Kończymy karierę na rynku lokalnym…
6 Dec 2016 14:43

23 czerwca warszawska drukarnia Eldruk otworzyła drzwi dla swoich klientów, kooperantów i przyjaciół organizujšc Dni Otwarte. Imprezę zorganizowano ze względu na kilka istotnych faktów, które miały miejsce w ostatnim czasie w Eldruku Đ drukarnia otrzymała certyfikat jakoœci ISO 14 001 oraz dokonała dwóch znaczšcych inwestycji: pierwsza z nich to szeœciokolorowa maszyna firmy KBA, druga to system CtP Screena. Na pytanie, jak dochodzi się do tak imponujšcych inwestycji prezes Drukarni Bolesław Jankowski odpowiada, że ciężkš pracš przez 23 lata, rezygnujšc niemal zupełnie z życia osobistego. Wyniki tej pracy uczestnicy spotkania mogli ocenić zwiedzajšc zakład, co było pierwszym punktem spotkania. Uczestnicy podzieleni na grupy zapoznali się z poszczególnymi etapami produkcji w Eldruku Đ od przygotowalni do introligatorni. Wszystkich goœci najbardziej jednak interesowały nowe inwestycje: wspomniana już laserowa naœwietlarka CtP do wykonywania matryc offsetowych oraz szeœciokolorowa hybrydowa maszyna drukujšca KBA Rapida 105-B1. Zanim jednak doszło do prezentacji możliwoœci tych urzšdzeń, uczestnicy spotkania mieli okazję wysłuchania kilku wystšpień. Pierwszym było wystšpienie Katarzyny Dšbrowskiej, dyrektor ds. handlowych i przygotowania produkcji (jednoczeœnie czuwajšcej nad przebiegiem całego spotkania), która zapoznała goœci z filozofiš Eldruku. W obecnej dobie dużej konkurencji rynkowej Đ mówiła Đ oraz postępu technologicznego praktycznie jeden aspekt nie uległ zmianie: bezpieczeństwo. Eldruk, jak zapewniała pani dyrektor, daje swoim klientom gwarancję tego bezpieczeństwa. Gwarancjš, jak mówiła, jest nie tylko wysoka jakoœć, którš potwierdzajš certyfikaty, ale również gwarancja dostaw produktów bez błędów do klienta. Jest to szczególnie trudne w produkcji opakowań, które sš noœnikiem treœci reklamowych i obecnie przestajš być jedynie pudełkiem kartonowym. Firma, która je wykonuje, musi dostosować swojš ofertę do potrzeb klienta, ale musi również spełniać jego oczekiwania. Niewštpliwie pomocny okazuje się w tym zakresie system zarzšdzania. Prezes firmy certyfikujšcej KEMA Đ Ryszard Cedrowski wręczajšc certyfikat zarzšdzania œrodowiskiem ISO 14 001 przypomniał, że nie tak dawno, bo 4 lata temu, firma Eldruk uzyskała certyfikat systemu zarzšdzania jakoœciš ISO 9002. Podziękował przy tej okazji załodze, że w tak krótkim czasie zdołała wdrożyć kolejny system. To kolejny krok Đ mówił zwracajšc się do załogi i osób zarzšdzajšcych Eldrukiem Đ w tej cennej strategii, jakš państwo wybraliœcie. Dzięki niemu jesteœcie przygotowani do tego, aby swojš działalnoœciš minimalizować szkodliwe działanie na œrodowisko. Kolejny prelegent Đ Tadeusz Figurski, wiceprezes firmy Reprograf, która była dostawcš systemu CtP dla Eldruku, zwrócił uwagę na wspólny cel klienta, drukarni oraz dostawców Đ dobry jakoœciowo produkt, powtarzalny, który w przypadku opakowań ma dodatkowo zapewnić sukces produktowi opakowanemu. Taki cel można osišgnšć Đ mówił Tadeusz Figurski Đ tylko wówczas, kiedy wszystkie strony będš mówić tym samym ăjęzykiemÓ, nie tylko zdajšc sobie sprawę z osišgnięć technologicznych, ale również wiedzšc, co można osišgnšć stosujšc nowe rozwišzania. Prelegent zwrócił uwagę na fakt, że niezmiernie istotnš sprawš w tym procesie jest zdefiniowanie koloru, co ma znaczenie kluczowe przede wszystkim, jeœli chodzi o powtarzalnoœć danego produktu. Kolor, barwa Đ mówił Đ jest formułš nie tylko komunikacji, ale także identyfikowania danego produktu, kreowania marki i rozróżniania ich. W swoim wystšpieniu Tadeusz Figurski podkreœlił fakt, że niezmiernie trudne jest definiowanie koloru, ponieważ wiele czynników wpływa na jego postrzeganie. Mówił o problemach zarzšdzania kolorem w drukarni oraz o sposobach ich rozwišzywania. W kolejnym wystšpieniu Paweł Szpil, również z firmy Reprograf, przedstawił zalety systemu CtP dotyczšce bezpoœrednio klientów drukarni, która zdecydowała się zakupić taki system, rozpoczynajšc od punktu rastrowego stosowanego w tej technologii poprzez całe spektrum ciekawych zastosowań aż do zmniejszenia strat, a tym samym sporych oszczędnoœci. W swoim wystšpieniu krótko przedstawił również japońskš firmę Screen. System CtP zapewnia, co podkreœlał Paweł Szpil, zdecydowanie lepszš jakoœć, podobnie zresztš jak maszyna KBA, o której mówił kolejny prelegent Wolfram Fellenberg. Zwrócił on przede wszystkim uwagę na fakt, że produkcja dla przemysłu farmaceutycznego i kosmetycznego (która stanowi odpowiednio 80% i 20% ogólnej produkcji w Eldruku Đ przyp. red.) wymaga bardzo dobrej jakoœci i zastosowania najnowszych technologii. Maszyna dostarczona do Eldruku Đ mówił Đ może drukować w dwóch rodzajach technologii: konwencjonalnej, w szeœciu kolorach wraz z lakierem dyspersyjnym w jednym przebiegu oraz w najnowszej technologii, która została opracowana w koncernie KBA i która pozwala na drukowanie w szeœciu kolorach farbami hybrydowymi i lakierowanie w tym samym przebiegu lakierem UV. Maszyna jest również elastyczna, jeœli chodzi o stosowane podłoża. Urzšdzenie pozwoli drukarni Eldruk proponować szersze możliwoœci swoim klientom. Sympatycznš niespodziankš była wręczona przez przedstawiciela KBA prezesowi Eldruku Bolesławowi Jankowskiemu jedna akcja koncernu KBA, co, jak twierdził Wolfram Fellenberg, ma być dowodem na to, że firma, którš reprezentuje, chce być partnerem Eldruku. Cykl wystšpień kończyło wystšpienie przedstawiciela firmy PC Print Đ Stefana Makarowskiego na temat rodzajów zabezpieczeń, które mogš się pojawiać na opakowaniach. Na uczestników spotkania czekała również niespodzianka Đ każdy otrzymał pamištkowy wydruk wykonany na nowej maszynie, ze zdjęciami z imprezy. Najważniejszym celem, który przyœwiecał organizacji Dni Otwartych w Eldruku była Đ jak powiedział Poligra-fice prezes Jankowski Đ chęć udowodnienia bardziej globalnym klientom, że nie jesteœmy drukarniš garażowš. Nowe drukarnie, czasami zdecydowanie lepsze niż te, które majš długoletnie tradycje, muszš się pokazywać. Trzeba bowiem zaczšć pracować nad markš globalnš Eldruku, a takie dni jak dzisiejszy sš tego pierwszym elementem. Kończymy karierę na rynku lokalnym, a koniecznoœciš jest rozglšdanie się, by zaistnieć na rynku globalnym, ponieważ Polska jest krajem małym w sensie zapotrzebowania na produkty i tylko kontakty z globalnymi klientami mogš nam dać poczucie bezpieczeństwa na kilka lat do przodu; rynek lokalny już takiej gwarancji nie daje. MD Zdjęcie: Reprograf