Coroczny konkurs Polskiego Towarzystwa Wydawców Ksišżek ăNajpiękniejsze Ksišżki RokuÓ jest już rozstrzygnięty. Nagrody dla zwycięzców będš tradycyjnie wręczane na majowych Międzynarodowych Targach Ksišżki w Warszawie, ale informacje o wynikach warto w Poligrafice zamiecić nieco wczeniej.
Zgodnie z wczeniejszymi zapowiedziami organizatorów ksišżki nadesłane przez wydawców podzielono w tym roku na osiem działów tematycznych. W ten sposób uniknięto kłopotu z ocenianiem w jednej kategorii np. podręcznika oraz artystycznego albumu. Porównywanie ksišżek tak różnych, zarówno jako przedmioty, jak i spełniajšcych odmienne funkcje, wymaga przyłożenia innych kryteriów oceny.
Znany artysta grafik Đ Józef Wilkoń przewodniczył sšdowi konkursowemu, w skład którego wchodzili: artyci Đ prof. Zygmunt Magner, prof. Mieczysław Wasilewski, prof. Stanisław Wieczorek, wydawcy Đ Katarzyna Iwanicka, Krystyna Sulkiewicz oraz poligraf Đ Andrzej Tomaszewski. Komisarzem konkursu była Elżbieta Fido.
A oto ksišżki-laureatki:
Dział I. Literatura piękna
Nagroda Đ Joanna Haręża Kruk między innymi, wydawnictwo Ezop, projekt Agnieszki Cielikowskiej i Joli Kundeli, druk w Pabianickich Zakładach Graficznych.
Przyznano też cztery wyróżnienia dla wydawnictw: Bosz, a5, PIW oraz Znak.
Dział II. Ksišżki naukowe i popularnonaukowe
Nagroda Đ Maria Janion Wampir. Biografia symboliczna, Słowo/Obraz/Terytoria, ksišżka zaprojektowana przez Stanisława Salija, a wydrukowana w inowrocławskim Pozkalu.
Przyznano cztery wyróżnienia dla wydawnictw: Słowo/Obraz/Terytoria, WSiP oraz dwa dla IAM.
Dział III. Ksišżki matematyczne, przyrodnicze, medyczne
Nagrody w tym dziale nie przyznano, a wyróżnienie otrzymały Wydawnictwa Naukowo-Techniczne za ksišżkę drukowanš w Opolgrafie.
Dział IV. Ksišżki dla dzieci i młodzieży
Nagroda Đ Grażyna Ruszewska Leon i kotka, czyli jak rozumieć mowę zegara, Wydawnictwo Fro9, projekt Grażyny Lange i Piotra Fšfrowicza, druk Lamar w Piotrkowie Trybunalskim.
Wyróżniono tu Wydawnictwo MediaRodzina i aż trzy razy Wydawnictwo Ezop. W dziale ksišżek dziecięcych jury z przyjemnociš zauważyło znaczny postęp w porównaniu z ksišżkami z ubiegłego roku.
Dział V. Podręczniki
Nagrody ani wyróżnień nie przyznano.
Dział VI. Słowniki, encyklopedie, leksykony,poradniki
Nagroda Đ Słownik schulzowski z wydawnictwa Słowo/Obraz/Terytoria, projektowany przez Stanisława Salija, wydrukowany w Pozkalu.
Przyznano też wyróżnienie dla Wydawnictwa Iskry.
Dział VII. Albumy
Nagroda Đ Tomasz Tomaszewski W centrum Fundacji CZD, zaprojektowana przez Piotra Welka, wydrukowana w kieleckim Fine Grain i oprawiona w Poligrafii SA.
Tutaj sš cztery wyróżnienia: dla wydawnictw Bosz, Buffi, Wena i... niejako na zachętę, dla Wydawnictwa Miejskiego w Poznaniu.
Dział VIII. Katalogi, wyd. bibliofilskie i inne
Nagroda Đ Jan Młodożeniec Ubu Król, Wydawnictwo Zderzak, projekt Jana Michalskiego, Drukarnia Towarzystwa Słowaków w Krakowie.
W ostatnim dziale wyróżniono ksišżki dwóch wydawców: Rosner oraz Fejkiel Gallery.
Po raz pierwszy jury przyznało GRAND PRIX Konkursu PTWK. Sporód wszystkich nadesłanych ksišżek nagrodę tę otrzymał piękny album Wilk z Wydawnictwa Bosz, zaprojektowany autorsko i graficznie od A do Z przez tandem Lech Majewski i Tadeusz Budziński (fascynujšce zdjęcia). Ksišżkę wydrukowano w chińskiej firmie Sun Fung Offset Binding Co., a przygotowanie prepress wykonał starannie i fachowo Jacek Jutrzenka.
Jury 44. Konkursu postanowiło nagrodzić Stanisława Salija indywidualnš Nagrodš Honorowš za wysoki poziom opracowania graficznego ksišżek. Ksišżki spod jego ręki ukazujš się nakładem gdańskiego wydawnictwa Słowo/Obraz/ Terytoria.
Jakkolwiek w konkursie PTWK rywalizujš wydawcy i graficy, to godzi się powięcić kilka słów drukarniom. Już kolejny rok obserwujemy postęp jakoci druku ksišżek. Wiele zakładów poligraficznych podejmuje trudne i technologicznie skomplikowane zadania stawiane przez wydawców. Zbliża się moment, w którym zdobywca tegorocznego Grand Prix Đ Lech Majewski nie będzie już musiał za granicš szukać wykonawców swych artystycznych publikacji.
Na konkurs trafiły różne ksišżki, a wród nich takie, które nie wytrzymywały artystyczno-graficznych kryteriów oceny. Były one jednak często przykładami naprawdę solidnego wykonania drukarskiego oraz introligatorskiego Đ dobrego i sprawnego rzemiosła. Zdarzyło się jednak pewne dwutomowe wydanie, którego jeden tom miał grzbiet wyokršglony, a tom drugi Đ płaski. Ale to już inna historia. AT