Z ankiety przeprowadzonej przez PrintCity Alliance wynika, że techniki druku VAD (Value Added Printing) są dobrze znane w branży poligraficznej. Okazuje się, że produkty posiadające wartość dodaną są przez użytkowników kojarzone z wyższą jakością, lepiej zapamiętywane, chętniej oglądane i dłużej używane.
Tylko 4 proc. respondentów nie widzi wpływu wartości dodanej na postrzeganie danego produktu. Dlaczego więc niewiele firm stosuje te techniki przy codziennych zleceniach?
Pod hasłem „Print: Lean. Green. Seen” prelegenci seminarium zorganizowanego przez PrintCity Alliance starali się wykazać, że wartość dodana w druku arkuszowym i opakowaniowym oznacza wymierne korzyści. Właściciele marek zyskują większą sprzedaż i lepszą rozpoznawalność, wydawcy – więcej czytelników i reklam, drukarnie i firmy przetwarzające – większe zyski, natomiast użytkownicy końcowi – lepszy produkt i większą satysfakcję.
Na seminarium po raz pierwszy w Europie zaprezentowano też nowy projekt PrintCity o nazwie VAPack (Value Added Packaging). VAPack bada potencjalne możliwości opakowań uszlachetnionych, wykorzystując do tego specjalne nowe zestawy próbek i skrypty omawiające nowatorskie materiały i techniki VAP. Dzięki nim właściciele marek, projektanci i specjaliści z branży opakowań mogą zapoznać się z możliwościami w zakresie różnicowania i rozwoju działalności, ukierunkowanymi na ekspansję marek i tworzenie realnej wartości dodanej.
Oprócz zagadnień związanych z wartością dodaną w druku członkowie stowarzyszenia omówili także kwestie związane z produkcją ekologiczną. Seminarium zostało podzielone na trzy sesje. Pierwszą – Lean & Green: Wartość dodana w druku – rozpoczęło wystąpienie Clausa Stoerchle’a, inżyniera ds. sprzedaży w Cofely Deutschland. Skupił się on na zagadnieniu odprowadzania ciepła z bardzo szybkich maszyn arkuszowych. Jak stwierdził, optymalne parametry powietrza wewnątrz drukarni gwarantują odpowiednie warunki produkcji przez cały rok, dlatego systemy chłodzenia maszyn powinny być integralną częścią procesu drukowania. Firma oferuje znormalizowany system odprowadzania ciepła – i.Cool LeanAirCenter. Głównymi jego innowacjami są: użycie naturalnego prądu termicznego z maszyny, dopasowanie do maszyny oraz niezależność od budynku.
Podstawowymi tematami referatu Tobiasa Schurra, kierownika ds. klientów kluczowych w Eltosch Torsten Schmid GmbH, były energooszczędny druk UV oraz systemy odzyskiwania ciepła. Jak mówił prelegent, efektywna technologia UV firmy Eltosch pozwala na oszczędność energii na poziomie 20 proc. Firma wdraża systemy odzyskiwania ciepła od 1993 roku. Oferuje m.in. suszarki IR i systemy utwardzania UV: wersję podstawową z chłodzeniem wodnym (z dodatkiem glikolu), gdzie usuwanie ciepła odbywa się poza halą produkcyjną, oraz wersję rozszerzoną – Eltosch „Connect”, w przypadku której wszystkie części budynku są ogrzewane przy użyciu ciepła z produkcji doprowadzanego do systemu ogrzewania budynku.
Bernhard Fritz, kierownik produktu, Sheetfed Europe, Sun Chemical, wygłosił wykład pt. „Farby a zrównoważona gospodarka”. Niegdyś opakowanie pełniło funkcję ochronną, służyło do przechowywania oraz przekazywania podstawowych informacji o marce. Dziś doszły m.in. funkcje komunikacyjna, interakcyjna oraz atrakcyjny wygląd. Prelegent przytoczył również myśl dyrektywy unijnej nr 1935/2004/WE, wedle której „opakowania żywności nie mogą
pozwolić na przenikanie do towarów pako-wanych substancji, które powodują zmiany w charakterze, składzie lub jakości żywności i nie mogą stanowić zagrożenia dla zdrowia człowieka”. Możliwe są cztery rodzaje migracji: przez penetrację, odbicie, w fazie parowej lub kondestację substancji. Migracja jest też bardziej prawdopodobna, gdy mamy do czynienia z niższą lepkością (komponentu) farby oraz mniejszymi i mniej rozgałęzionymi cząsteczkami.
Jako następny wystąpił Michal Chalupa, sales director, Converting Segment, UPM-Kymmene z referatem „Papier: odnawialność, recykling, bioenergia”. Prelegent powołał się na dane, według których ponad 50 proc. papieru wytwarzanego w Europie powstaje z włókien pochodzących z recyklingu. Włókna drzewne można poddawać recyklingowi od 4 do 6 razy, po czym stają się paliwem – źródłem odnawialnej bioenergii. Firma UPM w produkcji wykorzystuje surowce pochodzące z lasów, w których prowadzi się zrównoważoną gospodarkę leśną.
Jako ostatni w tej sesji wystąpił Stanisław Moczulski, market sales director w firmie M-real Polska. Prelegent omówił m.in. ofertę opakowaniową M-real Consumer Packaging oraz zaprezentował cechy zrównoważonego opakowania. Musi ono być 1) korzystne, bezpieczne i zdrowe dla jednostek, 2) spełniać oczekiwania rynku w zakresie kosztów i zastosowania, 3) pozyskane, wytworzone, transportowane i wtórnie przetworzone przy użyciu energii odnawialnej oraz 4) wytwarzane przy zastosowaniu czystych technologii i najlepszych praktyk.
Druga sesja – Seen – dotyczyła wartości dodanej w druku. Wojciech Kossek, sales manager w Sappi Fine Paper Europe omówił zagadnienie tworzenia wartości dodanej w dynamicznie zmieniającym się środowisku. Prelegent zaprezentował nowy produkt – Tempo – przełomowe rozwiązanie w produkcji papieru satynowego o takich samych właściwościach jak papier błyszczący. Niebawem ukaże się na rynku gama papierów niepowlekanych Jaz, specjalnie zaprojektowanych z myślą o druku atramentowym dokumentów transakcyjnych oraz dokumentów transakcyjnych z przekazem marketingowym.
Sascha Ehrenberg, inżynier ds. technologii medialnych w firmie manroland zaprezentował koncepcję foliowania na zimno w offsecie. Foliowanie na zimno jest technologią od wielu lat znaną w druku etykiet. Stanowi też alternatywę dla innych możliwości uszlachetniania jak foliowanie na gorąco i lakierowanie. Korzyściami tej techniki są: oszczędna produkcja, wysoka produktywność, mniejsze koszty i większa elastyczność, możliwość zmiany zlecenia w ciągu kilku minut oraz brak potrzeby zatrudniania dodatkowego personelu (drukarz obsługuje moduł foliujący). Dzięki zastosowaniu tej opcji drukarz tworzy dodatkową wartość dla swojego biznesu przez odróżnienie się od konkurencji, dostarcza wartość dodaną swojemu klientowi i usprawnia produkcję.
Prelegent ten otworzył również ostatnią sesję – Seen Session UV, podczas której omówił wartość dodaną w druku w produkcji opakowań. Wykazał, że druk UV pomaga zwiększyć wartość produktu, tworzy zabezpieczone i trwałe produkty oraz zwiększa zainteresowanie nimi, a także ich atrakcyjność. Umożliwia też tworzenie wielu różnych i wyjątkowych efektów oraz – mimo że powoduje większe koszty – pozwala na uzyskanie wyższych marż w sprzedaży.
W trzeciej sesji ponownie wystąpił też Tobias Schurr, który tym razem zaprezentował druk UV od strony procesu utwardzania promieniowania UV oraz jego funkcjonalności.
Alexander Faber, kierownik działu handlowego w Weilburger Graphics przedstawił z kolei hybrydowy efekt struktury. Wśród zagadnień prezentacji znalazły się m.in. różne rodzaje lakierów do efektów, a także informacje o nich pod kątem regulacji dotyczących opakowań artykułów spożywczych.
Seminarium poprowadzili Ilka Grabener, pełniąca funkcję dyrektora ds. targów i wystaw w PrintCity Alliance oraz dyrektor ds. marketingu w firmie M-real, a także Jacek Hamerliński z COBRPP. DA