Cyfrowe maszyny inkjet nie są nowym konceptem. Możliwości rodzącej się technologii zademonstrowano podczas drupa 2008. Uwagę zwiedzających przyciągnęli tacy producenci urządzeń do druku cyfrowego jak HP, Kodak oraz Océ. W rok po targach drupa te nowe urządzenia zaczęły zmieniać krajobraz tradycyjnego druku analogowego.
Wielu producentów maszyn cyfrowych, w tym Océ, InfoPrint, Kodak oraz Screen, to znane firmy na rynku inkjet. HP wkracza zdecydowanie i z pełnym zaangażowaniem na rynek szybkiego druku (high-speed) ink-jet. Kodak wprowadza maszyny Prosper bazujące na nowej technologii Stream Technology, podczas gdy Océ poszerza swoją markę JetStream o maszyny o szerokości druku do 30 cali.
Przewiduje się, że rosnąca konkurencja w dziedzinie inkjetu spowoduje zmiany na rynku technologii elektrograficznych oraz druku offsetowego. Rynek komercyjnego druku inkjet eksploduje w okresie kilku najbliższych lat. Ostatnie badania marketingowe amerykańska firma konsultingowa Print Industries Market Information and Research Organization (Primir) opublikowała w raporcie zatytułowanym „Trendy w technologiach inkjet”. Raport dokonuje przeglądu aktualnych i rodzących się rynków inkjet, omawia istniejące trendy i przewiduje adaptację technologii inkjet na wyselekcjonowanych rynkach do roku 2011.
Firma konsultingowa IT Strategies prowadzi od roku 2006 badania marketingowe druku inkjet termicznego, piezoelektrycznego i continuous. Pokazały one, że w okresie od roku 2006 do 2011 największym rynkiem dla druku inkjet jest ciągle grafika wystawiennicza. Systemy szybkiego druku inkjet dynamicznie się rozwijają i w krótkim czasie staną się wyzwaniem zarówno dla elektrofotograficznych, jak i analogowych technologii drukowania.
Scott Schiller, dyrektor marketingu ds. rozwiązań produkcyjnych dla szybkiego druku inkjet w firmie HP twierdzi, że klienci zaczynają przekonywać się do technologii inkjet. Stwierdzają, że na swój sposób przypomina offset, ponieważ nie jest zbyt trudna w aplikacji. Oczekują bardzo skomplikowanych systemów, ale pragną równocześnie, aby były one łatwe w użyciu. Doprowadziło to do stworzenia wielu efektywnych systemów w ostatnim czasie.
Technologia
W szybkim druku mogą być stosowane dwa rodzaje technologii inkjet: continuous i drop on demand (DOD). Głowice inkjet w procesie continuous stale wystrzeliwują krople tuszu, podczas gdy DOD – bez względu na to, czy są to głowice termiczne, czy też piezoelektryczne – produkują krople tuszu tylko wówczas, kiedy jest to wymagane.
Zarówno inkjet continuous, jak i DOD mają swoje miejsce na rynku. Kodak posiada produkty, które stosują obie technologie. DOD jest dobrze dostosowany do potrzeb tradycyjnych rynków druku zmiennych danych, jak chociażby druk transakcyjny. Stream Technology firmy Kodak adresowana jest do nowych aplikacji komercyjnych takich jak druk książek, bezpośrednie przesyłki pocztowe, katalogi i wkładki. Zapewnia ona druk cyfrowy klasy offsetu w sensie jego jakości, szybkości i kosztu. Można stwierdzić, ze główną różnicę pomiędzy urządzeniami inkjet DOD i continuous stanowi wydajność pomiędzy okresowymi przeglądami (duty cycle). Dla maszyny Prosper 5000XL firmy Kodak jest ona niezwykle wysoka, bo wynosi do 120 mln odbitek A4 miesięcznie. Na urządzeniach tych można zadrukowywać również powlekane papiery z wysokim połyskiem.
Mike Harold, menedżer w InfoPrint Solutions, przytacza kilka porównań pomiędzy technologią piezoelektryczną i ciągłego przepływu (continuous flow), w tym długość pracy głowicy i niezawodność działania. Zauważa on, że więcej producentów zainwestowało w technologię DOD, co doprowadziło do większej liczby innowacji. Tusze w technologii DOD wystrzeliwane są tylko raz, co w rezultacie daje mniejsze ryzyko zanieczyszczenia głowicy oraz jej ścierania, ponieważ nie zachodzi tu zjawisko recyklingu tuszu, jak to się dzieje w przypadku continuous flow. Niemniej trzeba stwierdzić, że piezoelektryczne głowice DOD posiadają także ujemne strony: mają wprawdzie większe potencjalne możliwości aniżeli typu continuous flow, ale za to drukują z mniejszą szybkością. Zmienia się to jednak ze względu na innowacje w głowicach DOD i postęp technologiczny.
Właściwe aplikacje
Efektywny kosztowo, niskonakładowy druk jest główną zaletą druku cyfrowego. W ostatnim okresie technologie inkjet zademonstrowały swoją efektywność w druku wysokonakładowym, w tym także kolorowym. Kolorowy druk inkjet zaadaptowano w pierwszej kolejności do drukowania bezpośrednich przesyłek pocztowych i dokumentów transakcyjnych stosujących zmienne dane. Ten segment rynku stale oczekuje udoskonalonych procesów i wprowadzania najnowszych technologii.
Firma konsultingowa Interquest, działająca na rynku przemysłu poligraficznego, opublikowała w styczniu ubiegłego roku raport zatytułowany „Druk cyfrowy bezpośrednich przesyłek pocztowych: Analiza rynku i jego prognozy (2008-2013)”. Badania marketingowe wykazały, że ponad 90 proc. cyfrowego druku bezpośrednich przesyłek pocztowych związane jest z jednokolorowym nadrukiem na wstępnie zadrukowanych offsetem arkuszach papieru. Szybki druk inkjet zdominuje ten rynek, przechodząc wprost od prostego zadruku przesyłek pocztowych do pojedynczej linii produkcyjnej. Badania przewidują, że do roku 2013 w pełni kolorowa produkcja będzie stanowiła ok. jednej trzeciej całego druku cyfrowego przesyłek pocztowych.
Duże korporacje ubezpieczeniowe i bankowe podążają za tym rynkiem. Początkowo maszyny typu InfoPrint 5000 były przeznaczone na potrzeby drukarń wykonujących wysokonakładowy druk transakcyjny oraz biur bazujących na transakcjach i chcących przetworzyć drukowany rachunek ze statycznego finansowego raportu w formę precyzyjnego marketingu.
Wzrasta też zainteresowanie ze strony drukarzy komercyjnych, gdyż fama o technologii inkjet dotarła do drukarń. Rozumieją oni, że druk cyfrowy zmierza w ich kierunku. Pragną oferować klientom nowe wartościowe usługi w sensie zmiennych wersji i druków niskonakładowych. Wiedzą także, że mogą osiągnąć redukcję kosztów produkcji przez zmianę swoich workflow na wydajniejsze i pozwalające zwiększyć efektywność oraz terminowość wykonywania usług.
Według prognoz jedną z aplikacji offsetowych, która zacznie tracić swoją pozycję na rzecz inkjetu, jest druk książek. Scott Schiller z HP wymienia technologie zastosowane w maszynach cyfrowych Timson oraz Cameron jako odpowiednie dla tego typu druku offsetowego. Można je nazwać niskonakładowymi w stosunku do typowego druku offsetowego, jednak inkjet zaczyna być dzięki nim w pełni konkuren-cyjny cenowo. Technologia suchych tonerów nigdy nie mogłaby stać się konkurencyjna.
Bezpośrednie wysyłki pocztowe, druki transakcyjne i książki dobrze nadają się do szybkiego druku inkjet. Również inne aplikacje takie jak druk gazet i opakowań są potencjalnymi kandydatami do tego typu druku.
Bez względu na to, czy zmiany nadejdą ze strony wielkiego formatu, drukarek biurowych czy też dobrego starego R&D, technologia szybkiego druku inkjet definiuje efektywność linii produkcyjnych i wypełnia lukę w możliwościach druku cyfrowego.
Zrób miejsce dla inkjetu
Gdy staje się oczywiste, że jest miejsce dla technologii inkjet, warto równocześnie zaznaczyć, że ma ona nadal przed sobą długą drogę do przebycia. Océ zwraca uwagę na fakt, że wygląd druku inkjet jest całkowicie odmienny od wykonanego za pomocą tonera. Z tym ostatnim produktem przemysł jest już dobrze zapoznany. Technologie te są odmienne i dlatego też dają różne rezultaty. Potrzeba trochę czasu na to, aby się do nich przyzwyczaić.
Istnieje wiele porównań inkjetu z elektrografią czy też tonerów i inkjetu z technologią offsetową. Szczególnie interesujące są media, gdzie należy się spodziewać najistotniejszego postępu w najbliższej przyszłości. Koszt stanowi tu także istotny czynnik.
Elektrografia jest szczególnie przydatna, kiedy aplikacje wymagają wysokiej jakości druku, jest ona też bardzo wydajną technologią. Rodzi się pytanie, jak daleko ta technologia może zajść i jak nisko może zejść struktura kosztów. Właśnie struktura kosztów, tak jak ją pojmujemy dzisiaj, osiągnęła punkt, w którym inkjet może natychmiast stać się konkurencyjny w stosunku do innych technologii. Efektywność ekonomiczna technologii inkjet będzie ulegać stałej poprawie przez kolejne 5, 10 czy też 15 lat.
Opracowanie: TG
Są to fragmenty artykułu zamieszczonego w „Digital Publishing Solution”, wrzesień/październik 2009