Kolejne święto reklamy
6 Dec 2016 14:48

W dniach 12-14 marca w Poznaniu odbyły się kolejne już w tym roku targi reklamy. Tym razem były to Międzynarodowe Targi Artykułów i Usług Reklamowych Euro-Reklama Outdoor Expo 2008. Tegoroczną edycję przygotowywaliśmy w warunkach silnej konkurencji – przyznaje Magdalena Halicka-Gołębiowska, dyrektor targów Euro-Reklama Outdoor Expo. – W styczniu i lutym w Warszawie odbyły się targi, obejmujące w części podobny zakres branżowy. Późną wiosną odbędą się targi drupa w Düsseldorfie, które bardzo silnie obciążyły tegoroczne budżety na cele wystawiennicze wielu firm, zwłaszcza z branży poligraficznej. Tym bardziej cieszymy się z zaufania, którym obdarzyli nas wystawcy. Marcowe święto reklamy zgromadziło, jak podają organizatorzy, ok. 170 wystawców z Polski, Niemiec, Czech, Francji, Słowacji i Chin oraz blisko 6 tys. zwiedzających z 20 krajów. Pawilony 3 i 3A, w których prezentowane były nowoczesne rozwiązania z dziedziny reklamy zewnętrznej, nie były jednak wypełnione po brzegi. Mimo to obecni na targach wystawcy wypowiadali się pochlebnie o imprezie. Wystawie jak zawsze towarzyszyły liczne pokazy, warsztaty, prezentacje nowości oraz konkursy. Firmy Hewlett-Packard i Digiprint zorganizowały seminarium „Magia Wielkiego Formatu”, podczas którego zostały omówione najnowsze tendencje rynkowe w cyfrowym druku wielkoformatowym. Złotymi Medalami MTP nagrodzono: • Ploter płaski UV Océ Arizona 250GT (zgłoszony przez Océ Poland Ltd Sp. z o. o.) • System zliczania spojrzeń na reklamę iCAPTURE (zgłoszony przez POL-TV Multimedia Sp. z o. o.) • Plotery Fei Yeung serii S – modele FY 3206S i FY 1806 S (zgłoszone przez Plotserwis M. Janicki i Wspólnicy Sp. j.) • Materiał ekologiczny Smart Ikonos SMM 310 G (zgłoszony przez Atrium Centrum Ploterowe Sp. z o. o.) • Ploter laserowy Eurolaser M-1200 W (zgłoszony przez Printy Poland Colop Polska Sp. z o. o.) Nagrody Acanthus Aureus otrzymali natomiast: Alma Trend Sp. z o. o., POL-TV Multimedia Sp. z o.o. oraz European Media Group Sp. z o.o. Złoty medal dla plotera Arizona następująco ocenił Marek Michalak, dyrektor Display Graphic System w firmie Océ Poland: Kolejna nagroda przyznana Arizonie 250 GT jest potwierdzeniem tego, że ploter ten został bardzo dobrze przyjęty przez rynek. (…) Cieszy nas tak duże zainteresowanie tym urządzeniem – w ciągu ostatnich kilku miesięcy sprzedaliśmy aż 10 takich ploterów, a ogromne zainteresowaniem nim na targach jest dobrym prognostykiem na najbliższy czas. Na niemal 100-metrowym stoisku firmy Océ można było również oglądać ploter Océ CS9200, a same targi firma oceniła jako wielki sukces. Sporą niespodzianką okazał się Złoty Medal dla ploterów produkcji chińskiej Fei Yeung 3206S i 1806 S prezentowanych na targach przez firmę Plotserwis. Produkty chińskie rzadko kojarzą nam się z dobrą jakością, jednak w przypadku tych ploterów producenci znają się na rzeczy. Są to plotery z głowicami Seiko SII 510 i 255 dyszami drukującymi bez paskowania i „falowania” z dużymi prędkościami w rozdzielczości 720 dpi. Posiadają system druku bez paskowania Edge Feather (rozproszenie krawędzi), który dodatkowo można jeszcze regulować. Stosowanie tego systemu nie spowalnia pracy urządzenia. Maszyny podłączone są do komputera za pomocą światłowodów i specjalnego przewodu sygnałowego, a do sterowania zastosowany jest specjalny program. Stanowią one nowość wśród maszyn drukujących. Firma Plotserwis prezentowała również inne plotery ze swojej oferty, laminatory i trymery firmy Neolt oraz media do druku cyfrowego. Centrum Ploterowe Atrium zaprezentowało na swoim stoisku urządzenia trzech marek: Mutoh, Durst i Gandinnovation. Jedną z premier był ploter Mutoh S.C.-1650 PRO, wykorzystujący laserową technologię pozycjonowania E-POS. Nowością był też ploter Mutoh Blizzard 65, wyposażony w technologię druku falą z przeplotem. Obok Atrium znalazło się stoisko producenta i dystrybutora materiałów do druku wielkoformatowego Ikonos, marki powstałej w ramach Centrum Ploterowego Atrium. Były to pierwsze targi, na których zaprezentowano nową markę i od razu zakończyły się sukcesem – Złotym Medalem za materiał Easy Smart. Jest to ogromny sukces mediów marki Ikonos. Jako pierwsi na rynku polskim wprowadzamy materiały do druku cyfrowego wyprodukowane u nas w kraju – mówi Łukasz Boczarski, export manager firmy Ikonos. Wśród dostawców maszyn nie mogło zabraknąć firmy TeBa, która podczas targów zaprezentowała m.in. najnowszy ploter solwentowy Mimaki JV-33S i szybki ploter Mimaki JV5-160S. Na stoisku można było również poznać bliżej plotery drukujące w technologii UV. Ofertę ploterów Mimaki przedstawiła również firma Spandex, która zaprezentowała wodne i solwentowe technologie druku w maszynach Mimaki oraz szeroką gamę płyt produkowanych przez firmę Kömmerling. Spandex promował też media do druku cyfrowego i signmakingu własnej marki ImagePerfect. Zwiedzający mieli także okazję zapoznać się z ofertą firmy Jet Media, która zaprezentowała szeroką gamę ploterów, wśród których znalazła się nowość: ploter XJ-740 do wewnętrznych i zewnętrznych zastosowań, kompatybilny z licznymi mediami powlekanymi i niepowlekanymi. Można było również przyjrzeć się oferowanym przez Jet Media laminatorom i materiałom eksploatacyjnym czy mediom do druku wielkoformatowego. Bydgoska firma Polkos przedstawiła swoją ofertę ploterów drukujących Rolanda, ploterów tnących firm Roland i Summa oraz ploterów frezujących i grawerujących firmy Coner. Nietypową formę prezentacji wybrała firma Lambda. Na jej stoisku nie można było zobaczyć żadnej z oferowanych przez nią maszyn drukujących, natomiast organizowane były wyjazdy do nowo uruchomionego centrum ekspozycyjno-szkoleniowego Industrial Inkjet Solution Center (IISC), o którym piszemy na s. 66. Po raz pierwszy na targach można było odwiedzić stoisko firm Digiprint i HP. Prezentowały one nowoczesne rozwiązania z zakresu wielkoformatowego druku cyfrowego: urządzenia z grupy HP DesignJet i HP Scitex oraz maszyny takich producentów jak Fotoba i Miller Weldmaster. Po raz pierwszy w Polsce zostały zaprezentowane także hybrydowe maszyny HP do druku z roli na rolę i na płaskim podłożu – HP DesignJet H35000/H45000 i HP Scitex FB910. Nie zabrakło również wielkoformatowych ploterów do druku solwentowego HP DesignJet 9000 i 8000. Na stoisku krakowskiej firmy DM System można było zobaczyć pierwszy raz prezentowany w Polsce płaski ploter UV Manta firmy Grapo. Posiada on płaski stół w formacie 2x3 m pozwalającym na zadruk w technologii UV w rozdzielczości do 720 dpi każdego rodzaju materiałów do formatu 2,05x3,05 m do grubości nawet 60 mm. Urządzenie to ze względu na swoje parametry wzbudziło duże zainteresowanie firm z branży reklamowej. DM System jak co roku zaprezentował także plotery tnąco-frezujące Kongsberg firmy EskoArtwork. Dzięki zastosowaniu w jednym urządzeniu noża, bigi i frezu pozwalają one na obróbkę całej gamy materiałów począwszy od papieru poprzez winyl, tekturę litą oraz falistą, płyty polipropylenowe po płyty piankowe, a nawet drewno i aluminium. Na stoisku DM System prezentowano także najnowszą wersję oprogramowania ArtiosCAD V7, które jest kompletnym systemem do projektowania i wizualizacji wszelkiego typu opakowań oraz POS i POD z tektury falistej bądź litej. Głównym eksponatem na stoisku firmy Scorpio była drukarka cyfrowa Virtu RS 25 szwajcarskiej firmy Spühl AG – największa maszyna drukująca prezentowana na targach. Pracuje ona w technologii UV i pozwala na 7-kolorowy zadruk zarówno płaskich podłoży, jak i materiałów z roli z rozdzielczością do 1200 dpi. Firma Scorpio zaprezentowała też dwukolorową maszynę tampondrukową Tampoprint V 90/90 Duo. Aluminiowe systemy do produkcji reklam na elastycznym licu prezentowała natomiast firma Signtech C.E. Umożliwiają one budowę różnego rodzaju wielkoformatowych reklam świetlnych, kasetonów, tablic reklamowych itp. Zdobywca nagrody Acanthus Aureus – firma Alma Trend – podzieliła swoje stoisko na kilka działów tematycznych. Można było zapoznać się z możliwościami druku solwentowego, druku na maszynach Canon i Epson, nowymi mediami do druku w jakości fotograficznej oraz szeroką gamą materiałów do druku wielkoformatowego, m.in. francuskiej firmy Dickson. Materiały pokazywała również firma Primar-B, a wśród nich nowość: Magic-P. S. Film, folię ploterową typu Flex do nadruku na tkaninach. Jest ona bardzo cienka, gładka i doskonale nadaje się do nakładania wielowarstwowego. Jej zaletą jest możliwość szybkiego wykonywania wydruków, bez konieczności czekania na wystygnięcie folii. Na stoisku firmy można było znaleźć również inne folie transferowe. W centrum jak zwykle kolorowego stoiska Studio 55 i PrintCenter stał jacht, wokół którego rozmieszczono produkty oferowane przez te firmy takie jak figury wypełniane powietrzem czy granulatem styropianowo-silikonowym oraz różnego rodzaju systemy reklamowe, m.in. do podświetlania wydruków czy do zabudowy aluminiowych konstrukcji. Z rozmachem zaprezentowała się Agencja Reklamy Wizualnej Focus. Tym razem motywem przewodnim stoiska była nieskończoność kosmosu, a hasło towarzyszące firmie podczas targów to „Zmieniamy rzeczywistość”. Tak jak w Warszawie, tak i tym razem stoisko było swego rodzaju wizytówką prezentującą możliwości agencji: wszystkie jego elementy od wielkoformatowych wydruków solwentowych, poprzez wydruki UV, na wydrukach cyfrowych kończąc (wizytówki i folder) zostały wykonane specjalnie na tę imprezę przez ARW Focus. Staraliśmy się pokazać, że rzeczywistość najlepiej jest zmieniać z nami. Na ile udało nam się przekonać zwiedzających, jeszcze nie wiemy. Czy udało nam się efektywnie zaprezentować ofertę? Jestem pewna, że tak – twierdzi Anna Dzierża, dyrektor oddziału regionalnego ARW Focus w Krakowie. Jedną z firm prezentujących oprogramowanie była firma IDEASystems będąca dostawcą systemów klasy CRM i ERP; podczas imprezy zaprezentowała ona po raz kolejny (po targach Outdoor&Media Expo w Warszawie) najnowszą wersję systemu PRESTOPrint przeznaczonego do zarządzania drukarniami wielkoformatowymi. W najbliższym czasie, w związku z ogromnym zainteresowaniem tym produktem, firma zapowiada wersje skierowane do kolejnych odbiorców branży poligraficznej – drukarń dziełowych, offsetowych i sitodrukowych. Marcin Suchocki, dyrektor ds. produktów visual communication firmy Plastics Group oferującej media do druku cyfrowego – płyty i folie z tworzyw sztucznych – następująco ocenia targi: Jestem bardzo zadowolony z uczestnictwa w targach Euro-Reklama. Spotkania i rozmowy, jakie udało nam się odbyć pokazują, że warto być wystawcą na targach (jakby nie było w Polsce najbardziej rozpoznawalnych). Targi to przede wszystkim działanie wizerunkowe; nam udało się pokazać z dobrej strony. Taki sposób myślenia reprezentuje z pewnością większość wystawców obecnych na trzecich już w tym roku – a przecież nie ostatnich – targach reklamowych. DS