Kontynuujšc tradycje Półtawskiego
6 Dec 2016 14:44

Kieleckie wydawnictwo Jednoœć swoimi korzeniami sięga roku odzyskania przez Polskę niepodległoœci po zakończeniu I wojny œwiatowej. W tym samym roku została powołana do życia Drukarnia Diecezjalna działajšca na potrzeby wydawnictwa. Tuż po wojnie dyrektorem drukarni był Adam Półtawski, twórca słynnej antykwy. Te chlubne tradycje kontynuuje dziœ ks. Leszek Skorupa, który był naszym gospodarzem podczas wizyty Poligrafiki w siedzibie wydawnictwa i drukarni. O drukarni wydawnictwa Jednoœć w ostatnich miesišcach było głoœno ze względu na duże inwestycje w nowoczesny sprzęt poligraficzny. Najpierw we wrzeœniu 2004 roku rozpoczęła tu pracę 4-kolorowa półformatowa maszyna offsetowa Shinohara 75 dostarczona przez Mercator Poligrafia. Niedługo potem w maszynie zainstalowano suszarkę IR polskiej firmy Mikon. Zaœ prosto z tegorocznych targów Poligrafia do drukarni przyjechała pełnoformatowa naœwietlarka CtP firmy Creo Đ Trendsetter 800 II. To jeden z pierwszych dużych kontraktów podpisanych przez powstałš w tym roku firmę Creo Polska. Dzięki nowym zakupom drukarnia stała się jednym z najlepiej wyposażonych technicznie zakładów poligraficznych Kielecczyzny. Tym samym po raz kolejny nawišzano do chlubnych tradycji przedwojennych, kiedy to drukarnia posiadała znakomity park maszynowy. Drukarnia im. Adama Półtawskiego Jak już wspomniano, poczštki wydawnictwa i drukarni Jednoœć to rok 1917. Wraz z nimi powstała też księgarnia działajšca pod tš samš nazwš, kolportujšca ksišżki wydawnictwa. Była to przede wszystkim literatura dotyczšca życia duchowego, jak również czasopisma przeznaczone dla księży i dla osób œwieckich. Pracy drukarni nie przerwała nawet okupacja hitlerowska. Jak można wyczytać na stronach internetowych wydawnictwa, mimo koncesjonowania działalnoœci przez Niemców wydawano tu i drukowano wiele pozycji konspiracyjnych. Zaraz po wojnie dyrektorem drukarni został Adam Półtawski, który zasłynšł ze stworzonego w latach 20. nowego kroju czcionki drukarskiej Đ słynnej dziœ antykwy. W okresie 1945-49 w zasadzie wszystkie ukazujšce się nakładem wydawnictwa Jednoœć ksišżki były od strony typograficznej i technicznej nadzorowane przez A. Półtawskiego. Wiele ksišżek pochodzšcych z tamtego okresu jest dziœ uznawanych za przykład najwyższego kunsztu drukarskiego. Jednak lata 40. przyniosły nacjonalizację drukarni, w rezultacie zakład na kilkadziesišt lat przestał istnieć. Majštek drukarni rozgrabiono, wydawnictwo zamknięto. Lata 90. Đ reaktywacja W 1990 roku biskup kielecki Stanisław Szymecki ponownie powołał do życia Wydawnictwo Jednoœć, które znów zajęło się wydawaniem ksišżek, w dużej mierze dotyczšcych tematyki koœcielnej i religijnej. W 1998 roku oficjalnie rozpoczęła działalnoœć drukarnia Wydawnictwa, która na poczštku była wyposażona w stare, 1-kolorowe maszyny czeskie. Mówi dyrektor wydawnictwa ks. Leszek Skorupa: Zaczynaliœmy jak większoœć polskich drukarń, od używanych Romayorów i Dominantów. Drukowaliœmy wyłšcznie na własne potrzeby, choć często Đ głównie ze względu na wydawane ksišżki Đ korzystaliœmy z kooperacji z innymi drukarniami w zakresie oprawy. Z czasem w drukarni zaczęto drukować także inne prace, podobnie jak to miało miejsce przed wojnš. Dziœ zakład drukuje przede wszystkim ksišżki, które stanowiš 70% całej produkcji. Pozostałe 30% to czasopisma i akcydensy. Ks. Skorupa podkreœla, że od pewnego czasu drukarnia przyjmuje też zlecenia z zewnštrz: Ich udział w zleceniach roœnie i wynosi obecnie 20%. Rocznie nakładem wydawnictwa ukazuje się 65-70 tytułów, częœć z nich jest podzlecana do oprawy, ale znacznš większoœć drukujemy i wykańczamy we własnym zakresie. Z reguły sš to ksišżki niskonakładowe i właœnie rosnšca liczba zleceń oraz ich duża częstotliwoœć na jednej zmianie skłoniły nas do podjęcia nowych inwestycji. Nowa maszyna, nowe CtP Ks. Leszek Skorupa poważnie zaczšł rozważać nowe inwestycje już w 2002 roku. Jednak wtedy było na nie jeszcze trochę za wczeœnie i pierwszy z zaplanowanych zakupów zrealizowano dopiero dwa lata póŸniej. Była nim 4-kolorowa maszyna arkuszowa Shinohara IV w formacie B2. Rozważaliœmy także zakup używanej maszyny pełnoformatowej Đ mówi ks. Skorupa Đ jednak ze względu na specyfikę produkcji oraz możliwoœci finansowe wydawnictwa stanęło na nowej maszynie B2. I muszę przyznać, że z dzisiejszej perspektywy był to bardzo dobry wybór. Dlaczego wybrano właœnie maszynę Shinohara? Po pierwsze szukaliœmy maszyny oferujšcej szybki narzšd, to ze względu na krótkie serie ksišżek. Po drugie chcieliœmy, aby była ona maksymalnie wyposażona w elektronikę, w tym w moduł CIP3 pozwalajšcy na ăspięcieÓ maszyny z działem prepress. Nie potrzebowaliœmy też maszyny drukujšcej na dużych gramaturach, np. kartonażach. W ten sposób doœć znacznie ograniczyliœmy wybór sprzętu i ostatecznie, także po konsultacjach z dotychczasowymi użytkownikami maszyn Shinohara (np. drukarniš wydawnictwa Bernardinum), zdecydowaliœmy się na ofertę firmy Mercator Poligrafia. Jakiœ czas póŸniej w maszynie został zainstalowany moduł suszšcy dostarczony przez warszawskš firmę Mikon. Ten typ suszarki został specjalnie dostosowany do instalacji w maszynie Shinohara, która jest maszynš ze œrednim wykładaniem arkuszy. Drukarnia stosuje suszarkę do utwardzania farb i lakierów w podczerwieni. Rok 2005 przyniósł kolejnš ważnš inwestycję w sprzęt poligraficzny Đ tym razem w drukarni zainstalowano system CtP firmy Creo. Egzemplarz dostarczony do Kielc można było zobaczyć na stoisku firmy Creo Polska podczas tegorocznych targów Poligrafia. Ks. Skorupa zdecydował się na sprawdzony model z oferty Creo: Trendsetter 800 II, będšcy Đ jak wynika z informacji dostawcy Đ najpopularniejszym pełnoformatowym systemem CtP produkowanym przez Creo. Ks. Skorupa pytany o taki, a nie inny wybór technologii i dostawcy odpowiada: Rozważaliœmy zakup systemu fioletowego, ale nie majšc żadnych dotychczasowych doœwiadczeń z CtP zdecydowaliœmy się na technologię o dłuższym stażu rynkowym, opierajšc się na opiniach naszych kolegów z innych drukarń. Podkreœla też prędkoœć naœwietlarki, która produkuje do 18 płyt w formacie B1/h. Do naœwietlania stosowane sš pozytywowe płyty termiczne PTP produkowane przez Creo. Kolejne zakupy Đ wkrótce Ks. Skorupa zdaje sobie sprawę, że bioršc pod uwagę specyfikę produkcji i rosnšce oczekiwania klientów, na tym inwestycje drukarni się nie kończš: Po zakupie CtP i nowej maszyny priorytetem jest dla nas maszyna do szycia nićmi. Ta technologia przeżywa prawdziwy renesans przy produkcji dziełowej, także tam, gdzie stosowana jest oprawa twarda. A ponieważ liczba zwišzanych z tym zleceń roœnie, wkrótce będziemy zmuszeni zainwestować w tego rodzaju sprzęt. Drukarnia wydawnictwa Jednoœć, podobnie jak wiele innych firm poligraficznych z Polski, przymierza się do zwiększenia udziału eksportu w swojej produkcji. Na razie zlecenia z innych krajów zdarzajš się rzadko Đ przyznaje ksišdz dyrektor. Đ Jednak liczymy na to, że dzięki inwestycjom w nowoczesny park maszynowy, jak również dzięki wdrożonemu z sukcesem systemowi ISO 9001 uda nam się pozyskać nowych kontrahentów z zagranicy. Warto dodać, że podczas ostatnich Targów Ksišżki Katolickiej w Warszawie wydawnictwu Jednoœć wręczono nagrodę Stowarzyszenia Wydawców Katolickich w kategorii ksišżek dla dzieci. Nagrodę przyznano za ăwydawanie ksišżek dla dzieci pomagajšcych w wychowaniu rodzinnymÓ, zaœ ks. Skorupa podkreœla, że w dzisiejszym œwiecie tego rodzaju literatura ma szczególne znaczenie: W tym zakresie nic się nie zmieniło w porównaniu z przedwojennymi latami wydawnictwa i drukarni. Wszak istniejemy nie tylko po to, by produkować, ale i by wychowywać. SS