Kalendarz jako dzieło sztuki
6 Dec 2016 14:50
Tak właśnie traktowane są kalendarze w konkursie Vidical; rozstrzygnięcie tegorocznej edycji V Międzynarodowego Konkursu Kalendarzy i Kart Świąteczno-Noworocznych miało miejsce 24 stycznia w wilanowskim Muzeum Plakatu.
Jury w składzie: Elżbieta Dzikowska (krytyk sztuki, fotograf, podróżnik), Andrzej Barecki (grafik, poligraf), Feridun Erol (reżyser filmowy, scenarzysta) oraz Ivan Marko (grafik), któremu przewodniczył tradycyjnie prof. Stanisław Wieczorek z warszawskiej ASP, oceniało 93 kalendarze wieloplanszowe, 18 kalendarzy plakatowych, 6 zdzieraków, 31 kalendarzy innych i 23 karty świąteczno-noworoczne.
Grand Prix Vidical 2009 jednogłośnie, jak podkreślał przewodniczący jury, przyznano kalendarzowi wieloplanszowemu Commercial Union, który w całości – włącznie z drukiem – został wykonany przez spółkę Pracownia.
Złotym medalem w kategorii kalendarzy wieloplanszowych nagrodzono wystawiony przez Victoria-Promotion i opracowany przez Magdalenę Czajkowską na zlecenie Orange PTK Centertel kalendarz „Pasujemy do siebie” (druk: Kuman-Art A-Z). Spośród 11 wyróżnień w tej kategorii dwa przypadły drukarni Agpress (za własny kalendarz „Skarbiec Muzeum Diecezjalnego w Płocku” oraz wykonany na zlecenie Petrotelu i Towarzystwa Naukowego Płockiego „Podróże historyczne: Chiny”), która została „czarnym koniem” tegorocznego Vidicalu zdobywając także złoty medal w kategorii kalendarzy plakatowych za „Crocodile ro(c)k”, będąc jego wydawcą i wykonawcą druku. Wyróżniła się także drukując w jednym z nagrodzonych kalendarzy kolor złoty z CMYK-a, co – jak stwierdził prezes spółki Vidical Zbigniew Płatek – wymaga naprawdę dużych umiejętności.
Wyróżnienia w kategorii kalendarzy wieloplanszowych otrzymały także m.in. firma Europapier-Impap za kalendarz „Fossils” zaprojektowany i opracowany przez Filipa Ebra i wydrukowany w Czechach oraz Muzeum Historyczne m. st. Warszawy za swój kalendarz, którego projekt powstał w Lech Majewski Studio, a druk wykonała Drukarnia Narodowa. Bardzo ciekawy był wyróżniony również kalendarz „Gotuj smacznie i zdrowo” stanowiący dzieło jednej osoby: Danuty Żukowskiej będącej jego wydawcą, autorką projektu graficznego, ilustracji oraz opracowania kompozycji. Został on wykonany techniką druku cyfrowego.
Srebrny Medal w kategorii kalendarzy plakatowych przypadł kalendarzowi firmy Sun Chemical zaprojektowanemu przez Adama Lisa z Papaja Studio i wydrukowanemu przez S-Druk z Krakowa.
W kategorii kalendarzy innych nie przyznano medali, a jedynie trzy wyróżnienia; w kategorii kart świąteczno-noworocznych – tylko jedno wyróżnienie.
Nagrodami specjalnymi uhonorowano: za najlepsze fotografie – kalendarz wieloplanszowy Agencji Reklamowej Art Group „Ocalić od zapomnienia” (fot. Marek Locher), która też sama go wydrukowała; za najlepsze ilustracje – kalendarz wieloplanszowy drukarni Gal-Druk (ilustr. Marta Czok); za najlepszy zestaw kalendarzy promujący firmę – kalendarze obchodzącej w tym roku jubileusz 90-lecia Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych SA przedstawiające „PWPW SA wczoraj i dziś” zaprojektowane przez Lech Majewski Studio, a drukowane przez PWPW SA, Drukarnię Skarbową i Quo Vadis Polonia.
Po raz pierwszy od kilku lat nie przyznano nagrody za jakość druku; zapytany o to prof. Stanisław Wieczorek wyjaśnił, że w składzie jury nie było odpowiedniego fachowca. Sam również nie skorzystał z prawa przyznania nagrody specjalnej przewodniczącego jury.
Sponsorami konkursu były firmy: Heidelberg Polska, Michael Huber Polska, Map Polska, Follak, DNT, Drukoba, Stämpfli Polska i Lediberg, a jednym z patronów medialnych – Poligrafika.
Film z uroczystości wręczenia nagród i wyróżnień w konkursie Vidical 2009 można obejrzeć na naszych stronach internetowych www.poligrafika.pl. IZ