reprezentujący PM Studio, polskiego dystrybutora produktów firmy Perfect Proof, przedstawił zestaw oprogramowania ProofMaster v3 umożliwiający proofing i soft-proofing do symulacji druku offsetowego, wklęsłego, fleksograficznego (także w produkcji opakowań) i gazetowego w technologii ConTone lub 1-bitowej, zgodny ze standardami ISO. Oprogramowanie jest przystosowane do pracy na dwóch platformach: Mac i Windows, obsługuje wiele formatów plików. Umożliwia też szybkie tworzenie profili ICC dla papieru.
Po wysłuchaniu prezentacji słuchacze mogli się przekonać, że w zasadzie wszystkie zaawansowane programy renomowanych producentów oferują podobne funkcje sprawiające, że zarządzanie kolorem może być całkowicie zautomatyzowane i „pod kontrolą”. Wybór odpowiedniego zależy od preferencji użytkownika.
O praktycznych aspektach procesu zarządzania barwą w procesie przygotowania do druku mówił Paweł Szpygiel z Edipresse Polska (prowadzący także szkolenia dla agencji reklamowych), posługując się jako przykładami egzemplarzami czasopism tego wydawnictwa. Pokazywał m.in. reklamę na rozkładówce przechodzącą ze strony na stronę wydrukowaną na dwóch różnych gatunkach papieru, gdzie wyraźnie było widać różnice barw – nie zadziałała reprospecyfikacja. Mówił też o problemach wynikających z pewnych stałych ustawień Photoshopa, którym posługuje się większość grafików. Przygotowując pliki w Photoshopie lepiej je przekonwertować niż przypisać, aby uniknąć kłopotów. Kolejnym poruszanym zagadnieniem była wizualizacja różnicy barw stosowana do dokonywania korekt kolorystycznych przez grafików. P. Szpygiel zwrócił uwagę, że niemal wszystkie wydawnictwa, studia prepress i agencje pracują w systemie CMYK, opierając się na standardach organizacji ECI z 1999 r. dot. przestrzeni RGB i stosując serwery ICC do konwersji plików przeznaczonych do druku. Tymczasem 18 stycznia br. ECI opublikowała nowe wzorcowe profile ICC, w wyniku czego wszystkie prace należy przygotowywać od nowa; są też problemy z archiwizacją plików. Radził więc zapisywać pliki z profilem.
Ponieważ w ostatniej chwili odwołał swój przyjazd przedstawiciel drukarni Donnelley, Konfrontacje zakończył wykład dr. Konrada Blachowskiego (IPPW) nt. wzorcowych warunków obserwacji i oświetlenia oraz wartości kolorymetrycznych w profilach określonych przez ICC dla systemów sterowania barwą.
W przerwach uczestnicy Konfrontacji korzystali z możliwości odwiedzenia stoisk firm uczestniczących w imprezie i uzyskania praktycznych porad oraz wypróbowania omawianych rozwiązań.