1 grudnia br. w Warszawie odbyło się semi-narium firmy Heidelberg Polska „HEI Flexibility
– druk cyfrowy i offset. Rozwiązania dla niskich nakładów” z udziałem strategicznego partnera
w zakresie druku cyfrowego – firmy Ricoh. Spotkanie było połączone z prezentacją maszyny Ricoh Pro C901 Graphic Arts Edition i w symboliczny sposób rozpoczęło współpracę firm Heidelberg i Ricoh na polskim rynku.
Od kwietnia br. obowiązuje umowa pomiędzy firmami Heidelberger Druckmaschinen AG oraz Ricoh Company Ltd., dotycząca globalnej strategicznej współpracy w zakresie dystrybucji cyfrowych systemów produkcyjnych firmy Ricoh. W ramach tej umowy Heidelberg oferuje m.in. najnowszą cyfrową maszynę z portfolio produktów Ricoh – Ricoh Pro C901 Graphic Arts Edition, wykorzystującą toner PxP. Po udanym rozpoczęciu współpracy na rynkach zagranicznych, m.in. niemieckim i brytyjskim, firmy Ricoh i Heidelberg stały się strategicznymi partnerami także na rynku polskim, oficjalnie od 1 grudnia 2011 roku. Docelowo do targów drupa 2012 współpraca ma mieć zasięg globalny. W tym celu firma Heidelberg Polska z początkiem października 2011 r. zatrudniła Adama Ambrożkiewicza, który objął stanowisko kierownika sprzedaży maszyn do druku cyfrowego.
Adam Ambrożkiewicz jest dobrze znany polskim poligrafom – przez ostatnie 7 lat był szefem przedstawicielstwa firmy Xeikon w Polsce.
Wspólne cele
Perspektywy dla produktów drukowanych wcale nie są takie złe, jak mogłyby o tym świadczyć panujące obecnie na rynku nastroje – stwierdził Krzysztof Pindral, prezes zarządu Heidelberg Polska Sp. z o.o. – Badania przeprowadzone nie tylko przez nasz koncern, ale również przez niezależne instytuty badawcze wskazują, że globalnie wolumen produktów drukowanych wzrośnie nawet o kilka procent w ciągu najbliższych pięciu lat. Jeśli spojrzymy na cyfry, to zobaczymy wyraźne odbicie po załamaniu się rynku w 2009 roku. Od 2010 roku wolumen produktów drukowanych, z uwzględnieniem opakowań, rośnie.
Udział druku cyfrowego ma największe perspektywy wzrostu – nawet o 14 proc. w skali rocznej, w porównaniu z 1,1 proc. w przypadku druku offsetowego. Nic więc dziwnego, że firma Heidelberg chciałaby w tym wzroście uczestniczyć, stąd strategiczne partnerstwo z firmą Ricoh. Segment druku cyfrowego można podzielić na 4 podstawowe segmenty – powiedział Krzysztof Pindral. – Pierwszy to wydruki biurowe, czyli dla nas zupełnie nieinteresujący. Na drugim końcu są druki transakcyjne i cyfrowe systemy gazetowe, czyli nieco niszowe naszym zdaniem zastosowania. Dwa segmenty pozostające w obszarze naszych zainteresowań to rynek druków kolorowych wysokiej jakości (ulotki, broszury, wydruki próbne) i profesjonalnych (książki, fotoalbumy, kalendarze itp.). Lwia część dzisiejszego rynku maszyn do druku cyfrowego to maszyny w segmencie „value”, o prędkości 60-90 stron na minutę.
Firma Ricoh została wybrana jako strategiczny partner w zakresie druku cyfrowego ze względu na swoją silną pozycję na tym rynku i brak konkurencyjnych rozwiązań w ofercie firmy Heidelberg. Obie firmy mają podobną politykę serwisu, inwestowania w rozwój oraz ochrony środowiska, przy czym Ricoh jest w skali globalnej firmą wielokrotnie większą od niemieckiego producenta maszyn, zatrudnia bowiem 108 tysięcy osób.
Etapy współpracy
Pierwszy etap partnerstwa z firmą Ricoh to wprowadzenie oferty tej firmy, a zwłaszcza modeli Ricoh Pro C901, Pro C651EX, Pro C751EX oraz Pro C751 na tradycyjny rynek poligraficzny dzięki posiadanym przez nas kontaktom – poinformował Krzysztof Pindral. – Kolejny etap to dodanie naszego know-how w zakresie color management, a następnie implementacja naszego systemu front-end, czyli RIP i oferowanie systemu Pro C901 z naszym logo. Premiera tego rozwiązania będzie miała miejsce na targach drupa 2012. Trzeci etap to wspólne badania i tworzenie wspólnych rozwiązań przyszłości, które wzmocnią pozycję obu firm na rynku. Dziś jednak nie jesteśmy w stanie powiedzieć, czy nastąpi to w przyszłym roku, czy za trzy lata.
Jak zdradził prezes Pindral, kontroler RIP oferowany przez firmę Heidelberg do systemu Ricoh Pro C901 ma umożliwiać bardzo płynną integrację do poligraficznego workflow i wybór technologii drukowania w zależności od charakteru zlecenia. Model z kontrolerem dostarczonym przez Heidelberga będzie dostępny również w firmie Ricoh. Póki co Heidelberg Polska nie ma na koncie jeszcze żadnej instalacji systemu cyfrowego, niemniej – jak zapewnił prezes Pindral – niebawem będzie już można o takich poinformować. W skali globalnej jest tych instalacji już kilkadziesiąt.
Maszyna Ricoh Pro C901 to pierwsze tak wydajne urządzenie w naszej ofercie, dzięki jakości porównywalnej z offsetem pozwalające konkurować na rynku wydruków profesjonalnych – dodał
Tomasz Nazaruk, prezes zarządu Ricoh Polska. – Nasz wspólny potencjał to dostarczanie nowej jakości usług i innowacji dla naszych coraz bardziej wymagających klientów. Jeśli chodzi o pozycję i wiedzę o rynku, firma Heidelberg jest dla nas najlepszym możliwym partnerem i dzięki temu partnerstwu nasze oferty stały się komplementarne. Rynek, na którym konkuruje system Pro C901, dynamicznie rośnie i przewidujemy do końca br. mieć w Polsce 18 instalacji urządzeń produkcyjnych na koncie. W przyszłym roku może ich być nawet 50. Prezes Nazaruk poinformował również, że od 2 stycznia 2012 r. w ofercie Ricoh Polska pojawią się rozwiązania na papier ciągły firmy InfoPrints, znajdującej się w strukturach koncernu. Od stycznia wprowadzona zostanie również usługa serwisu w trybie 24/7, czyli 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Zdaniem prezesa jest to usługa unikalna na rynku polskim.
Dla niskich nakładów
W seminarium zorganizowanym przez firmy Heidelberg i Ricoh wzięło udział ponad 130 osób. Krzysztof Pindral oraz Tomasz Nazaruk w swoich prezentacjach omówili trendy rynkowe w zakresie drukowania cyfrowego oraz podkreślili strategiczne partnerstwo obu firm na rynku polskim. Adam Ambrożkiewicz przedstawił maszynę Ricoh Pro C901, jej zastosowania oraz rynek druku cyfrowego. Przypomnijmy, że system Ricoh Pro C901 Graphic Arts Edition został zaprojektowany specjalnie na potrzeby drukarń akcydensowych, aby umożliwić im wysokiej jakości kolorowy druk cyfrowy. Dzięki prędkości produkcyjnej 90 stron na minutę jest on najszybszym i najefektywniejszym system w cyfrowym segmencie „value”. Segment ten obejmuje systemy drukujące z prędkością produkcyjną pomiędzy 60 a 90 stron na minutę i miesięcznym wolumenem produkcji od 80 000 do 300 000 stron A4. Dzięki wydrukom wysokiej jakości system ten zaspokaja zwiększający się popyt na reali-zację małych nakładów, drukowania danych zmiennych i krótkiej realizacji zleceń na szerokim spektrum podłoży.
Robert Wieczorek, kierownik Działu Product Management Heidelberg Polska przybliżył gościom technologię Heidelberg Anicolor oraz przedstawił studium przypadku Drukarni D&D z Gliwic, która ją stosuje. Po zakończeniu części seminaryjnej licznie zebrani przedstawiciele zakładów poligraficznych o różnych specjalnościach z całej Polski mogli przyjrzeć się maszynie Ricoh Pro C901 na żywo podczas pracy oraz zapoznać się bliżej z jej modułową konstrukcją i rozwiązaniami technologicznymi. AN