Konkurencja nie tylko dla Passauer Neue Presse
6 Dec 2016 14:43

Szef Grupy Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ) Bodo Hombach zapowiada ekspansję w Europie Wschodniej. Niemiecki koncern prasowy nie ma jeszcze w Polsce żadnego tytułu. Kraje, które wchodzš teraz do Unii Europejskiej, wydajš się szczególnie interesujšce Đ powiedział Hombach. Đ Chcemy tam inwestować, również w krajach, w których do tej pory nie byliœmy obecni. Nie wykluczył on wejœcia we wspólne przedsięwzięcia z innymi niemieckimi koncernami, które majš już swoje wydawnictwa w tym regionie. Szczególnie w tych krajach taka forma inwestycji ma sens Đ ocenił Hombach, który niedawno objšł stanowisko w zarzšdzie WAZ. Ten bliski przyjaciel Gerharda Schroedera wczeœniej był m.in. szefem urzędu kanclerskiego i jako specjalny wysłannik Niemiec brał udział w pierwszych rundach negocjacji w sprawie odszkodowań dla robotników przymusowych III Rzeszy. WAZ Đ kontrolowany przez dwie rodziny: Funke i Brost Đ to drugi pod względem przychodów (po Axelu Springerze) koncern prasowy w Niemczech. Jest właœcicielem największego dziennika regionalnego ăWestdeutsche Allgemeine ZeitungÓ i kilkudziesięciu innych tytułów. Ma także udziały w austriackiej grupie Media Print oraz jest właœcicielem kilku gazet na Bałkanach i na Węgrzech. Sprzedaż zagraniczna stanowi 43% wpływów koncernu, które w roku 2002 wyniosły 1,9 mld euro. Do ekspansji zagranicznej zmusza niemieckie koncerny prasowe prawo zakazujšce łšczenia sprzedaży reklam pomiędzy tytułami, co uniemożliwia wydawcom obniżanie stałych kosztów. Jeœli tendencja spadkowa z ostatnich dwóch lat utrzyma się na rynku, nawet najsilniejsze tytuły wpadnš w tarapaty w cišgu najbliższych 18 miesięcy Đ uważa Hombach. W minionym roku WAZ bezskutecznie próbował inwestycji w Niemczech. Koncern usiłował kupić 40% akcji Axela Springera od Kircha, stację telewizyjnš ProSieben oraz ăSŸddeutsche ZeitungÓ. Żadna z tych transakcji nie doszła do skutku. Opracowano na podstawie ăGazety WyborczejÓ z 11 kwietnia br. *** Kiedy pod koniec ubiegłego roku opublikowaliœmy na łamach Poligrafiki informację o ătransakcji stuleciaÓ Đ zlecenia na wykonanie 17 offsetowych maszyn gazetowych o wartoœci ponad 250 mln euro, które WAZ zamówił w szwajcarskiej firmie Wifag Đ był to prawdziwy szok w branży europejskiej. Po pierwsze Đ było to zlecenie na wykonanie 17 klasycznych zwojowych maszyn offsetowych w okresie stagnacji gospodarczej w Europie (w tym także w Niemczech); po drugie Đ zlecenia nie otrzymał żaden z największych w œwiecie niemieckich koncernów produkujšcych maszyny drukujšce, lecz szwajcarski Wifag. Z kolei WAZ Đ ăWestdeutsche Allgemeine ZeitungÓ, a więc na pierwszy rzut oka gazeta Đ funduje sobie 17 maszyn za 250 mln euro? Ale to nie tylko gazetaÉ Krótko poinformowaliœmy naszych Czytelników, że WAZ to nie tylko tytuł gazety, lecz także wielki koncern prasowy posiadajšcy dwie własne drukarnie w Niemczech, a transakcja z Wifagiem jest zwišzana z generalnš wymianš parku maszynowego w tych drukarniach. Informacja w ăGazecie WyborczejÓ, którš przytaczamy na wstępie, wniosła wiele niezwykle ważnych tematów do przemyœleń tak dla wydawców, jak i dla poligrafów. 15 kwietnia w Warszawie odbyło się Walne Zgromadzenie Izby Wydawców Prasy; miejmy nadzieję, że artykuł z ăGWÓ, o którym mowa, został zauważony przez organizatorów i uczestników Walnego Zgromadzenia, a także w Polskiej Izbie Druku. Otwartoœć wypowiedzi pana Bodo Hombacha nie jest przypadkowa. Plany dotyczšce ewentualnych wspólnych przedsięwzięć z innymi niemieckimi koncernami, majšcymi swe wydawnictwa w regionie wschodnioeuropejskim, oparte sš na wnikliwej analizie działalnoœci takich firm, jak: Bauer Verlag, Axel Springer, GrŸner&Jahr, Bertelsmann i Đ oczywiœcie Đ Passauer Neue Presse, także w Polsce. Już następnego dnia po cytowanej informacji, także w ăGazecie WyborczejÓ ukazał się duży artykuł o planach dotyczšcych rozwoju działalnoœci koncernu Axel Springer w naszym kraju. Chodzi o wydawanie kolorowego dziennika (ăGWÓ sugeruje tytuł: Będzie ăNewsdayÓ?) w formacie tabloid, przeznaczonego dla masowego czytelnika, ale Đ jak zastrzega Springer Đ nie będzie to kalka niemieckiej bulwarówki ăBildÓ. Plany wydawania tabloidu w naszym kraju potwierdził w wywiadzie dla agencji Reuters członek zarzšdu Springera Andreas Wiele. Niemiecki koncern został zachęcony sukcesem ăNewsweekaÓ. W artykule znalazły się wypowiedzi zwišzane z projektem Springera, m.in. prezesa ZPR Zbigniewa Benbenka, prezesa Axel Springer Polska Wiesława Podkańskiego oraz dyrektora domu mediowego Starcom Jakuba Benke. *** Przy okazji warto wspomnieć, że w dniach 5-7 maja br. w warszawskim hotelu Sheraton spotkali się europejscy wklęsłodrukarze. Gospodarzem tego spotkania było Wydawnictwo Bauer, dysponujšce jedynš prasowš drukarniš wklęsłodrukowš w Polsce. Przedstawiciele Poligrafiki uczestniczyli w spotkaniu. Relacja ze spotkania ERA ukaże się w czerwcu na naszych łamach.