Wykreowanie marki to niezwykle czasochłonny proces. Wiele z obecnych na rynku najpopularniejszych marek tworzyło swój wizerunek przez dziesiątki lat. Takie marki są postrzegane jako najcenniejsze aktywa firm będących ich właścicielami. Warto o nie zadbać.
Dzisiaj z jednej strony marki funkcjonują w bardzo konkurencyjnym środowisku, ale z drugiej strony jest to środowisko, które stwarza ogromne szanse ich rozwoju. Oprócz tego na rynku może być wiele średniej jakości marek, które mają jednak możliwość trafić do kategorii luksusowych.
Wielokanałowe formy sprzedaży dają mnóstwo sposobności osiągnięcia sukcesu. Jednakże wyzwania z tym związane także wzrosły i dlatego, aby marka mogła się z powodzeniem rozwijać, należy:
- Zwiększyć konkurencyjność w punkcie sprzedaży.
- Zadbać o globalną spójność w kreowaniu wizerunku marki we wszystkich kanałach sprzedaży.
- Pamiętać, że im wartość postrzegana przez konsumentów jest wyższa, tym większy udział w rynku oraz marże.
- Nie zapominać o zagrożeniach związanych z fałszerstwem.
W konsekwencji, jako część łańcucha dostaw, wyzwaniem dla nas jest zapewnienie właścicielom marek:
Ą Zróżnicowania marek.
- Zwiększonej obecności na półce sklepowej.
- Globalnej spójności w kreowaniu wizerunku marki.
- Ciągłej rozpoznawalności, aby pomóc zbudować świadomość marki.
- Poczucia oryginalności doznań dla konsumentów.
- Ochrony przed fałszerzami.
- Zwiększonego udziału w rynku.
- Większych marż.
Innymi słowy wyzwaniem dla nas jest, aby marki mówiły same za siebie: „spójrz na mnie”, „jestem inna”, „jestem autentyczna”, „jestem tego warta”.
W sprostaniu tym wyzwaniom pomoże wykorzystanie metalicznych i holograficznych folii w technologii produkcji opakowań.
Materiały te są dostępne w wielu formatach jako laminowane kartony i papiery oraz folie do hot-stampingu, które mogą być używane przy tworzeniu różnego rodzaju opakowań, projektów i konstrukcji. Konwersja produktów metalicznych i holograficznych wymaga specjalistycznej wiedzy. Prowadzi to nie tylko do kreowania wartości, ale także stanowi zabezpieczenie przed fałszerstwem produktu.
Do najważniejszych korzyści, jakich mogą dostarczyć materiały metaliczne i holograficzne w procesie budowania marki za pośrednictwem opakowań, należą:
- Sposób wizualnego uszlachetnienia – produkt detaliczny znajdujący się na półce musi w najlepszy sposób wykorzystywać swoje otoczenie. Refleksy na produktach metalicznych oraz odbicia świetlne powstające dzięki zastosowaniu hologramów zapewniają najlepsze wykorzystanie sklepowego oświetlenia, wyróżniając tym samym produkt znajdujący się na półce. Ostatnie badanie przeprowadzone przez Pira International pokazało, że w ciągu ostatnich lat czas poświęcany przez konsumenta na wybór produktu zmalał z 12 sekund do zaledwie 3 i dlatego warto zastosować się do stwierdzenia: „Jeżeli nie będziesz widziany, nie zostaniesz kupiony”. Na rynku jest dostępnych wiele rodzajów hologramów, np. 3D, 2D, dot matrix, i to właśnie ten ostatni rodzaj najlepiej współgra z oświetleniem w sklepach.
- Dostosowując opakowanie do wyglądu półki należy pamiętać, że zarówno ukryte, jak i jawne metody zabezpieczenia produktu mogą być konstruowane z wykorzystaniem hologramów, a techniki te nie są specjalnie drogie.
Warto w tym momencie poświęcić część tego tekstu na rozwianie obaw i mitów związanych z wykorzystywaniem materiałów metalicznych i holograficznych:
- Kartony laminowane mogą być z powodzeniem zadrukowywane wyłącznie dzięki technologii offsetu arkuszowego przy wykorzystaniu farb utrwalanych UV. Jest to oczywista nieprawda – podczas gdy UV pozostaje lepszym rozwiązaniem dla offsetu arkuszowego, API Laminates stworzyło technologię powlekania primerem zadrukowywanej powierzchni, dzięki czemu mogą być stosowane także inne technologie drukowania: fleksografia, wklęsłodruk i sitodruk, a także farby konwencjonalne.
- Kolejny mit dotyczy niemożliwości zadrukowania folii do hot-stampingu. Są już dostępne folie poddające się temu procesowi.
- I wreszcie po trzecie – istnieje obawa, że połączenia wzorów na hologramie (linie produkcyjne na łączeniu matryc – shim lines) pojawią się na opakowaniu w miejscu niepożądanym przez właściciela marki. Początkowo rzeczywiście linie te pojawiały się bardzo często na wzorach holograficznych, co powodowało odczucie, że jest to innowacja obliczona na efekt wizualny. Obecnie wzory hologramów mogą być wykorzystywane jako efektowna część całego procesu kreowania marki dzięki zastosowaniu wielkoformatowych hologramowych projektów takich jak jednolite cylindryczne matryce firmy API.
Wytłaczanie hologramów w połączeniu z rozwojem technologii jednolitych wielkoformatowych matryc jest skuteczne przy jednoczesnym wykorzystaniu technologii kontroli registra. Współpraca projektanta i drukarni przy wykorzystaniu tych technologii może się przełożyć na:
- Duże obszary wolne od powierzchni „migotliwych” na arkuszach laminowanych kartonów.
- Ustalanie pozycji linii „migotliwej” poza obszarami nadruku na opakowaniach.
- Zróżnicowanie opakowań dzięki produkcji wzorów holograficznych „side by side” na poszczególnych arkuszach.
- Umiejscawianie hologramów zabezpieczających wewnątrz arkuszy metalicznych lub hologramowych w wybranych przez nas miejscach. To wbudowane zabezpieczenie można zobaczyć na produktach API Laminates typu „Holotype”, które łączą funkcje graficzną i zabezpieczającą.
- Wirtualna eliminacja efektu linii produkcyjnych na łączeniu matryc z niektórych folii do tłoczenia.
Technologie holograficzne mogą także pomóc w personalizacji opakowań, aby zwiększyć pozytywne doznania konsumenta.
Najnowsze osiągnięcie API w obszarze personalizowania opakowań to „Digifol” – folia do tłoczenia mogąca współpracować z nadrukiem cyfrowym i dająca możliwość tworzenia folii różniących się od siebie na każdym opakowaniu, zarówno dla celów dekoracyjnych, jak i zabezpieczających.
Innym wymiarem personalizacji jest uzyskanie swego rodzaju interaktywnego opakowania w celu zwiększenia jego atrakcyjności w oczach konsumenta lub pomocy właścicielowi marki w lepszym jej zabezpieczeniu. Oczywiście te dwie cechy mogą być zastosowane jednocześnie.
Na pierwszym poziomie interaktywności materiały holograficzne mogą zapewnić efekty kinetyczne (ruchu), interesujące dla konsumenta podczas oglądania przy poruszaniu opakowaniem pod różnymi kątami padania światła. W podobny sposób projekty dwukanałowych hologramów mogą być atrakcyjne dzięki przełączaniu się dwóch obrazów w trakcie ruchu opakowania.
Technologia API „VariLens”, w której dzięki zastosowaniu pryzmatycznych soczewek można uzyskać efekt zmiany kolorów, w połączeniu z różnymi wzorami i efektami także może być atrakcyjna dla klienta.
Dużo bardziej wyszukany poziom reprezentuje technologia „Spectralock”, która może dostarczać ciekawych doznań wizualnych w połączeniu z funkcjami zabezpieczającymi. Dzięki niej można odsłonić słowo lub całą frazę ukryte pod hologramem.
Inne dostępne technologie to:
- API „Spectralock”, który umożliwia umieszczenie tekstu z nazwą właściciela marki poprzez wykorzystanie mikrorozdzielczości w hologramach, gdzie oferowanych jest wiele różnych rozdzielczości oraz krojów pisma.
- Powtarzalne cechy lasera składają się z krótkich ukrytych w hologramie wiadomości, które mogą być ujawnione za pomocą specjalnego urządzenia.
- Zabezpieczenia znane jako „Taggants” również mogą być wbudowane w materiały holograficzne. Taki rodzaj technologii może być odczytany lub aktywowany przy użyciu specjalnych urządzeń
I wreszcie wszystkie technologie holograficzne oraz zabezpieczające markę mogą być wykorzystane w procesie zamykania opakowań przy użyciu specjalnych klejów. W zależności od tego, czy zabezpieczenie ma być widoczne, czy też nie, zamknięcie może być skonstruowane tak, aby uniemożliwiło usunięcie zabezpieczenia bez pozostawienia śladów.
Jak widać, istnieje wiele możliwości zabezpieczania marki, które wcale nie muszą być bardzo kosztowne. Łącząc je z nowoczesnymi technologiami holograficznymi i produkcyjnymi, właściciele marek mogą teraz osiągać korzyści płynące z rozpoznawalności produktu oraz jego zabezpieczenia, mając świadomość, że to właśnie produkt i marka są najcenniejszymi aktywami firmy. Hologramy i technologia metaliczna mogą zatem łączyć funkcje zabezpieczające z dekoracyjnymi i tym samym przyciągać wzrok klienta wysokiej jakości efektami kinetycznymi i kolorystycznymi. Nie ma alternatywnej technologii, która wykorzystywałaby tyle poziomów zabezpieczeń w jednej aplikacji.
Artykuł dostarczony przez Sack Invent Trading Sp. z o.o., wyłącznego przedstawiciela API Group w Polsce.