FESPA Global Print Expo 2018 po 11 latach powraca do Messe Berlin. W dniach 15-18 maja dziesięć hal wystawiennniczych wypełni się innowacjami, edukacją i inspiracją z zakresu druku cyfrowego, druku na tekstyliach oraz sitodruku, jak również rozwiązaniami do oznakowań niedrukowanych.
FESPA 2018 będzie międzynarodową platformą dostawców i producentów, prezentujących nowe technologie i aplikacje dla rynku wydruków specjalistycznych. To największe tegoroczne wydarzenie dla tego segmentu rynku, gdzie dostawcy usług druku oraz producenci oznakowań znajdą pomysły i rozwiązania dla podniesienia wydajności, rozwoju biznesu oraz możliwość wymiany doświadczeń z branżowymi kolegami.
W poszukiwaniu nowych rynków
Ankiety wypełnione przez zwiedzających podczas poprzednich edycji targów FESPA jednoznacznie wskazują, że poszukują oni przede wszystkim obszarów o nowym potencjale dywersyfikacji. Potwierdza to opracowanie Print Census z 2015 roku wskazujące, że motywacją 45 proc. respondentów inwestujących w druk cyfrowy jest pozyskanie nowych rynków dzięki nowym produktom i usługom. Doroczny raport FESPA Print Census służy organizatorom m.in. do dostosowywania oferty targowej do dynamicznie ewoluujących oczekiwań zwiedzających i wystawców. W ubiegłym roku w Hamburgu w przygotowanie raportu został zaangażowany instytut badawczy Smithers Pira, który zidentyfikował pięć dominujących trendów w sektorze druku wielkoformatowego: cyfrowy druk na tekstyliach, cyfrowy druk na tekturze falistej, oznakowania, dekoracje i druk przemysłowy. Uzbrojeni w tę wiedzę organizatorzy wzbogacili program tegorocznej edycji targów FESPA, skupiając się szczególnie na obszarach tektury falistej, cyfrowego druku na tekstyliach i dekoracjach.
Cyfrowa transformacja w tekturze falistej
Badanie Smithers Pira utwierdziło federację w przekonaniu, że druk cyfrowy niesie wiele możliwości dla producentów opakowań z tektury falistej, takich jak prototypowanie, druk niskich nakładów, wersjonizacja czy personalizacja pudełek i displayów. To także szansa dla całej wielkoformatowej społeczności – opakowania promocyjne stanowią nowe, lukratywne pole do generowania nowych źródeł przychodów, w którym ich producenci mogą wykorzystać swoje doświadczenie w drukowaniu i wykrawaniu płaskich podłoży, a także łańcuch dostaw i obecne relacje z właścicielami marek oraz sieciami handlowymi. Federacja FESPA miała z pewnością duży udział w cyfrowej transformacji na rynku druku wielkoformatowego i produkcji oznakowań – swoje doświadczenie może teraz wykorzystać do kreowania nowych wartości dla wystawców i zwiedzających także w obszarze tektury falistej. Nowością jest zatem FESPA Digital Corrugated Experience – przestrzeń edukacyjno-eksperymentalna dla druku cyfrowego opakowań z tektury falistej oraz aplikacji dla sieci handlowych. Głównym celem tego projektu jest przedstawienie korzyści, jakie niesie dla producentów i przetwórców opakowań integracja druku cyfrowego w środowisku produkcyjnym.
Tekstylia na żądanie
Cyfrowy druk tekstyliów dla aplikacji soft signage to od lat obszar o niesłabnącej popularności. Badanie Print Census podkreśla jego znaczenie oraz możliwości, jakie stwarza dla wielkoformatowej społeczności. Odpowiedzią federacji na ten trend jest interaktywny projekt Print Make Wear, który replikuje fabrykę tekstyliów skoncentrowaną na produktach odzieżowych oraz akcesoriach. Projekt ten przyjmie postać autentycznego środowiska produkcyjnego, prezentującego każdy etap druku sitowego i cyfrowego, od przygotowania wzoru po wyrób końcowy. Print Make Wear jest skierowany zarówno do dostawców usług druku, jak i projektantów mody oraz producentów odzieży i ma na celu podkreślenie roli, jaką druk odgrywa w tworzeniu próbek nowych serii, personalizacji czy niskonakładowej produkcji na żądanie.
Drukowane aplikacje dekoracyjne
Kolejny dynamicznie rozwijający się trend opisany w badaniu Smithers Pira to produkcja dekoracji wnętrz, dlatego na FESPA 2018 powraca znany już projekt Printeriors. W tym roku zlokalizowany on będzie przy wejściu do Messe Berlin, co nada mu bardziej interaktywną formę. Zatytułowany „Airport Lounge of the Future” (lotniskowy salonik przyszłości) ma odzwierciedlać futurystyczne doświadczenia w hali odlotów. Zwiedzający odkryją drukowane aplikacje dekoracyjne takie jak pokrycia meblowe, tapety, grafika podłogowa czy okienna oraz dodatki z tkanin, wyprodukowane przez wystawców targów FESPA 2018. Oznacza to, że zwiedzający zainteresowani konkretnymi aplikacjami będą mogli jeszcze na targach spotkać się z ich wykonawcami i dostawcami technologii, aby porozmawiać o tym, jak pomysły przekuć w realne produkty.
Program wydarzeń towarzyszących oraz seminariów i paneli dyskusyjnych również został dostosowany tak, aby jak najlepiej odpowiadać na 5 dominujących trendów wskazanych w badaniu Smithers Pira. Sesje zostaną zlokalizowane w przestrzeni Trend Theatre, w której zwiedzający będą mogli również poznać wyniki ostatniego badania FESPA Print Census oraz kierunki, w jakich zdaniem dostawców usług druku z całego świata zmierza rynek reklamy i oznakowań.
Targi FESPA to główna branżowa platforma technologicznych innowacji i organizatorzy zapewniają, że i w tym roku możemy się spodziewać licznych premier produktowych ze strony ponad 600 wystawców, którzy do tej pory powierdzili swoją obecność w Berlinie.
Na podstawie artykułu Roz Guarnori, dyrektor targów FESPA, opracowała AN