Kolejność ma znaczenie
13 Dec 2021 13:44

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Wraz z rosnącą liczbą kolorów dostępnych w maszynach cyfrowych zwiększają się możliwości produkcji wyjątkowych wydruków. Artykuł omawia różnice, wynikające z kolejności tonerów w różnych maszynach cyfrowych Xerox, wykorzystujących tonery z kolorami specjalnymi Beyond CMYK. Wyjaśnia również, w jaki sposób umiejscowienie tonera (i kolejność, w jakiej kolory są nakładane na podłoże) wpływa na wytwarzane produkty.

Pozycje tonera w serii Xerox PrimeLink C (C9065/C9070)

W urządzeniach serii Xerox PrimeLink C tradycyjny CMYK drukuje kolory w kolejności: czarny, cyan, magenta, żółty. W zestawie Vivid kolor złoty zastępuje czarny, a pozostałe barwy z CMYK są zastępowane przez biały, srebrny i przezroczysty (w takiej też kolejności są nakładane). W zestawie fluorescencyjnym kolory nakładane są w tradycyjnej kolejności, z tym że cyan, magenta i żółty są zastępowane ich fluorescencyjnymi odpowiednikami. Pozycja złotego oznacza, że drukowanie przy użyciu tego koloru liczy się tylko jako jeden wydruk czarnego. 

Firma Xerox zaprojektowała serię Prime-Link, aby wypełnić lukę między urządzeniami do druku wysokonakładowego bogatego w grafikę, wykorzystywanymi w biurach, a urządzeniami do druku produkcyjnego o niższych nakładach (lub urządzeniami dla zakładów potrzebujących dodatkowej, mniejszej maszyny do uszlachetniania). Maszyny PrimeLink są ciche, proste w obsłudze i oferują aplikacje do przepływu pracy, dzięki czemu w razie potrzeby mogą zostać włączone do floty urządzeń biurowych, w tym mniejszych urządzeń VersaLink i AltaLink. 

Dodatkowe możliwości oferowane przez zestawy Vivid lub Combo w zakresie kolorów (fluorescent nie jest dostępny osobno) zwiększają liczbę zastosowań. Konkurencyjna cena PrimeLink sprawia, że jest to opłacalny sposób na drukowanie zdobień imitujących folię. W październiku 2020 roku kolor biały w Xerox PrimeLink został ulepszony; charakteryzuje się teraz większą nieprzezroczystością. Dzięki temu można korzystać z kolorów dodatkowych, mieszać je i stopniować nawet w przypadku pracy na specjalnych nośnikach, takich jak tkaniny, co daje wiele możliwości.

Pozycje tonera w maszynie Xerox Versant 280

Xerox Versant 280 jest urządzeniem produkcyjnym średniej klasy, szybszym niż PrimeLink, o znacznie dłuższym cyklu pracy. Drukuje w rozdzielczości Ultra HD, wyposażone jest w kompaktowy pas utrwalający i charakteryzuje się dokładniejszym pasowaniem. Wykorzystuje również inne ustawienie pozycji tonerów niż PrimeLink. 

Kolejność kolorów standardowego tonera EA to czarny, cyjan, magenta, żółty. Kolejność w zestawie Vivid to: biały, złoty, srebrny, przezroczysty. Kolejność w Zestawie Fluorescent to czarny oraz fluorescencyjne: cyan, magenta, żółty – w tym przypadku takie same jak w PrimeLink. Teraz można kupić zestaw Vivid oddzielnie lub w zestawie Combo zawierającym też Fluorescent. Kiedy Xerox Versant 280 został wprowadzony na rynek, nie było takiej możliwości. 

Dlaczego w Xerox Versant 280 zmiana kolejności nakładania kolorów w zestawie Vivid jest tak ważna? Ponieważ oznacza, że można drukować biały podkład w linii z innymi kolorami Vivid, co umożliwia wyeksponowanie kolorów złotego i srebrnego. Można to zrobić w jednym przejściu lub wydrukować CMYK albo kolory fluorescencyjne w pierwszym przejściu, a następnie w drugim dodać zdobienia z zestawu Vivid. W przypadku Versant 280 producent nie zaleca stosowania precyzyjnego białego podkładu przy pierwszym przejściu, kiedy w drugim przejściu drukujemy ten sam obraz w CMYK. Taką możliwość oferuje przystępne cenowo urządzenie Xerox VersaLink C8000W, wykorzystujące toner biały zamiast czarnego, co czyni je idealnym dla ciemnych nośników, niezależnie od tego, czy wykorzystywane są kolory dodatkowe, czy białe podkłady. W C8000W czerń jest uzyskiwana na bazie CMY, ale jej jakość jest zaskakująco wysoka!

Pozycje tonera w maszynie produkcyjnej Xerox Iridesse 

Maszyna Xerox Iridesse to wyższy poziom w dziedzinie urządzeń korzystających z Beyond CMYK. Ma aż sześć tonerów w linii – o dwa więcej niż PrimeLink czy Versant. 

I w przypadku Iridesse kolejność nakładania ma znaczenie: podkład (underlay) + CMYK (KCMY) + warstwa wierzchnia (overlay). Operator ma większą kontrolę nad tym, jakie kolory znajdują się na poszczególnych pozycjach. Obecnie dostępne kolory specjalne to: złoty, srebrny, fluorescencyjny różowy, biały, przezroczysty i przezroczysty o niskim połysku. Ich wybór i sposób umieszczenia w maszynie są bardzo ważne, ponieważ ma to wpływ na projekt.

Przykładowo umieszczenie fluorescencyjnego, różowego, suchego tonera, reagującego na promieniowanie UV w pozycji „Podkład” pozwala utworzyć nowe kolory za pomocą CMYK, zaś w pozycji „Warstwa na wierzchu” – połączenie go z kolorem metalicznym lub wydrukowanie jasnego różu na pozostałej części projektu. Można też, w przypadku dwóch partii produktu, mieszać kolory za pomocą CMYK i drukować fluorescencyjne kolory dodatkowe. Za pomocą fluorescencyjnego różu można uzyskać też wspaniały pomarańczowy! Mieszanie z fluorescencyjnym różem zwiększa gamę kolorów o 18 proc. Złoty lub srebrny w pozycji „Podkład” umożliwia mieszanie kolorów metalicznych z odcieniami CMY, dzięki czemu można drukować w linii pełną paletę kolorów metalicznych. Można też umieścić kolor metaliczny w pozycji „Warstwa na wierzchu”, co umożliwia dodanie na wierzch barw CMYK takich kolorów jak złoty i srebrny.

Biel jako podkład uwydatnia to, co znajduje się bezpośrednio na wierzchu, zwłaszcza na ciemnych nośnikach. Kalendarz stworzony dla Xerox przez pracownię kanovits, udostępniony na profilu LinkedIn firmy, pokazuje kilka robiących wrażenie przykładów zastosowań tej techniki. Biały stanowi również doskonały podkład pod fluorescencyjny róż. Aby uzyskać dodatkową teksturę i zdobienie, można również użyć białego jako warstwy na wierzchu, tak jak w przypadku przezroczystego (i przezroczystego o niskim połysku). 

Iridesse pozwala uzyskać te efekty w jednym przejściu, dzięki czemu uzyskuje się znacznie lepsze spasowanie niż przy wielokrotnych przejściach przez maszynę.

Maszyna Xerox iGen 5

Ustawienia Xerox iGen 5 są inne niż w przypadku Iridesse. Tonery CMYK są ułożone pionowo po lewej stronie (od góry do dołu: magenta, żółty, cyjan, czarny). Piąta, opcjonalna stacja drukująca znajduje się po prawej stronie. Pomocne jest rozdzielenie kolorów dodatkowych dla iGen 5 na dwie grupy – tonery rozszerzające gamut i tonery dające inne ulepszenia.

Kolory rozszerzające gamut to pomarańczowy, zielony i niebieski. Efekt ten można uzyskać już po jednym przejściu. Kolory te nakładane są z tonerami CMYK. Dlaczego warto rozszerzyć gamut barwny? Ponieważ rozszerzona gama kolorów obejmuje ponad 93 proc. kolorów z wzornika PANTONE PLUS, a tym samym odtwarza więcej kolorów wykorzystywanych przez klientów. Projekty tego typu mogły być przedtem drukowane wyłącznie na maszynach offsetowych. Xerox iGen 5 umożliwia ich druk cyfrowy z dokładnym odwzorowaniem kolorów. 

Po drugie, można wykorzystać również inne kolory zdobiące. W tym przypadku należy zrozumieć, w jaki sposób względne położenie tonerów wpływa na produkt końcowy; od niego może zależeć, czy zadanie można wykonać w jednym przejściu, czy też wymagać będzie wielu przejść. Kolory zdobiące to żółty fluorescencyjny, biały i przezroczysty.

Żółty fluorescencyjny może być drukowany w jednym przejściu jako kolor dodatkowy, obok lub na wierzchu CMYK. „Ostatni” kolor tonera i jego odcień może być nakładany na wierzch, jak również mieszany. Przezroczysty może być stosowany w jednym przejściu jako kolor dodatkowy lub obok CMYK, ale producent nie zaleca nakładania go na ciemnych lub nasyconych kolorach. Przezroczysty jest często używany jako kolor dodatkowy (ale nie na całą powierzchnię) do zdobienia i zabezpieczania.

Biały ma wiele zastosowań. W przypadku zastosowania go jako koloru dodatkowego może być drukowany w jednym przejściu. W iGen 5 pojedynczy druk w wielu przejściach odbywa się automatycznie wewnątrz maszyny. Druk wieloprzejściowy jest konieczny, gdy kolor biały jest używany obok warstw CMYK, nad lub pod nimi. Czasami projekt może wymagać użycia białego pod lub nad innymi elementami do uzyskania dodatkowego efektu. W tym ostatnim przypadku trzeba użyć trybu ręcznego.

Maszyna Xerox iGen 5 umożliwia wykorzystanie białego koloru do wielu pomysłowych zastosowań. Na przykład można użyć podwójnej warstwy białego koloru, aby uzyskać dodatkowe pokrycie, np. gdy chcemy przedstawić wyraziste bałwanki na kartkach świątecznych o jaskrawych kolorach. Może być również stosowany na warstwach CMYK do uzyskania nieprzezroczystego tła i bardziej kolorowych obrazów na przezroczystych naklejkach na okna, kalkomanii i etykietach. Oczywiście, podobnie jak w przy- padku C8000W, Versant i Iridesse (choć z różnymi kolorami na wierzchu), można użyć bieli jako podkładu dla innych kolorów, co sprawi, że będą one wyraźniejsze nawet na materiałach syntetycznych.

Czy pozycja tonera ma znaczenie?

Zdecydowanie tak. Względna pozycja tonerów bez wątpienia wpływa na to, jak można wykorzystać poszczególne urządzenia, aby uzyskać pożądane efekty. Dotyczy to zwłaszcza kolorów specjalnych, często stosowanych jako podkłady lub warstwy wierzchnie, a nie tylko w mieszankach. Różne maszyny są projektowane dla różnych segmentów rynku i z myślą o różnych zastosowaniach. Z tego powodu nie można zakładać, że tonery są zawsze ustawione w „standardowej” kolejności na wszystkich urzą- dzeniach Xerox lub że identyczne kolory specjalne są dostępne w każdym urządzeniu. 

Podobnie nie należy zakładać, że zestawy Xerox PrimeLink Vivid i Xerox Versant Vivid stosują tę samą kolejność kolorów. PrimeLink stosuje najpierw kolor złoty, a Versant – biały. To zróżnicowanie sprawia, że maszyny są dostosowane do różnych zastosowań. PrimeLink świetnie nadaje się do zdobienia w druku jednoprzebiegowym, a Versant także do białych podkładów.

Opracowanie: AN