Kilka uwag o doborze papieru do zastosowań wydawniczych
6 Dec 2016 14:44

Poniższe uwagi majš za zadanie przedstawienie kryteriów właœciwego doboru papieru do drukowania okreœlonego asortymentu produktów poligraficznych. O doborze papieru do wykonania konkretnego produktu poligraficznego decydujš zwykle wydawcy, drukarze lub sami klienci. Każda z wymienionych grup decydentów przy wyborze papieru do konkretnej publikacji kieruje się najczęœciej własnymi subiektywnymi przyzwyczajeniami, które często nie majš wiele wspólnego z kryteriami technicznymi obecnie przyjętymi w Europie i na œwiecie. Zakładajšc, że zastosowano poprawnie papier dla danej techniki drukowania Đ poniżej podane zalecenia będš miały praktyczne zastosowanie głównie do drukowania offsetowego. W celu umożliwienia uogólnienia kryteriów doboru papieru dla techniki drukowania offsetowego należy przyjšć jako pewnik założenie, że współczeœnie produkowane papiery przeznaczone do drukowania zwojowego nie nadajš się po pocięciu na arkusze do zadrukowywania tš samš technikš oraz że papier przeznaczony do drukowania wklęsłego (rotograwiurowego) nie nadaje się do drukowania arkuszowego offsetowego. Tak się niestety składa, że papiery produkowane w wersji zwojowej i arkuszowej różniš się stabilnoœciš wymiarowš zarówno pod wpływem nawilżenia, jak i działania sił mechanicznych (głównie odkształceń pod wpływem nacišgu taœmy). Powyższe stwierdzenie oznacza, że papiery przeznaczone do drukowania zwojowego sš pod tym względem mniej stabilne od ich odpowiedników do drukowania arkuszowego. Współczeœnie doœć rzadko się zdarza, że papier, który można stosować w postaci zwojowej do drukowania offsetowego heat-set, po pocięciu na arkusze daje możliwoœć zadrukowywania technikš offsetu arkuszowego lub że papier przeznaczony do drukowania technikš zwojowego offsetu cold-set może być zastosowany w technologii heat-set. Powyżej zostały zasygnalizowane wyjštki od reguły, które niestety sš jej potwierdzeniem. Przedstawione kryteria doboru papieru nie będš się odnosiły w sposób wišżšcy do drukowania cyfrowego tak przemysłowego, jak i biurowego. Tego typu technologie narzucajš zwykle specyficzne właœciwoœci stosowanych papierów. Kryteria doboru papieru zostanš przedstawione w trzech głównych grupach wpływajšcych na: Ľ jakoœć (a w zasadzie wyższš jakoœć) odbitki, Ľ lepsze wykorzystanie nowych, coraz szybszych maszyn drukujšcych i wykończeniowych, Ľ ăułatwienie życiaÓ końcowym użytkownikom poszczególnych produktów poligraficznych. Wyższa jakoœć odbitki Na podwyższenie jakoœci odbitki drukarskiej (druku) ma zwykle decydujšcy wpływ poziom takich parametrów jakoœciowych papieru jak: białoœć, nieprzezroczystoœć drukowa, gładkoœć i zdolnoœć odblasku powierzchni papieru. Białoœć papieru. Generalnie polscy drukarze i wydawcy gustujš w papierach o jak największej białoœci i takie najchętniej by stosowali. Należy przypuszczać, że powyższe ăchciejstwoÓ jest zakorzenionš pozostałoœciš niezbyt odległych czasów, gdy mieliœmy do czynienia z talonowš dystrybucjš papieru. Wtedy to synonimem dobrego papieru był papier biały w odróżnieniu od żółtego, który traktowano jako gorszy. Utarło się przekonanie, że to, co białe (chodzi oczywiœcie o papier) jest bezdrzewne i dobre, a to, co żółte Đ to poœledniejszej jakoœci papier drzewny. Przekonanie to pokutuje do dzisiaj. Tymczasem można obecnie wyprodukować papiery zarówno bezdrzewne, jak i drzewne o bardzo wysokiej białoœci. Jest tylko jeden szkopuł Đ to kosztuje, w dodatku niemało: w pewnym stosunkowo wysokim przedziale białoœci jej podwyższenie o jeden procent może pocišgnšć za sobš aż kilkuprocentowy wzrost kosztów wyprodukowania papieru. Można się oczywiœcie doszukiwać różnych powodów naszego upodobania do olœniewajšcej białoœci papieru, jednak niezależnie od przyczyn dla polskiego drukarza i edytora białe jest lepsze i kropka. Zapomnieliœmy przy tym o rzeczy bardzo ważnej Đ nadmierna białoœć, mimo iż poprawia estetykę druku, powoduje szybsze zmęczenie wzroku. Z tego właœnie powodu producenci papierów, w tym także wysokojakoœciowych papierów powlekanych, nadajš swym papierom białoœć o odcieniu lekko żółtawym (widmo remisji œwiatła od papieru przesunięte w stronę czerwieni); taki odcień majš między innymi papiery arkuszowe o wysokiej gładkoœci, trzykrotnie dwustronnie powlekane. My Đ podobnie zresztš jak Francuzi Đ wcišż wolimy kosztowne papiery białe o dużej jaskrawoœci, tj. o odcieniu niebieskim (widmo remisji papieru przesunięte w kierunku fioletu). Tymczasem w niedalekiej przyszłoœci, ze względu na bardzo duże zainteresowanie papierami białymi o odcieniu żółtawym, producenci papieru najprawdopodobniej zaprzestanš produkcji papierów o bieli z odcieniem niebieskim. Papiery o bieli z odcieniem żółtawym powinny być tańsze od papierów superbiałych. Pochodnš naszego uwielbienia dla białych papierów sš fakty stosowania do drukowania jednodniowych reklamówek supermarketów papierów o wysokiej białoœci i do tego bardzo często powlekanych, zarówno wysokojakoœciowych, jak i masowych. Jest to czysta rozrzutnoœć. Przy takim postępowaniu bardzo często brakuje powlekanych papierów do drukowania kolorowych czasopism, gdyż zostały one zużyte na jednodniowe reklamówki, które powinny być drukowane na papierze gazetowym lub co najwyżej na ulepszonym papierze gazetowym. Stosowanie innych papierów w tym przypadku nie ma żadnego logicznego uzasadnienia technicznego ani też ekonomicznego. Nieprzezroczystoœć drukowa. Kolejny błšd popełniany przez polskiego drukarza i wydawcę to zupełna ignorancja dotyczšca nieprzezroczystoœci drukowej stosowanych papierów. Z powodu niewiedzy wydawcy i drukarze oraz zlecajšcy wydrukowanie konkretnej pracy żšdajš papieru bezdrzewnego Đ zarówno powlekanego, jak i niepowlekanego Đ o jak najniższej gramaturze. Rezultat jest taki, że wydrukowany tekst lub ilustracja przeœwieca z jednej strony papieru na drugš. Warto zapamiętać, że tekst wymaga minimum 90% nieprzezroczystoœci, a w zasadzie powinna ona wynosić 92,5%; rysunek wielobarwny (rastrowany) należy drukować na papierze o nieprzezroczystoœci 95%, aple zaœ wymagajš nawet 97% nieprzezroczystoœci. Wartoœć nieprzezroczystoœci papieru zwišzana jest z jego gramaturš. Papiery bezdrzewne niepowlekane majš następujšcš nieprzezroczystoœć drukowš: 30 g/m2 Đ 66%, 80 g/m2 Đ 91%, 120 g/m2 Đ 95%, 250 g/m2 Đ 100%. W przypadku papierów drzewnych niepowlekanych nieprzezroczystoœć 95% osišgana jest już dla gramatury około 80 g/m2. Nieco inaczej wyglšda sprawa z papierami powlekanymi. Wymóg 97% nieprzezroczystoœci (aple) osišgajš powlekane papiery matowe drzewne o gramaturze około 100 g/m2, zaœ drzewne powlekane z połyskiem o gramaturze około 115 g/m2. Analogiczne wartoœci dla powlekanych papierów bezdrzewnych wynoszš: dla papierów matowych około 150 g/m2 i dla papierów z połyskiem około 200 g/m2. Przedstawione dane pokazujš, dlaczego druki wykonane na papierze bezdrzewnym powlekanym z połyskiem o gramaturze 100 g/m2 sš złej jakoœci Đ ich treœć przeœwieca na drugš stronę, co przy druku dwustronnym znacznie obniża jego jakoœć. Zamiast papieru bezdrzewnego należałoby zastosować papier powlekany drzewny o tej samej gramaturze lub papier bezdrzewny o znacznie wyższej gramaturze. Nieprzezroczystoœć papieru maleje ze wzrostem jego gęstoœci pozornej (spadkiem wolumenu), białoœci i gładkoœci. Jest stosunkowo niewiele czynników, które wpływajš na podwyższenie nieprzezroczystoœci drukowej, tym bardziej, że występujš cišgłe żšdania zwiększania białoœci i gładkoœci. Zaspokajanie tych żšdań prowadzi do obniżenia nieprzezroczystoœci. Jednym ze œrodków zaradczych jest stosowanie papierów objętoœciowych, tj. z wolumenem tak niepowlekanych, jak i powlekanych. Papiery z wolumenem majš znacznie wyższš nieprzezroczystoœć od papierów bez wolumenu, ponieważ przy tej samej gramaturze sš znacznie grubsze. Ze wzrostem gruboœci roœnie nieprzezroczystoœć. Nieprzezroczystoœć drukowa wzrasta dzięki dodatkowi barwnika do masy papierniczej. Papiery barwione majšce tę samš gramaturę co papiery białe majš znacznie wyższš nieprzezroczystoœć drukowš. Z powyższych rozważań wynika praktyczny wniosek, że aby zabezpieczyć się przed przeœwiecaniem druku przy drukowaniu na papierze o stosunkowo niskiej gramaturze (tj. mniejszej od 80 g/m2) należy stosować papiery drzewne, barwione lub objętoœciowe. Natomiast należy bardzo ostrożnie podchodzić do stosowania białych papierów bezdrzewnych o niskiej gramaturze. Gładkoœć papieru. Wpływa ona także na jakoœć odbitki drukowej. W zwišzku z tym powierzchnia papieru jest wykańczana w taki sposób, aby w danej technice drukowania można było uzyskać dobrš jakoœciowo odbitkę. W przypadku drukowania offsetowego arkuszowego istnieje możliwoœć zadrukowywania papierów o różnym stopniu wykończenia powierzchni Đ od matowych poprzez satynowane niepowlekane do powlekanych z połyskiem i powlekanych matowych. Z reguły przy zadrukowywaniu papierów o wyższej gładkoœci można w przypadku drukowania offsetowego arkuszowego stosować rastry o wyższej liniaturze. Zdolnoœć odblasku powierzchni papieru. Papier tak powlekany, jak i niepowlekany może mieć powierzchnię o różnym stopniu połysku, np. matowš, z połyskiem lub półmatowš (satin, mat jedwabisty itp.). W przypadku papierów powlekanych wielokrotnie uzyskuje się podwyższenie połysku dla papierów z połyskiem i pogłębienie matu dla papierów matowych. Nadmierny połysk może jednak pogarszać czytelnoœć druku przez wywołanie efektu olœnienia. Powstanie technologii wielokrotnego powlekania papierów przeznaczonych głównie do zadrukowywania technikš offsetu arkuszowego zostało wymuszone przez drukarzy, którzy zostali skłonieni do tego przez swych klientów. Papiery wielokrotnie powlekane (dwu-, trój- lub dwukrotnie ze wstępnš pigmentacjš) zarówno z połyskiem, jak i matowe wizualnie prezentujš się bardzo dobrze. Papiery arkuszowe dwukrotnie dwustronnie powlekane sš obecnie europejskim standardem jakoœciowym. Z punktu widzenia wizualnej oceny jakoœci druku przy drukowaniu arkuszowym offsetowym z rastrem o liniaturze około 80 linii/cm nie ma zauważalnej różnicy przy stosowaniu papierów trzykrotnie i dwukrotnie powlekanych z połyskiem. Różnice powstajš dopiero przy zastosowaniu rastra o liniaturze powyżej 100 linii/cm lub przy zastosowaniu rastra stochastycznego o stosunkowo małym punkcie. Tego rodzaju zabiegi technologiczne stosowane sš u nas jeszcze bardzo rzadko. W zwišzku z tym wybór papieru trzykrotnie dwustronnie powlekanego do drukowania wielobarwnego z liniaturš rastra 80 linii/cm nie ma uzasadnienia technologicznego i jest subiektywnym wyborem decydenta. Lepsze wykorzystanie coraz szybszych maszyn drukujšcych i wykończeniowych Zastosowanie coraz szybszych maszyn drukujšcych wymaga lepszego wykończenia powierzchni i lepszej (większej) spoistoœci powierzchni papieru. Problem lepszej spoistoœci, czyli wyższej odpornoœci na zrywanie powierzchni papieru jest najbardziej odczuwalny w drukowaniu offsetowym arkuszowym przy zastosowaniu nowych szybkich maszyn drukujšcych. Jest to obecnie bardzo istotne, gdyż nowoczesne maszyny drukujšce arkuszowe umożliwiajš uzyskanie prędkoœci już 15 000 ark./h. Do niedawna jako synonim dobrego papieru przyjmowano odpornoœć na zrywanie powierzchni papieru dla oleju o œredniej lepkoœci wg metodyki IGT wynoszšcš 1 m/s. Obecnie ta wartoœć uważana jest tylko za odpornoœć umiarkowanš. W zwišzku z tym wymaga się od papierów przeznaczonych do drukowania na szybkich arkuszowych maszynach offsetowych odpornoœci na zrywanie powierzchni wg metodyki IGT wynoszšcej powyżej 1,6 m/s. Pod względem przebiegu procesów wykończeniowych w przypadku papierów niskogramaturowych najlepsze efekty sš osišgane w przypadku papierów objętoœciowych, których stosowanie jest jeszcze cišgle rzadkie. Postęp w dziedzinie produkcji papierów powlekanych i osišgnięcie prędkoœci ich wytwarzania wynoszšcej około 1800 m/min spowodowały spadek ich stabilnoœci wymiarowej. W zwišzku z tym obecnie produkowane papiery wielokrotnie powlekane nadajš się w zasadzie tylko do zadrukowywania na maszynach minimum czterokolorowych. Przy dużych prędkoœciach drukowania, tak przy drukowaniu arkuszowym, jak i zwojowym, wymaga się od papieru jak najmniejszej skłonnoœci do pylenia. Należy przy tym pamiętać, że skłonnoœć do pylenia wyraża się łatwoœciš odrywania się od powierzchni papieru drobnych czšstek wypełniacza i fragmentów włókien pod wpływem tarcia, wstrzšsania i zginania. Terminy ăskłonnoœć do pyleniaÓ i ăpylenieÓ nie sš synonimami. Skłonnoœć do pylenia jest właœciwoœciš papieru, zaœ pylenie to zjawisko wynikajšce z wzajemnego oddziaływania papieru i czynników technologicznych zwišzanych z pracš maszyn drukujšcych. Pylenie jest najbardziej niepożšdane w technice drukowania offsetowego i w drukowaniu cyfrowym. Przy dużych prędkoœciach drukowania w technice offsetowej i zwojowej wymagany jest papier o malej skłonnoœci do pylenia. Skłonnoœć ta może wykazywać stopień 1 ewentualnie 2 wg metodyki IGT. Przekładajšc to na język praktyczny, czyli pylenie, to przy drukowaniu offsetowym arkuszowym mycie obcišgu występuje po wykonaniu od 10 000 do 15 000 odbitek (jedna godzina drukowania), a przy drukowaniu zwojowym po 50 000-80 000 obrotów cylindra (też jedna godzina drukowania dla szybkich, ale nie najszybszych maszyn). ăUłatwienie życiaÓ końcowym użytkownikom poszczególnych produktów poligraficznych Sprawa bardzo często niedoceniana przez wydawców i zamawiajšcych to podręczniki (ksišżki) dla uczniów i studentów. Po pierwsze w obu przypadkach muszš się dać długo czytać, czyli należy dobrać papier o miękkiej, złamanej w stronę czerwonego widma białoœci. Taki papier ma żółtawy lub lekko kremowy odcień i da się długo czytać bez zmęczenia wzroku w przeciwieństwie do papierów o jaskrawoniebieskiej białoœci. Te ostatnie powinny być stosowane do drukowania wszelkiego rodzaju albumów, w tym albumów dzieł sztuki. Wysoki połysk również utrudnia czytanie i szybko męczy wzrok. W zwišzku z tym stosowane sš papiery powlekane matowe. Nie należy także stosować papierów bezdrzewnych niepowlekanych i powlekanych o stosunkowo niskich gramaturach, gdyż ze względu na niskš ich nieprzezroczystoœć będš przeœwiecalne dla druku dwustronnego i utrudniš lub wręcz uniemożliwiš czytanie. Uczniowie ze względu na swój wiek i cišgły rozwój fizyczny powinni mieć jak najlżejszy tornister. Tego niestety nie da się załatwić przy podręcznikach drukowanych na papierze powlekanym z połyskiem o gramaturze 115 g/m2 lub papierze powlekanym matowym o gramaturze 100 g/m2. Odpowiednim materiałem do drukowania podręczników szkolnych sš papiery objętoœciowe (wolumenowe) drzewne. Już papier drzewny o gramaturze 60 g/m2 i współczynniku spulchnienia 1,5 lub 1,2 pozytywnie rozwišzuje kwestię masy tornistra ucznia. Dzieła wymagajšce długiego czasu użytkowania powinny być drukowane na specjalnych papierach bibliotecznych zwanych również archiwalnymi lub długowiecznymi. Sš to specjalne papiery odporne na starzenie, majš odczyn zasadowy i tzw. rezerwę alkalicznš, aby zobojętnić powstajšce przy starzeniu się papieru produkty o charakterze kwaœnym. Do produkcji okładek, szczególnie ksišżek wykonanych na papierze bibliotecznym, należy stosować tekturę o odczynie zasadowym. Wszelkiego rodzaju druki reklamowe supermarketów powinny być drukowane na papierach œredniej jakoœci, a nie na wysokojakoœciowych białych papierach powlekanych. Drzewne papiery objętoœciowe należy stosować w znacznie szerszym zakresie niż dotychczas do drukowania reklam wysyłanych pocztš oraz reklam bezpoœrednich. Uzyskamy w ten sposób oszczędnoœć na noszonej masie i kosztach przesyłek pocztowych. Do drukowania wszelkiego rodzaju galanterii poligraficznej (wizytówki, blankiety firmowe, zaproszenia itp.) należy stosować w większym zakresie niż dotychczas papiery ozdobne. W wielu przypadkach papier ozdobny będzie decydował o estetycznym wyglšdzie danego produktu i nie będzie tak ăzmęczonyÓ jak wysokojakoœciowy papier kilkakrotnie przechodzšcy przez maszynę drukujšcš. Warto więc chyba przed wyborem papieru chwilę pomyœleć; pozwoli to zapewne z jednej strony dokonać zakupu korzystniejszego Đ z ekonomicznego punktu widzenia, z drugiej zaœ uzyskać lepszš jakoœć publikacji, a przy tym ułatwi to życie końcowym użytkownikom. Referat stanowił podstawę prezentacji przygotowanej na warsztaty poligraficzne dla wydawców organizowane przez firmy Ecco-Papier i Abedik