Kolor w 4K – i nie tylko
6 Dec 2016 14:59

Na tegorocznych targach RemaDays 2016 EIZO Polska zaprezentuje wszystkie czołowe modele przeznaczone pracy z kolorem z serii ColorEdge. 4K wchodzi do gry Na szczególną uwagę zasługują dwa modele o rozdzielczości 4K: CG248-4K i CG318-4K. Color-Edge CG248-4K o przekątnej 23,8" i natywnej rozdzielczości UHD 4K (3840x2160) ma najwyższą gęstość pikseli spośród wszystkich monitorów z rodziny ColorEdge – aż 185 ppi. Natomiast CG318-4K ma 31-calowy ekran o rozdzielczości 4K – 4096x2160 (zgodnej ze specyfikacjami organizacji Digital Cinema Initiatives – DCI). ColorEdge CG318-4K został stworzony m.in. z myślą o zastosowaniach w mediach i przemyśle rozrywkowym (np. w kinie i telewizji), gdzie coraz częściej używa się wysokich rozdzielczości, co wymaga odpowiednich rozwiązań do wyświetlania obrazów 2D, 3D CGI i efektów specjalnych oraz do przeprowadzania kompozycji i korekcji kolorów. Ze względu na doskonałą jakość panelu sprawdzi się równie dobrze we wszelkich zastosowaniach, w których barwa ma znaczenie krytyczne, m.in. w druku i postprodukcji foto. Co w praktyce oznacza dla użytkownika rozdzielczość 4K? Można wyraźnie zobaczyć najdrobniejsze szczegóły obrazu, przejścia tonalne są płynne, a znaki alfanumeryczne i kontury generowane z niezwykłą ostrością. Dynamiczne obrazy również wyświetlane są z dużą precyzją, ich odbiór jest zbliżony do widzianych w rzeczywistym świecie… Obydwa wspomniane modele mają szerokogamutowy panel IPS z podświetleniem LED, który wyświetla 99 proc. przestrzeni barw Adobe RGB. Zastosowano w nim dwie autorskie technologie EIZO: DUE, dbającą o równomierne wyświetlanie kolorów i jasność na całej powierzchni matrycy oraz funkcję stabilizującą jasność po uruchomieniu monitora (w tym przypadku to zaledwie 3 min, a nie 30 min, co jest standardem). Dzięki tym dwóm technologiom możliwa jest efektywna ocena kolorystyczna. Obydwa modele 4K mają zgrabną, nowoczesną obudowę, jednocześnie praktyczną i przyjemną dla oka. Dostarczany w komplecie kaptur ma nową konstrukcję, wyjątkowo łatwą do montażu. Całości dopełnia ergonomiczna stopka z dużym zakresem regulacji (również z możliwością pracy w trybie portretowym). Ponieważ technologia 4K jest wciąż mało znana, producent stworzył pakiet materiałów, które mają pomóc użytkownikom oswoić się z nią. W Bazie Wiedzy na stronie EIZO można znaleźć informacje na temat skalowania obrazu w różnych rozdzielczościach, listę kompatybilnych kart graficznych czy wyjaśnienie pojęcia „gęstości pikseli” (http://www. eizo. pl/baza-wiedzy/). Gdy kolor ma znaczenie krytyczne Seria ColorEdge CG to nie tylko modele 4K. 27" CG277 i 24" CG247 mają panele IPS z podświetleniem LED. Ciekawostką w tych modelach jest wbudowany kalibrator, z którego pomocą można przeprowadzić proces kalibracji – bez potrzeby korzystania z zewnętrznego urządzenia. Obsługa aż 99 proc. przestrzeni barw Adobe RGB oraz przestrzeni charakterystycznych dla zastosowań broadcastowych (dedykowane tryby pracy: Adobe RGB, sRGB, EBU, REC709, SMPTE-C, DCI, sRGB oraz definiowane przez użytkownika) sprawia, że te modele doskonale sprawdzą się w postprodukcji wideo. Wybrane cechy CG277 i CG247: n CG277: naturalna rozdzielczość 2560x1440 (16: 9), maksymalna jasność 300 cd/m2, kontrast 1000: 1, czas reakcji 6 ms (półtony) n CG247: naturalna rozdzielczość 1920x1200 (16: 10), maksymalna jasność 350 cd/m2, kontrast 1000:1, czas reakcji 7,7 ms (półtony) n Stabilizacja obrazu w ciągu zaledwie 7 minut n 16-bitowa tablica kolorów 3D LUT n Obsługa sygnału 4K x 2K (model CG277) n Wejścia: DVI-D (HDCP), DisplayPort (HDCP), HDMI (HDCP, Deep Color), hub USB n Regulacja podświetlenia poprzez PWM, gwarantująca obraz bez migotania n Funkcja „Safe Area Marker” stworzona z myślą o rynku DI n Konstrukcja bez wiatraków gwarantuje cichą pracę i tańszą eksploatację (w przypadku CG277 o 50 proc. obniżono pobór prądu w stosunku do poprzednika) Automatyczna korekcja parametrów wyświetlania ułatwia i przyspiesza pracę Monitory z serii CX to idealne rozwiązanie do pracy zarówno ze statycznymi, jak i ruchomymi obrazami. Posiadają wbudowany czujnik, który umożliwia automatyczną korekcję parametrów monitora, ale – w odróżnieniu od serii CG – za pierwszym razem konieczna jest kalibracja za pomocą urządzenia zewnętrznego. Później czujnik automatycznie utrzymuje parametry na odpowiednim poziomie według ustalonego terminarza. Wybrane cechy CX271 i CX241: n Panele IPS 27" i 24" z podświetleniem LED i wbudowanym czujnikiem do autokorekcji n Szybka stabilizacja jasności (zaledwie 7 sekund od uruchomienia lub przejścia ze stanu czuwania) n CX271 – maksymalna jasność 300 cd/m2, kontrast 1000:1, czas reakcji 6 ms (półtony) n CX241 – maksymalna jasność 350 cd/m2, kontrast 1000:1, czas reakcji 7,7 ms (półtony) n Obsługa aż 99 proc. przestrzeni barw Adobe RGB n Wejścia: DVI-D (HDCP), DisplayPort (HDCP), HDMI (HDCP, Deep Color), hub USB n Konstrukcja bez wiatraków n Funkcje ochrony wzroku n Zminimalizowane migotanie obrazu „Ekonomiczne wersje” według EIZO Główną ideą wprowadzenia na rynek monitorów EIZO CS było oddanie w ręce jak najszerszego grona użytkowników monitorów do edycji fotografii i grafiki o funkcjach stawiających je powyżej standardowych monitorów biurowo-domowych, w niższej cenie. ColorEdge CS240 i CS270, w odróżnieniu od modeli z serii CX i mniejszego CS230, nie mają wbudowanego czujnika korekcji. Dlatego w Polsce oferowane są w zestawach, w których skład, oprócz samych monitorów, wchodzą kalibratory Datacolor z popularnej serii Spyder5. Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownik ma wszystkie narzędzia, by zapewnić sobie poprawność kolorystyczną w trakcie pracy. Wybrane cechy CS270 i CS240: n Panele IPS 27" i 24" z podświetleniem LED n Maksymalna jasność: CS270 300 cd/m2, CS240 350 cd/m2, kontrast 1000:1, czas reakcji CS270: 15 ms, CS240 7,7 ms (półtony) n Obsługa aż 99 proc. przestrzeni barw Adobe RGB n Wejścia: DVI-D (HDCP), DisplayPort (HDCP), HDMI (HDCP, Deep Color), hub USB n Funkcje ograniczające pobór mocy i minimalizujące migotanie obrazu Kupując dowolny model z serii ColorEdge użytkownik otrzymuje również dedykowany program do kalibracji, ColorNavigator 6. Jest to proste, intuicyjne oprogramowanie pozwalające m.in. ustawić docelowe wartości dla jasności, krzywej gamma i punktu bieli, a także stworzyć profil ICC. Aby praca była komfortowa Osoby spędzające wiele czasu przy komputerze, pracujące z aplikacjami biurowymi zainteresują ergonomiczne i ekologiczne monitory z serii FlexScan EcoView. Modele EV2750, EV2450 i EV2455 mają niezwykle cienkie ramki boczne i górne, dzięki czemu w konfiguracjach wielomonitorowych do minimum zmniejszono podział ekranu. W tych monitorach priorytetem jest obraz jak najmniej męczący wzrok podczas wielogodzinnej pracy z komputerem. Zastosowano tu specjalne układy zasilające redukujące migotanie obrazu, zmniejszono emisję światła niebieskiego męczącego oczy, zmodyfikowano system korygujący jasność panelu LCD w zależności od poziomu oświetlenia na stanowisku pracy, a także zmieniono parametry predefiniowanych trybów pracy. W efekcie część z około 80 proc. osób uskarżających się na zmęczenie oczu podczas pracy na monitorze poczuje ulgę – oczywiście tylko ta część, która postawi na EIZO… Wszystkie monitory z linii ColorEdge i wymienione modele FlexScan objęte są 5-letnią gwarancją. Naprawy serwisowe i wsparcie techniczne są świadczone przez lokalnego dystrybutora i wysoko oceniane przez polskich klientów. Artykuł sponsorowany