Kolejny test dla Sekcji Poligrafów SIMP
6 Dec 2016 14:53
Chciałoby się właściwie zacytować na wstępie: „Cudze chwalicie, swego nie znacie...” Ponieważ Międzynarodowe Targi Poznańskie w roku bieżącym – poza serią reklamową w prasie branżowej na temat Taropaku 2010 – zamieściły obszerną informację, proponuję spojrzeć na te targi z innej strony… katalogu, wydanego z okazji targów Taropak 2008.
Będzie okazja do porównania z katalogiem w roku bieżącym oraz z katalogiem niemieckiego Interpacku i uzasadnienia, dlaczego właśnie ma to być kolejny test dla Sekcji Poligrafów SIMP. By w końcu udowodnić, ile tracimy, tak mało wiedząc o sobie. Tyle co do cytatu na wstępie.
Już za miesiąc odbędą się kolejne targi Taropak obejmujące problematykę opakowań oraz logistykę, organizowane po raz 27. przez MTP w Poznaniu. Jest to wystawa niezwykle ważna dla poligrafów, wiele drukarń specjalizuje się bowiem w zadrukowywaniu opakowań. Obydwie branże są ze sobą ściśle powiązane w cyklu produkcyjnym, ponieważ każde opakowanie jest zadrukowywane.
Kłopoty wynikające ze światowego kryzysu gospodarczo-finansowego, trwającego od 2008 roku, w większym stopniu odczuwane są w branży poligraficznej niż opakowaniowej. Dlatego zacieśnia się współpraca pomiędzy organizacjami i stowarzyszeniami działającymi w obydwu branżach, czego przykładem może być tegoroczna kwietniowa konferencja zorganizowana w Poznaniu przez branżowe ośrodki badawczo-rozwojowe (COBRPP oraz COBRO), izby samorządowo-gospodarcze, przy wsparciu Sekcji Poligrafów SIMP oraz gospodarza konferencji – Międzynarodowych Targów Poznańskich. Problematyka konferencji była ściśle powiązana z targami Taropak.
Tak więc leżą przede mną dwa opasłe tomy katalogów imprez targowych poświęconych problematyce opakowań organizowanych w 2008 roku: Taropak w Poznaniu, objętość 600 stron, oraz Interpack w Düsseldorfie – 900 stron druku. Powszechnie wiadomo, że targi branży opakowaniowej w Niemczech są światowym liderem, podobnie jak drupa w branży poligraficznej. Jakiekolwiek porównanie obydwu imprez targowych czy katalogów nie miałoby sensu, podobnie zresztą jak gospodarek obydwu krajów: Niemiec i Polski. Natomiast ogrom informacji zawartych w obydwu katalogach jest niezwykle cennym źródłem tak dla wystawców, jak i zwiedzających, szczególnie elit specjalistów. Dla zwiedzających targi katalogi są niezwykle pomocne przy znajdowaniu potrzebnych stoisk, ale przede wszystkim powinny być wykorzystywane po powrocie z targów. Czy rzeczywiście ma to miejsce? Niestety, raczej nieczęsto. Organizatorzy przystępują natychmiast do prac związanych z realizacją kolejnej imprezy targowej. Uczestnicy na co dzień sięgają do katalogów, by wyszukać potrzebną w danej chwili informację.
Czy zatem ogrom prac, czasu i kosztów, związanych z drukiem i wydaniem katalogów przez organizatorów targów, ma na celu tylko aspekt reklamowy?
Całe szczęście nie tylko. Istnieje cała grupa organizacji, instytucji, prasa branżowa (szczególnie analityczna) coraz częściej nawiązuje współpracę ze stowarzyszeniami branżowymi – ale przede wszystkim uczelnie i szkoły branżowe, instytuty i ośrodki badawczo-rozwojowe wykorzystują informacje zebrane i opublikowane w katalogach. Już w spisie treści w obu katalogach można znaleźć informacje zachęcające do porównań targów Taropak i Interpack. Oczywiście, wybiórczo; na przykład: liczba wystawców według krajów, uczestniczących w imprezach w Poznaniu i Düsseldorfie. Jakie zachodzą zmiany w ciągu kilku lat pomiędzy imprezami? Kto z władz państwowych miasta-miejsca organizatora, władz samorządowo-gospodarczych, izb przemysłowo-handlowych i innych ważnych osobistości jest zainteresowany daną branżą targową? Z katalogu dowiadujemy się np. o zmianie prezesa MTP, o przedstawicielstwach zagranicznych i członkostwie MTP w światowych organizacjach.
***
Dla Sekcji Poligrafów SIMP uczestnictwo w targach, o których mowa powyżej, stanowi określony test. Członkami SP SIMP są przede wszystkim osoby, a nie firmy czy podmioty gospodarcze. W realizacji programu działania SP SIMP istotną sprawą są kontakty osobiste; bez nich nie istnieją współpraca i działalność społeczno-obywatelska. Absolwenci uczelni i szkół poligraficznych stanowią podstawową część członków SP SIMP. Szczególną rolę w naszej działalności organizacyjnej odgrywa współpraca z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi. Powinniśmy jako znacząca sekcja SIMP kształtować politykę federacji stowarzyszeń Naczelnej Organizacji Technicznej, czołowej instytucji społecznej, pozarządowej.